doc. RNDr. Petr Tučník, Ph.D. petr.tucnik@slu.cz ▪ UI nabízí postupy, které dovolují vhodným způsobem využívat ▪ Reprezentace znalostí a manipulace se znalostmi ▪ Rozhodovat (řídit) – autonomní nebo polo-autonomní systémy ▪ Vytvářet modulární řešení (MAS) ▪ Paralelismus ve výpočtech (neuronové sítě, pravidlové systémy) ▪ Optimalizace parametrů funkcí (genetické algoritmy) ▪ Práce s nepřesnými či protichůdnými informacemi (fuzzy systémy) ▪ Možnost zevšeobecnit model ▪ Návrh je robustní proti změnám v systému 2 ▪ Obslužné roboty – např. pomoc při manipulaci s pacientem ▪ Průmyslová robotika – např. kolaborativní roboty ▪ Medicína – např. telerobotika ▪ Záchranářské práce – pro obtížný terén nebo rizikové prostředí ▪ Transport ▪ Vojenství – např. odstraňování výbušnin ▪ Zábavní průmysl 3 ▪ 1. robot zkonstruován na Waseda University v Tokyu (1970-1973) – obr. nahoře ▪ Zásadní přelom – robot ASIMO, firma Honda (2000) – obr. dole ▪ Cca 130cm ▪ 34 stupňů volnosti (člověk jich má 40) ▪ Uzavřený projekt (neveřejné výsledky) 4Zdroj: Humanoid Robotics Institute, Waseda University ▪ Princip – vytvořit spolupracovníka pro usnadnění práce ▪ Manuální činnost ▪ Manipulace s těžkými objekty ▪ Repetitivní činnosti ▪ Viz také např. stránky www.robotiq.com ▪ Dle ISO 10218 se dále člení na 4 typy 5 Zdroj obrázku: http://insights.globalspec.com/article/621/collaborative- robots-play-nice-on-the-plant-floor ▪ Robot pracuje samostatně, ale člověk občas vstoupí do jeho prostoru ▪ Např. drží těžkou součástku, na které člověk provádí další úkoly ▪ V případě vstupu do předdefinovaných oblastí robot zastaví veškerý pohyb 6Zdroj obrázku: http://www.nachirobotics.com ▪ Naváděné rukou (hand guiding) ▪ Učení pohybu (path teaching) ▪ Standardní průmyslové roboty, ale s dodatečným zařízením, které „cítí“ sílu pohybu lidského operátora ▪ Různá řešené (joystick, různé tlakové senzory, apod.) 7Zdroj: robotiq.com ▪ Rychlost práce robota je omezena proporcionálně blízkosti člověka, např. rozdělením do zón ▪ Zelená – plná rychlost ▪ Žlutá – zpomalení ▪ Červená – zastavení ▪ Lze kombinovat s metodami 1 a 2 8Zdroj obrázku: http://www.nachirobotics.com ▪ Typický kolaborativní průmyslový robot ▪ Omezuje sílu, aby nemohl být zraněn člověk ▪ Obvykle v kombinaci s aplikací na vyhodnocení rizika ▪ Detekce člověka nebo jiného objektu – zastavení práce (bez zranění/poškození) ▪ Může na přerušení navázat v libovolném okamžiku 9Zdroj obrázku: robotiq.com ▪ Výrobce Rethink Robotics, Rodney Brooks ▪ Kolaborativní robotika ▪ Paže schopné manipulovat s objekty v každé ose ▪ Open source SW ▪ Jak funguje – video ▪ Využití v továrně - video 10 ▪ Umožňuje provádět léčebné zákroky a diagnostiku na krátké nebo dlouhé vzdálenosti ▪ Spadá pod oblast tzv. telemedicíny ▪ Eliminuje potřebu mít operatéra a pacienta na stejném místě ▪ Příklady telerobotiky ▪ DaVinci ▪ MELODY ▪ Aj. ▪ Při operacích na velkou vzdálenost využíváno ATM technologie (Asynchronous Transfer Mode, rychlost až do 10 Gbit/s) 11 Pozn.: tato část přednášky zpracována podle: Avgousti, S. (et al.): Medical telerobotic systems: current status and future trends. BioMed Eng Online (2016) 15:96. DOI 10.1186/s12938-016-0217-7 ▪ Oddělení operatéra od pacienta ▪ Komponenty: ▪ Konzole chirurga ▪ Lůžko s pacientem – obsahuje 3-4 robotické paže vykonávající instrukce chirurga ▪ Nástroje (Endowrist) ▪ Vizualizační systém – 3D endoskop ▪ Video - zde 12Zdroj obrázků: www.teleroboticsurgeons.com ▪ Pro rizikový, obtížně dostupný terén ▪ KOHGA3 – záchranářský robot (Japonsko) – nahoře ▪ Video - zde ▪ Likvidace výbušnin s minimalizací rizika ztrát na životech ▪ Dragon Runner – zneškodňování výbušnin (UK) – dole ▪ Video - zde 13Zdroj: http://spectrum.ieee.org ▪ Zvládá venkovní terén ▪ Pohyb po dvou nohách ▪ V těžkém terénu může využívat rukou, šplhat, apod. ▪ 28 stupňů volnosti ▪ Video zde 14 ▪ Určený i pro armádní využití ▪ Zvládá těžký terén ▪ Může nést náklad (podpora pěchoty) ▪ Financováno DARPA ▪ Video zde 15 ▪ Nejrychlejší robot pohybující se na nohách (29 mil za hodinu) ▪ Schopen skákat přes překážky podobně jako zvířata (gepard) ▪ Připravovaná novější verze WildCat ▪ Video zde 16 ▪ Malý robot ▪ Dokáže skákat a překonávat tak překážky ▪ Pro budoucí armádní využití ▪ Video zde 17 ▪ Bionický mravenec – zde (Festo) ▪ Bionický klokan – zde (Festo) ▪ Robot Dragonfly – zde / zde (TechJect) ▪ AquaPenguin – zde / zde (Festo) ▪ BionicOpter – zde (Festo) ▪ eMotionButterflies – zde ▪ SmartBird - zde 18 ▪ Příklad kolektivního systému ▪ Třídí přes 200 000 zásilek denně ▪ Video zde 19Zdroj obrázku: youtube.com ▪ Robot pro sklízení ovoce/zeleniny – zde (Festo) ▪ FarmBot Genesis – robotický systém pro pěstování rostlin zde/zde (FarmBot.io) ▪ Vertikální zemědělství – zde ▪ Úspora vody ▪ Akisai továrna na zeleninu – zde (Fujitsu Japan) 20 21 ▪ Cíl: Do roku 2050 porazit tým „lidských“ mistrů světa ve fotbale. (Hiroaki Kitano) ▪ Hlavní organizace: ▪ FIRA – Federation of International Robot-soccer Association (odkaz) ▪ RoboCup - odkaz ▪ Různé kategorie hry (celkem 7), zaměřují se na různé aspekty robotiky ▪ Rozdíly v konstrukci, složení týmu, velikosti hřiště, apod. ▪ Obecně – každá kategorie má vlastní pravidla (viz web) 22 ▪ Většina týmů (více než 50%) nějaké prostředky UI využívá. ▪ Multiagentové přístupy – hráči jako souhrn modulů, herní strategie, kooperace, plánování. ▪ Evoluční přístupy – nastavování parametrů, chůze (zvýšení stability a rychlosti). ▪ Neuronové sítě – zpracování obrazu (minimalizace počtu barev, segmentace). ▪ Navigace – potenciálové pole, diagramy blízkosti. ▪ Fuzzy systémy – podpora rozhodování, detekce čar a brány. ▪ Pravidlové systémy – rozpoznání scén, navigace, herní strategie. 23 24 ▪ Robot si vytváří vnitřní reprezentaci okolního prostředí ▪ Lze kombinovat s dalšími technikami Zdroj obrázku: https://getwww.uni- paderborn.de/research/current/navigation ▪ Oblast: Humanoid Robots ▪ Speciální zaměření na: ▪ Chůze a rovnováha ▪ Komplexní plánování pohybu ▪ Interakce člověk-robot 25Pozn. obrázky jednotlivých kategorií převzaty z www.fira.net ▪ Hru hrají dva týmy složené z jednoho robota a dvou lidí ▪ Robot je plně autonomní, s vestavěným systémem vidění 26 ▪ 2 týmy po 3 robotech ▪ 1 robot může být brankář ▪ 3 lidé mohou poskytovat „technické zázemí“ ▪ Každý tým může mít 1 počítač pro zpracování obrazu a další výpočetní operace ▪ Robot max. o velikosti 7,5 x 7,5 x 7,5 cm 27 ▪ 2 týmy po 5-ti robotech ▪ 1 robot může být brankář ▪ 3 lidé mohou poskytovat „technické zázemí“ ▪ Každý tým může mít 1 počítač pro zpracování obrazu a další výpočetní operace ▪ Robot max. o velikosti 4 x 4 x 5,5 cm 28 ▪ Androidní roboty ▪ Váha max. 600g ▪ Rozměry robota do 50 cm ▪ Hřiště 4m x 6m ▪ Roboti mohou být ovládáni vzdáleně 29 ▪ 2 týmy, každý 1-3 roboty ▪ 1 robot může být brankář ▪ 3 lidé mohou poskytovat „technické zázemí“ ▪ Roboty mohou být plně nebo polo-autonomní ▪ V případě polo-autonomního robota má tým k dispozici 1 počítač pro zpracování obrazu a výpočtů ▪ Rozměry robota: 20cm x 20cm x výška bez limitu 30 ▪ Hra ve virtuálním prostředí ▪ 2 klientské aplikace s nastavením herních strategií ▪ 3D barevná reprezentace virtuálního prostředí ▪ Hra pro 5x5 nebo 11x11 ▪ Fyzika hry je simulovaná (se zjednodušením) 31