Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Evropský rámec rozvoje digitální ekonomiky Ing. Petr Očko, Ph.D. Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Historie EU v informační společnosti Květen 1994 – expertní skupina viceprezidenta Evropské komise Bangemanna zveřejnila zprávu Europe and the Global Information Society Následně Akční plán Europe’s Way to the Information Society (také 1994) Prosinec 1999 – eEurope: An Information Society for All Březen 2000 – Lisabonská strategie + eEurope 2002 (následovaná eEurope 2005…) Červen 2005 – i2010 - A European Information Society for growth and employment Březen 2010 – Strategie Evropa 2020 + jeden z jejich 7 pilířů Digitální agenda pro Evropu 2015 – Strategie pro jednotný digitální trh EU (JDT EU) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Jednotný digitální trh EU Co je Jednotný digitální trh EU? Jednotný digitální trh zajišťuje volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu a pro občany a podniky znamená bezproblémový přístup k činnostem on-line a k jejich provádění za podmínek spravedlivé hospodářské soutěže, s vysokou ochranou spotřebitelů a osobních údajů bez ohledu na státní příslušnost nebo místo bydliště. Dosažením jednotného digitálního trhu se zajistí, aby si Evropa zachovala v oblasti digitální ekonomiky svou vedoucí celosvětovou pozici a aby evropské podniky mohly globálně růst. Strategie pro jednotný digitální trh v Evropě, 2015 Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Priority JDT EU dle strategie Evropa 2020 I. 1. Stimulovat elektronický obchod v EU vyřešením problematiky zeměpisného blokování (geo-blocking) a zefektivnit a snížit cenu přeshraničního doručování balíků. 2. Modernizovat pravidla EU v oblasti autorského práva tak, aby odpovídala potřebám digitální společnosti. 3. Aktualizovat audiovizuální předpisy EU a vytvořit rovné podmínky pro srovnatelné digitální zdroje, boj proti nezákonnému obsahu online a ochrana nejzranitelnějších skupin uživatelů. 4. Zvýšit schopnost reakce Unie na kybernetické útoky posílením agentury ENISA, vytvořit účinné preventivní mechanismy a prosazovat trestněprávní důsledky, aby byli evropští občané, podniky a orgány veřejné správy lépe chráněni. Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Priority JDT EU dle strategie Evropa 2020 II. 5. Plně využít potenciál evropské datové ekonomiky díky jasným evropským pravidlům pro volný pohyb neosobních údajů v EU. 6. Zajistit, aby měl každý občan EU nejlepší možné připojení k internetu. 7. Přizpůsobit pravidla týkající se ochrany soukromí v odvětví elektronických komunikací novému digitálnímu prostředí. 8. Pomáhat malým a středním podnikům, výzkumným pracovníkům, občanům a orgánům veřejné moci co nejvíce využívat výhod nových technologií. Za tímto účelem se bude klást důraz to, aby si potřebné digitální dovednosti osvojila celá populace a aby měl evropský výzkum v oblasti zdraví a vysoce výkonné výpočetní techniky dostatek finančních prostředků Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Pilíře Strategie pro JDT z roku 2015 1. Zlepšení přístupu spotřebitelů a podniků ke zboží a službám on-line v celé EU – přijetí pravidel pro zjednodušení přeshraničního elektronického obchodu, ochrana spotřebitelů, účinnější a cenově přijatelnější doručování zásilek, zamezení neodůvodněnému zeměpisnému blokování, jednotné podmínky hospodářské soutěže v sektoru elektronického obchodování, moderní autorské právo, satelitní a kabelové šíření on-line vysílání, snížení administrativní zátěže vyplývající z různých režimů DPH. 2. Vytvoření vhodných podmínek pro rozvoj digitálních sítí a služeb - přepracování předpisů EU pro oblasti telekomunikací (účinnější koordinace spektra, kritéria pro jeho přidělování), audiovizuální mediální rámec (televizních stanic i poskytovatelů audiovizuálních služeb na vyžádání), komplexní analýza úlohy online platforem (vyhledávačů, sociálních médií, obchodů s aplikacemi atd.), posílení důvěry v bezpečnost digitálních služeb, zejména osobních údajů, kybernetická bezpečnost. 3. Maximalizace růstového potenciálu digitální ekonomiky EU – evropská iniciativa pro volný tok dat, podpora digitálních kompetencí, elektronická veřejná správa. Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Hlavní dokumenty – začátek Digitální dekády I. Cesta k digitální dekádě 3. června 2021 Rámec pro důvěryhodnou a bezpečnou evropskou digitální identitu 5. května 2021 Aktualizace evropské digitální strategie 21. dubna 2021 Nová pravidla a opatření pro excelenci a důvěru umělé inteligence 9. března 2021 Evropská digitální dekáda: Evropská komise vytýčila směr k dosažení digitálně silné Evropy do roku 2030 16. prosince 2020 Nová evropská strategie kybernetické bezpečnosti 15. prosince 2020 Návrh aktu o digitálních službách a aktu o digitálních trzích 1. prosince 2020 Balíček týkající se digitálních financí, včetně strategie v oblasti digitálních financí a legislativních návrhů týkajících se kryptoaktiv a digitální odolnosti 24. září 2020 Nová průmyslová strategie 10. března 2020 Zveřejnění programu formování digitální budoucnosti Evropy, strategie pro data a bílé knihy o umělé inteligenci 19. února 2020 Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Hlavní dokumenty – začátek Digitální dekády II. Akt o digitálních službách vstupuje v platnost 16. listopadu 2022 Sdělení o politice EU v oblasti kybernetické obrany 10. listopadu 2022 Akt o digitálních trzích vstupuje v platnost 1. listopadu 2022 Nástroj pro mimořádné situace na jednotném trhu 19. září 2022 Nový akt o kybernetické odolnosti 15. září 2022 Nová pravidla roamingu při cestách po EU 1. července 2022 Evropský akt o datech 23. února 2022 Evropská strategie pro řízení kosmického provozu 15. února 2022 Plán pro bezpečnostní a obranné technologie 8. února 2022 Evropský akt o čipech 26. ledna 2022 Prohlášení o digitálních právech a zásadách 18. listopadu 2021 Návrh EK na jednotnou nabíječku pro elektronická zařízení 16. září 2021 Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa České předsednictví v Radě EU a digitální priority Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa České předsednictví v Radě EU V období od 1. července do 31. prosince 2022 Trio Francie – Česko – Švédsko rámec předsednictví na 1,5 roku, od 1. ledna 2022 Společně se připravuje soubor priorit, Jednou z tzv. formací Rady je Rada pro telekomunikace V EU je aktuálně v procesu schvalování komplexní legislativní balík digitální regulace – digitální služby, data, umělá inteligence… Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Vybrané koncepční dokumenty EU v oblasti digitální ekonomiky Východiska a vazby Evropská strategie pro data Bílá kniha AI a Koordinovaný plán AI Digitální dekáda EU 2030 (Digitální kompas) Evropská průmyslová strategie Strategie kybernetické bezpečnosti EU pro digitální dekádu Nařízení o zřízení Evropského průmyslového, technologického a výzkumného centra kompetencí pro kybernetickou bezpečnost a sítě národních koordinačních center Iniciativy EuroHPC, EuroQCI Akční plán pro evropskou demokracii … Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Evropská digitální dekáda: nová digitální strategie EU 2030 Digital Decade Policy Programme: Path to Digital Decade Koordinované řízení digitálních agend v EU Nový systém monitorování klíčových indikátorů Multi-country projects Finální konsensus v 07/2022 už v rámci CZ PRES Je nezbytné zajistit řízení digitálních agend na národní úrovni Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Digitální legislativní balíček EU Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Priority a legislativa EU v oblasti digitální ekonomiky Akt o digitálních službách (DSA) Stanovuje horizontální právní rámec pro digitální služby, jasné povinnosti a odpovědnost poskytovatelů zprostředkovatelských služeb, zejména online platforem a specifické povinnosti pro online tržiště Vysoká priorita v rámci CZ PRES – schváleno za FR PRES, ale finalizuje debata k implementaci Pro ČR zásadní je asymetrické pojetí regulace – výjimky pro mikro a malé podniky, zachování principu země původu, regulace pouze nelegálního obsahu Akt o správě dat (DGA) Cílem je usnadnit, resp. zvýšit sdílení osobních i neosobních dat v rámci EU prostřednictvím zpřístupnění dat z veřejného sektoru, podpory sdílení dat mezi podniky a vytvoření rámce pro dobrovolné poskytnutí osobních dat pro altruistické účely Legislativní proces EU téměř dokončen Za ČR podpora minimálních společných standardů pro sdílení a opakované použití dat, dobrovolnost sdílení dat, legislativa nesmí působit nadměrnou administrativní zátěž pro podniky, podpora volného přeshraničního pohybu dat a spolupráce s partnery ze třetích zemí Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Priority a legislativa EU v oblasti digitální ekonomiky Akt o umělé inteligenci (AI Act) Komplexní horizontální právní rámec pro AI zavádějící povinnosti pro realizaci systémů AI Vysoká priorita v rámci CZ PRES v Radě pro telekomunikace ČR legislativa nesmí bránit konkurenceschopnosti a inovacím, zásadní je podpora malých a středních podniků Návrh se projednává na pracovních skupinách Rady, nyní se pracuje na kompromisním textu; v EP došlo k rozdělení pravomocí nad nařízením (IMCO a LIBE) a připravuje se zpráva k návrhu; jednání v Radě budou intenzívně probíhat během roku 2022 Data Akt Připravované nařízení, které by se mělo zaměřit na podporu sdílení dat mezi podniky navzájem a mezi podniky a státní správou, posílení práv uživatelů pro přístup k datům, která generují a usnadnění přenositelnosti cloudových dat Zveřejnění návrhu v únoru 2022, rovněž prioritou CZ PRES, bylo zahájeno projednávání v pracovních skupinách Rady za FR PRES Sdílení dat by dle ČR mělo být primárně dobrovolné; nová legislativa nesmí působit nadměrnou administrativní zátěž pro podniky, nesmí omezit datové toky a inovace Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Další priority CZ PRES v digi agendách Revize legislativních dokumentů upravujících kybernetickou bezpečnost v EU Zejména NIS2 a související předpisy k bezpečnosti sítí Regulace mezinárodního roamingu dokončí zřejmě francouzské předsednictví Revize směrnice BB Cost Reduction Directive (CIA) V říjnu 2022 se očekává návrh EK předpoklad širší debaty se zapojením sektoru Ochrana soukromí v elektronických komunikacích (ePrivacy) snaha nalézt vyvážené řešení přijatelné pro veřejnost i sektor Nejvyšší konference Mezinárodní telekomunikační unie (2. pol. 2022) ČR bude koordinovat společné pozice států EU Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Nový legislativní rámec digitální ekonomiky: Co přináší DSA & DMA? Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Směrnice 2000/31/ES o elektronickém obchodu • cíl = přístup k digitálním službám bez ohledu na hranice a harmonizace základních aspektů digitálních služeb • požadavky na informace, pravidla pro online reklamu, režim odpovědnosti za obsah třetích stran • Implementace v ČR - zákon č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers 2000 -> 2020 • rychlý rozvoj digitálních služeb -> změna jejich charakteru, rozsahu a důležitosti • vznik nových služeb a obchodních modelů (sociální sítě, online tržiště) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Význam digitálních služeb • 20 % evropských podniků je zapojeno do elektronického obchodování • 40 % podniků prodávajících zboží online používá tržiště • 72 % Evropanů nakupuje online (v roce 2000 to bylo 9 %) • 70 % Evropanů používá sociální sítě • 76 % Evropanů používá video nebo hudební platformy Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Výzvy a rizika v oblasti digitálních služeb • sociální a ekonomická rizika • nelegální aktivity (zboží, obsah, služby) • systémová sociální rizika • nedostatečná ochrana základních práv • neefektivní dohled nad službami a administrativní spolupráce • právní překážky pro služby (prohibitivní pro menší firmy) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Reakce na vývoj digitálních služeb • legislativa pro určité služby či odvětví (ochrana dat, autorská práva, audiovizuální služby, ochrana spotřebitelů) • rozhodnutí Soudního dvora EU • opatření pro šíření určitých typů nelegálních aktivit (nebezpečné zboží, teroristický obsah, nelegální nenávistný obsah apod.) • -> neřeší systémová rizika, fragmentaci VT a nerovnováhu hospodářské soutěže Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Akt o digitálních službách • nařízení Evropského parlamentu a Rady o jednotném trhu digitálních služeb (akt o digitálních službách) a o změně směrnice 2000/31/ES, tzv. Digital Services Act (DSA) • vychází ze základních principů směrnice o el. obchodu Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Cíle DSA • zajistit správné fungování jednotného trhu, zejména v souvislosti s poskytováním přeshraničních digitálních služeb • rozvoj inovativních přeshraničních služeb; • bezpečné online prostředí s odpovědným chováním poskytovatelů digitálních služeb • ochrana základních práv uživatelů; • náležitý dohled nad online zprostředkovateli a spolupráce mezi relevantními orgány Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Zprostředkovatelské služby – síťová infrastruktura: poskytovatelé přístupu na internet, registr domén, včetně: Hostitelské služby – cloudová infrastruktura, služby webhostingu, včetně: Online platformy – online tržiště, obchody s aplikacemi, platformy kolaborativní ekonomiky, sociální sítě, včetně: Velmi velké online platformy – 10 % evropských spotřebitelů Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers DSA • povinnosti náležité péče pro služby – ochrana práv a bezpečnosti uživatelů • „notice and action“ • možnost napadnout rozhodnutí platformy o moderaci obsahu • částečné ověřování a zveřejňování informací o obchodnících • vyšší odpovědnost velmi velkých online platforem (s průměrným měsíčním počtem aktivních uživatelů služby v EU vyšším než 45 milionů, tedy 10 % populace EU) – posuzování a řízení rizik • zachování pravidel odpovědnosti pro poskytovatele ze směrnice 2000/31/ES • odpovědnost ČS, mechanismus spolupráce ČS, dohled na úrovni EU Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Kontaktní místa Právní zástupce Podmínky služby Povinnost podávání zpráv Notice and action Odůvodnění Vyřizování stížností Mimosoudní řešení sporů Trusted flaggers Nepatřičné jednání Znalost podnikových uživ. Nahlašování trestných činů Transparentnost reklamy Počet uživatelů Posouzení a snižování rizik Nezávislé audity Doporučovací systémy Zvýšená transpar. reklamy Krizové protokoly Přístup k datům Compliance officer Podávání zpráv Kumulativní povinnosti Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Akt o digitálních trzích (Digital Markets Act) • zdravé soutěžní a férové prostředí na digitálních trzích • role tzv. gatekeeper platforem a nekalé praktiky • ex-ante regulační nástroj pro předcházení nežádoucím situacím Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Očekávané přínosy pro uživatele 1. bezpečnější online prostředí • jasné a jednoduché způsoby pro nahlášení nezákonného obsahu na online platformách • povinnosti náležité péče pro platformy • větší povinnosti pro velmi velké online platformy • lepší vybavenost příslušných orgánů k dohledu nad platformami a vynucování pravidel v celé EU 61 % Evropanů se setkalo s nezákonným obsahem online 65 % Evropanů se domnívá, že internet není bezpečný (Eurobarometr 2018) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Očekávané přínosy pro uživatele 2. lepší ochrana spotřebitelů • informování o odstranění obsahu a možnost ho zpochybnit • přístup k mimosoudnímu řešení sporů • transparentní podmínky používání služby • znalost informací o obchodnících prodávajících na platformě • povinnost vyhodnocovat a snižovat rizika pro velmi velké online platformy • přístup výzkumníků k datům velmi velkých online platforem 92 % Evropanů věří, že transparentnost poskytovatelů služeb je důležitá pro ochranu svobody slova uživatelů (Veřejná konzultace k DSA) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Očekávané přínosy pro uživatele 3. větší pravomoci občanů a uživatelů • transparentní pravidla pro moderaci obsahu • povinnost zveřejňovat informace o reklamě • povinnost informovat, proč je obsah uživateli doporučován • právo zamítnout doporučování obsahu na základě profilování • lepší přístup k datům ze strany orgánů a výzkumníků 70 % dotázaných věří, že dezinformace jsou šířeny díky manipulaci algoritmických procesů na online platformách (Veřejná konzultace k DSA) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Train-the-trainers title • Acea quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Quidit volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto • Officiam, temoditat ut occupta il ipsae voluptae pre et ex explit, • Volore nullatis ditatis dolorum incia sunt esto omnisqu oditaquam ipit la dolores incia sunt esto omnisqu oditaquam Brussels, 19-20th of November 2019 Train-the-trainers Train-the-trainers Očekávané přínosy pro uživatele 4. Kvalitní digitální služby za nižší cenu - DMA • zákaz neférových praktik • zlepšení interoperability • zjednodušení změny platformy • lepší služby za nižší cenu 60 % respondentů se domnívá, že spotřebitelé nemají dostatečný výběr a alternativy co se týče online platforem (Veřejná konzultace k New Competition Tool) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Nový legislativní rámec EU pro umělou inteligenci a vliv na firemní prostředí Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Dopady AI regulace na firmy 4 kategorie AI systémů: Zakázané systémy (systémy sociálního kreditu, podprahové techniky či v určitých případech systémy biometrické identifikace na dálku) Vysoce rizikové systémy (např. systémy kritické infrastruktury, hodnocení uchazečů či pro vymáhání práva) Požadavky (např. posouzení shody, systém řízení kvality či registrace) popisuje prezentace Méně rizikové systémy (systémy interagující s lidmi: rozpoznání emocí, deep fake) Požadavky na transparentnost (informační povinnost poskytovatele o tom, že systém užívá AI) Málo rizikové či bezrizikové systémy EK navrhuje pouze vytvoření (dobrovolných) kodexů chování Regulace se nevztahuje na výzkum a vývoj, užití v případě národní bezpečnosti a pro vojenské účely Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa High Risks (HR) systémy AI Obecně pokud je systém AI bezpečnostní součástí výrobku podléhajícímu harmonizačním právním předpisům EU s nutností posouzení shody třetí stranou před uvedením na trh (např. medicinské systémy) Dále jsou jako HR považovány systémy (Příloha III): Pro biometrickou kategorizaci osob Řízení a provoz kritické infrastruktury Hodnotící uchazeče o práci či studium Přístup k základním soukromým a veřejným službám a dávkám (např. úvěryschopnost) Pro vymáhání práva V sektoru migrace, azylu a správu hranic Užívané při soudních procesech Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Požadavky kladené na high risks (HR) systémy Poskytovatelé systémů AI, které budou vyhodnoceny jako vysoce rizikové budou muset splnit řadu kritérií: Zavedení systému řízení kvality, pod který spadá: Zpracování a udržování technické dokumentace Systém řízení rizik Generování a uchovávání údajů o užití systému Monitoring AI systému po uvedení na trh Provést posouzení shody a získat certifikát CE certifikace systému či produktu EU prohlášení o shodě Registrace systému v databázi Požadavky na uživatele vysoce rizikových AI systémů: Užívat systém v souladu s návodem k použití Zajistit lidský dohled nad systémem Informovat poskytovatele o haváriích či závadách systému Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Požadavky kladené na high risks (HR) systémy HR systémy používají systém řízení rizik během celého životního cyklu Při testování musejí být použité relevantní testovací datasety Systém musí splňovat požadavky na transparentnost a poskytování informací uživatelům (zejména musí obsahovat návod k použití) Systémy musejí fungovat pod lidským dohledem Musí být zajištěna přesnost, spolehlivost a bezpečnost (kybernetická ochrana) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Posuzování shody v závislosti na druhy HR systému Jestliže HR systém podléhá harmonizovaným normám uveřejněním v Úředním věštníku Evropské unie či společným specifikacím přijatým EK, může si poskytovatel vybrat zda: a) Provede posouzení shody založené na vnitřní kontrole, kdy: Ověří, že systém řízení kvality je v souladu s nařízením Přezkoumá technickou dokumentaci, aby informace v ní obsažené byly v souladu s požadavky na HR systémy Ověří, že proces návrhu, vývoje a monitorování AI systému odpovídá požadavkům na technickou dokumentaci b) Požádá o posouzení shody oznámený (národně určený) subjekt posuzující zda: Systém řízení kvality pro návrh, vývoj a testování systému AI je v souladu s nařízením a podléhá dozoru (umožní přístup a pravidelně provádí audit) Technická dokumentace odpovídá nařízení Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Zohlednění velikosti firem v rámci AI regulace: Systém řízení kvality pro poskytovatele systémů kvalifikovaných jako vysoce rizikové bude zohledňovat velikost firmy Velikost firmy není v návrhu nařízení AI specifikována Velikost podniku by měla být zohledněna rovněž při posuzování shody a monitoringu AI systému Poplatky za posuzování shody by měly reflektovat velikosti firmy a trhu Malí poskytovatelé a startupy by měli mít přednostní přístup k regulatorním sandboxům Velikost provozovatele a jeho podíl na trhu se zohlední rovněž při určení výše sankce plynoucí z porušení nařízení Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Podpora digitální transformace a program DIGITÁLNÍ EVROPA Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Zvládnutí hospodářských a společenských výzev v Evropě Např. klima, zdraví, mobilita a veřejné služby. Zajistit široké rozšíření digitálních technologií ve všech regionech EU Při zavádění nejnovějších technologií nabízet občanům a podnikům nejlepší služby. Podpora MSP při získávání nejnovějších technologií a dovedností a přístup k nim Více než 400 000 volných pracovních míst v EU v těchto oblastech. Konkurovat na globální úrovni Ostatní regiony světa investují obrovské množství veřejného kapitálu do vyspělých technologií. Např. USA a Čína vynakládají jen na umělou inteligenci 10-20 miliard eur ročně. Dosažení vysoké úrovně společnými investicemi Vzhledem k velikosti potřebných investic, požadovanému rozsahu a souvisejícím rizikům potřebuje Evropa spojit své zdroje. Získání kontroly nad evropskými hodnotovými řetězci a zajistit technologickou suverenitu Evropy Shrnutí hlavních cílů Evropská Komise – informace k programu Digitální Evropa Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Program Digitální Evropa 43 Stěžejní program EU pro rozsáhlou digitální transformaci a růst konkurenceschopnosti, zaměřený na nasazení nových technologií v praxi a posílení otevřené strategické autonomii EU v rámci tzv. evropské digitální dekády. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/activities/digital-programme EuroHPC JU Bezpečnostní operační centra - SOC Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Vysoce výkonné počítače - HPC 2,227 miliard EUR Umělá inteligence, Cloud a Data 2,062 miliard EUR Kybernetická bezpečnost 1,650 milionů EUR Pokročilé digitální dovednosti 577 milionů EUR Nasazení a osvědčené postupy zavádění technologií 1,072 miliard EUR Celkem 7,588 miliard EUR na 7 let Odkaz na nařízení EP a Rady 2021/694, kterým se zavádí Program Digitální Evropa Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Vysoce výkonné počítače HPC • Pořízení počítačů exascale • Modernizace stávajících superpočítačů • Kvantové výpočty • Rozšíření přístupu k superpočítačům a jejich využití Kybernetická bezpečnost • Zavedení sítě kompetenčních center • Štít kybernetické bezpečnosti, Kvantová komunikační infrastruktura - QCI • Certifikační schémata • Nástroje kybernetické bezpečnosti Evropská centra pro digitální inovace • Alespoň jeden EDIH za každý členský stát nebo přidruženou zemi Umělá inteligence - AI • Data4EU : společné datové prostory, cloudy, platformy a infrastruktura • Velká testovací a experimentální zařízení pro zemědělství, zdravotnictví, mobilitu, výrobu a okrajový HW s umělou inteligencí • Platforma AI-on-demand Pokročilé digitální dovednosti • Magisterské programy • Krátkodobá školení • Pracovní pozice • Platforma pro dovednosti a pracovní místa Nasazení technologií • Destinace Země (digitální model) • Akce na podporu Green Deal • Nová digitální identita a další investice (CEF - ISA2), interoperabilita • Blockchain • Posílení důvěry v digitální transformaci a další Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Vychází z nařízení EP a Rady 2021/694 ze dne 29. dubna, kterým se zavádí program Digitální Evropa (DIGITAL). Prováděn prostřednictvím víceletých pracovních programů. Období 2021 - 2022 realizován čtyřmi pracovními programy • Umělá inteligence, cloudová řešení, datové prostory, kvantové komunikační infrastruktury, pokročilé dovednosti, široké využití digitálních technologií - € 1,38 mld. DIGITAL Europe 2021-2022 • Zřízení a provoz sítě Evropských center pro digitální inovace – EDIH - € 329 mil. Evropská centra pro digitální inovace 2021-2023 • Vyspělé vybavení, nástroje a datová infrastruktura pro kybernetickou bezpečnost - € 269 mil. Kybernetická bezpečnost 2021 - 2022 • Připravuje společný podnik - JU EuroHPC - € 566 mil. Vysoce výkonná výpočetní technika - HPC Pracovní programy 2021-2022 Odkaz na nařízení EP a Rady 2021/694, kterým se zavádí Program Digitální Evropa (DIGITAL) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Pracovní program definuje cíle, rozsah, očekávaný výsledek, typ akce (např. granty, veřejné zakázky) a zda téma podléhá omezením účasti. Výzvy (Calls) -> výzva obsahuje témata (Topics) na která se váže možnost podávat žádosti a získat dotaci (Grant) - 1 žádost na 1 téma Veřejné zakázky (Procurement) -> v zadávací dokumentaci budou definovány podrobnosti. Režimy financování: Granty s 50% dotací pro všechny způsobilé žadatele; Granty s 50% dotací pro všechny způsobilé žadatele a s 75% dotací pro malé a střední podniky; Koordinační a podpůrné akce (CSA) ve výši 100 %; Veřejné zakázky. Způsobilí žadatelé : Obecně soukromé i veřejné právnické osoby; nikoliv fyzické osoby Usazené v EU nebo asociovaných zemích; Některé výzvy uplatňují bezpečnostní požadavky vůči entitám pod kontrolou třetích zemí. Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa ZAVÁDĚNÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ DO PRAXE INFRASTRUKTURA Cloud-to-Edge Procesory polovodiče Průmyslová data Cloud Edge Marketplace cloud-to-edge Platforma AI-on-demand DATA CENTRA Mobilita Inteligentní komunity Zemědělství Green Deal Digitální dovednosti Infrastruktura Genomická data Cestovní ruchCentrum podpory Výroba UMĚLÁ INTELIGENCE TEF Edge AI KVANTOVÁ KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURA Vnitrostátní systémy a sítě Ekosystém EU pro bezpečné technologie Infrastruktura pro testování a certifikaci POKROČILÉ DIGITÁLNÍ DOVEDNOSTI Analýza Vzdělávací programy DŮVĚRA V DIGITÁLNÍ TRANSFORMACI Nový evropský Bauhaus Komunita Living-in.eu Digitální řešení ve zdravotní péči Centra bezpečnějšího internetu Výměna dat e-justice Digitální dvojčata ve zdravotnictví Digitální produktový pas Observatoř digitálních médií EDMO EDIH& & Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa The Digital Europe Programme (hlavní rozcestník) Portál Evropské komise - Funding & tender opportunities Portál www.dotaceu.cz (Evropské fondy v ČR -> Unijní programy 2021-2027 -> Program Digitální Evropa) Web MPO (Podpora podnikání -> Digitální společnost) Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Podpora digitální ekonomiky v Národním plánu obnovy Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Národní plán obnovy – digitální ekonomika Komponenta 1.3 Digitální vysokokapacitní sítě a komponenty 1.3.1 Reforma č. 1: Zlepšení prostředí pro budování sítí elektronických komunikací – 1,6 mld. Kč 1.3.3 Vybudování vysokokapacitního připojení – 2,85 mld. Kč 1.3.2 Podpora rozvoje ekosystému sítí 5G - 37 mil. Kč 1.3.4 Dokrytí 5G koridorů a podpora rozvoje 5G – 700 mil. Kč 1.3.5 Podpora rozvoje mobilní infrastruktury sítí 5G v investičně náročných bílých místech na venkově – 300 mil. Kč 1.3.6 Vědeckovýzkumné činnosti související s rozvojem sítí a služeb 5G - 300 mil. Kč Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Národní plán obnovy – 5G projekty v celkové alokaci 2,5 mld. Kč Reforma: Podpora rozvoje 5G ekosystému v ČR Investice: 5G dopravní koridory Hlavní trasy na železnici: Praha – Česká Třebová – Ostrava, Praha – Ústí nad Labem, Praha – Plzeň, Praha – České Budějovice, and Česká Třebová – Brno, Vybavení nejméně 350 železničních vagonů opakovači nebo pasivními prvky pro lepší pokrytí 5G uvnitře vagonů, Testování kooperativního inteligentního dopravního systému C-ITS s 5G sítěmi (Cooperative Intelligent Transport System), Podpora rozvoje 5G sítí v investičně náročných lokalitách Vědecko-výzkumné aktivity spojené s vývojem 5G sítí a služeb (TREND) Demonstrativní projekty rozvoje aplikací pro města a průmyslové oblasti (např. 5G) www.planobnovycr.cz Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Národní plán obnovy – digitální ekonomika Komponenta 1.4 Digitální ekonomika a společnost, inovativní start-upy a nové technologie 1.4.1.1 Evropské centrum excelence v AI "pro bezpečnější společnost„ – 20 mil. Kč 1.4.1.2 Investice č. 2: Evropské středisko pro sledování digitálních médií (EDMO) - 43 mil. Kč 1.4.1.3 Samuel Neamann Institute – 170 mil. Kč 1.4.1.4 Platforma pro vzděl. manag. SME pro post-COVID-19 digitální transformaci – 110 mil. Kč 1.4.1.5 Evropský projekt pro DLT financování digitalizace SME pro překonání krize – EBSI – 225 mil. Kč 1.4.1.6 Demonstrační projekty rozvoje aplikací pro města a prům. oblasti (např. 5G) – 1,1 mld. Kč 1.4.2.1 Programy Czech Rise-Up – 600 mil. Kč 1.4.2.2 podpora podnikavosti, podnikání a inovativních firem pro COVID 19 – 150 mil. Kč 1.4.2.3 Fondy pro rozvoj pre/seedových investic, strategických technologií a univerzitních spin-offů v rámci Evropských center excelence 1,5 mld. Kč 1.4.3.1 Vybudování kvantové komunikační infrastruktury – 180 mil. Kč 1.4.3.2 Podpora VVI v zasažených strategických odvětvích - letecký průmysl – 1 mld. Kč Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Národní plán obnovy – digitální ekonomika Komponenta 1.5 Digitální transformace podniků 1.5.1.1 Vytvoření infrastruktury pro digitální transformaci 200 mil. Kč 1.5.1.2. Vytvoření infrastruktury pro digitální transformaci – 185 mil. Kč 1.5.1.4. Programy přímé podpory digitální transformace podniků (zejména „Digitální podnik“) – 4,65 mld. Kč Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Děkuji za pozornost Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Koncept inteligentní specializace RIS3 = Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Průřezové priority Vertikální tematické priority • Řešení průřezových problémů VaVaI systému v klíčových oblastech změn • Horizontální strategické a specifické cíle Národní RIS3 strategie pro klíčové oblasti změn: Podnikový VaVaI Veřejný výzkum a vývoj Lidé a chytré dovednosti Digitalizace Domény výzkumné a inovační specializace Společenské výzvy • Obsahují specifická témata VaVaI v aplikačních odvětvích (modrá tabulka v Příloze 1).. • .. aplikace klíčových a nově vznikajících technologií (oranžová tabulka v Příloze 1) … • … témata společenských a humanitních věd (zelená tabulka v Příloze 1) • Specifická témata zaměřená na řešení nastupujících společenských výzev řešitelná přes VaVaI Mise Struktura Národní RIS3 strategie Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Tematické oblasti/NIP a domény specializace NIP Pokročilé stroje a technologie Odvětví Domény výzkumné a inovační specializace Digitální technologie a elektrotechnika Doprava pro 21. století Kulturní a kreativní odvětví Udržitelné zemědělství a environmentální odvětví Strojírenství a mechatronika, energetika, hutnictví, průmyslová chemie, Elektronika a elektrotechnika, digitální ekonomika Automotive, letectví a kosmonautika, železniční a kolejová vozidla Péče o zdravíLéčiva, biotechnologie Tradiční odvětví, nová odvětví Hospodaření s přírodními zdroji, zemědělství a lesnictví, produkce potravin, životní prostředí a biodiverzita, výstavba a lidská sídla Pokročilé materiály, technologie a systémy Digitalizace a automatizace výrobních technologií Elektronika a digitální technologie Ekologická doprava Technologicky vyspělá a bezpečná doprava Pokročilá medicína a léčiva Kulturní a kreativní odvětví nástrojem akcelerace socioekonomického rozvoje ČR Zelené technologie, bioekonomika a udržitelné potravinové zdroje Inteligentní sídla Sekce Digitalizace a inovací Ministerstvo průmyslu a obchodu AKTUÁLNÍ VÝZVY Program Digitální Evropa Význam/důležitost spolupráce klastrů v rámci RIS3 Zapojení klastrů v rámci RIS3 strategie do: • Národních inovačních platforem • Krajských inovačních platforem/Krajských pracovních skupin • Krajských rad pro inovace ✓ Efektivní spolupráce s RIS3 manažerem pro sdílení informací a příležitostí