Popularizace astronomie astronomická přednáška demonstrování u dalekohledu astronomická přednáška ◆ obecná pravidla ◆ volba tématu • „nosná konstrukce“ ◆ astronomický hit ◆ v(d)ěčná otázka ◆ významná osobnost ◆ novinky ◆ koktejl ◆ úroveň výkladu ◆ použité technické prostředky ◆ osobnost přednášejícího ◆ existují „styly“ přednášek? (a „druhy“ přednášejících?) obecná pravidla ◆ zvídavost posluchače • 75 % zrak • 15 % sluch • 10 % hmat, chuť, čich dohromady ◆ celkový dojem z přednášejícího • 7 % slova • 38 % hlas • 55 % neverbální signály!! ◆ kritické okamžiky? • nekomentovat • nevracet se k nim • „Zatloukat, zatloukat, zatloukat!“ dr. Plzák volba tématu ◆ lákavý název, srozumitelný, ale nevšední ☺ ◆ nosná kostrukce • astronomický hit ◆ aktuální téma (kometa, výzkum Marsu, srážka komety s Jupiterem, meteorit Morávka) ◆ medializované téma (i periodicky) • v(d)ěčná otázka ◆ vznik vesmíru, život ve vesmíru, kontakt s mimozemskými civilizacemi, vznik sluneční soustavy, volba tématu • významná osobnost ◆ osobní přítomnost, jubilea, významné ceny • novinky ◆ při přehledovém pojetí mixovat vždy 2/3 stařinek + 1/3 novinek • koktejl ◆ všelijaké kombinace výše uvedeného (dbát na vyváženost, proto koktejl a ne dort pejska a kočičky ☺) úroveň výkladu ◆ posluchače ani nepřeceňovat ani nepodceňovat ◆ je-li možnost, pak kontaktovat někoho, kdo pro daný typ publika již přednášel ◆ nepoužívat složité matematické výrazy a omezit počet cizích slov ◆ nepodbízet se, „nežvatlat“ použité technické prostředky 1. č. tabule + křída, bílá tabule +fixy, papírové bloky + fixy 2. klasické diapozitivy 3. ZP, fólie 4. datový projektor, Power Point 5. pokusy, ukázky 6. kombinace 1-4 7. multimediální pojetí, multivizuální pojetí 8. imerzivní média použité technické prostředky ◆ není to jen komplikace? ◆ nikoliv: • ryze verbální prezentace – po 3 hodinách 70 % obsahu, po 3 dnech 10 % • vizuální – 75 % + 20 % • kombinovaná – 85 % + 66 % !! ◆ používat TP tak, aby byly využity jejich přednosti osobnost přednášejícího ◆ ihned v úvodu získat sympatie publika ◆ analyzovat své zlozvyky a vyvarovat se jich ◆ oční kontakt s publikem ◆ ovládat dokonale používanou techniku osobnost přednášejícího ◆ snažit se do výkladu vhodným způsobem vložit i humor ◆ nenásilně usměrnit diskuzi a odpovědi na dotazy ◆ obecný recept na „ideální osobnost“ neexistuje ☺ existují „styly“ přednášek? a „druhy“ přednášejících? ◆ popularizující vědci • Grygar, Kleczek (†), Plavec (†), Kopal (†), Z. Horský (†), Mikulášek, Harmanec, Jakeš (†), Cílek, Kulhánek, Wagner, Prouza, Švanda, atd. ◆ popularizátoři astronomie • Pokorný (†), Grün (†), Příhoda, Dušek, Gabzdyl, Rozehnal, Lenža, Přibyl atd. moderní formáty ◆ Pecha Kucha https://cs.wikipedia.org/wiki/Pecha_Kucha ◆ https://www.youtube.com/watch?v=ow-9kSezrfM ◆ TED nebo TEDx ◆ https://cs.wikipedia.org/wiki/TED ◆ https://www.youtube.com/watch?v=jdVXc5E9stE ◆ https://www.youtube.com/watch?v=LfYloEifk2o demonstrování u dalekohledu ◆ v kopuli • „chaotický styl“ bez začátku a konce • „tematické večery“ ◆ tma, průzor štěrbiny, manipulace s dalekohledem ◆ podpora PC a internetu ◆ vyšlo „Vademecum demonstrátora“ ◆ v terénu • většinou pro stabilní skupinu posluchačů ◆ tma, terén stanoviště, volný výhled, manipulace s dalekohledem (většinou bez hodinového stroje) ◆ podpora jen tištěná, práce s pomůckami a baterkou domácí úkoly z pilnosti ◆ podívejte se na fragmenty popularizačních přednášek Grygara a Kulhánka, Gabzdyla a Přibyla, porovnejte jejich hlavní rysy/rozdíly formou psané „recenze“ ◆ připravte si Pecha Kucha vystoupení na téma Satelitní internet X astronomie (5 minut, 15 obrázků) ◆ připravte si osnovu přednášky (45 minut) na dohodnuté téma (např. exoplanety, komety atp.) ◆ předveďte fragment přednášky (cca 15 minut) ... finis corona opus ... ... ale nejvíce záleží na prvním dojmu