VIRTUÁLNÍ REALITA I+II VIRTUÁLNÍ REALITA ROZŠÍŘENÁ REALITA MIXOVANÁ REALITA VIRTUÁLNÍ REALITA • pojem česky – zdánlivá, umělá skutečnost • pro porozumění pojmu je třeba si ujasnit, co je to opravdová skutečnost • realita jež nás obklopuje, přichází do našeho vědomí prostřednictvím smyslů • když vnímáme, neobtiskujeme v sobě vnější svět • dítě myslí tak, jak vnímá, • dospělý vnímá svět tak jak myslí – je ovlivněn svým vlastním obrazem světa, který se vytvořil během dosavadního života. Ten podmíněn kulturními tradicemi, vázán pouze na výsek skutečnosti vymezené prostorem a časem • smysly vznikly za účelem rychlé reflexe změn v prostředí, tj. kvůli ochraně života, ne kvůli úplnému poznání světa VIRTUÁLNÍ REALITA • rozumové schopnosti umožnily člověku odpoutat se od smyslového vnímání • věda se stává nástrojem poznávání reality (fyzika zprostředkovává skutečnost přesahující senzitivní schopnosti člověka) • vědecké pojetí světa je pouze hypotetické – jsou to pouze naše domněnky. • I když vycházejí z určitých důkazů, nelze je nikdy dokázat (verifikovat), ale pouze vyvrátit (falsifikovat). Tj. lze spolehlivě dokázat, že něco je nepravdivé, ale nikdy ne, že je to pravdivé. • příklad – představy o tom, jak vypadá vesmír VIRTUÁLNÍ REALITA • Co je to virtuální realita (VR)? • stav kdy člověk zažívá přesvědčivý pocit, že se octl v jiném prostředí, aniž by se v něm ve skutečnosti nacházel • uživatel je oproštěn od vjemů venkovního, skutečného světa a do smyslů jsou mu dodávány podněty umělé • v projektovaném umělém světě může člověk vykazovat určitou aktivitu a uplatňovat vlastní vůli • VR je uskutečňována pomocí technických zařízení propojených s počítačem VIRTUÁLNÍ REALITA Klasická virtuální realita: • počítač + periferní zařízení: • helma se stereoskopickými brýlemi a sluchátky – snímá pohyby hlavou a aktualizuje obrázky tak rychle, že vzbuzuje pocit změny zobrazení v důsledku vlastního pohybu (počítač dopočítává, co má do brýlí promítnout) • snímače detekující prostorovou polohu uživatele • datová rukavice – snímání hmatových impulzů • počátky VR v roce 1968 – Ivan Sutherland: první display v brýlích VIRTUÁLNÍ REALITA Kvalitu této iluze ovlivňují dva faktory: • kvalita zobrazení (množství hran či stínovaných povrchů, jež je spojují) • rychlost s jakou se scéna překresluje – důležitější. Zpoždění zcela ruší celý efekt. Autostereoskopická technologie: → holografický obraz volně v prostoru → užití: telekonference – setkání osob na virtuálním místě Hologram = soubor všech pohledů na zobrazovaný předmět, uložených do záznamového média pomocí různě modulovaného světla • Denis Gabora – Nobelova cena za vynález holografie. • Stephen Benton – vynalezl hologram zobrazitelný viditelným světlem, přenositelný dálkově VIRTUÁLNÍ REALITA → smyslové zkušenosti hodnotíme jako celek, ne jako části - pokus: 2 televize se stejnou kvalitou obrazu, ale rozdílnou kvalitou zvuku. Lidé hodnotili jako horší kvalitu obrazu tam, kde byla také horší kvalita zvuku. Teleprezentace → spojení TV, zvukového záznamu, snímačů impulsů a dalších technických zařízení + PC → přítomnost na dálku, složitější než VR → přenos lidského senzoria na vzdálené místo – řešení úloh na vzdáleném místě pomocí dálkového řízení → náš mozek také řídí tělo na dálku VIRTUÁLNÍ REALITA • systémy virtuální reality – překročení bariéry člověk x počítač – již ne dopisování pomocí klávesnice a obrazovky. Člověk je připoután k počítači asi tak, jako řidič ke svému vozu • rozdíl: chyba v VR nemusím mít tragické následky • VR může být i reálnější než skutečnost. Např. pilota lze vystavit všem druhům neobvyklých situací, které jsou v realitě málo pravděpodobné VIRTUÁLNÍ REALITA Uplatnění virtuání reality: → projektování: netřeba stavět nákladné fyzikální modely. V případě budov lze jejich modely procházet, posoudit interiéry budovy před stavbou, testovat akustiku budov (koncertních sálů, divadel) → simulátory: výcvik řidičů (autoškoly), pilotů letadel, zaměstnanců v netradičních prostředích (např. ropné plošiny) → lékařství: nácvik chirurgických zákroků – snížení rizik operace. Pomocí teleprezentace lze uskutečnit operace vyžadující vyjímečného odborníka či specialistu, i když tento je vzdálen mnoho kilometrů → věda a vzdělávání: virtuální navštěvy míst či událostí, jež jsou předmětem výuky → zábavní průmysl: např. počítačové hry ve virtuálním světě, jichž se současně účastní hráči sedící v danou chvíli na opačných koncích planety VIRTUÁLNÍ REALITA • čtenář knih ponořený do děje se ocitá jakoby v jiném světě, přitom technickým nástrojem, pomocí něhož do tohoto světa vstupuje je kniha • virtuální realita pak jen pokračováním, či prozatímním technickým vrcholem řady mediálních prostředků od knihy přes film a rozhlas až po televizi, které zprostředkovávají vstup do neskutečných světů • podle odborníků nebude VR nikdy schopna nahradit skutečnou realitu, jen se jí přiblížit NEBEZPEČÍ VIRTUÁLNÍ REALITY obdobná nebezpečí jaká přináší nadužívání televize • → může se stát pro děti a mládež drogou • → může odvést pozornost od skutečných problémů naší planety i našich životů • → může narušit rovnováhu mezi prožíváním přirozeného světa a ponorem do světa virtuálního • → život je nevypočítatelný, náhodný, nejistý. VR je vypočítatelná, lze si dovolit vše možné – nabízí se jako pole jistoty a proto je pro mnohé lákadlem. Únik člověka z reality do vysněného světa. • → výzva VR: znovuobjevení kouzla a krásy každodenní skutečnosti. Příklad – programátoři ze Silicon Valley