Okruhy ke zkoušce z předmětu „Úvod do informatiky a výpočetní techniky“ 01 Historický vývoj • Znát hlavní milníky vývoje UI • Princip umělé neuronové sítě • Součásti neuronu (neuronové vstupy, synapse, tělo buňky, axon) • Hebbovské (Hebbovo) učení • Počítač SNARC • Princip Turingova testu (TT) o Co musí počítač umět, aby uspěl v základním TT? o Co musí počítač umět, aby uspěl v rozšířeném TT? • Logic Theorist • Silná UI vs. slabá UI • Dartmouthská konference – o co šlo • Pojem „heuristika“ • Pojem „algoritmus“ • Reprezentace stavovým prostorem • General Problem Solver • Sémantická síť • Eliza • Mikrosvěty – princip, toy problems • Mikrosvěty – svět kostek • Důkaz konvergence perceptronů • Příčiny první „AI winter“ • Příčiny selhání prvních pokusů o zpracování přirozeného jazyka • Příčiny selhání algoritmů vyvinutých původně pro mikrosvěty • Tzv. „slabé metody“ v UI • Minský a Papert – kritika umělých neuronových sítí (kniha Perceptrons) • Backpropagation algoritmus • Expertní systémy – princip fungování • Expertní systémy – základní stavební prvky • Expertní systémy – MYCIN (princip) • Ontologie CYC • Rámcová reprezentace – princip • Robotika – tělesnost • Robotika – situovanost • Moravcův paradox • Sub-symbolické přístupy – o co jde, co se sem řadí • Behaviorismus – základní myšlenka • Reaktivní systémy • Skyté Markovovy řetězce – princip • Data mining – princip • Bayesovské sítě – princip • Normativní expertní systémy – princip • Inteligentní agenty • Počítač Deep Blue • Darpa Grand Challenge / Urban Challenge • Počítač IBM Watson 02 Stavová reprezentace prostředí • Formulace problému ve stavové reprezentaci, význam a vymezení cíle • Sekvence akcí – myšlenka • Prohledávání stavového prostoru – co je to, co je řešení, co je prováděcí fáze • Algoritmus agenta řešícího jednoduchý problém – princip • Statické vs. dynamické prostředí • Vlastnosti prostředí o Pozorovatelnost o Diskrétní vs. spojité o Determinismus • Definice problému – 4 komponenty o Počáteční stav o Možné akce a následnická fce, cesta o Testování cílového stavu o Cena cesty a kroku • Řešení a optimální řešení • Abstrakce a validní abstrakce • Hodnocení výkonu o Úplnost o Optimálnost o Časová složitost o Prostorová složitost • Neinformované prohledávání o Do šířky o Do hloubky • Informované prohledávání o Heuristiky a vyhodnocovací fce o Uspořádané prohledávání o A star algoritmus 03 Robotika a kybernetika v UI • Možnosti využití robotů – 3 příklady • Kolaborativní robotika - princip • Kolaborativní metody o Safety monitored stop o Hand guiding o Speed and separation monit. o Power and force limiting • Průmyslové roboty – 3 příklady • Telerobotika – princip • Záchranářské a pyrotechnické roboty – princip, 2 příklady • Boston Dynamics – 2 příklady robotů • Zemědělští roboti – 2 příklady a jejich fungování • Fotbal robotů – cíl, princip • Fotbal robotů – příklady 2 soutěží 04 Ambientní inteligence • Vymezení pojmu AmI • Vize AmI • Ubiquitous computing • Pervasive computing • Evoluce UI • Techniky UI v AmI • Zásady tvorby AmI prostředí • ISTAG report – myšlenka • AmI – key enabling technologies • IoT a IoS • „User is the King“ axiom – myšlenka • Kritika AmI • Hlavní oblasti řešené AmI • Pojem Ambient Assisted Living 05 Smart Cities • Vymezení pojmu SC • Společné charakteristiky SC • Klíčové koncepty SC o Chytré vládnutí a vzdělávání o Chytrá zdravotní péče o Chytré budovy o Chytrá mobilita o Chytrá infrastruktura o Chytré technologie o Chytrá energetika o Chytrý občan • Smart City Model 06 Smart Factory – Průmysl 4.0 • Vysvětlení pojmu P4.0 • Historický vývoj P4.0 • Stimuly rozvoje P4.0 • Rozvoj průmyslu 4.0 o Architektonické principy o Bezpečné systémy o Distribuované hledání řešení v reálném čase o Virtuální inženýrství o Bezešvé interakce o Autonomní systémy • Vize P4.0 • Nahraditelnost stroji o McKinsey report – myšlenka o Predikovatelné manuální úkoly • Rozvoj P4.0 v blízké budoucnosti • Dopady zavádění P4.0 na společnost 07 Umělé neuronové sítě (UNS) • Symbolické vs. sub-symbolické přístupy • Klasifikátory a řídící UNS • Model neuronu • Hebbovské učení • Počítač SNARC • Perceptrony - princip • ADALINE – princip • Binární asociativní paměti – pouze principy o Autoasociativní paměť o Heteroasociativní paměť o Dvousměrná asociativní paměť • Vícevrstvé UNS • Hopfieldovy sítě - princip • Backpropagation algoritmus • UNS fungující jako černá skříňka – proč • Aplikace UNS o Predikce časových řad o Prognózy ex post vs. prognózy ex ante o Komprese signálů – princip o Filtrace šumu – princip 08 Technické vybavení počítače • Co obsahuje skříň počítače • Periferní zařízení • Rozdělení počítačů • Komponenty počítače o základní deska, o procesor, o paměť, o sběrnice, o grafická karta, o zvuková karta, o pevný disk, o média optické jednotky, o touchpad o monitor o tiskárny – typy 09 Programové vybavení počítače • Operační systém • Rozhraní mezi počítačem a strojem • Struktura OS • Uživatelské a aplikační programy • Databázové systémy • Grafický procesor • Multimediální SW • Webové prohlížeče • E-mailové klienty • Komprese dat • Počítačová podpora výroby • ERP systémy • Škodlivé kódy, viry a antiviry 10 Sítě a Internet • Počátky počítačových sítí • Přepínání okruhů a paketů • Terminálové síťě • ARPANET • Internet • Klasifikace sítí o LAN, MAN, WAN o Peer-to-peer • Model file server/pracovní stanice • 3-úrovňová architektura klient-server • Topologie počítačových sítí o Sběrnice o Kruh o Hvězda o Strom • Pasivní a aktivní prvky počítačové sítě • Model ISO/OSI – princip • IP adresa – pojem • MAC adresa – pojem • HTTP a HTML • URL • Wi-fi a mobilní sítě • IoT