Popularizace astronomie obecné základy rétoriky mluvený jazykový projev  nezastupitelné místo ve společenské komunikaci  hlavní prostředek realizace jednotlivce ve společnosti (je asi 40x častější než komunikace psaná)  prvotnost mluveného jazyka  s rozvojem technické civilizace jeho význam roste  prostředek estetického působení mluvený jazykový projev  kultivovanost  vyjadřovací pohotovost  jazyková správnost  odpovědný přístup k obsahu, formě i adresátům mluveného jazykového projevu musí být obsahově správný a jazykově dokonalý rétorika  nauka o řečnickém umění  řečnická praxe  záporné hodnocení jazykového projevu  nauka o přesvědčování  teorie a praxe jazykové komunikace rétorika  humanitní obor související s  filozofií  logikou  psychologií  lingvistikou  sociologií  pedagogikou  estetikou  etikou obsahová správnost  jednoduchá poučka „Mluv jen pokud máš co sdělit!“  logická formulace myšlenek  jednoznačné formulace  prostředky:  argument  generalizace  analogie  nejčastější chyby:  nevhodná argumentace  zaměňování teze – argumentace typu: „ale soused jel také rychle a nedostal pokutu …“  základní chyba – vychází se z nesprávného tvrzení  bludný kruh – „je neurotik, protože je nervózní …“  chyba následku – z oznámení „je-li nemocen, nedostaví se“ nelze vyvodit „není přítomen, tedy je nemocen“ slohová stránka  správné pochopení obsahu sdělení vyžaduje vhodný způsob podání  každou skutečnost lze vyjádřit mnoha způsoby (synonymie)  snaha volit takový způsob podání, aby všichni posluchači správně rozuměli  při větším počtu posluchačů je to obtížné, nutnost umět odhadnout úroveň publika (nejlépe je toto zjistit předem) slohová stránka  správné porozumění záleží i na míře explicitnosti vyjádření  explicitnost x implicitnost – na tom závisí i míra kompaktnosti (koheze) textu Problémy astrofyziky (kompaktní) Problémy týkající se astrofyziky (explicitní, méně kompaktní) musíme mluvit spisovně?  co je spisovná čeština?  podoba psaná a mluvená (hovorová čeština)  spisovný mluvený projev = společenská úcta k posluchači  místní nářečí, interdialekty, obecná čeština  slangy, argoty slohová stavba mluveného sdělení  volíme podle cíle sdělení, prostředí, podmínek vzniku sdělení  cíl sdělení  forma projevu:  mluvená  psaná slohová stavba sdělení  mluvená forma  oslovení  střídání typů vět  dialogické otázky  řečnické otázky  změna mluvnické osoby  ovlivňující vyjádření – hodnocení sdělovaných skutečností  expresívní prostředky  psané projevy  sdělení bez přímého kontaktu  grafická přehlednost  více času na jejich vznik slohová stavba sdělení  slohový postup  popisný  vyprávěcí  výkladový  úvahový  informační vztahují se na psané i mluvené projevy slohové útvary veřejné komunikace  referát  přednáška  popularizační  vědecká  komentář  vystoupení v diskuzi  projev  proslov  řeč  projev v rozhlase/TV  diskuze  beseda  debata  interview přednáška  úvod  stať  závěr  někdo si píše text doslovně, většina jen osnovu, někdo zcela improvizuje prostředky řečnického slohu  sugestivní  Opakování jazykového vyjádření  Anafora – opakování shodného výrazu na začátku několika vět za sebou  Diafora – zdůraznění rozdílů mezi dvěma nebo více věcmi  Tautologie – opakování slova nebo jeho slovotvorné obměny  Pleonasmus – spojení slov stejného nebo podobného významu, čímž se myšlenka nadbytečně opakuje  Enumerace – výčet, seznam …  Rektifikace – sdělená informace se vzápětí popisuje přesněji …  Perioda – složité souvětí – „budeme-li XX, budeme-li YY, budeme-li ZZ, tak potom se to nepodaří …“  Citáty – nutno ověřovat prostředky řečnického slohu  emfatické  zvolání  řečnická otázka  názorné  Přirovnání  Zaokrouhlování  Přísloví, bajka, anekdota, osobní zážitek  Parabola (podobenství)  Hyperbola (nadsázka)  Nepřímá pojmenování  dramatické  gradace nejčastější chyby  Mluvní manýry  Parazitní zvuky  Vyšinutí z vazby - chyba, kdy věta začíná jedním gramatickým vztahem a pokračuje jiným  Chybně: Chlapci ráno, když přišli do školy, byla jim zima.  Správně: Když chlapci přišli ráno do školy, byla jim zima.  Atrakce – dvě slova, která by měla mít různý tvar, secnavzájem ovlivní, protože jsou si blízko nebo mají podobný význam. „Spoustě lidem“ místo správného „spoustě lidí“ nejčastější chyby  Zeugma - jedno slovo (často sloveso) spojuje dva nebo více dalších členů věty, ačkoliv k nim gramaticky nebo významově patří odlišně  Původní: Měli bychom informovat a poradit ostatním.  Správně: Měli bychom informovat ostatní a poradit jim.  Kontaminace - zkřížení dvou významově blízkých jazykových vazeb  Správně: Přihlížím k jeho názoru. nebo Dívám se na televizi.  Kontaminace: Přihlížím na to. (vliv vazby dívat se na něco)  Fráze, floskule, slovní smog spisovná výslovnost  styl základní  styl pečlivý  styl běžný  výslovnost viz další literatura  výslovnost cizích slov zvukové prostředky souvislé řeči  členění řeči  rytmus  frázování  slovní přízvuk  modulace  dynamika řeči  větný přízvuk  intonace  modulace barvy hlasu  tempo řeči je v průměru 95 – 105 slov za minutu optické prostředky řeči  mimika  gestikulace osobnost řečníka  dominantní postavení  odborné kvality  působí na posluchače ještě dříve než začne mluvit (příchod, představování)  sledovat zájmy posluchačů  aktivizace posluchačů  empatie  přiměřený „oční kontakt“ osobnost řečníka  pozor na „bublinu osobního prostoru“  nerozlišovat „já“ a „vy“, vtáhnout posluchače do výkladu – „my“  tréma  ovládání svých nálad  vyvarovat se nadměrného emočního vzrušení  zvyšovat svou aktivní slovní zásobu (3 – 10.103 slov) potíže a jejich rozbor  vinen je lektor  nepřipraven odborně  nepřipraven metodicky  podcenění posluchačů  neznalost ústní komunikace  nespolečenské chování  neobratnost při manipulaci s technikou  špatné prostředí  velký sál, špatná akustika  nezdravé prostředí  nevhodné umístění řečníka  špatné, nepohodlné vybavení sálu  vinen je posluchač  hlad nebo těsně po jídle  podcenění řečníka  neschopnost sledovat výklad pro jeho velkou náročnost potíže a jejich rozbor  výklad nabitý informacemi  výklad chudý na informace  afektovaný výklad  výklad trvale znevažující hodnotu sdělovaných informací Konec?