Jednotlivé složky pořadů aneb obraz a zvuk Fulldome pořady fulldome pořady ▪ vzdělávací ▪ popularizační ▪ kulturní ▪ Charles Hagar: „Netvor z jiného světa“ ▪ Hans-Ulrich Keller: „K čemu planetárium?“ komunikace vědy s využitím sférické projekce ▪ proč komunikovat vědu s využitím sférické projekce? ▪ není to náhrada ostatních forem popularizace, ale jednou z dalších možností ▪ dávkovat tzv. „výukový charakter“ pořadu ▪ příběh, živý výklad, „automat“ volba tématu ▪ vždy téma spojené s v(d)ěčnými otázkami ▪ tzv. velká a malá popularizace ▪ problémy pochopitelné a obecně již trochu známé ▪ astronomické hity, jen v nouzi i tzv. evergreeny ▪ volba vhodného názvu pořadu ztvárnění tématu ▪ písemný scénář, nejprve literární, pak technický ▪ pamatovat na „méně znamená často více“ ▪ hrát „sám sebe“ při živém výkladu, oprostit se od mentorského tónu ▪ „tiskovina“ pro návštěvníka (forma může být velmi rozmanitá …) vlastní tvorba pořadů ▪ obdoba filmové nebo TV tzv. edukativní tvorby ▪ většinou je zde autor scénáře i režisérem a posléze i moderátorem pořadu (pak je vhodné, aby se režie ujal někdo jiný) ▪ nápad, námět – fáze vhodné pro širší diskuzi s osobami, kterým důvěřuji ▪ obrazová a zvuková stránka díla ▪ je nutný jejich dynamický charakter vlastní tvorba pořadů ▪ ve většině případů respektovat tzv. filmový kontrapunkt – aby současně zvuková a obrazová stránka pořadu nesdělovaly totéž ▪ větší prostor pro tzv. komentář než ve filmu, maximálně však 2/3 celkové délky pořadu ▪ není nutné ctít při psaní scénáře zásadu „vlevo obraz, vpravo zvuk“, každý autor si patrně vytvoří svůj styl psaní scénáře ▪ návštěvnost – podstatné kritérium, nemusí však odrážet skutečnou hodnotu a přínos pořadu literatura: ◼ http://www.zeiss.de ◼ http://www.ips-planetarium.org ◼ http://www.lochness.com ◼ http://www.fddb.org/ … a to je vše, lidičky !