AKUSTICKÁ STRÁNKA MLUVENÉHO PROJEVU, POPULARIZAČNÍ PŘEDNÁŠKA Komunikace vědy 1 astronomická přednáška ▪ obecná pravidla ▪ volba tématu  „nosná konstrukce“  astronomický hit  v(d)ěčná otázka  významná osobnost  novinky  koktejl ▪ úroveň výkladu ▪ použité technické prostředky ▪ osobnost přednášejícího ▪ existují „styly“ přednášek? (a „druhy“ přednášejících?) obecná pravidla ▪ zvídavost posluchače  75 % zrak  15 % sluch  10 % hmat, chuť, čich dohromady ▪ celkový dojem z přednášejícího  7 % slova  38 % hlas  55 % neverbální signály!! ▪ kritické okamžiky?  nekomentovat  nevracet se k nim  „Zatloukat, zatloukat, zatloukat!“ dr. Plzák volba tématu ▪ lákavý název, srozumitelný, ale nevšední ☺ ▪ nosná kostrukce  astronomický hit  aktuální téma (kometa, výzkum Marsu, srážka komety s Jupiterem, meteorit Morávka)  medializované téma (i periodicky)  v(d)ěčná otázka  vznik vesmíru, život ve vesmíru, kontakt s mimozemskými civilizacemi, vznik sluneční soustavy, volba tématu  významná osobnost  osobní přítomnost, jubilea, významné ceny  novinky  při přehledovém pojetí mixovat vždy 2/3 stařinek + 1/3 novinek  koktejl  všelijaké kombinace výše uvedeného (dbát na vyváženost, proto koktejl a ne dort ☺) úroveň výkladu ▪ posluchače ani nepřeceňovat ani nepodceňovat ▪ je-li možnost, pak kontaktovat někoho, kdo pro daný typ publika již přednášel ▪ nepoužívat složité matematické výrazy ▪ omezit počet cizích slov ▪ nepodbízet se, „nežvatlat“ použité technické prostředky 1. č. tabule + křída, bílá tabule +fixy, papírové bloky + fixy 2. klasické diapozitivy 3. ZP, fólie 4. datový projektor, Power Point 5. pokusy, ukázky 6. kombinace 1-4 7. multimediální pojetí, multivizuální pojetí použité technické prostředky ▪ není to jen komplikace? ▪ nikoliv:  ryze verbální prezentace – po 3 hodinách 70 % obsahu, po 3 dnech 10 %  vizuální – 75 % + 20 %  kombinovaná – 85 % + 66 % !! ▪ používat TP tak, aby byly využity jejich přednosti osobnost přednášejícího ▪ ihned v úvodu získat sympatie publika ▪ analyzovat své zlozvyky a vyvarovat se jich ▪ oční kontakt s publikem ▪ ovládat dokonale používanou techniku ▪ snažit se do výkladu vhodným způsobem vložit i humor ▪ nenásilně usměrnit diskuzi a odpovědi na dotazy ▪ obecný recept na „ideální osobnost“ neexistuje ☺ existují „styly“ přednášek? a „druhy“ přednášejících? ▪ popularizující vědci  Grygar, Kleczek (†), Plavec (†), Kopal (†), Z. Horský (†), Mikulášek, Harmanec, Jakeš (†), Cílek, Kulhánek, Wagner, Prouza, Švanda, atd. ▪ popularizátoři astronomie  Pokorný (†), Grün (†), Příhoda, Dušek, Gabzdyl, Rozehnal, Lenža, Přibyl atd. moderní formáty - příklady ▪ Pecha Kucha https://cs.wikipedia.org/wiki/Pecha_Kucha ▪ Ukázka https://www.youtube.com/watch?v=ow-9kSezrfM ▪ TED nebo TEDx https://cs.wikipedia.org/wiki/TED ▪ https://www.youtube.com/watch?v=jdVXc5E9stE ▪ https://www.youtube.com/watch?v=LfYloEifk2o domácí úkoly z pilnosti ▪ podívejte se na fragmenty popularizačních přednášek Grygara a Kulhánka, Gabzdyla a Přibyla, porovnejte jejich hlavní rysy/rozdíly ▪ připravte si Pecha Kucha vystoupení na téma „Očkování proti C- 19“ (5 minut, 15 obrázků) ▪ připravte si osnovu přednášky (45 minut) na dohodnuté téma (např. vizuální efekty ve filmu) ▪ předveďte fragment přednášky (cca 15 minut) ... FINIS CORONA OPUS ... ... ale nejvíce záleží na prvním dojmu