Česko v digitální Evropě Koncepce působení ČR v oblasti digitální agendy EU Vladimír Dzurilla a Oddělení evropské digitální agendy ÚV ČR Verze dokumentu: Finální Poznámka k verzi: Finální verze pro předložení Vládě České republiky v roce 2020. Datum poslední změny dokumentu: 29. 5. 2020 Česko v digitální Evropě strana 1 1. Úvod 1. 1. Cíle dokumentu a provázanost s dalšími materiály Česko v digitální Evropě je základní vládní koncepcí, která se zaměřuje na budování jednotného digitálního trhu v Evropě (Digital Single Market, DSM) a stanovuje hlavní a dílčí cíle České republiky v oblasti vyjednávání o digitálních agendách EU. Cílem dokumentu je na jedno místo shrnout hlavní témata týkající se politiky jednotného digitálního trhu v Evropě, evropské digitální ekonomiky a společnosti a nastavit základní principy proaktivního přístupu v prosazování zájmů České republiky a jejich občanů. Česko v Digitální Evropě představuje dopředu hledící vizi. Dokument předpokládá a cílí na koordinovaný přístup aktérů státní správy a aktivní zapojení hospodářských a sociálních partnerů do konzultačních procesů. Vznik dokumentu byl iniciován na základě závěrů předsednictva Rady vlády pro informační společnost (RVIS) dne 23. března 2018. Dokument byl aktualizován po jednání předsednictva RVIS dne 7. února 2020. Dokument Česko v Digitální Evropě je provazován s dalšími strategickými a pozičními dokumenty vlády. Navazuje obecně na Koncepci působení ČR v EU, rámcovou pozici České republiky ke Strategii pro jednotný digitální trh v Evropě, rámcovou pozici České republiky ke sdělení Komise „Europe fit for the digital age: Towards a truly European digital society“ a schválené poziční materiály k jednotlivým legislativním i nelegislativním iniciativám. Digitální agenda EU je horizontální oblastí, která v sobě nese řadu témat – od autorskoprávního rámce, přes ochranu soukromí on-line až po digitální zdanění. Provázanost a přesah témat vyžaduje koordinovaný přístup, díky němuž budou zájmy České republiky v Evropě prosazovány jednotným hlasem. Naplnění cílů této koncepce není omezeno pouze rozsahem strategických dokumentů Evropské komise, ale vytváří předpoklady pro úspěšné vyjednávání o iniciativách EU pro řadu dalších aspektů digitální ekonomiky a společnosti. Příkladem jsou i inovace a společenské změny podpořené koncepcí Digitální ekonomika a společnost a aktivity v rámci Informační koncepce ČR, které jsou obě součástí společného souboru koncepcí Digitální Česko. Průběžná aktualizace seznamu sektorových cílů a dílčích úkolů, stejně jako seznamu legislativních a dalších digitálních iniciativ EU je jednou z klíčových náplní stálého Výboru pro jednotný digitální trh v Evropě v rámci Rady vlády pro informační společnost (RVIS). Česko v digitální Evropě strana 2 1. 2. Jednotný digitální trh v EU Evropská komise (dále jen „Komise“) pod vedením Jeana-Clauda Junckera si při svém nástupu v roce 2014 stanovila za cíl vznik propojeného jednotného digitálního trhu jako jednu ze svých 10 priorit. V návaznosti na tuto prioritu představila Komise v květnu 2015 Strategii pro jednotný digitální trh v Evropě, v níž se zavázala přezkoumat a přizpůsobit stávající právní rámec podmínkám digitálního věku. V prioritizaci digitální agendy pokračuje i Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyenové, jež v únoru 2020 vydala zastřešující digitální strategii pod názvem „Europe fit for the digital age: Towards a truly European digital society“. Nosným prvkem strategie je důraz na technologickou suverenitu a zapojení Evropy do všech stupňů hodnotového řetězce tak, aby Evropa byla schopná zajistit jak výzkum a vývoj, tak i produkci a kybernetickou ochranu produktů, služeb a obyvatel. Česká republika dlouhodobě podporuje budování funkčního jednotného digitálního trhu a rozvoj digitální ekonomiky a společnosti, které ČR považuje za klíčový předpoklad pro konkurenceschopnost Evropské unie. Během posledních let byla přijata řada legislativních aktů. Došlo ke zrušení roamingových poplatků v EU, dohodě na zabránění neopodstatněného zeměpisného blokování (geoblockingu), modernizaci ochrany osobních údajů, přeshraniční přenositelnosti on-line obsahu nebo například k přijetí jasných pravidel pro zajištění přeshraničních služeb. Do budoucna je cílem ČR hrát aktivní roli ve vyjednávání legislativních i nelegislativních iniciativ v oblasti digitální agendy EU. Česko v digitální Evropě strana 3 2. Strategické cíle a vize Česka v digitální Evropě Vrcholovými cíli Koncepce Česko v digitální Evropě je, aby do konce horizontu implementačních plánů této koncepce1 platilo, že: „Česká republika dosáhla prokazatelných výsledků a rozpoznaného respektu, jako jedna z předních zemí při budování jednotného digitálního trhu“ A zároveň bylo splněno že: „Česká republika je schopná koordinovaně zformulovat a následně vyjednávat přínosy definované dílčími vertikálními cíli a pozicemi“ Dlouhodobá vize, kterou si Koncepce vytyčuje, zní: „Česká republika aktivně a jednotně prosazuje zájmy svých občanů a firem v EU. ČR a koalice podobně smýšlejících států ve spolupráci s ostatními státy EU hrají aktivní roli ve vytváření digitálně přívětivé evropské legislativy, která podporuje rozvoj nových technologií, nedusí inovace a ve středu svých aktivit má občana/člověka a vylepšení jeho každodenního života“ Česká republika bude v rámci implementace Koncepce naplňovat tři hlavní cíle, které jsou blíže popsány níže: 1. INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ KOORDINACE A IMPLEMENTACE DIGITÁLNÍ AGENDY EU 2. ZAJIŠTĚNÍ ÚČINNÉ KOMUNIKACE O AKTUÁLNÍCH TÉMATECH A PŘÍLEŽITOSTECH V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU 3. PROSAZOVÁNÍ NÁRODNÍ POZICE ČR U PRIORITNÍCH TÉMAT V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Tyto cíle tvoří základní principy, kterými se ČR řídí v digitální agendě EU. 1 Horizont implementace tohoto materiálu, resp. jeho jednotlivých cílů, bude rozpracován v rámci implementačních plánů, jejichž tvorba naváže na schválení projektu Digitální Česko. Takto to bylo upraveno i v rámci nové verze materiálu. Česko v digitální Evropě strana 4 3. Hlavní a dílčí cíle Česka v digitální Evropě 3. 1. INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ KOORDINACE IMPLEMENTACE DIGITÁLNÍ AGENDY EU Popis cíle č. 1 – INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ KOORDINACE IMPLEMENTACE KONCEPCE Česká republika musí být schopna identifikovat přínosy a rizika evropských zásahů do digitálního trhu a společnosti, hrát aktivní roli v evropských vyjednáváních a ambiciózně prosazovat dílčí cíle a pozice, a to napříč evropskými institucemi. Efektivním prostředkem k prosazování pozic ČR je její zapojení do neformálních koalicí, jako je například skupina podobně smýšlejících států k DSM. Dalším uskupením, v rámci kterého, se dá v různých oblastech digitální agendy nalézat průsečíky, je i Visegrádská skupina (V4). Neméně důležitá je komunikace vůči Evropskému parlamentu a Evropské komisi. Přístup České republiky a její státní správy nesmí být pouze reakční, ale proaktivní se snahou přicházet s vlastními tématy a podílet se na tvorbě agendy. Cílem je také prezentovat aktivity a úspěchy na národní úrovni v rámci struktur EU. Vzhledem k tomu, že agenda jednotného digitálního trhu v Evropě přesahuje gesce jednotlivých resortů a svou podstatou vyžaduje intenzivní konzultace s hospodářskými a sociálními partnery, efektivní horizontální koordinace je klíčová pro zajištění jednotného vystupování a prosazování zájmů České republiky. Koordinační role je svěřena Úřadu vlády, a to konkrétně prostřednictvím Oddělení evropské digitální agendy. Česká republika bude usilovat o zajištění adekvátního způsobu financování rozvoje DSM a digitální ekonomiky a společnosti, a to i v rámci diskuzí o víceletém finančním rámci. ID cíle Dílčí cíle 1. 1 Vytvoření pracovní platformy, prostřednictvím které bude zajištěna efektivní koordinace pozic a aktivit ČR při jejich prosazování napříč evropským rozměrem digitální agendy. Koordinace digitální agendy a efektivní tvorba pozic ČR v rámci Výboru pro jednotný digitální trh (DSM). Za účelem vyšší informovanosti členů Výboru bude nově na jednáních poskytnut větší prostor pro informování o unijních a návazných národních aktivitách jednotlivých ministerstev a dalších partnerů, které přímo souvisí s politikou DSM. Výbor bude dále zajišťovat aktivity vedoucí k větší informovanosti a koordinaci stanovisek a činností spojených s digitální agendou EU napříč státní správou. Cíl je splněn a pro náležité pokračování Koncepce přeformulován (doplněn). 1. 2 Vytvoření koordinační skupiny (mailing listu), která bude sloužit k elektronické konzultaci a výměně informací v rámci státní správy. Cíl je splněn. 1. 3 Vytvoření kontaktní sítě napříč státní správou pro naplňování této koncepce. Cíl je splněn. 1. 4 Zajištění lidských a finančních zdrojů pro centrální řízení a koordinaci agendy DSM. Pro zajištění kvalitní práce české státní správy v oblasti vyjednávání v EU, následné implementace evropských iniciativ a veřejné Česko v digitální Evropě strana 5 komunikace o agendě DSM, je nezbytné mít k dispozici dostatek lidských a finančních zdrojů. Personální audit týkající se agendy DSM v rámci ministerstev a dalších relevantních ústředních orgánů státní správy ukáže, zda současný personální stav umožňuje naplno realizovat cíle této koncepce. 1. 5 Rozpracování principů tvorby a prosazování vyjednávacích pozic. Cíl je splněn. Pro naplnění cílů je nejvhodnější cestou držet se již existujících principů stanovených jednacím řádem a statutem Výboru pro EU. 1. 6 Posílení vyjednávací autority ČR směrem k Evropské unii zapojením vládního zmocněnce pro digitalizaci a IT také v roli národního CDO (Chief Digital Officer), Cíl je splněn. 1. 7 Možnosti využití centrálního řešení e-Sbírka/e-Legislativa jako nástroje pro podporu efektivního vyjednávání v EU a přípravy implementačních právních předpisů. Cílem je ověřit možnosti IT řešení e-Legislativy pro podporu procesů přípravy legislativních návrhů i vyjednávání o podobě požadavků evropské legislativy i pro implementaci požadavků práva evropské legislativy a kolaborativních scénářů nad nimi, a to jako náhrada dosavadních nástrojů nebo v integraci na ně. Cíl je zrušen jako nadbytečný. Vyjednávání, nakládání s dokumenty EU a implementace předpisů EU je upravena vnitrostátními a unijními předpisy a postupy a v maximální možné míře již digitalizována. 1. 8 Rozpracování mechanismů zpětné vazby řízení programů Koncepce Česko v digitální Evropě. Obsahem dílčího cíle je vytvoření procesů a nástrojů hodnocení úspěšnosti realizace cílů Koncepce Česko v digitální Evropě. Zpětná vazba řízení koncepce ČDE probíhá prostřednictvím jednání Výboru DSM, kde jednotlivá ministerstva a partneři z nevládní sféry reportují svoje aktivity, nad nimiž je vedena společná diskuze ohledně úspěšnosti a případných nedostatků ve vztahu k naplňování cílů koncepce ČDE. Cíl je splněn. 1. 9 Obousměrná vazba programů a koordinace koncepce Digitální ekonomika a společnost a iniciativ vycházejících z pilíře Česko v digitální Evropě. Cíl je splněn strukturami Digitálního Česka RVIS, v této podobě je dále nerelevantní. Česko v digitální Evropě strana 6 3. 2. ZAJIŠTĚNÍ KOMUNIKACE O AKTUÁLNÍCH TÉMATECH A PŘÍLEŽITOSTECH V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Popis cíle č. 2 – ZAJIŠTĚNÍ KOMUNIKACE O AKTUÁLNÍCH TÉMATECH A PŘÍLEŽITOSTECH V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Česká republika bude prosazovat formování a přijetí evropské legislativy, která přinese konkrétní pozitivní dopady pro občany a firmy. Důležité je zvážit dopady na trh a na ekonomiku, ale stejně tak i na trh práce nebo vzdělávání. Je nutné vzít v potaz i společenský a etický rozměr rozvoje nových technologií a obchodních modelů. Tento aspekt provazuje koncepci Česko v digitální Evropě s koncepcí Digitální ekonomika a společnost, která se na vývoj i dopady digitálních technologií zaměřuje. Občané a celá nestátní sféra mají právo vědět, jaká témata se na evropské úrovni řeší a jaká legislativa se právě projednává. Digitalizace a rozvoj nových technologií nabízí obrovské příležitosti a neméně významné výzvy – ovlivňuje, jak žijeme, jak komunikujeme, podnikáme. Evropská legislativa a další aktivity EU v tom, jak bude vypadat naše digitální budoucnost, hraje velkou roli. Občané a podniky musí mít přísun aktuálních informací tak, aby, pokud chtějí, měli dostatečný přehled jak o chystaných iniciativách, tak o probíhajícím vyjednání, a mohli se zapojit do rozhodovacího procesu (např. prostřednictvím veřejných konzultací). V českém prostředí chybí jeden centrální informační kanál, kde by bylo možné tyto informace získat, a to především ve fázi, které předchází vydání konkrétní legislativy. Česká republika bude usilovat o co nejširší zapojení českých firem, občanů, aktérů na komunální úrovni a akademického a neziskového sektoru do konzultačního procesu ohledně nových témat a konkrétních návrhů v oblasti jednotného digitálního trhu. Bude komunikovat a podporovat možnosti zapojení do veřejných konzultací Evropské komise a členství českých subjektů v tzv. High-Level Groups a expertních skupinách. K jednotlivým oblastem a iniciativám povede širokou diskuzi s partnery na národní úrovni. ID cíle Dílčí cíle 2. 1 Sjednocení terminologie a zajištění kvalitních překladů/tlumočení pozic ČR předkládaných v rámci digitální agendy EU a jiných mezinárodních struktur tak, aby bylo používané pojmosloví v souladu s celosvětově uznávanou terminologií. Zejména jde o nalezení správných českých ekvivalentů mezinárodních pojmů a transpozici EU legislativy do českých právních textů. Cíl je nerelevantní pro Koncepci, bude dále průběžně naplňován prací zodpovědných orgánů. 2. 2 Spuštění platformy pro plodnou spolupráci zástupců všech zainteresovaných stran. Cíl je splněn spuštěním platformy/prostoru na cloudovém úložišti Úřadu vlády. 2. 3 Zajištění sjednocené a posílené komunikace o digitální agendě EU vůči široké veřejnosti Vzhledem k rozsáhlému záběru digitální agendy EU komunikuje o aktuálních tématech několik ministerstev a institucí. Cílem je zajistit sjednocení komunikace, centralizovat informační kanály (webové stránky, sociální sítě a další komunikační a informační aktivity) a tím podpořit informovanost veřejnosti a EU o probíhajících aktivitách. Cíl je upřesněn a rozdělen do tohoto původního 2.3 a nového dílčího cíle 2.5. Česko v digitální Evropě strana 7 2. 4 Příprava na české předsednictví v Radě EU. Česká republika bude v druhé polovině roku 2022 předsedat Radě Evropské unie. V rámci Rady vlády pro informační společnost budou probíhat konzultace týkající se stanovení jasných priorit v oblasti digitální agendy a jejich komunikace vůči odborné a široké veřejnosti. 2.5 Spuštění osvětové a koordinační činnosti pro zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU. Osvětové aktivity budou směřovat na vybrané cílové skupiny, u nichž byla identifikovaná potřeba zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU a které budou identifikovány jako nejvíce ohrožené využíváním digitálních technologií. 3.3 PROSAZOVÁNÍ NÁRODNÍ POZICE ČR U PRIORITNÍCH TÉMAT V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Popis cíle č. 3 – PROSAZOVÁNÍ NÁRODNÍ POZICE ČR U PRIORITNÍCH TÉMAT V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Vláda ČR kontinuálně pokračuje v úsilí, aby ČR byla aktivním a srozumitelným partnerem v Evropské unii. Tento přístup předpokládá znalost potřeb ČR a schopnost formulovat na jejich základě priority ČR v EU. Při vytváření priorit v oblasti digitální agendy EU vychází ČR z otevřenosti české ekonomiky, výrazné orientace na export a spolupráci se třetími zeměmi. Česká pozice bude odrážet dynamický vývoj digitální agendy EU, nicméně nebude podporovat protekcionistická opatření, která mohou v konečném důsledky vést k fragmentaci a uzavírání evropského trhu vůči mimoevropským partnerům a zbytku světa. Úřad vlády ve spolupráci se Stálým zastoupením v Bruselu a jednotlivými gesčními ministerstvy hrají klíčovou roli v prosazování národních pozic ČR u prioritních témat v oblasti digitální agendy EU. Seznam níže uvedených témat není taxativním výčtem všech priorit ČR. Vzhledem k dynamičnosti oblasti digitální agendy EU bude zaručena flexibilita v souladu s níže zmíněnými principy tvorby národních pozic, jako jsou konzultace nevládních partnerů, mezirezortní koordinace a mezinárodní partnerství. ID cíle Dílčí cíle 3. 1 Profilace ČR jako země podporující rozvoj umělé inteligence. Na základě přijaté Národní strategie umělé inteligence (NAIS) se ČR v rámci vyjednávání v EU profiluje jako země se silným průmyslovým a výzkumným zázemím pro AI. Vláda zajistí vypracování jasných a srozumitelných pozic, které bude ČR uplatňovat při jednáních v EU o nových legislativních i nelegislativních iniciativách v této oblasti. Důraz při tom ČR bude klást na zejména na bezpečnost systémů AI a jejich maximální využitelnost pro společenský blahobyt. 3. 2 Podpora evropské datové ekonomiky. Data jsou základním stavebním kamenem digitální éry, ve které žijeme. Cílem EU je, aby na základě bezpečného využívání dat, ať již ze soukromého nebo veřejného sektoru, vznikaly nové užitečné služby pro občany. V současnosti však sdílení dat není běžným modelem. ČR proto bude podporovat takové unijní a národní iniciativy, které povedou k intenzivnější a snadnější datové spolupráci mezi všemi subjekty, ať se jedná o firmy, veřejné orgány nebo akademická pracoviště. Zároveň bude ČR v evropské diskusi prosazovat sdílení dobré praxe a celkové zvyšování veřejné osvěty o výhodách sdílení dat. V debatě o případném unijním právním rámci k výměně dat bude ČR akcentovat to, aby byla postavena Česko v digitální Evropě strana 8 na kvalitní analýze dopadů na podnikatelský i veřejný sektor, a aby obsahovala pojistky proti potenciálnímu zneužití dat. 3. 3 Ochrana evropské digitální infrastruktury. Evropa musí zajistit odolnost vůči potenciálním hrozbám v kybernetickém prostoru. ČR se bude i nadále aktivně podílet na formulování a realizování opatření, které členské státy přijímají, aby tato rizika eliminovaly. Evropská komise předsedkyně von der Leyenové plánuje v této oblasti přijetí řady kroků. 3. 4 Podpora zapojování žen do digitální ekonomiky. Zapojení žen do oborů spojených s moderními technologiemi je stále velmi nízké. Podle asociace Digital Europe pracuje například na pozicích IT specialistek pouze 1,4 % žen v EU. Vláda ČR proto bude aktivně zviditelňovat příběhy úspěšných žen v digitálních odvětvích a podpoří otevření široké debaty o tomto tématu. ČR se v roce 2019 připojila k evropské deklaraci členských států EU o podpoře žen v rámci digitální ekonomiky. Toto téma je i ke zmíněným číslům velmi aktuální a prioritní. Proto bude komunikováno jak vůči EU, tak vůči domácímu publiku. 3.4 Aktuální přehled platných cílů pilíře Česko v digitální Evropě Popisky řádků ČDE 1 Institucionální zajištění a financování implementace digitální agendy EU ČDE 1.01 Koordinace digitální agendy a efektivní tvorba pozic ČR v rámci Výboru pro jednotný digitální trh (DSM) Za účelem vyšší informovanosti členů Výboru bude nově na jednáních poskytnut větší prostor pro informování o unijních a návazných národních aktivitách jednotlivých ministerstev a dalších partnerů,které přímo souvisí s politikou DSM. Výbor bude dále zajišťovat aktivity vedoucí k větší informovanosti a koordinaci stanovisek a činností spojených s digitální agendou EU napříč státní správou. ČDE 1.04 Zajištění lidských a finančních zdrojů pro centrální řízení a koordinaci agendy DSM Pro zajištění kvalitní práce české státní správy v oblasti vyjednávání v EU, následné implementace evropských iniciativ a veřejné komunikace o agendě DSM, je nezbytné mít k dispozici dostatek lidských a finančních zdrojů. Personální audit týkající se agendy DSM v rámci ministerstev a dalších relevantních ústředních orgánů státní správy ukáže, zda současný personální stav umožňuje naplno realizovat cíle této koncepce. ČDE 2 Zajištění účinné komunikace o aktuálních tématech a příležitostech (v digitální agendě EU) ČDE 2.03 Zajištění sjednocené a posílené komunikace o digitální agendě EU vůči široké veřejnosti Vzhledem k rozsáhlému záběru digitální agendy EU komunikuje o aktuálních tématech několik ministerstev a institucí. Cílem je zajistit sjednocení komunikace, centralizovat informační kanály (webové stránky, sociální sítě a další komunikační a informační aktivity) a tím podpořit informovanost veřejnosti a EU o probíhajících aktivitách. Cíl je upřesněn a rozdělen do tohoto původního 2.3 a nového dílčího cíle 2.5. ČDE 2.04 Příprava na české předsednictví v Radě EU Česká republika bude v druhé polovině roku 2022 předsedat Radě Evropské unie. V rámci Rady vlády pro informační společnost budou probíhat konzultace týkající se stanovení jasných priorit v oblasti digitální agendy a jejich komunikace vůči odborné a široké veřejnosti. ČDE 2.05 Spuštění osvětové a koordinační činnosti pro zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU s důrazem na digitální vzdělávání Osvětové aktivity budou směřovat na různé vybrané cílové skupiny, u nichž byla identifikovaná potřeba zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU a které budou identifikovány jako nejvíce ohrožené využíváním digitálních technologií. ČDE 3 Prosazování národní pozice ČR u prioritních témat v digitální agendě EU Česko v digitální Evropě strana 9 ČDE 3.01 Profilace ČR jako země podporující rozvoj umělé inteligence Na základě přijaté Národní strategie umělé inteligence (NAIS) se ČR v rámci vyjednávání v EU profiluje jako země se silným průmyslovým a výzkumným zázemím pro AI. Vláda zajistí vypracování jasných a srozumitelných pozic, které bude ČR uplatňovat při jednáních v EU o nových legislativních i nelegislativních iniciativách v této oblasti. Důraz při tom ČR bude klást na zejména na bezpečnost systémů AI a jejich maximální využitelnost pro společenský blahobyt. ČDE 3.02 Podpora evropské datové ekonomiky Podpora evropské datové ekonomiky. Data jsou základním stavebním kamenem digitální éry, ve které žijeme. Cílem EU je, aby na základě bezpečného využívání dat, ať již ze soukromého nebo veřejného sektoru, vznikaly nové užitečné služby pro občany. V současnosti však sdílení dat není běžným modelem. ČR proto bude podporovat takové unijní a národní iniciativy, které povedou k intenzivnější a snadnější datové spolupráci mezi všemi subjekty, ať se jedná o firmy, veřejné orgány nebo akademická pracoviště. Zároveň bude ČR v evropské diskusi prosazovat sdílení dobré praxe a celkové zvyšování veřejné osvěty o výhodách sdílení dat. V debatě o případném unijním právním rámci k výměně dat bude ČR akcentovat to, aby byla postavena na kvalitní analýze dopadů na podnikatelský i veřejný sektor, a aby obsahovala pojistky proti potenciálnímu zneužití dat. ČDE 3.03 Ochrana evropské digitální infrastruktury Evropa musí zajistit odolnost vůči potenciálním hrozbám v kybernetickém prostoru, a to zejména v oblasti rozvoje sítí 5G. ČR se bude i nadále aktivně podílet na formulování a realizování opatření, které členské státy přijímají, aby tato rizika eliminovaly. Evropská komise předsedkyně von der Leyenové plánuje v této oblasti přijetí řady kroků. ČDE 3.04 Podpora zapojování žen do digitální ekonomiky Zapojení žen do oborů spojených s moderními technologiemi je stále velmi nízké. Podle asociace Digital Europe pracuje například na pozicích IT specialistek pouze 1,4 % žen v EU. Vláda ČR proto bude aktivně zviditelňovat příběhy úspěšných žen v digitálních odvětvích a podpoří otevření široké debaty o tomto tématu. ČR se v roce 2019 připojila k evropské deklaraci členských států EU o podpoře žen v rámci digitální ekonomiky. Toto téma je i ke zmíněným číslům velmi aktuální a prioritní. Proto bude komunikováno jak vůči EU, tak vůči domácímu publiku. Česko v digitální Evropě strana 10 4. Principy pro tvorbu vyjednávacích pozic 4. 1. Dílčí principy tvorby vyjednávacích pozic ID Název principu Popis principu P 1 Zapojení veřejnosti Konzultovat nové iniciativy a legislativní návrhy se sociálními a hospodářskými partnery a partnery z nevládní sféry. Zajistit co nejširší zapojení hospodářských a sociálních partnerů a nevládních partnerů do konzultačního procesu ohledně nových témat a konkrétních návrhů v oblasti jednotného digitálního trhu a digitální agendy EU. Evropský rozměr digitální agendy má přímé a velice významné dopady na trh a společnost, získání zpětné vazby od nevládních subjektů je tak pro formování pozic ČR velice důležité. P 2 Horizontální spolupráce Zajistit meziresortní informování o nových iniciativách a legislativních návrzích s ohledem na možné horizontální přesahy. V oblasti jednotného digitálního trhu mají jednotlivé tematické oblasti a návrhy významné horizontální přesahy. Zajištění informovanosti napříč státní správou a identifikace těchto přesahů jsou klíčové atributy úspěšného prosazování dílčích pozic a jednotného vystupování ČR navenek. P 3 Vzdělávání pro budoucnost Prioritní podpora vzdělávání k novým iniciativám a oblastem. Zvyšovat povědomí a odbornou znalost o nových či nově pojatých tématech či pojmech. U dynamické a dopředu hledící oblasti jako je digitální agenda je průběžné vzdělávání se v nových trendech klíčové. Pozice ČR musí být formovány lidmi, kteří tématu i mezinárodním souvislostem rozumějí a jsou schopni správně vyhodnotit příležitosti, implementační náročnost a rizika. P 4 Včasný přístup Aktivně formulovat pozice a zájmy ČR k novým iniciativám či oblastem ještě před vydáním legislativy. ČR nesmí pouze reagovat na vývoj na evropské úrovni. Začít formovat obecnou pozici k tématu až poté, co je zveřejněn konkrétní legislativní návrh, je nedostatečné. ČR se musí aktivně podílet na nastolování agendy EU v oblasti digitální agendy, a to i v době před oficiálním zveřejněním připravovaných legislativních návrhů. P 5 Mezinárodní partnerství Vytvářet a zapojovat se do podobně smýšlejících koalic členských států. Pro malé a střední státy jsou koalice s dalšími podobně smýšlejícími zeměmi efektivním prostředkem, jak obstát v evropských vyjednáváních a prosazovat své pozice a zájmy. ČR je zapojena např. do koalice podobně smýšlejících států k jednotnému digitálnímu trhu (tzv. like-minded group). Naším zájmem je také zapojovat se do mezinárodních projektů, které kromě technické Česko v digitální Evropě strana 11 přípravy posilují zapojení a pozici odborníků v mezinárodní odborné komunitě a následně váhu argumentů při vyjednávání. P 6 Aktivní vystupování Aktivní vystupování směrem k institucím Evropské unie. Evropská komise a Evropský parlament hrají v legislativním procesu EU významnou roli. Zatímco Komise má legislativní iniciativu, EP o návrzích spolurozhoduje s Radou EU. Aktivní komunikace stanovisek ČR směrem k těmto institucím a jejich zástupcům zajistí, že naše pozice může být zohledněna ve všech částech a fázích legislativního procesu. P 7 Odstraňování bariér jednotného digitálního trhu Odstraňovat bariéry jednotného digitálního trhu v EU a prosazovat princip volného toku dat jako jeho pomyslnou pátou svobodu. P 8 Minimalizace administrativní zátěže Klást důraz na snižování či minimalizaci administrativní zátěže pro firmy a občany. Je zapotřebí usilovat o takovou legislativu, která nepřinese nadbytečnou administrativní a finanční zátěž. P 9 Právní rámec, který obstojí v budoucnosti Usilovat o právní rámec, který obstojí s ohledem na dynamický vývoj na trhu i v budoucnosti. Cílem je přijímat legislativu, která je dostatečně flexibilní, adekvátně chrání práva uživatelů internetu a spotřebitelů a zároveň podporuje inovace. 4. 2. Principy digitálně přívětivé legislativy ČR bude ve svých postojích a pozicích prosazovat principy digitálně přívětivé legislativy tak, jak jsou aktuálně stanoveny v dokumentu „Zásady pro digitálně přívětivou legislativu“2. Tyto principy mají vícenásobné použití při tvorbě českého práva i při vyjednávání v rámci projednávání evropské legislativy. Zatímco podmínkou úspěchu a jedním z cílů IKČR je Digitálně přívětivá legislativa ve smyslu podpory digitalizace veřejné správy, pro tuto Koncepci a pro Koncepci Digitální ekonomika společnost se bude třeba zaměřit na „digitální přívětivost“ všech dalších aspektů života společnosti, zejména občanského, obchodního, autorského, ale i trestního a dalšího práva. 2 http://digiczech.eu/vlada-se-vydala-na-cestu-ke-spolecnosti-4-0-a-podporila-tvorbu-digitalne-privetive-legislativy/ Česko v digitální Evropě strana 12 5. Navazující dokumenty – implementační plán Tato kapitola obsahuje seznam samostatných navazujících dokumentů – implementačních plánů, kterými bude rozpracována a implementována. Pro rok 2020 a dále bylo rozhodnuto vypracovat jeden společný implementační plán pro všechny hlavní cíle koncepce Česko v digitální Evropě, který obsahuje rozvedení dílčích cílů do proveditelných úkolů, jasných dílčích termínů a zodpovědností. Jde tedy o: • Implementační plán Koncepce Česko v digitální Evropě pro všechny tři hlavní cíle.