1 STRUČNÝ PŘEHLED DĚJIN FILMU I. Raný film: 1895-1910 Vynálezci a objevitelé, prehistorie vynálezu. První filmové představení: bratři Lumiěrové 28. 12. 1895. Odchod dělníků z továrny, Příjezd vlaku. Georges Méliěs: Cesta na Měsíc. Období pouťového biografu (1900-1908): Edwin S. Porter: Velká vlaková loupež (1903). II. Počátky uměleckého filmu (1908-1918) Film ďArt: Zavraždění vévody de Guise. Louis Feuillade: Fantomas, Život jaký je. Italské historické kolosy, Giovanni Pastrone: Cabiria (1914), rozkvět dánského filmu (1908-1915). III. Úsvit Hollywoodu (1908-1918), počátek klasického filmu David Wark Griffith: Zrození národa, Intolerance, Mack Sennett, Charlie Chaplin: Kid (1920), Zlaté opojení (1925), Buster Keaton: Frigo na mašině (1927), Harold Lloyd, vznik westernu. IV. Německý expresionismus a kammerspiel (1919-1925) Robert Wiene: Kabinet doktora Caligariho (1920), G. W. Murnau: Upír Nosferatu (1922), Poslední štace (1924), Východ slunce (USA 1927), Fritz Lang: Metropolis (1926). V. Skandinávská škola (1916-1924) Victor Sjostrom: Vozka smrti (1920), Mauritz Stiller: Poklad pana Arna (1919), Gôsta Berling (1924), Carl Theodor Dreyer: Pán domu aneb Tyranův pád, Benjamin Christensen: Čarodějnictví v průběhu věků (1921). VI. Americký film ve dvacátých letech Erich von Stroheim: Bláhové ženy (1921), Chamtivost (1923). Robert Flaherty: Nanuk, člověk primitivní (1922). VII. Francouzský impresionismus (první vlna avantgrady, 1918-1927) Louis Delluc, Germaine Dulacová, Marcel ĽHerbier: Eldorado (1921), Abel Gance: Kola života (1921), Napoleon (1926), Jean Epstein. VIII. Sovětský němý film (1918-1930) Montážní film: Lev Kulešov (a jeho experiment), Dziga Vertov: Kinopravda, Muž s kinoaparátem (1929). Sergej Ejzenštejn: Stávka (1924) Křižník Potěmkin (1925), Deset dnů, které otřásly světem (1927), Generální linie (1929). Montáž atrakcí, intelektuální montáž. Vsevolod Pudovkin: Matka (1926), Konec Petrohradu (1927), Bouře nad Asií (1929). Olexandr Dovženko: Zvenyhora (1927), Arsenál (1929), Země (1930). Leningradská Továrna excentrického herce (FEKS), Grigorij Kozincev a Leonid Trauberg: Plášť (1926), Nový Babylón (1929). Fridrich Ermler. Filmy všedního dne: AbramRoom: Zloděj lásky (1927). Jakov Protazanov. IX. Francouzská avantgarda (1923-1930) René Clair: Mezihra (1924) Louis Buňuel: Andaluskýpes (1928), Jean Cocteau: Krev básníka (1930). X. Závěr němé éry a počátky zvuku (1927-1931) Carl Theodor Dreyer: Utrpení panny Orleánske (1928). První zvukový film: Jazzový zpěvák (1927). Odpor filmařů proti zvuku. Odpověď Charlieho Chaplina {Moderní doba, 1935), Sergeje Ejzenštejna (obrazově-zvukový kontrapunkt) a Reného Claira {Pod střechami Paříže, 1930). XI. Francie: poetický realismus (1934-1945) Jean Renoir: Velká iluze (1937), Pravidla hry (1939), Julien Duvivier: Pepé le Moko (1936), Marcel Carné: Nábřeží mlh (1938), Den začíná (1939), Děti ráje (1945). XII. Socialistický realismus v sovětském zvukovém filmu (1930-1945) Fridrich Ermler & Sergej Jutkevič: Vstřícný plán (1932), bratři Vasiljevové: Čapajev (1934), Kozincev a Trauberg: Trilogie o Maximovi (1934-38), Michail Romm: Lenin v Říjnu (1937), trilogie o Gorkém Marka Donského, komedie Grigorije Alexandrova: Celý svět se směje (1934), Cirkus (1935). Sergej Ejzenštejn: Alexandr Něvský (1938), vertikální montáž, Ivan Hrozný (1944, 1945/1958). Sovětský film za války: Ona brání vlast (1943). XIII. Hollywoodský studiový systém 1930-1945 Žánry: western, komedie, gangsterský film, horor, muzikál. John Ford: Přepadení (1939), Howard Hawks: Leopardi žena (1938), Frank Capra, William Wyler, Orson Welles: Občan Kane (1941, hloubka ostrosti, vnitrozáběrová montáž). Chaplin: Diktátor (1940). Walt Disney: Sněhurka a sedm trpaslíků (1937), Popelka (1950). 2 XIV. Německý film za nacismu Leni Riefenstahlová: Triumf vůle (1933), Olympia (1936). XV. Italský neorealismus (1945-1950) Luchino Visconti: Posedlost (1941), Země se chvěje (1947), Roberto Rossellini: Řím otevřené město (1945), Paisa (1946), Vittorio De Sica a Césare Zavattini: Děti ulice (1946), Zloději kol (1948), Zázrak v Miláně (1950), Umberto D (1951). Giuseppe De Santis: Hořká rýže (1949). XVI. Italský film od „ekonomického zázraku" Federico Fellini: Silnice (1954), Cabiriiny noci (1956), Sladký život (1960), Osm a půl (1962), Roma (1972), Amarcord (1974). Luchino Visconti: Rocco a jeho bratři (1960), Gepard (1963), Soumrak bohů (1969), Smrt v Benátkách (1971). Michelangelo Antonioni: Výkřik (1957), tetralogie citů: Dobrodružství (1959), Noc (1960), Zatmění (1961), Červená pustina (1964); Zvětšenina (Velká Británie 1966). Pier Paolo Pasolini: Accattone (1962), Mamma Roma (1963), Evangelium sv. Matouše (1964), Oidipus král (1967), Teoréma (1968), trilogie života: Dekameron (1970), Canterburské povídky (1972), Květ z Tisíce a jedné noci (1974), Sald aneb 120 dnů Sodomy (1975). Bernardo Bertolucci: Poslední tango v Paříži (1972), Dvacáté století (1975), Poslední císař (1988). Marco Bellocchio: Pěsti v kapsách (1965). XVII. Ingmar Bergman Večer kejklířů (1953), Úsměvy letní noci (1955), Lesní jahody (1957), Sedmá pečeť (1957), Mlčení (1963), Persona (1966), Šepoty a výkřiky (1972), Fanny a Alexandr (1983). XVIII. Japonský film Akira Kurosawa: Rašómon (1950), Zít (1952), Sedm samurajů (1954), Rudovous (1964), Děrsu Uzala (1974), Kagemuša (1980). Kendži Mizoguči: Povídky bledé luny po dešti (1953). Jasudžiró Ozu: Příběh z Tokia (1953), Kaneto Sindó: Ostrov (1960), Onibaba (1964), Masaki Kobajaši: Harakiri (1962), Kwaidan (1964). Nová vlna: Nagisa Ošima: Korida lásky (1976), Hiroši Tešigahara: Písečná žena (1964). XIX. Americký film po druhé světové válce Film noir. Wyler: Nejlepší léta našeho života (1946). „Hon na čarodějnice" v Hollywoodu (konec 40. let). Alfred Hitchcock: Vertigo (1958), Psycho (1960), Ptáci (1963). Elia Kazan: Tramvaj do stanice Touha (1951), V přístavu (1954), Na východ od ráje (1955). Billy Wilder: Někdo to rád horké (1959). John Huston: Mustangové (1961). XX. Francouzský film po druhé světové válce René Clément: Bitva o koleje (1945). Henri-Georges Clouzot: Mzda strachu (1952). Robert Bresson: Deník venkovského faráře (1950), K smrti odsouzený uprchl (1956), Kapsář (1960). XXI. Technické novinky Rozšíření barvy, širokoúhlé systémy (cinemascope 1953, Vista-Vision, 70mm 1955), nové médium: televize. XXII. Francouzský nový film a nová vlna (1958-1968) Skupina kolem Cahiers du Cinéma: Francois Truffaut: Nikdo mne nemá rád (1959), Jules a Jim (1961), Jean-Luc Godard: U konce s dechem (1959), Bláznivý Petříček (1965), Jacques Rivette, Claude Chabrol, Eric Rohmer. „Levý břeh", metoda cinema vérité a nový román: Alain Resnais: Hirošima, má láska (1959), Loni v Marienbadu (1961). Agnés Vardová: Cléo od 5 do 7 (1962). Jean Rouch, Chris Marker: Rampa (1962). Dále: Louis Maile atd. XXIII. Polská filmová škola (1956-1961) Andrzej Wajda: Kanály (1956), Popel a démant (1958), Veselka (1972), Země zaslíbená (1974), Člověk z mramoru (1976), Andrzej Munk: Člověk na kolejích (1956), Eroica (1959), Jerzy Kawalerowicz: Vlak (1959), Matka Johana od Andělů (1961), Faraón (1966), Wojciech Has: Rukopis nalezený v Zaragoze (1965). XXIV Maďarská kinematografie Zoltán Fábri: Kolotoč (1955). Miklós Jancsó: Beznadějní (1965), Hvězdy na čepicích (1967), Svěží vítr (1968), Lid ještě prosí (1972). István Szabó: Otec (1966), Mefisto (1981). Zoltán Huszárik: Sindibád (1970). Marta Mészárosová: Deník pro mé děti (1982). Béla Tarr: Satanské tango (1994), Turínský kůň (2011), László Nemes: Saulův syn (2015), Ildikó Enyediová: O těle a duši (2017). XXV. Sovětský film v období „tání" (1956-1964) Nová reflexe války, Grigorij Cuchraj: Balada o vojákovi (1959), Michail Kalatozov: Jeřábi táhnou (1957), Andrej Tarkovskij: Ivanovo dětství (1962), Sergej Bondarčuk: Osud člověka (1959), Vojna a mír (1963-66). Marlen Chucijev: Je mi dvacet let (1964). Michail Romm: Devět dní jednoho roku (1962), Obyčejný fašismus (1965). 3 XXVI. Autorské osobnosti sovětského filmu šedesátých a sedmdesátých let Andrej Tarkovskij: Andrej Rublev (1966), Solaris (1971), Zrcadlo (1975), Stalker (1979), Nostalgie (Itálie 1983), Oběť (Švédsko 1986). Andrej Michalkov-Končalovskij: Strýček Váňa (1971), Sibiriáda (1979), v USA mj. Mariini milenci (1983). Nikita Michalkov: Nedokončená skladba (1976), Pět večeru (1979), Unaveni sluncem (1993). Vasilij Sukšin: Červená kalina (1974), Gleb Panfilov: Ohněm se nepřebrodíš (1967), Larisa Sepiťková: Vzestup (1976), Elem Klimov: Agónie - Konec Rasputina (1975/1981), Jdi a dívej se (1985). Škola poetického filmu: Sergej Paradžanov: Stíny zapomenutých předků (1964), Jurij Iljenko: Bílý pták s černým znamením (1971), Tengiz Abuladze: Prosba (1968), Strom přání (1977), Pokání (1982). XXVII. Balkánské kinematografie Jugoslávský „novi film", černá vlna: Aleksandar Petro vie: Nákupčí peří (1967), Brzy bude konec světa (1968), Dušan Makavejev: Milostný příběh, W. R. mystéria organismu, Zivojin Pavlovic: Až budu mrtev (1968). Pražská škola: Goran Paskaljevic {Sudprachu, 1998), Goran Markovic, Srdjan Karanovic, Lordan Zafranovic, Rajko Grlic, Emir Kusturica: Dům k pověšení (1989), Underground (1995). Po rozpadu Jugoslávie: Srdjan Dragojevic: Hezké vesnice hezky hoří (1996), Jasmila Zbanic: Grbavica (2006). Bulharsko: Rangel Valčanov, Metodi Andonov: Kozí roh (1972). Rumunsko: Lucian Pintilie: Rekonstrukce (1969), Dub (1991). Mircea Veroiu & Dan Pifa: Kamenná svatba (1971). XXVIII. Kinematografie Latinské Ameriky Brazilské cinema novo: Glauber Rochá: Bůh a ďábel v zemi slunce (1963), Antonio das Mortes (1968), Nelson Pereira Dos Santos. Argentina: Fernando Solanas a teorie „třetího filmu". Mexiko: Emilio Fernández. Bolívie: Jorge Sanjinés: Krev Kondora (1969). Kuba: Tomáš Gutiérrez Alea: Vzpomínky (1967), Poslední večeře (1976), Jahody a čokoláda (1993), Humberto Solás: Tři Lucie (1968). Současný latinskoamerický film: Alejandro Gonzáles Iňárritu: Amores perros (2000), Carlos Reygadas: Souboj s nebem (2005), Post tenebras lux (2012). XXIX. Indický film Satjádžit Ráj: trilogie o Apuovi: Žalozpěv stezky, Nezdolný, Hlas krve (1954-1959). Mrinal Sen. XXX. Španělský film Juan Antonio Bardem: Smrt cyklisty (1955), Hlavní třída (1956), Luis García Berlanga: Kat (1963). Carlos Saura: Anna a vlci (1972), Starý dům uprostřed Madridu (1975), Carmen (1983). Luis Buňuel v Mexiku: Nazarin (1957), Anděl zkázy (1962), ve Španělsku: Viridiana (1961), ve Francii: Nenápadný půvab buržoazie (1972). Pedro Almodóvar: Mluv s ní (2002). XXXI. Britský film David Lean, Joseph Losey. Hnutí Free Cinema a „rozhněvaných mladých mužů": Lindsay Anderson: Kdyby (1968), Tony Richardson: Kapka medu (1961), Karel Reisz, John Schlesinger: Drahoušek (1965), Půlnoční kovboj (USA 1969). Rozmach britského filmu v 80. letech Alan Parker, Ken Loach, Mike Leigh, Ken Russell, Derek Jarman, Peter Greenaway: Umělcova smlouva (1982), Neil Jordán: Hra na pláč (1992). XXXII. Nový německý film Volker Schlondorff: Mladý Tôrless (1966), Plechový bubínek (1979). Alexander Kluge, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Wim Wenders: Nebe nad Berlínem (1987) XXXIII. Politický film Costa-Gavras: Z (1968), Doznání (1969), Nezvěstný (1982), Gillo Pontecorvo: Bitva o Alžír (1965), Francesco Rosi: Salvátore Giuliano (1962), Elio Petři: Podivné vyšetřování (1969). XXXIV. Proměny žánrů Western - antiwestern - spaghetti western: John Ford: Stopaři (1956), Sam Peckinpah: Divoká banda (1969), Arthur Penn: Malý Velký Muž (1970), Sergio Leoně: Pro hrst dolarů (1964), Tenkrát na Západě (1968). Muzikál - rocková opera: Zpívání v dešti, West Side Story. Jesus Christ Superstar. Horor: Roman Polanski. William Friedkin: Vymítač ďábla (1973). Sci-fi: Stanley Kubrick: 2001: vesmírná odysea (1968), Mechanický pomeranč (1970). Steven Speilberg: Blízká setkání třetího druhu (1977), E. T. (1982). George Lucas: Hvězdné války, Ridley Scott: Vetřelec (1979), Blade Runner (1982). XXXV. Nový Hollywood Steven Spielberg, George Lucas, F. F. Coppola: Kmotr, Rozhovor (1974), Apokalypsa (1979). Martin Scorsese: Taxikář (1976), Poslední pokušení Krista (1988), Vlk z Wall Street (2013). Woody Allen, Robert Altman, Oliver Stone, David Lynch, Spike Lee. 4 XXXVI. Americký podzemní a nezávislý film John Cassavetes, Andy Warhol. Dennis Hopper: Bezstarostná jízda (1969). Jim Jarmusch: Podivnější než ráj (1982), bratři Coenové. XXXVII. Polský film morálního neklidu Krzysztof Zanussi: Iluminace (1972), Ochranné zbarvení (1976), Krzysztof Kiešlowski: Amatér (1979). XXXVIII. Africký film Sembéne Ousmane: Xala (1974), Sulejman Cissé: Světlo (1987). XXXIX. Rozkvět východoasijského filmu (1988-) Čína: pátá generace: Cang I-mou: Zavěste červené lucerny (1991), Cchen Kchaj-ke: Sbohem, má konkubíno (1993). Tchaj-wan: Hou Hsiao-sen. Hongkong: filmy kung fu, Bruce Lee, John Woo. Jižní Korea: Jang Sun-woo, Im Kwon-taek, Kim Ki-duk, Park Chan-wook, Bong Joon-ho, Lee Chang-dong. XL. Kinematografie islámských zemí Turecko: Yilmaz Giiney: Stádo (1979), Cesta (1982), Nuri Bilge Ceylan: Tenkrát v Anatolii (2011), Zimní spánek (2014). Írán: Abbás Kiarostami, Mohsen Machmalbáf, Samira Machmalbáfová, Asghar Farhadí: Rozchod Nadera a Simin (2011). XLI. Evropský film po roce 1989 Obrana před hollywoodskou nadvládou, podpůrné fondy, koprodukce. Francouzské „neobaroko" (cinéma du look): Jean-Jacques Annaud, Luc Besson. Nová spiritualita: Krzysztof Kiešlowski. Dogma 95: Lars von Trier: Prolomit vlny (1996), Antikrist (2009), Melancholia (2011), Nymfomanka (2013). Další autorské osobnosti: Theo Angelopulos, Aki Kaurismäki, Andrej Zvjagincev: Návrat (2003), Leviatan (2014). XLII. Světový film po roce 1989 Global cinema. World cinema. Mainstream x Independents. Distribuční strategic Multiplexy. Nové formy šíření: DVD, Blu-ray, satelitní TV, kabelová TV. Divácké subkultury. Kultovní film. Festivaly, festivalový okruh. James Cameron: Titanic (1997, 2012) Avatar (2009). Alfonso Cuarón: Gravitace (2013). XLIII. Rumunská nová vlna (2001 -) Cristi Puiu: Smrt pana Lazaresca (2005), Sieranevada (2016), Cristian Mungiu: 4 měsíce, 3 týdny a dva dny (2007), Na druhé straně kopců (2013), Zkouška dospělosti (2016), Adina Pintilie: Nedotýkej se mě (2018), Corneliu Porumboiu, Radu Muntean. XLIV. Filmový neomodernismus Pomalý film: Aleksandr Sokurov, Béla Tarr, Bruno Dumont, Tsai Ming-liang, Carlos Reygadas, Lisandro Alonso, Cristi Puiu. XLV. Digitální revoluce a proměny filmové distribuce Digitalizace kin. Digitální formáty (DCP), 3D. Internet. Broadcasting, downloading, streaming.