KOMUNIKACE PŘÍRODNÍCH VĚD V PLANETÁRIU HISTORICKÝ VÝVOJ • https://prezi.com/uhcelmi40gt5/copy-of-planetaria/?present=1 • https://prezi.com/p/6s71oh2qvr_2/?present=1 ◼ mapy, atlasy, hvězdné globusy, orloje, teluria STRUČNÁ HISTORIE PLANETÁRIA ◼ 1912 Atwoodova klenba, neměnná zeměpisná šířka, otáčela se ◼ 1758 R. Long zhotovil globus (5,4 m), pro 30 osob, možnost mechanického otáčení ◼ 17. století Erhard Weigel dutý globus pro několik osob, otvory znázorňovaly hvězdy STRUČNÁ HISTORIE PLANETÁRIA ◼ konec 50. let - výroba planetárií japonskou firmou Goto ◼ 1936 Armand Spitz, planetárium pro každého, „Ford“ na poli planetárií ◼ 1919 - 1924 první projekční planetárium, fa Zeiss, Walther Bauersfeld (1923) STRUČNÁ HISTORIE PLANETÁRIA ◼ nový princip Digistar ◼ nafukovací planetária ◼ Zeiss - vláknová optika, Universarium Zeiss (Haydenovo planetárium NY, Bochum BRD) ◼ velkoplošná projekce Omnimax (firma Imax System Corporation od r. 1970) DIGITÁLNÍ PLANETÁRIA, HYBRIDNÍ PLANETÁRIA ◼ projekce je zajišťována několika dataprojektory (full-dome) ◼ největší problém – černá není černá ◼ řešením může být kombinace full-dome projekce a projekčního planetária ◼ projektory nové generace Velvet (Zeiss) mají černou již skutečně černou PRINCIP PROJEKČNÍHO PLANETÁRIA A JEHO SOUČÁSTI ◼ Zeiss, Goto, Spitz, samorosty ◼ projektor hvězdné oblohy ◼ projektory Slunce, Měsíce a planet ◼ doplňková projekce - panorama, meteory, projekční telurium, Jupiterovy měsíce, kometa, satelit, speciální efekty ◼ diaprojektory, videoprojektor (dataprojektor) ◼ https://www.youtube.com/watch?v=MLCpQ1MsOJE&t=212s ◼ https://www.youtube.com/watch?v=zHSGxZmMJqY POŘADY V PLANETÁRIU • vzdělávací • popularizační • kulturní • Charles Hagar: „Netvor z jiného světa“ • Hans-Ulrich Keller: „K čemu planetárium?“ POPULARIZACE V PLANETÁRIU • proč popularizovat v planetáriu? • není to náhrada ostatních forem popularizace, ale jednou z dalších možností • používat projekčního přístroje planetária s mírou • dávkovat tzv. „výukový charakter“ pořadu • příběh, živý výklad, „automat“ VOLBA TÉMATU • vždy téma spojené s věčnými otázkami • tzv. velká a malá popularizace • problémy pochopitelné a obecně již trochu známé • astronomické hity, jen v nouzi i tzv. evergreeny • celoroční dramaturgie – velmi důležitá • volba vhodného názvu pořadu ZTVÁRNĚNÍ TÉMATU • písemný scénář • pamatovat na „méně znamená často více“ • hrát „sám sebe“ při živém výkladu, oprostit se od mentorského tónu • „tiskovina“ pro návštěvníka (forma může být velmi rozmanitá …) VLASTNÍ TVORBA POŘADŮ • podobnost filmové nebo TV tzv. edukativní tvorbě • většinou je zde autor scénáře i režisérem a posléze i moderátorem pořadu (pak je vhodné, aby se režie ujal někdo jiný) • nápad, námět – fáze vhodné pro širší diskuzi s osobami, kterým důvěřuji • obrazová a zvuková stránka díla • je nutný jejich dynamický charakter VLASTNÍ TVORBA POŘADŮ • ve většině případů respektovat tzv. filmový kontrapunkt – aby současně zvuková a obrazová stránka pořadu nesdělovaly totéž • větší prostor pro tzv. komentář než ve filmu, maximálně však 2/3 celkové délky pořadu • není nutné ctít při psaní scénáře zásadu „vlevo obraz, vpravo zvuk“, každý autor si patrně vytvoří svůj styl psaní scénáře • návštěvnost – podstatné kritérium, nemusí však odrážet skutečnou hodnotu a přínos pořadu PŘÍKLAD SCÉNÁŘE • Životopis vesmíru DOMÁCÍ ÚKOL Z PILNOSTI • Připravte námět a poté i scénář pořadu pro klasické optomechanické planetárium na téma: • Pohyby planet • Slunce a Měsíc • Orientace na jarní obloze ..:: K :: O :: N :: E :: C ::..