Popularizace astronomie samostatná brožura, kniha (náměty, styly, cílová skupina) 2 samostatná brožura  zvolit papírovou nebo elektronickou verzi?  „samizdat“ nebo budu mít vydavatele?  vydavatel – snadné, ale vyplatí se?  „samizdat“ – nepodcenit všechny řemeslné operace výroby brožury (šití, vazba, obálka, ořez atd.)  zajistit si přidělení ISBN 3 samostatná brožura příklady:  astronomický úkaz – Dušek: Jeden den pro Slunce – ČAS: Zatmění Slunce 11. srpna 1999, Průvodce pro nejširší veřejnost  historie astronomie, osobnost – Horský, Hlad: Kepler a Praha – Rajchl: Astronomie v díle J. A. Komenského  sborníky – sborníčky z OAV  sešitová edice – různí autoři: Kapitoly z astronomie 4 samostatná brožura - náměty  autoreferát diplomové nebo disertační práce?  obecnější – populárněji zpracovaný „výtah“ z vlastní BP, DiP nebo DP?  „Návod na ...“  většina témat zmiňovaných již dříve (náměty přednášek, článků do časopisů ...) 5 kniha cílová skupina  dětský čtenář  zájemce o astronomii  astronom amatér  „kulturní“ člověk  naprostý laik  přírodovědec z jiného oboru 6 kniha styly  encyklopedický charakter  přehled oboru, novinek, historie astronomie  pozorovací astronomie, komentovaný atlas  nové nápady, křížení žánrů: – příběh – personifikace „strojů“ – popularizace na hranicích oborů (překlady nakladatelství DoKořán, edice Aliter) – realistická sci-fi (Zkáza přichází z kosmu, Zajatci Marsu) – fantazii se meze nekladou 7 kniha náměty  cestování vesmírem  obloha den za dnem, měsíc po měsíci ...  záludné otázky  monotématické (kosmologie, sluneční soustava, hvězdy, planety)  neotřelý námět = polovina práce 8 brožura, kniha postup tvorby  volba tématu, námět  rozmyslet si jej, sbírat informace  osnova  koncept  nechat „uležet“  zrevidovat koncept  napsat výsledný text  přečíst znovu a opravit  nechat znovu „uležet“, dát přečíst někomu, komu důvěřujeme  vytisknout, vyrobit, předat nakladatelství výchozí postup podle Z. Šestáka, Jak psát a přednášet o vědě Academia, Praha 1999, upraveno 9 jak se dělá kniha?  údaje o knižním trhu  o astronomii se pasivně zajímá asi ~0,1 ‰ populace, což jsou v ČR asi tisíce osob  základní technické pojmy – ISBN atd.  technologie nakladatelské práce  redakční praxe  ekonomika vydaného titulu  informace o právních normách týkajících se vydávání knih  Vladimír Pistorius, Jak se dělá kniha, Paseka 2003, ISBN 80-7185- 516-2 10 úkoly  vypracovat osnovu astronomické brožury  vypracovat několik námětů na popularizační astronomickou knihu  jeden námět si zvolit a pro ten vypracovat osnovu, rozvržení témat a napsat jednu kapitolu právě jsme dorazili na poslední stránku ...