Úvodní poznámka - poděkování  Přednášky jsou volně odvozeny ze studijních materiálů doc. Ing. Petra Sosíka, Dr. a použity s jeho souhlasem 2 Technické vybavení PC o Skříň PC o základní deska o sběrnice o procesor o operační paměť o univerzální rozhraní o grafický, zvukový a síťový adaptér o pevný disk o optická jednotka Technické vybavení PC o Periferní zařízení o klávesnice o myš o touchpad o monitor o (3D) tiskárna o mikrofon o reproduktory o ... Obecné rozdělení počítačů o Osobní počítače o stolní – desktop o přenosné – notebook, tablet o chytré telefony, hodinky, brýle… o Řídící počítače – servery o poskytování služeb v počítačové síti (souborový, aplikační, webový, poštovní) o Průmyslové počítače o speciální počítače pro řízení strojů a procesů, vysoce odolné skříně – Rack o Sálové počítače – Mainframe o výkonné počítače pro bankovnictví, výzkum, armádu , velké firmy a instituce o Jsou tu stále! Bezpečnost, šifrování, škálovatelnost! o Superpočítače o desetitisíce+ procesorů, náročné výpočty, pro výzkum vesmíru, meteorologii, statistiku, aerodynamiku, chemo- a bioinformatiku, umělou inteligenci atd. Základní deska počítače – uspořádání komponent Zadní panel Základní deska Základní deska počítače o Jde o základní komponentu počítače o Obsahuje o univerzální datová rozhraní o fyzické úložiště pro komponenty v počítači o napájecí rozhraní o Je realizována technologií několikavrstvé desky tištěných spojů osazené polovodičovými součástkami, elektronickými obvody a konektory o Mobilní zařízení: SoC – System on a Chip Procesor o Integrovaný obvod zajišťující funkce CPU o Umístěn v patici na základní desce o Provádí jednotlivé instrukce programu o Procesor má svůj vlastní jazyk (strojový kód) o frekvence (rychlost) zpracování dat o 1 – 4… GHz o délka zpracované instrukce o 4 – 64 bitů Intel Celeron D / 2,53 GHz Základní části procesoru – připomenutí o Aritmeticko-logická jednotka (ALU – Arithmetic-Logic Unit) o provádí s daty příslušné aritmetické a logické operace o Řadič o zajišťuje řízení činnosti procesoru v návaznosti na povely programu (načítá a dekóduje instrukce) o Registry o uchovávají operandy a mezivýsledky (extrémně rychlé pracovní paměti malé kapacity pro data) o Cache o rychlá vyrovnávací paměť pro program Dělení podle operandu v bitech o Šířka operandu: počet bitů , který je procesor schopen zpracovat v jednom kroku o Pro velmi jednoduché aplikace se používají čtyřbitové nebo osmibitové procesory (pračky, mikrovlnné trouby, kalkulačky, atd.) o Pro středně složité aplikace (programovatelné automaty, navigační systémy atd.) se využívají osmibitové až 32-bitové procesory o Chytré telefony, osobní počítače, tiskárny apod. obsahují dnes 64-bitové procesory Dělení podle struktury procesoru o CISC („procesor se složitým instrukčním souborem“) o procesor podporuje mnoho formátů a druhů instrukcí, úspora místa v programové paměti (vyšší hustotu kódu) o komplikovanější dekodér instrukcí ve vlastním mikrokontroléru a pomalejší zpracování instrukcí o RISC („procesor s redukovaným instrukčním souborem“) o omezení počtu a zjednodušení kódování instrukcí o rychlost, nízká spotřeba, menší počet tranzistorů o pro zakódování instrukce je ovšem potřeba více místa, musíme někdy použít dvě instrukce místo jedné o ARM – Advanced Risc Machine (Qualcomm Snapdragon) – mobilní zařízení, drony apod. Dělení podle počtu jader o V současnosti jde vývoj směrem k integraci více jader o více procesorů na jediném čipu, dnes běžné PC 32 o Zvyšování počtu jader je vynuceno fyzikálními omezeními, která kladou překážky zvyšování frekvence nebo počtu tranzistorů na jednotku plochy Důležité pro rychlost procesoru o Frekvence práce jádra o kolik milionů či miliard instrukcí je procesor schopen vykonat za sekundu o Velikost vyrovnávací paměti procesoru (cache) o FSB (Front Side Bus) nebo System Bus je fyzická obousměrná datová sběrnice, která přenáší veškeré informace mezi procesorem (CPU) a Northbridge Řadiče Northbridge a Southbridge Operační paměť o RAM (Random Access Memory) o paměť s přímým přístupem o Ukládání dat, se kterými se zrovna pracuje o Určená pro dočasné uložení zpracovávaných dat a spouštěného programového kódu o Rychlejší přístup, než vnější paměť (pevný disk) o Při spuštění se program zavede do operační paměti o Pokud počítač vypnete, je obsah operační paměti ztracen Současnost oNejrozšířenějším typem RAM pamětí – DDR (Dual Data Rate) oDuální paměti DDR4, rychlost 3600+ MHz, kapacita 16+GB CACHE o Operační paměť je spojena s procesorem pomocí sběrnice, obvykle se mezi procesor a operační paměť vkládá rychlá vyrovnávací paměť typu cache o Případně je umístěna přímo v procesoru o Účelem cache je urychlit přístup k často používaným datům na „pomalých“ médiích a to jejich překopírováním na média rychlá Sběrnice o Soustava vodičů, která umožňuje přenos dat a řídících signálů mezi jednotlivými částmi počítače o Zařízení jako jsou procesor, koprocesor, cache paměť, operační paměť, řadiče a některá další zařízení jsou propojena systémovou sběrnicí o Paralelní sběrnice: řídicí, adresové, datové vodiče o Sériové sběrnice: jeden vodič o Přenos dat na sběrnici se řídí stanoveným protokolem PCI-Express 3.0 o Verze 3.0: propustnost 25,6 GB/s Sloty PCIe a PCI Univerzální sériové rozhraní o USB (Universal Serial Bus) – univerzální sériová sběrnice o Způsob připojení periférií k počítači o Nahrazuje dříve používané způsoby připojení (sériový a paralelní port, PS/2, GamePort atd.) o Běžné druhy periférií – tiskárny, myši, klávesnice, joysticky, fotoaparáty, modemy, i síťové připojení atd. o Pro přenos dat z videokamer, paměťových karet, MP3 přehrávačů, externích disků a externích DVD mechanik... Univerzální rozhraní – verze a typy konektorů Grafický adaptér o Grafická karta – zařízení, které zabezpečuje výstup dat z počítače na obrazovku monitoru (přebírá data od procesoru a převádí je na videosignál, který vysílá do monitoru) o Grafická karta může být oddělená a připojené do počítače pomocí sběrnice nebo integrovaná na základní desce o Výkon se určuje maximálním možným vykreslením bodů nebo polygonů (trojúhelníková ploška vybarvená barvou nebo texturou která napodobuje například stěny budov) o Např. 100 mil bodů a 1,5 mld polygonů za sekundu Současnost o Grafické karty obsahují vlastní mikroprocesor (GPU – graphics processing unit), paměti i sběrnice „počítače v počítači“ V některých úlohách běžně o 2-3 řády rychlejší než „klasický“ mikroprocesor díky paralelizaci o Dnešní časté použití GPU: náročné výpočty, např. hluboké učení – trénink umělých neuronových sítí, případně těžba bitcoinů apod… GeForce 9800 GX2 Výstupy o VGA – Analogový grafický výstup (používán starými monitory CRT a kompatibilními zařízeními) o možno převést redukcí z digitálního výstupu DVI o DVI – Digitální grafický výstup (používáno většinou LCD panelů, projektory a novějšími zobrazovacími zařízeními) o HDMI – Výstup na zobrazovací zařízení (nejčastěji televize) s vysokým rozlišením. Konektor HDMI získáte většinou připojením redukce do konektoru DVI o DisplayPort – Digitální grafický výstup ve vysokém nekomprimovaném rozlišení. S konektory DVI ani HDMI není kompatibilní o S-video – norma analogového komponentního videosignálu pro přenos obrazu v rozlišení SD o Component video o Composite Video Výstupy Zvuková karta o Rozšiřující karta PC pro vstup a výstup zvukového signálu, ovládaná softwarově o Typická zvuková karta obsahuje zvukový čip, který provádí digitálně-analogový převod nahraného nebo vygenerovanáho digitálního záznamu o Tento signál je přiveden na výstup zvukové karty (většinou 3,5mm jack „sluchátkový“) Zvuková karta Síťová karta o Slouží ke vzájemné komunikaci počítačů v počítačové síti o Technologie spojení (vstup nebo výstup signálu do karty) o tenký/tlustý koaxiální kabel (v současnosti se již nepoužívá) o kroucená dvojlinka o bezdrátové připojení o optické připojení Konektory RJ-45 a optické konektory SC Síťová karta Pevný disk o Pevný disk (hard disk drive, HDD) je zařízení k trvalému uchování většího množství dat o Velmi výhodný poměr kapacity a ceny disku o Relativně vysoká rychlost blokového čtení o Data se při odpojení disku od napájení neztrácí o Počet přepsání uložených dat jinými je prakticky neomezen Struktura disku Struktura disku – plotna o A – cylindr (stopa, kružnice, válec) o B – sektor (úhlová výseč) o C – blok (nejmenší fyzicky zpracovatelná část dat) o D – cluster (nejmenší logická část souborového systému) Prokládání o Vysoká rychlosti pevných disků (vysoké otáčky) – nutnost změnit číslování jednotlivých sektorů o Data by se nestihla přečíst o Příklad prokládání 1 : 1 a prokládání 1 : 6 Součásti disku Další vývoj o SSD disky ( Solid State Disc) – nabízejí mnohem lepší vlastnosti, než stávající technologie pevných disků o SSD disky zatím nedosahují kapacity klasických pevných disků, ale kapacita rychle roste (dnes běžně 2 – 4 TB) o Výrazně dražší než stejně velký HDD o Problém při častém přepisu dat – má být odstranitelný SSD Média optické jednotky o CD – kompaktní disk (compact disc) – kapacita do 1 GB o Data jsou uložena ve stopách na jedné dlouhé spirále začínající ve středu média, která se postupně rozvíjí až k jeho okraji o Každá stopa může obsahovat digitální zvukovou nahrávku (audio CD) nebo (počítačem čitelná data CD-ROM) o Pro čtení (zápis) kompaktních disků se používá laserové světlo 780 nm o Záznam (spirála dat) je přístupný pouze ze spodní strany disku (záznam na CD je jednostranný) Média optické jednotky o DVD (Digital Versatile Disc nebo Digital Video Disc) – formát digitálního optického datového nosiče (laser 650 nm), který může obsahovat filmy nebo jiná data o Kapacita do 10 GB, podle typu o Označení o DVD-R/RW , DVD+R/RW (plus) – (R = Recordable, jen pro jeden zápis, RW = ReWritable, na přepisování) o DVD+R DL (R = Recordable, jen pro jeden zápis, DL = DualLayer, dvě vrstvy) o DVD-RAM – libovolně přepisovatelné médium (dá se s ním pracovat stejným způsobem jako s pevným diskem) Média optické jednotky o Blu-ray disk – třetí generace optických disků, určených pro ukládání digitálních dat o Název z anglického Blue ray – souvisí s barvou světla používaného ke čtení (405 nm) o Kapacita 25+ GB o Může být i přepisovatelný Rozdíl v technologii výroby DVD a BD Touchpad o Vstupní zařízení běžně používané u notebooků o Slouží k pohybu kurzoru po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu o Jde o náhradu za počítačovou myš o Pracuje na principu snímání elektrické kapacity prstu nebo kapacity mezi senzory o Poloha prstu je pak zjištěna ze vzorků kapacity z těchto senzorů (důvod, proč touchpad nereaguje na špičku tužky nebo na prst s rukavicí) Monitor o Základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací o S počítačem je propojen grafickou kartou o Může být připojen i k dalším zařízením nebo do nich přímo integrován (PDA) o Monitor může být také součástí samostatného počítačového terminálu (hardwarový tenký klient) Typy monitorů o CRT (klasická vakuová obrazovka) o LCD (tekuté krystaly) o Plazmová obrazovka o OLED (organických elektroluminiscenčních diody) Práce s barvami – RGB o Barevný model (červená-zelená-modrá) je aditivní způsob míchání barev používaný ve všech monitorech a projektorech o Jde o míchání vyzařovaného světla – nepotřebuje vnější světlo Zdroj: http://www.mobiliodevelopment.com/rgb-cmyk-concepts-and-differences Práce s barvami – RGB Čím větší je součet mohutností, tím světlejší je výsledná barva LCD monitory o Tekuté krystaly jsou materiály, které pod vlivem elektrického napětí mění svoji molekulární strukturu a díky tomu určují množství procházejícího světla o Každý obrazový bod je ohraničen dvěma polarizačními filtry, barevným filtrem a dvěma vyrovnávacími vrstvami o Tranzistor náležící k obrazovému bodu kontroluje napětí, které prochází vyrovnávacími vrstvami a elektrické pole pak způsobí změnu struktury tekutého krystalu a ovlivní natočení jeho částic OLED (organic light-emitting diode) o Typ displeje využívající technologii organických elektroluminiscenčních diod o Technologie pochází z roku 1987 (Eastman Kodak) o OLED panely jsou tvořeny diodami, které po zavedení elektrického proudu vyzařují světlo o Nepotřebují žádné podsvícení jako LCD obrazovky o Jasný a stabilní obraz s vyváženým jasem o Dominují např. v mobilních přístrojích LED/OLED Zdroj: http://www.lg.com/au/oled-tv Tiskárna o Slouží k přenosu dat uložených v elektronické podobě na papír nebo jiné médium (fotopapír, kompaktní disk atd.) o Tiskárna může být připojena k počítači, nebo může pracovat samostatně (přímý tisk z paměťové karty, přes USB, Bluetooth z jiného externího zařízení) o Tiskárnu může používat více počítačů (síťová tiskárna) o Může být součástí multifunkčních zařízení (pokladna v obchodě, lékařské přístroje atd.) Tiskárny – základní typy o Jehličková o Termální (tepelné) o Inkoustové o Laserové Jehličkové tiskárny o Jehličkové tiskárny používají k tisku tiskovou hlavu o pohybuje ze strany na stranu po listu papíru, tiskne přes barvící pásku naplněnou inkoustem o Při jednom průjezdu vytiskne 1 řádek textu o Každý bod je vykreslen malou kovovou jehlou řízenou elektromagnetem o Čím více jehliček, tím je kvalitnější tisk o Počet jehliček je 2, 7, 9, 18 nebo 24 Jehličkové tiskárny – nevýhody o Proti laserovým nebo inkoustovým tiskárnám výrazně pomalejší o Hlučné o Lze tisknout jen grafiku s nízkým rozlišením a omezenou paletou barev Jehličkové tiskárny – výhody o Odolné vůči teplotě a špatným provozním podmínkám (průmyslová zařízení) o Nadále se využívají například u pokladen, měřících přístrojů, bankomatech, kde není třeba vysoké kvality tisku o Nízké náklady na tisk o Možnost tisku několika kopií současně Inkoustové tiskárny o Princip tisku je založen na tom, že inkoust je na papír vymršťován velkou rychlostí v podobě kapek (velikost: pikolitr = 10−12 l) o Kvalitu tisku záleží na objemu kapek o Některé tiskárny mají funkci měnitelného objemu kapek o Rychlost kapek se pohybuje mezi 50 a 100 km/h o Vzdálenost mezi listem papíru a tiskovou hlavou je okolo 1 mm Inkoustové tiskárny – typy o Termické inkoustové tiskány o tisková hlava s tepelnými tělísky zahřívajícími inkoust o v trysce vznikne bublina, která způsobí vymrštění inkoustové kapky na papír o Piezoelektrické inkoustové tiskárny o tisková hlava v tiskárně pracuje s piezoelektrickými krystaly (destičky schopné měnit svůj tvar) o trysky jsou uloženy v komůrkách z piezoelektrických krystalů (komůrky se roztahují nebo zužují a tryska podle toho vystřikuje inkoust) Inkoustové tiskárna – barvy o Pro barevný tisk je nutný systém barev schopný namíchat ostatní odstíny a barvy o Nejčastěji se používá systém CMYK o tyrkysová (Cyan) o purpurová (Magenta) o žlutá (Yellow) o černá (blacK) o V některých systémech je ještě jedna cartridge s černým inkoustem zvlášť pro černobílý tisk o CMYKcm – navíc lehčí varianta tyrkysové a purpurové CMYK o Je barevný model založený na subtraktivním míchání barev (mícháním od sebe barvy odčítáme, tedy omezujeme barevné spektrum, které se odráží od povrchu) Zdroj: http://www.psleader.cz/co-to-je/cmyk Zdroj: http://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:CMYK-circles.png Inkoustové tiskárny – výhody a nevýhody o Klidný provoz o Jemnější tisk o Kvalitní fotografický tisk o Hladší detaily o Nízká pořizovací cena o Inkoustové náplně drahé o Trysky jsou náchylné k ucpání o Inkoustový potisk je rozpustný ve vodě o Životnost inkoustů je časově omezená (časem vyblednou) Laserová tiskárny – funkce o Kovový válec s polovodičovou vrstvou, elektricky nabit o Body tisku jsou osvícené laserem (náboj z povrchu se vybije) o Toner (suchý jemný prášek) je nabit na stejnou polaritu jako povrch válce a přilne k válci na místech, kde byl odstraněn náboj, v ostatních místech je toner od válce odpuzován o Toner se z míst na válci přenese na papír, který je nabit opačným nábojem než toner o Toner je pomocí vysoké teploty a tlaku roztaven a zapečen do papíru Laserová tiskárna- výhody a nevýhody o Cena tisku – nízké náklady na stránku o Papír (různá kvalita) o Barvy se nerozmazávají o Rychlost tisku o Laserové tiskárny produkují rastrové obrazy (jsou méně schopné reprodukovat nepřetržité tónové obrazy) Laserové tiskárny – zajímavosti o Moderní barevné laserové tiskárny označí tisky téměř neviditelným tečkovým rastrem, pro účel identifikace o Tečky jsou žluté, velikost je 0.1 mm s rastrem asi 1 mm o Účelem je např. sledovat padělatele (ale pozor na Velkého Bratra) o Tečky zakódují datum tisku, čas a výrobní číslo tiskárny o výtisky můžou být stopovány podle výrobce, místa prodeje atd. Plotter o Grafické výstupní zařízení počítače o Klasický plotter kreslí obraz pomocí tužky nebo pera o V současnosti mají inkoustovou tiskovou hlavu (tiskárna) nebo nástroj na řezání (reklamní folie na auta) o Medium (papír) může být pohyblivé v jedné ose nebo je pevně umístěno a pohybuje se pouze pero o Použití je převážně na technické výkresy, které kvůli rozměrům nelze na běžné tiskárně vytisknout Ukázka – plotter Zdroj: http://www.paginasprodigy.com.mx/pempo2/productosimpresoras5.html Dotykový displej rezistivní o Na povrchu displeje se nachází pružná membrána, která je zevnitř pokrytá velmi tenkou kovovou vrstvou o Pod membránou je další vodivá vrstva, která je pevná o Mezi vrstvami se nachází velmi tenká vzduchová mezera vymezená podpěrami, které od sebe obě vodivé vrstvy izolují o Při dotyku se horní vrstva mírně prohne, dotkne se té spodní a v daném místě začne procházet elektrický proud o na základě analýzy velikosti proudů pak vyhodnocovací jednotka vypočítá polohu bodu dotyku o Ovládat displej vybavený touto technologií je možné prakticky čímkoliv Dotykový displej kapacitní o Funkčnost je založená na vodivosti lidského těla o Povrch displeje je pokrytý vodivou vrstvou. Při dotyku prstem ruky vznikne mezi okraji displeje a vodivou rukou kapacita, přes kterou se uzavře elektrický obvod o Kontroler potom analýzou vzniklých kapacit přesně určí polohu prstu o Výhodou použití této technologie je vysoká mechanická odolnost displeje o Nevýhodou je, že na ovládání musí být použit elektricky vodivý předmět