doc. RNDr. Petr Tučník, Ph.D. petr.tucnik@slu.cz ▪ Ambientní inteligence (AmI) ▪ Key enabling technologies ▪ Ambient assisted living (AAL) ▪ Kritika AmI ▪ Příklady aplikací 2 ▪ Lidé budou působit v prostředí inteligentních a intuitivně využitelných rozhraní k procesorům, umístěným do všech typů objektů. ▪ Prostředí bude schopno rozpoznat přítomnost konkrétních jedinců a bude reagovat na jejich přítomnost nerušivým způsobem, obvykle plně integrovaným do dané situace. ▪ Inteligentní prostředí, složené z mnoha entit různého stupně inteligence, které vzájemně komunikují a jsou nápomocné člověku v tomto prostředí působícímu při řešení problémů různého typu složitosti. 3 ▪ Ambient intelligence, ▪ Smart spaces, ▪ Intelligent environments, ▪ Ubiquitous computing, ▪ Pervasive computing 4 ▪ Všudypřítomné výpočty ▪ počítače a jejich funkcionalita včetně konektivity jsou k dispozici všudypřítomným způsobem ▪ „tichá“ (calm) technologie ▪ informace dostupné všude, kdykoliv, … ▪ silně souvisí s mobilitou ▪ ale odlišuje se od mobilních a „wearable“ technologií 5 ▪ Pervasive Computing (IBM, a další) ▪ informační a komunikační technologie prostupuje (difunduje) do lidského prostředí ▪ zahrnuje všechny denně používané objekty, zabudované (embedded) technologie a konektivitu ▪ pravá exploze vzájemně propojených inteligentních zařízení ("smart devices„) ▪ Svět kolem nás se stává ‚interface‘ k informacím 6 7 Zdroj: Daniel Shapiro, Juan Carlos Augusto, Carlos Ramos, "Ambient Intelligence—the Next Step for Artificial Intelligence", IEEE Intelligent Systems vol. 23 no. , p. 15-18, , 2008 Zdroj: Daniel Shapiro, Juan Carlos Augusto, Carlos Ramos, "Ambient Intelligence—the Next Step for Artificial Intelligence", IEEE Intelligent Systems vol. 23 no. , p. 15-18, , 2008 8 ▪ Interpretace stavu prostředí (spojeno s rozpoznáním řeči/přirozeného jazyka) ▪ Reprezentace informací a znalostí spojených s prostředím (pokročilé odvozování, část informací může být nedostupná/chybí, důraz na sémantiku) ▪ Modelování, simulování, reprezentace entit v prostředí (agenty) ▪ Plánování rozhodování nebo akcí (offline/online plány (tj. předem připravené vs. za pochodu)) ▪ Učení se o prostředí a souvisejících aspektech ▪ Interakce s lidmi (HCI) ▪ Akce v prostředí (asistenční robotika, AAL) 9 ▪ Uživatelé vždy potřebují mít (resp. rozhodně by měli mít) kontrolu nad prostředím, ve kterém se pohybují. ▪ Problematika zabezpečení osobních údajů, resp. důvěryhodnosti inteligentních prostředí se jeví být velice zásadní pro další rozvoj této oblasti. ▪ Uživatelé nesmějí být technologiemi rušení či obtěžováni; tj. podpůrné inteligentní systémy jim nesmějí komplikovat stávající způsoby řešení problémů. ▪ Učení systému musí být pokud možno implicitní, nesmí uživatele žádným způsobem zatěžovat. ▪ Podstatným požadavkem je potřeba personalizace služeb prostředím poskytovaných. 10 ▪ Pro ilustraci představy o ambientní inteligenci byla vytvořena celá řada tzv. scénářů, osvětlujících možné přínosy této technologie pro společnost. Scénáře jsou více méně příklady možného budoucího využití přístupů inteligence prostředí v rozmanitých oblastech každodenního lidského života (ISTAG, 2001). ▪ Zajímavé je, že měly být naplněny v roce 2010, tedy celkem nedávno. ▪ A v podstatě naplněny byly… ▪První představa EU pro další rozvoj v jejích rámcových programech, promítnutá do čtyř scénářů ▪ Maria – The Road Warrior ▪ Dimitrios and Digital Me ▪ Carmen – Traffic, Sustainability, and Commerce ▪ Annette and Solomon in the Ambient for Social Learning ▪ P-Com – osobní komunikační zařízení ▪ vše zařízeno předem, na místě prostředí komunikuje s Marií skrze P-Com ▪ automatizované činnosti: ▪ vypůjčené auto připravené ▪ přístup do centra města, parkoviště, pokoj ▪ prostředí pokoje předem personalizováno ▪ pomoc při prezentaci na obchodním setkání, informační i znalostní podpora ▪ relaxace večer po setkání ▪ Digital-Me (D-Me) je digitální zařízení reprezentující Dimitriosova avatara, jenž je schopen v zastoupení Dimitriose přebírat všechny pokusy o kontakt s Dimitriosem (zejména telefon) a vyřizovat je místo Dimitriose, po vyhodnocení jejich naléhavosti. ▪ Hovory, které vyhodnotí jako zásadně důležité, pak přesune na samotného Dimitriose, zejména pokud se D-Me nepovede vyřídit vše potřebné s D-Me volající osoby. ▪ Scénář zaměřený na podporu běžných aktivit zaměstnané ženy, která se potřebuje v nějakou dobu dostat na několik míst, nakoupit pár věcí a dostat se včas domů. ▪ Prostředí jí najde a zařídí možnosti přepravy, vyhodnotí potřeby týkající se nákupu, upozorní na případné slevy, ochraňuje ji před možnými nehodami a naplánuje celou její misi tak, aby se dostala v plánovanou dobu domů. ▪ Scénář popisující inteligentní prostředí (učebnu) pro podporu výuky či diskusí skupin ▪ Učebna si „pamatuje“ každého studujícího, jeho dosavadní postup v učení, připravuje mu vhodně zvolené studijní materiály, organizuje individuální program učení, apod. ▪ Učebna rovněž organizuje i sdílené vyučování několika osob dle jejich mentálního stavu a progresu ve studiu. ▪ Učebna je rovněž schopna probírat s odpovědným pedagogem progres skupiny i individuálních studujících a přizpůsobovat celý program výuky. ▪ Postupně byly definovány různé další scénáře, směry vývoje, dnes mají spíše charakter popisu typických interakcí se systémem ▪ Stále intenzivnější přechod ke (komerčním) aplikacím ▪ Existují vždy určité předpokládané technologie, které vytvoření inteligentního prostředí umožní (tzv. key enabling technologies) 17 ▪ HW integrovaný nenápadně v prostředí (miniaturizace, nanotechnologie, senzory,… ) ▪ Bezešvá komunikační a výpočetní infrastruktura (pokrytí bezdrátovým připojením, interoperabilita, architektura orientovaná na služby, sémantické sítě, ontologie) ▪ Masivně distribuované síťové zařízení s jednoduchou konfigurací a ovládáním (autokonfigurace, service discovery) ▪ Počítačová rozhraní pro interakce s lidmi (multimodální interakce, rozpoznání kontextu, inteligentní agenty) ▪ Spolehlivé a zabezpečené systémy (zajištění soukromí) ▪ IoT 18 ▪ Úzce souvisí s AmI ▪ Propojení (internetworking) fyzických zařízení pomocí vestavěných prvků umožňujících komunikaci a výměnu dat. ▪ Aplikace vedou ke kyber-fyzickým systémům ▪ Smart gridy ▪ Smart homes ▪ Smart cities ▪ Inteligentní dopravní systémy ▪ Monitoring prostředí ▪ Systémy péče o zdraví ▪ Správa infrastruktury 19 ▪ Vestavěné (embedded) ▪ Rozpoznávající kontext ▪ Personalizované služby ▪ Adaptivní ▪ Schopné předvídat potřebu (prediktivní) 20 ▪ http://cordis.europa.eu/fp7/ict/istag/reports_en.html ▪ Expertní skupina spadala pod European Commission ▪ Činnost až do roku 2012 (viz web) ▪ Poradní orgán pomáhající směřovat smysluplně výzkum v oblasti ICT 21 ▪ Facilita kontaktu s lidmi ▪ Orientace na komunikaci a kulturní obohacení (zde jistá skepse) ▪ Měly by podporovat šíření znalostí a pracovních dovedností, zvyšovat kvalitu práce, občanskou angažovanost, spotřebitelské chování ▪ Spolehlivost systému a důvěrnost získávaných informací ▪ Konzistentní s předpoklady dlouhodobé udržitelnosti (osobní, společenské, environmentální, celoživotní učení) ▪ Snadná ovladatelnost, přístupnost pro běžné lidi 22 Axiom „User is the King“ (zjednodušení problému) Skupinové vnímání problematiky (role, priority) Zahrnutí dalších entit (rostliny, předměty, zvířata) Rozpoznávání kontextu (kognitivní robotika) Pokročilé HCI (interakce počítačů s lidmi) 23 ▪ Zejména obavy z monitorování, ztráty soukromí ▪ Komercionalizace správy AmI prvků, centralizovaný sběr dat a jejich vyhodnocování (koncentrace vlivu v privátních společnostech) ▪ Zneužívání informací – cílený marketing, osobní data, přímé narušení soukromí či bezpečnosti ▪ Obecně významné téma ve všech smart technologiích, předpokládá se, že až 80-85% systémů je rizikových z hlediska bezpečnosti ▪ Nutný další výzkum i v oblastech jako je etika, kultura, na které mají tyto technologie dopad 24 ▪ Vývoj v oblasti ambientní inteligence v poslední dekádě zaměřil na vývoj technologií a na nich založených řešení, které lze postupně zařadit do dvou základních tříd: ▪ systémy zaměřené na pevné inteligentní prostory ▪ systémy zaměřené na podporu mobilního uživatele 25 26 ▪ Bezpečí ▪ Úspora ▪ Ekologie ▪ Pohodlí ▪ Zábava ▪ Asistence 27 ▪ Integrace domu s mobilním zařízením – okamžitý přehled o vzniklých nestandardních událostech (výpadky energie, narušení bezpečnosti), možnost ovládat dům na dálku ▪ Bezpečnostní prvky – např. kamery, čidla pohybu, neviditelné závory u bazénu ▪ Různé režimy chování v přítomnosti obyvatel nebo při jejich absenci (simulace přítomnosti obyvatel) 28 ▪ Konfigurovatelné světelné scény, ovládání světel ▪ Přehled spotřeby energií pomocí monitorovacích systémů ▪ Detekce přítomnosti/absence osoby, přechod do úsporného režimu ▪ Optimalizace vytápění z různých zdrojů (tepelná čerpadla, kotle, solární panely, klimatizace, krby) ▪ Úprava režimu větrání, svícení podle externích meteorologických podmínek 29 ▪ Předpokládá se využívání obnovitelných zdrojů energie ▪ Tendence budovat nízkoenergetické/pasivní stavby ▪ Stínění/redukce elektromagnetického vlnění ve stěnách, podlahách ▪ Redukce činnosti zařízení jejich vypínáním, nejsou-li využívány 30 ▪ Přizpůsobitelné ovládací prvky, rozhraní ▪ Typicky dotykové panely, ovládání přes mobilní zařízení ▪ Plánovací schémata (příprava domu pro příjezd z práce, ranní vstávání, apod.) 31 ▪ Integrované multimediální prvky a zařízení po celém domě ▪ Kvalitní ozvučení, video ▪ Nahrávání/přehrávání pořadů, hudby; fotografie ▪ Sdílené uložiště dat (cloud) 32 ▪ Pomoc handicapovaným osobám, seniorům, osoby trpící Alzheimerovou chorobou, apod. ▪ Podpora práce pečovatelů o tyto osoby ▪ Dávkování léků ▪ Nákupy potravin a spotřebního zboží ▪ Dodržování léčebného režimu ▪ Monitorování zdravotního stavu ▪ Přivolání asistence v případě potřeby 33 ▪ http://www.insighthome.eu/index.html ▪ http://www.inteligentni-dum.eu/ ▪ http://www.chytredomy.cz/ ▪ http://www.control4.cz/ ▪ http://www.digitalnidomacnost.cz/ ▪ Samsung smart buildings ▪ …atd. ▪ V současné době rozvíjející se plnohodnotný segment realitního trhu 34 ▪ Inteligentní budovy (jako celek, ne pouze domácnosti) ▪ Inteligentní zdravotnická zařízení ▪ Inteligentní kanceláře a pracoviště obecně ▪ Podpora mobilního uživatele ▪ Inteligentní vozidla či skupiny vozidel (doprava) ▪ Large-scale ambientní inteligence ▪ Outdoor aplikace ▪ …postupné přerůstání do kontextu smart city 35 1. UI a pokročilé techniky strojového učení 2. Inteligentní aplikace (Virtual Personal Assistant,Virtual Customer Assistant) 3. Inteligentní předměty 4. Virtuální a augmentovaná realita 5. Digitalní dvojče 6. Blockchain a distribuované účetní operace 36Zdroj: http://www.gartner.com/newsroom/id/3482617 7. Konverzační systémy 8. Mesh App a Service Architecture (MASA) – optimalizovaná správa aplikací pro endpoint uživatele (desktop, smartphone, automobil) 9. Digital Technology Platforms – základní stavební blok pro rozvoj digitálního obchodování (IS, zkušenosti zákazníků, analytické a inteligentní systémy, IoT, obchodní ekosystémy). Předpokládá se, že každá organizace bude mít nějakou kombinaci těchto pěti technologických platforem. 10. Adaptivní bezpečnostní architektury – zejména pro zajištění IoT platforem 37 ▪ Siemens Smart Buildings (web) ▪ Microsoft HoloLens (web) ▪ Microsoft HoloLens: HoloTour (web) ▪ CommScope IBIS (web) ▪ Google Glass (web) ▪ Insight Home InHome (web) 38