KOMUNIKACE VĚDY V ROZHLASE SPECIFICKÉ VLASTNOSTI ROZHLASU • Okamžitý účinek, rychlejší než TV, pomalejší než nová média • Vysílání 24/7 • Jen hlas, tedy záleží na obsahu sdělení • Často je vnímán jako „kulisa“, bez hlubšího soustředění posluchače KOMUNIKACE VĚDY NA RÁDIOVÝCH VLNÁCH • Soukromé rozhlasové stanice se popularizaci přírodních věd věnují jen sporadicky, systematicky je toto téma začleněno jen do vysílacích schémat různých stanic Českého rozhlasu. • Rozhlasový pořad, který se věnuje komunikaci vědy a má delší stopáž než 10 minut se zpravidla natáčí na záznam a je tedy možné pro něj připravit minimálně bodový scénář. Pokud se jedná o rozsáhlejší živé vysílání, je to také možné, protože i to se připravuje s předstihem. KOMUNIKACE VĚDY NA RÁDIOVÝCH VLNÁCH • Při psaní bodového scénáře a plánování obsahu relace bychom si měli uvědomit, že většina posluchačů vnímá rozhlas jako zvukovou kulisu při jiné činnosti. • Sdělované informace jsou většinou posluchačů vnímány asi z 10 %, takže se vyplatí mluvit v krátkých, jednoduchých větách, používat analogie, zjednodušovat a především členit celý pořad do sekvencí s častými otázkami moderátora. PRAVIDELNÉ POŘADY • Naším patrně nejznámějším rozhlasovým pořadem, který se věnuje popularizaci vědy, je „Meteor“, vysílaný jednou týdně Českým rozhlasem (http://www.rozhlas.cz/meteor/portal/). • Jiným příkladem systematické popularizace přírodních věd může být pořad Českého rozhlasu Ostrava, který nese již déle než 15 let název „Astronomické okénko“. Jeho stopáž je něco přes pět minut a vysílací časy i způsob přípravy se měnily, nyní je vysílán živě každou sobotu dopoledne. V roce 2009, což byl Mezinárodní rok astronomie, byl pořad rozšířen na 45 minut a pod názvem„Studio vesmír“ byl vysílán celý rok. ROZHLASOVÝ ROZHOVOR Patrně nejčastější forma (žánr) komunikace vědy v rozhlase • Technické provedení: • po telefonu • živě • předtočení • na diktafon („v terénu“) • ve studiu • živě • předtočení ROZHLASOVÝ ROZHOVOR • Po telefonu může být vývoj situace nepředvídatelný • Není jasné, zda si redaktor dělá poznámky a jaké … • Neznáme jeho další zdroje informací a jak je bude kombinovat • Reportér nemusí vše správně pochopit a i nechtěně dezinterpretovat ROZHLASOVÝ ROZHOVOR • Na druhou stranu je taková prezentace poměrně snadná a rychlá • Je vhodné si rozhovor nahrát, využít hlasitý odposlech a „hlavní bod“ rozhovoru si napsat na papír a „mít jej na očích“ … • Koncentrace jen na rozhovor, nejlépe ve stoje (autorita), být ve střehu celou dobu • Pokud jste ve stresu, pokusit se domluvit jiný čas nebo způsob rozhovoru … ROZHLASOVÝ ROZHOVOR - DOPORUČENÍ • Nečekaný telefonát – získejte čas na přípravu, 30 minut je lepší než „hned“ … • Zjistit téma a souvislosti, také něco o tom reportérovi … • Promyslet „klíčové sdělení“ i „slabá místa“, být připraven na „nepříjemný“ dotaz • Je-li možné, oslovujte se křestním jménem, používat podstatná jména, ne zájmena • Pokud neznáte odpověď, přiznejte to, nabídněte, že informace dohledáte • Nabídněte reportérovi i další témata … ROZHLASOVÝ ROZHOVOR – CO NEDĚLAT • Nepoužívat „no comment“ • Neodpovídat příliš rychle, vnímat snahu o manipulaci • Nepoužívat slova: kdyby, jestli, v případě, je možné, že …, teoreticky, připustíme-li … • Nikdy nelhat a nevymýšlet si … ROZHLASOVÝ ROZHOVOR • Pozitivní přístup, připravené poznámky, jen ověřené zdroje • Mluvit obrazně, vytvářet představy • Nepřehánět emoce, žádný afekt … PŘED ROZHOVOREM … • Znát své silné a slabé stránky • Pro jaký program/pořad je rozhovor určen? • Forma rozhovoru/vystoupení? • Publikum? • Cílová skupina? • Můj cíl rozhovoru, co chci sdělit? Hlavní sdělení? • Očekávané dotazy … PŘED ROZHOVOREM … • Vybrat si max. 2-3 zásadní myšlenky • Nastudovat si fakta a informace „s přesahem“ … • Předcházet složitým dotazům tím, že je sami otevřete … • Udělat si sám zkoušku (nahlas), je-li to možné … VE STUDIU • Procvičit si hlas (ouvex, ouvex …) • Citlivost mikrofonu, vzdálenost od něj … • Mluvit spisovně, artikulovat, intonovat, pozor na parazitní zvuky … • Nepoužívat sluchátka pokud to není nutné (překlad atp.) „KOŘENÍ“ VAŠEHO VYSTOUPENÍ • Uvedení věcí do kontextu, originální souvislosti … • Používat fakta i emoce • Používat známé příklady a anekdoty • Staňte se důvěryhodným zdrojem na citace … • Mějte konzistentní názory/přístupy EX POST • Analýza svého vystoupení, nalezení vlastních chyb, co příště udělat lépe? • Nepapouškovat stejná témata stále stejně • Opravitelné chyby skutečně opravte OTAZNÍKY ??? • Živě nebo ze záznamu? • Kdy a proč odmítnout rozhovor přes telefon? • Jak argumentovat? • Jak využít poznámky? • Jak se chovat v rozhlasovém studiu? ÚKOL(Y) • Vytvořte dvojice redaktor/respondent (vědec) • Vypracujte ve dvojicích bodový scénář 10 minutového rozhovoru pro živé rozhlasové vysílání na některé z témat zde http://progresy.physics.cz/ • Své „role“ si vyměňte a zpracujte odlišné téma ze stejného zdroje pro nahrávaný formát rozhovoru. • Diskutujte navzájem volbu tématu, otázek, odpovědí a také vhodnost použitého formátu (živě/nahrávka) … • Pořiďte audio záznam … DĚKUJEME, ODEJDĚTE …