digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz VLÁDNÍ PROGRAM DIGITALIZACE 2018+ Česko v digitální Evropě Koncepce působení ČR v oblasti digitální agendy EU Oddělení evropské digitální agendy ÚV ČR ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 1 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 1. Úvod 1.1 Cíle dokumentu a provázanost s dalšími materiály Česko v digitální Evropě je základní vládní koncepce, která se zaměřuje na budování jednotného digitálního trhu v Evropě a stanovuje hlavní a dílčí cíle České republiky (ČR) v oblasti vyjednávání o digitálních agendách Evropské unie (EU). Cílem dokumentu je shrnout prioritní témata týkající se politiky jednotného digitálního trhu v Evropě, evropské digitální ekonomiky a společnosti a díky tomu umožnit a podpořit proaktivní přístup v prosazování zájmů ČR a jejich občanů v oblasti evropské digitální agendy. Koncepce Česko v digitální Evropě má za cíl nastínit dlouhodobější vize vztahu digitální agendy na národní a EU úrovni s výhledem do roku 2030. Česká republika dlouhodobě podporuje budování funkčního jednotného digitálního trhu a rozvoj digitální ekonomiky a společnosti, které považuje za klíčový předpoklad pro konkurenceschopnost EU. Pro úspěšné naplnění vize této koncepce je nezbytný koordinovaný a aktivní přístup aktérů státní správy a zapojení hospodářských a sociálních partnerů do konzultačních procesů. Vznik dokumentu byl iniciován na základě závěrů předsednictva Rady vlády pro informační společnost (RVIS) dne 23. března 2018. Dokument byl aktualizován po jednání předsednictva RVIS dne 7. února 2020, dále v r. 2022 a v r. 2023. Dokument Česko v Digitální Evropě je provázán s dalšími strategickými a pozičními dokumenty vlády a zároveň s dalšími částmi koncepce Digitální Česko. Navazuje na programové prohlášení vlády, Koncepci působení ČR v EU, rámcovou pozici ČR ke Strategii pro jednotný digitální trh v Evropě, rámcovou pozici ČR ke sdělení Evropské komise (dále jen „Komise“) „Europe fit for the digital age: Towards a truly European digital society“, rámcovou pozici ČR ke sdělení Komise „Digitální kompas 2030“ a schválené poziční materiály k jednotlivým legislativním i nelegislativním iniciativám, vč. Politického programu Digitální dekáda 2030, který stanovuje cíle digitální transformace na úrovni EU do r. 2030 a jehož implementace je příležitostí pro efektivnější propojení ambiciózních cílů v oblasti digitalizace na národní a evropské úrovni, skrze vznik strategických dokumentů obsahujících konkrétní iniciativy a projekty. Tento dokument je také úzce provázán s obchodními pravidly, jež jsou za EU vyjednávány Komisí. Digitální agenda EU je horizontální oblastí, která obsahuje vzájemně provázaná a přesahová témata – od regulace technologií, dat, digitálního obchodu, kybernetické bezpečnosti, interoperability a digitalizace veřejných služeb, přes ochranu soukromí a dalších práv on-line až po digitální vzdělávání a dovednosti. Proto vyžaduje koordinovaný přístup, díky němuž budou zájmy ČR v EU prosazovány jednotným hlasem. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 2 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz Touto koordinací je pověřeno Oddělení evropské digitální agendy v rámci útvaru místopředsedy vlády pro digitalizaci při Úřadu vlády ČR. Odborná a věcná gesce zůstává na jednotlivých gestorech a spolugestorech, a to v souladu se zákonem č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších změn (kompetenční zákon). Oddělení evropské digitální agendy Úřadu vlády ČR a další gestoři a spolugestoři aktivit v oblasti digitální agendy musí úzce spolupracovat při naplňování tohoto materiálu. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 3 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 1. 2 Digitální agenda EU Evropská komise pod vedením Jeana-Clauda Junckera si při svém nástupu v roce 2014 stanovila za cíl vznik propojeného jednotného digitálního trhu jako jednu ze svých 10 priorit. V návaznosti na tuto prioritu představila Komise v květnu 2015 Strategii pro jednotný digitální trh v Evropě, v níž se zavázala přezkoumat a přizpůsobit stávající právní rámec podmínkám digitálního věku. V prioritizaci digitální agendy v provázanosti se zelenou transformací pokračuje i Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyen, jež v únoru 2020 vydala zastřešující digitální strategii pod názvem „Europe fit for the digital age: Towards a truly European digital society“ a v březnu 2021 Digitální kompas 2030: Evropská cesta k digitální dekádě, který stanovuje cíle digitální transformace EU do roku 2030 v oblastech digitálního vzdělávání, infrastruktury, digitalizace podniků a digitálních veřejných služeb. Strategický dokument Digitální kompas 2030, rozhodnutí Programu politik pro digitální dekádu a také Evropské prohlášení o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu jsou základními výchozími dokumenty pro koncepční části Digitálního Česka a v návaznosti pro tvorbu akčních a implementačních plánů, monitorování pokroku v naplňování cílů prostřednictvím KPIs (Key Performance Indicators, neboli klíčových výkonnostních ukazatelů) vč. DESI (Index digitální ekonomiky a společnosti) a spolupráci v digitální transformaci členských států a soukromého sektoru v ČR v následujících letech. Konkrétně politický program digitální dekády 2030 stanovuje cíle v oblasti dovedností, digitální transformace podniků zabezpečené a udržitelné digitální infrastruktury a digitalizace veřejných služeb. Během posledních let byla přijata nebo navržena řada legislativních aktů. Došlo ke zrušení roamingových poplatků v EU, dohodě na Aktu o digitálních službách a Aktu o digitálních trzích, které výrazně ovlivní podobu online prostředí. Dále došlo k posílení kybernetické bezpečnosti, např. přijetím nové směrnice EU o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti (tzv. směrnice NIS2), jež má být do října 2024 transponována do českého právního řádu jako nový zákon o kybernetické bezpečnosti, dojednání Aktu o správě dat, který umožní jednodušší sdílení a správu neosobních údajů. Během předsednictví ČR v Radě EU v r. 2022 byl zásadní pokrok dosažen také v návrhu Aktu o umělé inteligenci, revizi nařízení o evropské elektronické identitě (eIDAS2), Aktu o datech či v oblasti kybernetické bezpečnosti, kde hraje velkou roli mj. vyjednávaný Akt o kybernetické odolnosti, jež má potenciál zásadně ovlivnit evropský trh s digitálními produkty. Důležitým tématem a prioritou pro nadcházející období bude proto také otázka správy (governance) a implementace všech nových legislativních návrhů. Cílem ČR je hrát aktivní roli ve vyjednávání legislativních i nelegislativních iniciativ v oblasti digitální agendy EU, mj. skrze cíl 3.3, který konkretizuje principy pro prosazování národní pozice ČR u prioritních témat v digitální agendě EU. 1.3 Mezinárodní dimenze digitální agendy Důležitým tématem s rostoucím významem pro EU a ČR je i přesah digitální agendy EU do mezinárodního prostředí, např. do digitální diplomacie a digitálního obchodu. Klíčová je multilaterální a bilaterální spolupráce s partnery ze třetích zemí, a to například prostřednictvím vyjednáváním dohod o volném obchodu a dílčích digitálních dohod s aspekty digitálního ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 4 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz obchodu. Důležitá je proto v tomto ohledu i intenzivnější spolupráce s podobně smýšlejícími partnery ze třetích zemí, mj. navazující na mezinárodní spolupráci na úrovni EU. Konkrétně v rámci EU jsou iniciovány tzv. digitální partnerství s vybranými státy (vč. Japonska, Jižní Koreji, Singapuru) a formalizovaná spolupráce probíhá rovněž s USA a Indií formou tzv. Rady pro obchod a technologie (Trade and Technology Council, TTC). Zájmem ČR je podporovat vznik a posilování této spolupráce a také proaktivně přistupovat k dění v digitální agendě v mezinárodních organizacích, jako je např. Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), která je velmi aktivní v monitorování nastupujících trendů v oblasti digitální transformace, vč. digitální ekonomiky. Rada Evropy hraje rovněž důležitou roli na poli umělé inteligence, v rámci této mezinárodní platformy vniká tzv. Úmluva o umělé inteligenci a lidských právech, která má přesah na vyjednávanou legislativu v EU. Významnou roli hraje také Světová obchodní organizace, a to zejm. v oblasti digitálního obchodu, který zasahuje do všech oblastí napříč sektory a jeho potenciál s nástupem nových technologií rychle roste. I v této oblasti je potřebná koordinace všech hlavních aktérů v rámci státní správy, zejména potom zástupců Úřadu vlády ČR, Ministerstva zahraničních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu a Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a úzká vzájemná informovanost a koordinace. 2. Strategické cíle a vize Česka v digitální Evropě Vrcholovými cíli Koncepce Česko v digitální Evropě je, aby do konce horizontu implementačních plánů této koncepce platilo, že: „Česká republika dosáhla prokazatelných výsledků a díky tomu rozpoznaného respektu jako jedna z předních zemí při budování jednotného digitálního trhu.“ A zároveň bylo splněno že: „Česká republika je schopná koordinovaně zformulovat a následně vyjednávat přínosy definované dílčími vertikálními cíli a pozicemi.“ Dlouhodobá vize, kterou si Koncepce vytyčuje, zní: „Česká republika aktivně a jednotně prosazuje zájmy svých občanů a firem v EU. ČR a koalice podobně smýšlejících států ve spolupráci s ostatními státy EU hrají aktivní roli ve vytváření digitálně přívětivé evropské legislativy, která podporuje rozvoj nových technologií, podnikání, posiluje inovace a ve středu svých aktivit má člověka a zlepšení kvality každodenního života vč. důrazu na ochranu jeho práv.“ ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 5 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz Česká republika bude v rámci implementace Koncepce naplňovat tři hlavní cíle, které jsou blíže popsány níže: 1. INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ KOORDINACE DIGITÁLNÍ AGENDY EU A NAPLŇOVÁNÍ CÍLŮ A VIZE VYPLÝVAJÍCÍCH Z EVROPSKÉ DIGITÁLNÍ DEKÁDY 2. ZAJIŠTĚNÍ ÚČINNÉ KOMUNIKACE O AKTUÁLNÍCH TÉMATECH A PŘÍLEŽITOSTECH V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU 3. PROSAZOVÁNÍ NÁRODNÍ POZICE ČR U PRIORITNÍCH TÉMAT V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Tyto cíle tvoří základní principy, kterými se ČR řídí v digitální agendě EU. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 6 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 3. Hlavní a dílčí cíle Česka v digitální Evropě 3.1 INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ KOORDINACE DIGITÁLNÍ AGENDY EU A NAPLŇOVÁNÍ CÍLŮ A VIZE EVROPSKÉ DIGITÁLNÍ DEKÁDY 2030 Popis cíle č. 1 – INSTITUCIONÁLNÍ ZAJIŠTĚNÍ KOORDINACE DIGITÁLNÍ AGENDY EU Česká republika musí být schopna identifikovat přínosy a rizika legislativních i nelegislativních iniciativ Komise, hrát aktivní roli v evropských vyjednáváních a ambiciózně prosazovat dílčí cíle a pozice, a to napříč evropskými institucemi. Efektivním prostředkem k prosazování pozic ČR je její zapojení do neformálních koalic, jako je například skupina podobně smýšlejících států Digital9+, jíž by ČR měla být aktivním členem. Neméně důležitá je komunikace vůči Evropskému parlamentu (EP) a Komisi, a to i s ohledem na úspěšné předsednictví ČR v Radě EU (CZ PRES) a s ním související navázané kontakty a dobrou reputaci ČR. Přístup ČR a její státní správy má být proaktivní se snahou přicházet s vlastními tématy a podílet se na tvorbě agendy. Cílem je také prezentovat aktivity a úspěchy na národní úrovni v rámci struktur EU a proaktivní výměna zkušeností a dobré praxe s ostatními členskými státy EU. Během CZ PRES byl v r. 2022 úspěšně dojednán politický program Digitální dekáda 2030, který obsahuje roční cyklus spolupráce mezi členskými státy a Komisí směřující k naplňování společných stanovených cílů do roku 2030 v oblastech digitálních dovedností, digitální transformace podniků, digitalizace veřejných služeb a zabezpečené a udržitelné digitální infrastruktury. Jeho naplňování je novým horizontálním úkolem s pevně stanovenými pokroky v čase. Tento cíl je proto aktualizován tak, aby zohlednil cíle a vize vycházející z evropské digitální dekády 2030, za jehož koordinaci odpovídá Úřad vlády ČR, Oddělení evropské digitální agendy. Navazuje tak na naplňovaný cíl institucionálního zajištění koordinace evropské digitální agendy a nástroje, které se díky tomu podařilo vytvořit a aktivně využívat. Součástí digitální dekády jsou také partnerství EU se třetími zeměmi. Na to navazuje bilaterální spolupráce na národní úrovni a podílení se na činnosti v mezinárodních organizacích (OECD, OSN, ITU, WTO a další.) V tomto ohledu je důležité zohlednit i ministerské prohlášení o důvěryhodné, udržitelné a inkluzivní digitální budoucnosti přijaté na ministerském setkání OECD v prosinci 2022. Vzhledem k tomu, že agenda jednotného digitálního trhu v Evropě přesahuje gesce jednotlivých resortů a svou podstatou vyžaduje intenzivní konzultace s hospodářskými a sociálními partnery, efektivní horizontální koordinace je klíčová pro zajištění jednotného vystupování a prosazování zájmů České republiky. Koordinační role je svěřena Úřadu vlády ČR, a to konkrétně prostřednictvím Oddělení evropské digitální agendy přímo podřízenému místopředsedovi vlády pro digitalizaci. Odborná a věcná gesce zůstává na jednotlivých gestorech a spolugestorech, a to v souladu se zákonem č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších změn (kompetenční zákon). Oddělení evropské digitální agendy Úřadu vlády ČR a další ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 7 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz gestoři a spolugestoři aktivit v oblasti digitální agendy budou úzce spolupracovat při naplňování tohoto materiálu. ID cíle Dílčí cíle 1.1 Vytvoření pracovní platformy, prostřednictvím které bude zajištěna efektivní koordinace pozic a aktivit ČR při jejich prosazování napříč evropským rozměrem digitální agendy. Koordinace digitální agendy a efektivní tvorba pozic ČR v rámci Výboru pro Česko v digitální Evropě (ČDE). Za účelem vyšší informovanosti členů Výboru bude nově na jednáních poskytnut větší prostor pro informování o unijních a návazných národních aktivitách jednotlivých ministerstev a dalších partnerů, které přímo souvisí s politikou jednotného digitálního trhu. Výbor bude dále zajišťovat aktivity vedoucí k větší informovanosti a koordinaci stanovisek a činností spojených s digitální agendou EU napříč státní správou. Rolí výboru je zajistit efektivní koordinaci v oblasti evropské digitální agendy, a v důsledku tedy minimalizovat protichůdné či duplicitní návrhy v oblasti evropské digitální agendy. Cíl je průběžně naplňován a pro náležité pokračování Koncepce přeformulován. 1.2 Vytvoření koordinační skupiny (mailing listu), která bude sloužit k elektronické konzultaci a výměně informací v rámci státní správy. Cíl je splněn. 1.3 Vytvoření kontaktní sítě napříč státní správou pro naplňování této koncepce. Cíl je splněn a průběžně aktualizován. 1.4 Zajištění lidských a finančních zdrojů pro centrální řízení a koordinaci agendy ČDE. Pro zajištění kvalitní práce české státní správy v oblasti vyjednávání v EU, následné implementace evropských iniciativ a veřejné komunikace o agendě ČDE, je nezbytné mít k dispozici dostatek lidských a finančních zdrojů. Personální audit týkající se agendy ČDE v rámci ministerstev a dalších relevantních ústředních orgánů státní správy ukáže, zda současný personální stav umožňuje naplno realizovat cíle této koncepce. Cíl je splněn. Rada vlády pro informační společnost byla informována o výsledcích analýzy personálního pokrytí digitální agendy EU. Tento audit by však měl probíhat pravidelně, a to mj. vzhledem k personálním obměnám souvisejících s ukončením CZ PRES. 1.5 Rozpracování principů tvorby a prosazování vyjednávacích pozic. Cíl je splněn. Pro naplnění cílů je nejvhodnější cestou držet se již existujících principů stanovených jednacím řádem a statutem Výboru pro EU. 1.6 Posílení vyjednávací autority ČR směrem k EU zapojením vládního zmocněnce pro digitalizaci a IT také v roli národního Chief Digital Officera). Cíl je splněn a pro náležité pokračování Koncepce přeformulován skrze zapojení místopředsedy vlády pro digitalizaci. Nový cíl: Posílení vyjednávací autority ČR směrem k EU zapojením místopředsedy vlády pro digitalizaci. Cíl je průběžně naplňován, mj. prostřednictvím účasti místopředsedy vlády pro digitalizaci na nejvyšších politických jednáních a v návaznosti na aktivní roli v průběhu CZ PRES. Úspěšnost jeho naplňování je úzce propojena s efektivní koordinací na národní úrovni, podpořenou adekvátními personálními zdroji. 1.7 Možnosti využití centrálního řešení e-Sbírka/e-Legislativa jako nástroje pro podporu efektivního vyjednávání v EU a přípravy implementačních právních předpisů. Cílem je ověřit možnosti IT řešení e-Legislativy pro podporu procesů přípravy legislativních návrhů i vyjednávání o podobě požadavků evropské legislativy i pro implementaci požadavků práva evropské legislativy a ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 8 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz kolaborativních scénářů nad nimi, a to jako náhrada dosavadních nástrojů nebo v integraci na ně. Cíl je zrušen jako nadbytečný. Vyjednávání, nakládání s dokumenty EU a implementace předpisů EU je upravena vnitrostátními a unijními předpisy, postupy a v maximální možné míře již digitalizována. 1.8 Rozpracování mechanismů zpětné vazby řízení programů Koncepce Česko v digitální Evropě. Obsahem dílčího cíle je vytvoření procesů a nástrojů hodnocení úspěšnosti realizace cílů Koncepce Česko v digitální Evropě. Zpětná vazba řízení koncepce ČDE probíhá prostřednictvím jednání Výboru pro Česko v digitální Evropě, kde jednotlivá ministerstva a partneři z nevládní sféry reportují svoje aktivity, nad nimiž je vedena společná diskuze ohledně úspěšnosti a případných nedostatků ve vztahu k naplňování cílů koncepce ČDE. Cíl je průběžně naplňován. 1.9 Obousměrná vazba programů a koordinace koncepce Digitální ekonomika a společnost a iniciativ vycházejících z pilíře Česko v digitální Evropě. Cíl je splněn strukturami Digitálního Česka RVIS, v této podobě je dále nerelevantní. 1.10 Koordinace implementace a naplňování cílů politického programu Digitální dekáda 2030. Příprava, pravidelná aktualizace a vyhodnocování příslušných národních strategických roadmap vč. trajektorií v rámci politického programu Digitální dekáda 2030. Zahrnutí pravidelných námětů k plnění cílů stanovených v Digitální dekádě a jejich vyhodnocování na programu příslušné pracovní platformy (Výbor pro Česko v digitální Evropě). Aktivní konzultace a koordinace se stakeholdery, vč. komunikace a spolupráce s příslušnými institucemi a aktivní zapojení do pracovních a expertních orgánů Komise. Podpora a informování o projektech pro více zemí (multi-country projects) a spolupráce v rámci konsorcií evropské digitální infrastruktury (EDICs), identifikace a informování veřejnosti a stakeholderů o příležitostech vycházejících z digitální dekády. Nový cíl: příprava národní roadmapy a s ní související dílčí kroky, její pravidelná aktualizace a monitoring naplňování cílů s cílem maximalizovat synergii s koncepcí Digitální Česko. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 9 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 3.2 ZAJIŠTĚNÍ KOMUNIKACE O AKTUÁLNÍCH TÉMATECH A PŘÍLEŽITOSTECH V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Popis cíle č. 2 – ZAJIŠTĚNÍ KOMUNIKACE O AKTUÁLNÍCH TÉMATECH A PŘÍLEŽITOSTECH V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Česká republika bude prosazovat formování a přijetí evropské legislativy, která přinese konkrétní pozitivní dopady pro občany a firmy. Důležité je zvážit dopady na trh a na ekonomiku, ale stejně tak i na trh práce nebo vzdělávání. Je nutné vzít v potaz i společenský a etický rozměr rozvoje nových technologií a obchodních modelů. Tento aspekt provazuje koncepci Česko v digitální Evropě s koncepcí Digitální ekonomika a společnost, která se na vývoj i dopady digitálních technologií zaměřuje. Občané a celá nestátní sféra mají právo vědět, jaká témata se na evropské úrovni řeší a jaká legislativa se právě projednává. Digitalizace a rozvoj nových technologií nabízí obrovské příležitosti a neméně významné výzvy – ovlivňuje, jak žijeme, komunikujeme nebo podnikáme. Evropská legislativa a další aktivity EU v tom, jak bude vypadat naše digitální budoucnost, hraje velkou roli. Občané a podniky musí mít přísun aktuálních informací tak, aby, pokud chtějí, měli dostatečný přehled jak o chystaných iniciativách, tak o probíhajícím vyjednání, a mohli se zapojit do rozhodovacího procesu (např. prostřednictvím veřejných konzultací). V českém prostředí je nezbytné udržovat jeden centrální informační kanál, kde bude možné tyto informace získat, a to především ve fázi, které předchází vydání konkrétní legislativy. ČR bude usilovat o co nejširší zapojení českých firem, občanů, aktérů na komunální úrovni a akademického a neziskového sektoru do konzultačního procesu ohledně nových témat a konkrétních návrhů v oblasti digitální agendy EU. Bude komunikovat a podporovat možnosti zapojení do veřejných konzultací Komise a členství českých subjektů v tzv. High-Level Groups a expertních skupinách. K jednotlivým oblastem a iniciativám povede širokou diskuzi s partnery na národní úrovni. Proces konzultací s nevládním sektorem by měl být dále posílen a důležitým předpokladem je v tomto ohledu zajištění adekvátních lidských zdrojů. ID cíle Dílčí cíle 2.1 Sjednocení terminologie a zajištění kvalitních překladů/tlumočení pozic ČR předkládaných v rámci digitální agendy EU a jiných mezinárodních struktur tak, aby bylo používané pojmosloví v souladu s celosvětově uznávanou terminologií. Zejména jde o nalezení správných českých ekvivalentů mezinárodních pojmů a transpozici legislativy EU do českých právních textů. Cíl je nerelevantní pro Koncepci, bude dále průběžně naplňován prací zodpovědných orgánů. 2.2 Spuštění platformy pro efektivní spolupráci zástupců všech zainteresovaných stran. Cíl je splněn spuštěním platformy/prostoru na cloudovém úložišti Úřadu vlády ČR. Na jeho průběžném naplňování je třeba pracovat, a to mj. skrze zajištění jejího využívání všemi relevantními aktéry. 2.3 Zajištění sjednocené a posílené komunikace o digitální agendě EU vůči široké veřejnosti ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 10 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz Vzhledem k rozsáhlému záběru digitální agendy EU komunikuje o aktuálních tématech několik ministerstev a institucí. Cílem je zajistit sjednocení komunikace, centralizovat informační kanály (webové stránky, sociální sítě a další komunikační a informační aktivity) a tím podpořit informovanost veřejnosti a EU o probíhajících aktivitách. Naplňování tohoto cíle musí přispět k lepší orientaci v oblasti nových práv a povinností plynoucích z návrhů v oblasti evropské digitální agendy. Cíl je upřesněn a rozdělen do tohoto původního cíle 2.3 a nového dílčího cíle 2.5 a je naplňován průběžně skrze nový portál Digitální Česko, newsletter a sociální sítě. 2.4 Předsednictví ČR v Radě EU Česká republika bude v druhé polovině roku 2022 předsedat Radě Evropské unie. Rada pro telekomunikace zůstane klíčovým hráčem pro zásadní iniciativy v oblasti digitální agendy a digitální transformace. ČR během diskuzí v Radě plně podpoří rozvoj a budování odolnosti telekomunikací a vznik dlouhodobě udržitelného digitálního ekosystému, který bude vycházet z myšlenky otevřené strategické autonomie a spolupráce se třetími zeměmi. Nejen z důvodu ruské invaze na Ukrajinu se formace Rady zaměří na bezpečnost dodavatelských řetězců a posilování digitalizace veřejných služeb. Cíl je splněn, a proto je již neaktuální. 2.5 Spuštění osvětové a koordinační činnosti pro zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU. Osvětové aktivity budou směřovat na vybrané cílové skupiny, u nichž byla identifikovaná potřeba zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU a které budou identifikovány jako nejvíce ohrožené využíváním digitálních technologií. Pro tyto účely byla také založena ročně se opakující akce Czech Digital Week. V roce 2023 bude zaměřena na týden digitálních dovedností. Cíl je průběžně naplňován. 2.6 Vymezení úspěchů ČR v digitální agendě a jejich komunikace v EU. ČR se umísťuje v určitých oblastech digitální agendy na předních místech v evropských i mezinárodních žebříčcích. Patří mezi ně např. kybernetická bezpečnost, vývoj a výzkum v oblasti umělé inteligence a další. ČR bude aktivně komunikovat a propagovat úspěchy a silné stránky českých občanů, firem a začínajících podniků v digitální oblasti. Cíl je průběžně naplňován. Důležitou roli v tomto ohledu bude plnit také implementace Digitální dekády 2030. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 11 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 3.3 PROSAZOVÁNÍ NÁRODNÍ POZICE ČR U PRIORITNÍCH TÉMAT V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Popis cíle č. 3 – PROSAZOVÁNÍ NÁRODNÍ POZICE ČR U PRIORITNÍCH TÉMAT V DIGITÁLNÍ AGENDĚ EU Vláda ČR kontinuálně pokračuje v úsilí, aby ČR byla aktivním a srozumitelným partnerem v EU. Tento přístup předpokládá znalost potřeb ČR a schopnost formulovat na jejich základě priority ČR v EU. Při vytváření priorit v oblasti digitální agendy EU vychází ČR z otevřenosti české ekonomiky, výrazné orientace na export a spolupráce se třetími zeměmi. Česká pozice bude odrážet dynamický vývoj digitální agendy EU, nicméně nebude podporovat protekcionistická opatření, která mohou v konečném důsledky vést k fragmentaci a uzavírání evropského trhu vůči mimoevropským partnerům a zbytku světa. Úřad vlády ČR ve spolupráci se Stálým zastoupením ČR při Evropské unii v Bruselu a jednotlivými gesčními ministerstvy hrají klíčovou roli v prosazování národních pozic ČR u prioritních témat v oblasti digitální agendy EU. Seznam níže uvedených témat není taxativním výčtem všech priorit ČR. Vzhledem k dynamičnosti oblasti digitální agendy EU bude zaručena flexibilita v souladu s níže zmíněnými principy tvorby národních pozic, jako jsou konzultace nevládních partnerů, mezirezortní koordinace a mezinárodní partnerství. V roce 2024 nastane nové volební období Evropské komise a očekáváme případnou změnu agendy a aktualizaci cílů. V tomto ohledu se naskytne příležitost pro zaměření se na nová témata a novou agendu. ČR by v tomto ohledu měla být proaktivní v nastavování cílů a agendy a vlastních témat, jejichž další konkretizace a prioritizace úzce souvisí a navazuje na implementací politického programu digitální dekáda 2030, konkrétně s mapováním stavu digitální transformace a silných a slabých stránek ČR v oblasti digitální transformace. V této souvislosti se otevírá příležitost pro hlubší revizi koncepce Česko v digitální Evropě. ID cíle Dílčí cíle 3.1 Profilace ČR jako země podporující rozvoj umělé inteligence. Na základě přijaté a aktuálně aktualizované Národní strategie umělé inteligence (NAIS) se ČR v rámci vyjednávání v EU profiluje jako země se silným průmyslovým a výzkumným zázemím pro umělou inteligenci (AI). Vláda zajistí vypracování jasných a srozumitelných pozic, které bude ČR uplatňovat při jednáních v EU o nových legislativních i nelegislativních iniciativách v této oblasti. Další aktivity vlády včetně tvorby pozic by měly respektovat již dosažené výsledky v AI v zapojování ČR do významných evropských programů a iniciativ. Klíčové nadále zůstává najít vhodnou rovnováhu mezi ochranou lidských práv, bezpečností občanů a podporou konkurenceschopnosti a inovací evropských firem, stejně jako u citlivé otázky hodnocení rizikovosti některých systémů AI a jejich zákazu. Cílem je také kontinuální mapování existujících konzultačních a poradních expertních skupin v oblasti umělé inteligence, s cílem jejich co nejefektivnějšího využití pro konzultace v oblasti mezinárodních iniciativ v oblasti umělé inteligence. Cíl je naplňován průběžně. V r. 2023 bude potom zejm. důležitý v kontextu aktualizace NAIS, dojednávání Aktu o umělé inteligenci a také další zintenzivnění spolupráce a konzultace s experty v oblasti umělé inteligence. 3.2 Podpora evropské datové ekonomiky. Data jsou základním stavebním kamenem digitální éry, ve které žijeme. Cílem EU je, aby na základě bezpečného využívání dat, ať již ze soukromého nebo veřejného ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 12 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz sektoru, vznikaly nové užitečné služby pro občany. V současnosti však sdílení dat není běžným modelem. ČR proto bude podporovat takové unijní a národní iniciativy, které povedou k intenzivnější a snadnější datové spolupráci mezi všemi subjekty, ať se jedná o firmy, veřejné orgány nebo akademická pracoviště. Zároveň bude ČR v evropské diskuzi prosazovat sdílení dobré praxe a celkové zvyšování veřejné osvěty o výhodách sdílení dat. V souladu s koncepcí Digitální ekonomika a společnost bude adaptace EU legislativy v oblasti datové ekonomiky, vč. Aktu o datech, důležitým cílem pro nadcházející období a ČR bude aktivně hledat cesty k vytváření a zapojení do společných evropských datových prostorů v návaznosti na Akt o správě dat. Klíčovou roli v oblasti datové ekonomiky, vč. připravované regulace a jejího dopadu na prostředí sdílení dat (zejm. B2B, B2C, B2G i G2B) má Ministerstvo průmyslu a obchodu. V debatě o případném unijním právním rámci k výměně dat bude ČR i nadále akcentovat to, aby byla postavena na kvalitní analýze dopadů na podnikatelský i veřejný sektor a aby obsahovala pojistky proti potenciálnímu zneužití dat. Prioritou u dat zůstává proces otevírání dat (open data), která nepodléhají zvláštní právní ochraně, obchodním tajemstvím či důvěrnostem. Dále také aktualizace otevřených dat na všech úřadech veřejné správy a princip dobrovolnosti sdílení těchto dat pro podniky. Mezi další prioritní oblasti v rámci datové ekonomiky patří také otázka datových toků do třetích zemí, kde je důležité dbát na to, aby mezinárodní transfery dat nebyly omezeny neopodstatněnými až protekcionistickými bariérami, Cíl je naplňován průběžně. 3.3 Ochrana a bezpečnost evropské digitální infrastruktury. Evropa musí zajistit odolnost vůči narůstajícím hrozbám v kybernetickém prostoru. ČR se bude i nadále aktivně podílet na formulování a realizování opatření a legislativních pravidel, které členské státy přijímají, aby tato rizika eliminovaly. V této oblasti prioritou nadále zůstává dosažení vyšší odolnosti informačních sítí a systémů napříč celou Unií při současném nezasahování do oblasti národní bezpečnosti a posilování spolupráce relevantních aktérů na bázi vysoké vzájemné důvěry. Tyto aktivity musí zohledňovat nejen technickou, ale i politicko-strategickou rovinu a brát v potaz hlubší geopolitické implikace, jež se zajištěním bezpečné digitální infrastruktury souvisí. Je důležité, aby kroky v oblasti zajišťování bezpečnostních standardů, vč. certifikačních požadavků, byly co nejjasněji definovány, s cílem minimalizovat možnou nadměrnou administrativní zátěž a zároveň vytvářely předvídatelné investiční a podnikatelské prostředí. Cíl je naplňován průběžně. 3.4 Podpora zapojování žen do digitální ekonomiky. Zapojení žen do oborů spojených s moderními technologiemi je stále jedno z nejnižších v EU. Vláda ČR proto bude aktivně hledat cesty spolupráce na EU a národní úrovni, jak tuto situaci zlepšit, vč. snah o zviditelňování příběhů úspěšných žen v digitálních odvětvích, a podpoří otevření široké debaty o tomto tématu jak vůči EU, tak domácímu publiku. Zde je důležitá provazba s koncepcí Digitálního vzdělávání a zároveň s Digitální ekonomikou a společností a to mj. v kontextu získávání kvalifikovaných pracovníku v oblasti ICT obecně. Cíl je naplňován průběžně, je nutné se na něj aktivněji zaměřit, neboť dosavadní aktivity doposud nevedly k zásadnímu posunu. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 13 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 3.5 Elektronická identita jako vstupenka ke službám státu, zábavě i obchodu. ČR bude aktivně pokračovat v přípravách na zavedení evropské digitální identity, jež se pokouší zásadně zvýšit dostupnost bezpečné a důvěryhodné elektronické identifikace prostřednictvím tzv. evropské peněženky pro evropskou digitální identitu (e-wallet). V tomto ohledu bude významná také aktivní výměna zkušeností a dobré praxe s dalšími členskými státy EU v návaznosti na vedoucí roli ČR při dojednání obecného přístupu u revize nařízení eIDAS během CZ PRES. Cíl je naplňován průběžně. 3.6 Implementace programu Digitální dekáda 2030 a posun ČR v Indexu digitální ekonomiky a společnosti. Ve vztahu k digitálnímu vzdělávání, digitální infrastruktuře, digitálnímu podnikání a digitalizaci veřejného sektoru se ČR aktivními kroky zapojí do plnění digitálních cílů do roku 2030 a procesů pro úspěšnou digitální transformaci, které jsou nastaveny v politickém programu digitální dekáda. ČR se zaměří především na pokrok v oblastech, ve kterých má v indexu DESI (Index digitální ekonomiky a společnosti) slabší výsledky ve srovnání s dalšími státy EU, a to zejména v oblastech digitální veřejné služby, pokročilých digitálních dovedností, zapojení žen do ICT, pokrytí sítěmi 5G a VHCN. V této souvislosti ČR musí zvážit prioritizaci zapojení do tzv. projektů pro více zemí (multi-country projects), které na základě přeshraniční spolupráce napomůžou dosažení cílů do roku 2030. Nový cíl v souvislosti s implementací politického programu Digitální dekáda 2030. 3.7 Digitální vzdělávání a dovednosti. Prostřednictvím Výboru pro digitální vzdělávání bude ČR podporovat evropskou spolupráci a výměnu zkušeností a dobré praxe v oblasti digitálního vzdělávání a dovedností. Dříve existující mezirezortní skupina pro oblast digitálního vzdělávání, která se přetransformovala ve Výbor pro digitální vzdělávání, bude i nadále hlavním aktérem pro Strukturovaný dialog s Komisí k digitálnímu vzdělávání a dovednostem orientovaným na spolupráci Komise, členských států a dalších zainteresovaných osob s jasným úkolem dosažení cílů Evropské digitální dekády v oblasti digitálního vzdělávání. Pracovní skupina bude usnadňovat implementaci opatření a aktivit Komise na podporu digitálního vzdělávání v ČR a bude sloužit jako nástroj pro získávání a přenos informací z evropské úrovně na úroveň národní a naopak. Dlouhodobým cílem bude efektivní komunikace a koordinace kroků veřejné správy a zainteresovaných osob v oblasti digitálního vzdělávání směřovaných na naplňování společných cílů Evropské digitální dekády. Důležitou událostí v nadcházejícím roce bude také 2. ročník Czech Digital Week 2023 zaměřený na oblast digitálních dovedností. Cíl je naplňován průběžně. 3.8 Aktivní zapojení do činnosti OECD a výboru CDEP (pro politiky v oblasti digitální ekonomiky). Oblast digitální agendy představuje důležitou činnost OECD. Vzhledem k analytické a expertní povaze je OECD přínosem pro členské státy při tvorbě národních politik v digitální agendě a stanovování nejnovějších trendů a vládních přístupů. S posílením digitální agendy OECD ustanovil Úřad vlády ČR koordinační skupinu, prostřednictvím které komunikuje strategické zaměření aktivit OECD v digitální agendě a formuluje české pozice. Do budoucna je cílem zefektivnit zapojení ČR do aktivit digitální agendy OECD a využívat analytické a expertní výstupy na národní úrovni. OECD je klíčové z hlediska monitorování budoucích možných legislativních i nelegislativních iniciativ na úrovni EU a také z důvodu možnosti koordinace a ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 14 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz výměny zkušeností v rámci multilaterální spolupráce s klíčovými podobně smýšlejícími partnery ze třetích zemí. Cíl je naplňován průběžně. 3.9 Posílení odolnosti a zajištění bezpečných dodávek čipů. Mikroprocesory by měly být chápány jako strategická komodita, která by měla být za všech podmínek dostupná pro potřeby rozvoje digitální ekonomiky a digitalizace jako takové. Unijní legislativa by měla posílit kapacity v EU, podpořit otevřený obchod a výzkum a vývoj v oblasti integrovaných obvodů a polovodičových součástek a představit nástroje pro zajištění dostatku čipů pro odvětví automobilového, energetického a dalšího průmyslu. V dodavatelském řetězci je třeba nalézt a specifikovat úzká místa a ta monitorovat na základě administrativně nenáročných procesů. Česká republika bude podporovat vymezení čipů a EU v globálním prostoru z hlediska soustředěnosti trhu mikroprocesorů a konkurenceschopnosti spolu s koordinací a směřováním investic do příležitostí pro EU. 3.10 Věnovat se na úrovni EU tématu digital governance, tj. výměně zkušeností v oblasti efektivního vymáhaní existujících a nových legislativních předpisů v digitální agendě a sledování vazeb mezi těmito předpisy a to v úzké spolupráci s gestory koncepce Digitální ekonomika a společnost tak, aby pravidla přinášela co nejmenší administrativní a finanční zátěž pro regulátory, regulované a všechny zúčastněné a byly co nejlépe využity existující kapacity a tyto zkušenosti zohlednit při vyjednávání na úrovni EU. 3.11 Podpora mezinárodní dimenze digitální agendy. Důležitým tématem s rostoucím významem pro EU i ČR je přesah digitální agendy EU do mezinárodního prostředí, např. do digitální diplomacie a digitálního obchodu. Klíčová je multilaterální a bilaterální spolupráce s partnery ze třetích zemí. Zájmem ČR je podporovat vznik a posilování této spolupráce, a to i z hlediska podpory otevřenosti evropského trhu vůči partnerům mimo EU. 3.12 3.12. Prosazování standardizace digitalizace. ČR bude aktivně prosazovat standardizaci digitalizace, jakožto nastavení pravidel pro přístup k digitalizaci, umožňující všeobecné propojení systémů a dat tak, aby veškeré nástroje digitalizace umožňovaly vzájemnou interoperabilitu. Cíl je naplňován průběžně.“ ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 15 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 3.4 Aktuální přehled platných cílů pilíře Česko v digitální Evropě Popisky řádků ČDE 1 Institucionální zajištění koordinace digitální agendy EU a naplňování cílů a vize evropské digitální dekády 2030 ČDE 1.01 Koordinace digitální agendy a efektivní tvorba pozic ČR v rámci Výboru pro Česko v digitální Evropě ČDE 1.04 Zajištění lidských a finančních zdrojů pro centrální řízení a koordinaci agendy ČDE ČDE 1.06 Posílení vyjednávací autority ČR směrem k EU ČDE 1.08 Rozpracování mechanismů zpětné vazby řízení programů koncepce ČDE ČDE 1.10 Koordinace implementace a naplňování cílů politického programu digitální dekáda 2030 ČDE 2 Zajištění účinné komunikace o aktuálních tématech a příležitostech v digitální agendě EU ČDE 2.03 Zajištění sjednocené a posílené komunikace o digitální agendě EU vůči široké veřejnosti ČDE 2.05 Spuštění osvětové a koordinační činnosti pro zvýšení veřejného povědomí o digitální agendě EU s důrazem na digitální vzdělávání ČDE 2.06 Vymezení úspěchů ČR v digitální agendě a jejich komunikace v EU. ČDE 3.01 Profilace ČR jako země podporující rozvoj umělé inteligence ČDE 3.02 Podpora evropské datové ekonomiky ČDE 3.03 Ochrana evropské digitální infrastruktury ČDE 3.04 Podpora zapojování žen do digitální ekonomiky ČDE 3.05 Evropské digitální identita a peněženka – výměna zkušeností s přípravou na implementaci ČDE 3.06 Implementace programu digitální dekáda 2030 a posun ČR v Indexu digitální ekonomiky a společnosti ČDE 3.07 Podpora tématu digitálního vzdělávání a dovedností ČDE 3.08 Aktivní zapojení do činnosti OECD ČDE 3.09 Posílení odolnosti a zajištění bezpečných dodávek čipů ČDE 3.10 Věnovat se tématu digital governance na úrovni EU ČDE 3.11 Podpora mezinárodní dimenze digitální agendy ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 16 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 4. Principy pro tvorbu vyjednávacích pozic 4.1 Dílčí principy tvorby vyjednávacích pozic ID Název principu Popis principu P 1 Zapojení veřejnosti Konzultovat nové iniciativy a legislativní návrhy se sociálními a hospodářskými partnery a partnery z nevládní sféry napříč všemi fázemi legislativního procesu. Zajistit co nejširší zapojení těchto partnerů do konzultačního procesu ohledně nových témat a konkrétních návrhů v oblasti digitální agendy EU. Evropský rozměr digitální agendy má přímé a velice významné dopady na ekonomiku a společnost, získání zpětné vazby od nevládních subjektů je tak pro formování pozic ČR velice důležité. P 2 Horizontální spolupráce Zajistit meziresortní informování o nových iniciativách a legislativních návrzích s ohledem na možné horizontální přesahy. V oblasti digitální agendy mají jednotlivé tematické oblasti a návrhy významné horizontální přesahy. Zajištění informovanosti napříč státní správou a identifikace těchto přesahů jsou klíčové atributy úspěšného prosazování dílčích pozic a jednotného vystupování ČR navenek. P 3 Vzdělávání pro budoucnost Prioritní podpora vzdělávání v nových iniciativách a oblastech. Zvyšovat povědomí a odbornou znalost o nových či nově pojatých tématech či pojmech. U dynamické a dopředu hledící oblasti jako je digitální agenda, je průběžné vzdělávání se v nových trendech klíčové. Pozice ČR musí být formovány lidmi, kteří tématu i mezinárodním souvislostem rozumějí a jsou schopni správně vyhodnotit příležitosti, implementační náročnost a rizika. Z tohoto pohledu je zásadní také průběžné navazování a udržování kontaktů s protějšky z evropských institucí a členských států, a to mj. prostřednictvím účasti na významných konferencích a fyzických jednáních. P 4 Včasný a proaktivní přístup Aktivně formulovat pozice a zájmy ČR k novým iniciativám či oblastem ještě před vydáním legislativy. ČR nesmí pouze reagovat na vývoj na evropské úrovni. Začít formovat obecnou pozici k tématu až poté, co je zveřejněn konkrétní legislativní návrh, je nedostatečné. ČR se musí aktivně podílet na nastolování agendy EU v oblasti digitální agendy, a to i v době před oficiálním zveřejněním připravovaných legislativních návrhů. P 5 Mezinárodní partnerství Vytvářet a zapojovat se do podobně smýšlejících koalic členských států. Pro malé a střední státy jsou koalice s dalšími podobně smýšlejícími zeměmi efektivním prostředkem, jak obstát v evropských vyjednáváních a prosazovat své pozice a zájmy. ČR je zapojena např. do koalice podobně smýšlejících států k jednotnému digitálnímu trhu Digital9+, ambicí ČR by mělo být co nejaktivnější podílení se v této koalici. Naším zájmem je také zapojovat se do mezinárodních projektů, které kromě technické přípravy posilují zapojení a pozici odborníků v mezinárodní odborné komunitě a následně váhu argumentů při vyjednávání. P 6 Aktivní vystupování v EU Aktivní vystupování směrem k institucím EU. Komise a EP hrají v legislativním procesu EU významnou roli. Zatímco Komise má legislativní iniciativu, EP o návrzích spolurozhoduje s Radou EU. Průběžná a aktivní komunikace stanovisek ČR směrem k těmto institucím a jejich zástupcům zajistí, že naše pozice může být zohledněna ve všech částech a fázích legislativního procesu. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 17 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz P 7 Posilování jednotného digitálního trhu Posilování jednotného digitálního trhu v EU a prosazování principu volného toku dat a jejich dobrovolného sdílení jako pomyslnou pátou svobodu vnitřního trhu. P 8 Minimalizace administrativní zátěže Klást důraz na snižování či minimalizaci administrativní zátěže pro firmy a občany. Je zapotřebí usilovat o takovou legislativu, která nepřinese nadbytečnou administrativní a finanční zátěž. P 9 Právní rámec, který obstojí v budoucnosti Usilovat o právní rámec, který obstojí s ohledem na dynamický vývoj na trhu i v budoucnosti. Cílem je přijímat legislativu, která je dostatečně flexibilní, adekvátně chrání práva uživatelů internetu a spotřebitelů a zároveň podporuje inovace a rozvoj služeb. P 10 Rozhodování na základě evidence-based přístupu Cílem je tvořit taková rozhodnutí, která budou založena na faktech, datech, fungujících příkladech z praxe a zahraničí a zároveň budou efektivně využívat analytických výstupů mezinárodních organizací, jako například OECD. Takový přístup rozhodování bude základem a stěžejní částí procesu formulace pozic ČR. P 11 Zohlednění zkušeností z CZ PRES Aktivnější sledování dění v EP a zintenzivnění spolupráce s dalšími relevantními institucemi, které přímo či nepřímo ovlivňují procesy EU. Důležité v tomto ohledu je mj. aktivní využívání Strategie podpory Čechů v institucích EU a udržování aktivní komunikace s vyslanými národními experty do institucí EU. P 12 Zohlednění principů stanovených v deklaraci digitálních práv a principů Zohlednění Prohlášení o digitálních právech a zásadách pro digitální dekádu do vyjednávacích pozic. 4.2 Principy digitálně přívětivé legislativy ČR bude ve svých postojích a pozicích prosazovat principy digitálně přívětivé legislativy tak, jak jsou aktuálně stanoveny v dokumentu „Zásady pro digitálně přívětivou legislativu“1 . Tyto principy mají vícenásobné použití při tvorbě českého práva i při vyjednávání evropské legislativy. Zatímco podmínkou úspěchu a jedním z cílů IKČR je Digitálně přívětivá legislativa ve smyslu podpory digitalizace veřejné správy, pro tuto Koncepci a pro koncepci Digitální ekonomika a společnost se bude třeba zaměřit na „digitální přívětivost“ všech dalších aspektů života společnosti, zejména občanského, obchodního, autorského, ale i trestního a dalšího práva. 1 https://www.vlada.cz/assets/urad-vlady/poskytovani-informaci/poskytnute-informace-na-zadost/Priloha-c--1---Zasady-pro-tvorb u-digitalne-privetive-legislativy.pdf ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 18 digitalnicesko.cz info@digitalnicesko.cz 5. Navazující dokumenty – implementační plán Tato kapitola obsahuje seznam samostatných navazujících dokumentů – implementačních plánů, kterými bude rozpracována a implementována. Pro rok 2020 a dále bylo rozhodnuto vypracovat jeden společný implementační plán pro všechny hlavní cíle koncepce Česko v digitální Evropě, který obsahuje rozvedení dílčích cílů do proveditelných úkolů, jasných dílčích termínů a zodpovědností. Jde tedy o: ● Implementační plán Koncepce Česko v digitální Evropě pro všechny tři hlavní cíle. ČESKO V DIGITÁLNÍ EVROPĚ | 19