Sociální psychologie
Doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.


Co je a čím se zabývá sociální psychologie
uVěda o sociální interakci a interpersonálních (sociálních) vlivech. Studuje společenský život
člověka, jeho vztahy k jiným, aktivity, zvláštnosti sdružování lidí, strukturu a dynamiku
sociálních útvarů.
uZaměřuje se zejména na psychickou stránku této interakce.
uZkoumá, jak se člověk v sociálních situacích utváří a jak v nich působí na své sociální prostředí.
Studuje vlivy kulturního prostředí na člověka.
uPředmět studia se neustále vyvíjí.

Dimenze sociální psychologie
•Intrapersonální -změny a důsledky spol. života uvnitř osobnosti
•
•Interpersonální – mezilidské vztahy (kontakt, jevy ve skupině)
•
•Společenská – (neosobní) – produkty společenského života (tradice, normy, mechanismy společenské
kontroly…)

Význam
uPřináší základní poznatky o mechanismech fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů, o
sociálním učení a utváření osobnosti, základních složkách soc. kontaktu, soc. postojích uUmožňuje
tak porozumět tomu, jak myšlenky, city a chování jedinců jsou ovlivňované aktuální, představovanou
nebo naznačovanou přítomností jiných. Porozumět podstatě sociálních jevů. uPřispívá k efektivnímu
působení učitele na rozvoj osobnosti žáků, sociálních vztahů, pozitivního klimatu, k efektivnímu
řešení sociálních jevů.

Funkce
uTeoretická vysvětlení sociálních jevů
uAngažování se při jejich řešení

Tematické okruhy ke zkoušce
uPředmět sociální psychologie.
uTeorie sociální podmíněnosti člověka.
uOtázka socializace lidského jedince. Mechanismy socializace.
uSociální a interpersonální percepce (sociální poznávání). Formování dojmu. Faktory působící na
interpersonální percepci. Chyby interpersonální percepce, stereotypy.
uSociální interakce. Agrese. Asertivita. Prosociální chování.
uSociální komunikace.
uNáročné sociální situace.
uPsychologie skupinového života. Sociální skupina, její znaky, klasifikace. Skupinová struktura a
dynamika. Vůdcovství ve skupině.
uVliv skupiny na činnost jedince. Mechanismy sociálního tlaku. Konformita.
uSociální postoje - podstata, funkce, vlastnosti, struktura, utváření a změny. Teorie kognitivní
disonance. Předsudky.
uMetody a techniky sociální psychologie
u
u
u

Literatura
uČáp, J. – Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80- 7178-463-X.
uČížková, J. Přehled sociální psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
uHEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006.
uKOUKOLA, B., URBANOVSKÁ, E. Sociální psychologie. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská
univerzita v Opavě, 2017.
uNAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Academia, 2000.
uŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6
uURBANOVSKÁ, E. Sociální a pedagogická psychologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: VUP,
2006.  ISBN 80-244-1410-4
uURBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc:
VUP, 2012, 135s. ISBN 978-80-244-3065-2.
uVEREŠOVÁ, M. a kol. Sociálna psychológia – člověk vo vzťahoch. Nitra: Enigma, 2007.
uVÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN
978-80-247-1428-8.

Literatura 2
u
uONDREJKOVIČ, P. a kol.: Sociálna patológia. Bratislava: VEDA, 2009. ISBN 9788022410748
uHOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
uDAŘÍLEK, Pavel. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita
Palackého v Olomouci, 2013. 60 s. Studijní opora. ISBN 978-80-244-3758-3.
uŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 155 s. Pro rodiče.
ISBN 978-80-247-2991-6.
uBECHYŇOVÁ, Věra a kol. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Vyd. 1. Praha: IREAS, 2007. 229
s. ISBN 978-80-86684-47-5.
uKALIBOVÁ, Petra a KALIBA, Martin. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného
školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3.
uVANÍČKOVÁ, Eva, HYNČICA, Viktor a VOTAVOVÁ, Jana. Násilí namířené proti sobě samému u teenagerské
populace. Vyd. 1. V Praze: UK - 3. LF, 2010. 60 s. ISBN 978-80-254-9075-4.

Vývoj sociální psychologie jako vědy



Počátky sociální psychologie
uSP prošla bouřlivým vývojem
uVliv jiných vědních oborů (zejm. sociologie)
uPočátek: 1908 - vydání dvou učebnic (McDougall; E. A. Ross) – vliv na soc. chování soc. okolí x
vrozené tendence
uPřed r. 1908 mnoho dalších autorů (mj. G.A.Lindner – úkolem SP = výklad jevů vzájemného působení
jedinců + výklad vztahu jedince a společnosti
uPoznatky ze sledování vlivu přítomnosti jiných lidí na výkon jedince (cyklisté pracovní prostředí)
uSP vzniká jako hraniční disciplína – pojítko mezi strukturou osobnosti a strukturou sociální
reality
u2 linie v SP – psychologizující a sociologizující: SP je podoblast sociologie (J. Delamar,
Handbook of social psychology, 2003) x SP je součást struktury psychol. disciplín
uSP je dnes považována za základní psychologickou disciplinu
u
u

1.etapa (1908 -1945)
uE.Ross a W. McDougall – učebnice Social Psychology; studie W. I. Thomase, F. Znanieckeho (tematika
sociálních postojů); 1921 The Journal of Abnormal and Social Psychology; 30. léta další studie
(teorie agrese, sociální učení, sociální normy, vůdcovské styly);
u1935 – The Handbook of Social Psychology
u
uVývojové úlohy období:
•Zvládnutí „abecedy“ – učebnice, příručky
•Ohraničení vlastního pole (studium sociálních postojů)
•Vývoj specifických nástrojů (postojové škály, sociometrie
•
•

2. etapa (1945-1969)
u1954 - druhá edice The Handbook of Social Psychology; Festinger – teorie kognitivní dizonance;
základy atribuční teorie;
uČasopis –Journal of Personality and Social Psychology
uVývojové úlohy období:
•Rozšíření záběru (nejen postoje; zájem o malé skupiny, struktura, dynamika, vůdcovství, percepce,
komunikace)
•Punc vědeckosti (experimentování, experiment)
•Teorie zastřešující celou disciplinu – nepodařilo se
•Praktická využitelnost sociálně psychologických poznatků – malá (SP se nestala nástrojem řízení
společenského života ani předcházení sociálním konfliktům)

3. etapa (1970 – současnost)
u1985, 1998 – třetí a čtvrtá edice The Handbook of Social Psychology
uVývojové úlohy období:
•Hledání nové metodologie (laboratorní x terénní exp.)
•Přivést SP k řešení každodenních sociálních problémů člověka
•Normativní způsob vysvětlování sociálního chování (ve vztahu k osvojeným sociálním normám)
•Dramaturgický přístup a etnometodologie (vychází z předpokladu, že člověk se chová v závislosti na
jím utvořeném obrazu světa – nutné toto zkoumat)
•Etogenika - analyzovat slovní vyjádření lidí k popisu jevů; smysl chování je potřeba hledat v
kontextu situace
•Analýza diskurzu – metoda studující způsob, jak člověk popisuje, vysvětluje stav věcí a jak je
prožívá
•

Děkuji za pozornost
Kontakt:
evaurb@volny.cz