ODBORNÁ PRAXE II Obsah 1 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU ODBORNÁ PRAXE II 3 1.1 Dílčí cíle předmětu Odborné praxe II 4 1.2 Způsobilosti studenta 4 2 FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI ODBORNÉ PRAXE II 6 2.1 Monitorovací pozorování 6 2.2 Příprava na samostatnou práci 6 2.3 Povinnosti studenta na praxi 7 2.4 Obsah Deníku odborné praxe II 8 2.5 Udělení zápočtu 9 2.6 Doporučená literatura 9 3 PŘÍLOHY PRO PLNĚNÍ PŘEDMĚTU ODBORNÁ PRAXE II 11 DOCHÁZKOVÝ LIST ODBORNÉ PRAXE II 12 FORMULÁŘ: PRO MONITOROVACÍ POZOROVÁNÍ ODBORNÉ PRAXE II 14 FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU. 15 V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II 15 ČASOVÝ HARMONOGRAM VLASTNÍHO VÝSTUPU. 16 HODNOCENÍ ODBORNÉ PRAXE II 17 AUTOEVALUACE STUDENTA. 18 1 ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU ODBORNÁ PRAXE II Předmět Odborná praxe II je realizován dle doporučeného studijního plánu v letním semestru 2. ročníku. Studenti již absolvovali předměty (Didaktizace, Pedagogika, Psychologie, Herní činnosti, Didaktická propedeutika apod.), které jim poskytují teoretický i teoreticko-praktický základ pro vykonání praxe s cílovou skupinou, která vyžaduje širší rozsah znalostí a práce s ní může být výrazně náročnější než s cílovou skupinou Odborné praxe I. Odborná praxe II je průběžnou praxí, probíhá v celkovém rozsahu 72 hodin za semestr, dle možností přijímající organizace 6 hodin denně po celý semestr (12 týdnů). Seminář k Odborné praxi II má dotaci 1 hodinu a probíhá průběžně celý semestr v čase stanoveném rozvrhem. Student má možnost konzultovat problémy, s nimiž se v průběhu praxe může setkat, které se vztahují k organizaci, cílové skupině, školiteli, obsahové náplni praxe. Odborná praxe II je realizována ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (pouze Dětský domov). Praxe může být vykonávána pouze v zařízeních, ve kterých student může být jak pozorovatelem, tak aktivním účastníkem práce s klientem. Jedná se například o organizace zabývající se péčí o seniory (domovy, stacionáře aj.), klienty se zdravotním znevýhodněním, klienty s mentálním, psychickým i kombinovaným postižením (stacionáře, denní centra, chráněné dílny aj.), zařízení se zaměřením na jednotlivce, dítě, rodinu a další zařízení sociálních služeb (výchovné a diagnostické ústavy, azylové domy, sociálně aktivizační služby aj.). Hlavním cílem praxe je propojit rozšiřující se poznatky nejen z pedagogiky a psychologie, ale zvláště z oblasti sociální patologie, sociální politiky a sociální práce. Souběžně s praxí studenta student absolvuje předmět Speciální pedagogika, takže může průběžně konzultovat s pedagogem problémy na praxi spojené s touto oblastí. Využitím monitorování činností školitelů a vlastními aktivitami proniknou studenti do náročné práce s vybranými skupinami klientů, kteří se nacházejí v obtížené životní situaci. Student musí zvládnout specifickou komunikaci, rozvíjet empatii, trpělivost, využívat osvojené poznatky, aplikovat specifické metody a přístupy. Student má v průběhu povinné praxe ojedinělou možnost pochopit fungování institucí a organizací, sledovat práci zkušených pracovníků (tzv. školitelů), pod jehož vedením se naučí zhotovit přípravy na samostatnou práci, reflektovat vlastní činnost, využívat zpětné vazby pro zlepšování vlastního výkonu v práci. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisejí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Cílem průběžné praxe je tedy nejen se smysluplně zapojit do práce s cílovou skupinou pod vedením školitele, ale také zmapovat administrativní náročnost této práce, uvědomit si nutnost znalosti aktuální legislativy, respektování hierarchie organizace a další činnosti a vazby, které mohou být v pedagogickém procesu skryté. Pochopitelně student musí respektovat vnitřní řád organizace, hygienické zásady a předpisy o bezpečnosti práce. Prioritní zásadou je také dodržovat etické normy a pravidla, především mlčenlivost, která vychází ze zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. 1.1 Dílčí cíle předmětu Odborné praxe II Cílem praxe je podrobně poznat běžnou práci s klientem v terénu, získat zkušenosti s životními podmínkami klientů, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Úkolem zde bude získat základní informace dotýkající se poslání instituce, její historie, složení skupiny klientů, organizační struktury, personálního zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušné legislativy ad. Za klíčové informace přitom budou považovány ty, které souvisejí s výkonem odborné činnosti studenta a dalšího personálu v přímé vazbě na práci s klienty. Struktura realizace praxe: 1. Vyjasnění postavení studenta v průběhu praxe. 2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství atd., typologie poskytovaných služeb dle zákona. 3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější). 4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci. 5. Seznámení se se specifiky cílové skupiny a vymezení typologie problémů klientů daného zařízení. 6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací. 7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. 8. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti. 9. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením školitele. 10.Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi. 1.2 Způsobilosti studenta Cílem této praxe je osvojení dovedností v práci s cílovou skupinou, která má jistá specifika. Dále je cílem praxe zvládnutí přípravy vlastních aktivit, tak jejich realizace ve vybraném zařízení a následná reflexe. Student: - je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky v praxi, používá pedagogické metody v práci – znalost základních metod, forem a technik (výchovy a vzdělávání) - dovede přemýšlet o aktuálních problémech, analyzovat probíhající proces práce s klientem, sledovat vývoj jeho problému nebo potíží, promýšlet možnosti zlepšení situace s ohledem na kvalitu života tohoto jedince - dokáže v praxi uplatnit znalosti nejen z pedagogických disciplín, ale také z psychologie, sociální patologie a speciální pedagogiky - při práci s klientem respektuje věk, tělesný stav a dispozice jedinců včetně specifik komunikace - dokáže rozpoznat problémové situace nejen při práci školitele, ale při vlastních supervidovaných vstupech, - dokáže zpracovat aktivitu a vypracovat přípravu na den, - je zodpovědný v přístupu ke klientovi, spolehlivý v docházce a plnění zadaných úkolů, spolupracující s pracovníky zařízení, - má znalosti z oblasti sebepoznání a sebeuvědomění, je si vědom svých silných a slabých stránek a umí je reflektovat, rozpozná své silné a slabé stránky ve své pedagogické praxi - má schopnost poskytnout a přijmout zpětnou vazbu v týmu. 2 FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI ODBORNÉ PRAXE II Praxe je vykonávána v zařízení, které je studentovi prezenční formy přiděleno, studenti kombinované formy si zařízení vyhledávají sami, poté jej schvaluje garant praxe. Student se řídí pokyny garanta praxe v příslušném AR a platnými vnitřními pokyny Fakulty veřejných politik v Opavě a metodickými pokyny k realizaci praxí na FVP SU v Opavě v platném znění. Před zahájením praxe musí student: a) prezenční formy podepsat smlouvu o výkonu praxe. Po podpisu smlouvy je student povinen před nástupem na praxi se domluvit se školitelem v zařízení na konkrétních dnech a časech výkonu praxe. b) kombinované formy odevzdat Souhlas školitele s vedením studenta na praxi, podepsat smlouvu o výkonu praxe a oboustranně podepsanou smlouvu o výkonu praxe vrátit v jednou vydání zpět na sekretariát ÚPPV. Po podpisu smlouvy je student povinen před nástupem na praxi se domluvit se školitelem v zařízení na konkrétních dnech a časech výkonu praxe. 2.1 Monitorovací pozorování Každotýdenní pobyt v zařízení po dobu 6 hodin umožňuje studentovi získat reálnou představu o fungování vybraného zařízení, spolupráce se školitelem jej může profesně velmi obohatit zvláště možností sledovat jej při práci s cílovou skupinou. Školitel by měl v úvodních hodinách studentovi představit podstatu své práce, upozornit na stanovené cíle, důvody pro volbu konkrétních metod a forem práce, zdůvodnit volbu stanovených cílů a kroků vedoucích k jejich naplnění, specifičnost komunikace s klienty obecně nebo s konkrétními jedinci (důležité zvláště při práci s jedinci s těžším mentálním postižením nebo autismem). Na základě těchto vstupních informací bude student lépe sledovat výchovně vzdělávací práci či jednání s klienty a uvědomí si nutnost koncepčního přístupu, není to „jen u toho být“. Zkušenosti v jednotlivých činnostech zaznamená do formulářů pro monitorovací pozorování. 2.2 Příprava na samostatnou práci Po absolvování monitorování si student pod vedením zkušeného školitele vyzkouší samostatné vstupy. Důležité je promyšlení vstupu, v počátcích pomáhá písemná příprava. Důležité je uvědomit si, pro jakou věkovou skupinu a jaké zařízení budou aktivity určeny. Zjistit, zdali podobné aktivity již dříve neproběhly, pokud ano, využít předchozích zkušeností, navázat, neopakovat. Písemná příprava by měla zahrnovat: 1. stanovený cíl/cíle 2. plán a organizace, výběr činností, časové rozvržení 3. pomůcky a případná úprava prostředí 4. konkrétní obsah, konkrétní metody a formy práce 5. individuální přípravy pro jednotlivé klienty, pokud je nutný individuální přístup 6. hodnocení splnění cíle, reflexe (vlastní, klientů, školitele – následně). 2.3 Povinnosti studenta na praxi V průběhu praxe student absolvuje a písemně zpracuje 5 monitorovacích pozorování (viz Formulář pro monitorovací pozorování) s následným rozborem se školitelem praxe. V rámci monitorovací činnosti se student zaměří na pozorování: - časové a obsahové rozvržení činnosti, - charakteristika forem a metod práce, - formulace a hodnocení splnění stanovených cílů, - využití pomůcek, - atmosféra při činnostech, - komunikativní dovednosti pracovníka, - řešení konfliktů a nestandardních situací, - individuální přístup k jednotlivcům - pozorování klientů při aktivitách, jejich reakcí - konzultace svého pohledu se školitelem. V rámci asistentské činnosti se student zapojí do reálného života instituce, a to formou spolupráce se školitelem plněním potřebných úkolů, účastí na veškerých aktivitách zařízení probíhajících v období praxe. Student si důkladně připraví 5 aktivních vstupů za praxi, na které si ve spolupráci se školitelem předem vždy připraví písemnou přípravu, tento vstup bude v rámci praxe realizovat a následně rozebere se školitelem. Tento vstup musí být primárně zaměřen na prevenci sociálně patologických jevů v dané cílové skupině. Dále se student zapojí do dalších aktivit, které jsou běžnou součástí práce v zařízení. Může se např. jednat o tyto činnosti: - účast na všech akcích pořádaných institucí v době konání praxe, - aktivizace klientů - seznámení se s dokumentací klientů pro získání jasnější představy o osobnostních charakteristikách, životních zkušenostech a problémech či cílech klienta (dle možnosti zařízení a cílové skupiny) - vyhledávání a studium interních materiálů, knižních publikací, časopisů, internetových zdrojů atd. pro přípravu vlastní samostatné práce, - příprava prostor pro aktivity v zařízení, pomůcek, techniky - aktivní účast na administrativní práci zařízení, - evaluace. 2.4 Obsah Deníku odborné praxe II Součástí deníku Odborné praxe II je originál Souhlasu školitele s vedením studenta na praxi. Student si zapisuje průběh své praxe do deníku Odborné praxe II, který bude obsahovat následující náležitosti a který student odevzdá po ukončení praxe dle termínu zveřejněných garantem předmětu. Deník praxe bude obsahovat: A. Popis zařízení - název a identifikační údaje zařízení, - zařazení do sítě dle poskytovaných služeb, resort, typ služby dle příslušného zákona, náležitosti Smlouvy s uživatelem, náležitosti Individuálního plánu uživatele - zřizovatel, způsob financování, - poslání a cíle zařízení, - podmínky provozu instituce (provozní doba, podmínky docházky, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, podmínky užívání prostor zařízení, ad.) - vazba na jiná zařízení, zapojení do komunitního plánování, spolupráce s externími odborníky, - naplňování standardů kvality sociálních služeb, smysl standardů, jejich obsah, metodika práce s klienty, - popis specifik cílové skupiny a typologie problémů klientů daného zařízení, - vedení a obsah interní dokumentace (způsob vedení dat o klientech, interní předpisy ve vztahu k práci s klientem) - metody práce a přístupy ke klientům na pracovišti - spolupráce pracovníků a rodin klientů, - způsoby prezentace organizace (webové stránky – popis obsahu, způsob propagace) - další dle možností a charakteru zařízení. B. Personální zabezpečení − organizační struktura – hierarchie vedení, − kvalifikační struktura, − celkový počet pracovníků, podíl pracovníků přímé a nepřímé péče na 1 klienta, − charakteristika přímé a nepřímé práce. − náplň práce školitele – vztah ke studovanému oboru, − identifikace možnosti práce v týmu, − možnosti supervize (vnitřní, vnější), − další vzdělávání, − další dle možností a charakteru zařízení. 3. Monitorovací pozorování - 5 vyplněných formulářů pro monitorovací pozorování. 4. Zpracování 5 písemných příprav na vlastní výstupy na praxi v rozsahu min. 2 stran/1 výstup (včetně časového plánu) a autoevaluace (splněných cílů i reakcí klientů, podněty školitele), náměty pro zlepšení přípravy (např. časového rozvržení) do budoucna. Ke zpracování výstupů mohou studenti využít zdroje v doporučené literatuře – viz 2.6. Další náležitosti deníku: Docházkový list (podepsané studentem a školitelem) Autoevaluace studenta (podepsané studentem) 2.5 Udělení zápočtu Student absolvuje praxi v plném rozsahu a splní všechny předepsané aktivity na praxi, přičemž bude respektovat etické zásady pro práci s klienty, vnitřní předpisy organizace a pokynů školitele. Student dle pokynů zpracuje a odevzdá Deník odborné praxe II. Školitel v zařízení zpracuje stručné hodnocení studenta na příslušném formuláři a doporučí nebo nedoporučí udělení zápočtu. Hodnocení zašle mailem garantovi praxe. V rámci udělování zápočtu bude dále zohledněna: - kvalita zpracování Deníku praxe (obsahové zpracování, formální stránka deníku), - hodnocení školitele, - docházka a aktivní účast na Semináři k Odborné praxi II. 2.6 Doporučená literatura Didaktika – přehled metod, cílů: Zormanová, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9. Zormanová, Lucie. Didaktika dospělých. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 223 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0051-4. Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1. Hry – přehled a dělení her: Caloňová, Darina. Metodika herních činností: studijní opora. Vyd. 1. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2012. 93 s. ISBN 978-80-7248-774-5. Hry – náměty: Portmann, Rosemarie. 100 her pro rozvoj sebedůvěry a sociálních kompetencí: u dětí od 8 do 12 let. Překlad Alena Bezděková. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 127 stran. ISBN 978-80-262-1296-6. Klein, Zamyat M. 100 kreativních metod a her na semináře a workshopy. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 179 s. ISBN 978-80-247-4023-2. Suhr, Antje. 100 zábavných pohybových her: pro skupiny dětí od 3 do 10 let. Překlad Alena Bezděková. Vydání první. Praha: Portál, 2019. 119 stran. ISBN 978-80-262-1428-1. Petillon, Hanns. 1000 her pro školy, kroužky a volný čas: od Atomů po Život na ostrově. 1. vyd. Brno: Edika, 2013. 464 s. ISBN 978-80-266-0095-4. Herzig, Sabine a Lange-Wandling, Anke. 111 nápadů pro celý školní rok: nápadník aktivit, her a rad od prvního školního dne až po předání vysvědčení. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 191 s. Pedagogika v praxi. ISBN 978-80-266-0500-3. Sigmund, Erik, Sigmundová, Dagmar a Šnoblová, Romana. Hry do školní družiny. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 43 s. ISBN 978-80-244-2556-6. Holeyšovská, Anna. Zájmová činnost ve školní družině. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 228 s. ISBN 978-80-7367-586-8. 3 PŘÍLOHY PRO PLNĚNÍ PŘEDMĚTU ODBORNÁ PRAXE II Docházkový list Odborné praxe II Formulář pro monitorovací pozorování Odborné praxe II Formulář pro písemnou přípravu vlastního výstupu v rámci Odborné praxe II Hodnocení Odborné praxe II Autoevaluace studenta předmětu Odborná praxe II DOCHÁZKOVÝ LIST ODBORNÉ PRAXE II Jméno a příjmení studenta: ..................………………………………………. Studijní obor: Sociální patologie a prevence Forma studia: prezenční – kombinovaná (nehodící se škrtněte) Kontaktní osoba v zařízení („školitel“) ……………………..............…………….....……. Zařízení: …………………………………...............………. Datum Celkový počet hodin studenta na praxi Stručný popis aktivit v průběhu dne 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. V ……………………. dne ……………. ......................……………..... ........………………………… podpis školitele v zařízení podpis studenta FORMULÁŘ: PRO MONITOROVACÍ POZOROVÁNÍ ODBORNÉ PRAXE II NÁZEV ZAŘÍZENÍ NÁZEV AKTIVITY TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) VEDOUCÍ AKTIVITY ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) METODA(Y) DATUM A ČASOVÝ HARMONOGRAM POMŮCKY ZPŮSOB EVALUACE KOGNITIVNÍ CÍLE AFEKTIVNÍ CÍLE PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVA NA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMA VE SKUPINĚ) SPLNĚNÍ CÍLŮ EVALUACE KRITICKÁ MÍSTA NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY HODNOCENÍ STUDENTA (OBTÍŽNOST, CHYBĚJÍCÍ VLASTNÍ DOVEDNOSTI, ZNALOSTI APOD.) FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II NÁZEV ZAŘÍZENÍ NÁZEV AKTIVITY TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) VEDOUCÍ AKTIVITY ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) METODA(Y) DATUM A ČASOVÝ HARMONOGRAM POMŮCKY ZPŮSOB EVALUACE KOGNITIVNÍ CÍLE AFEKTIVNÍ CÍLE PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVA NA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMA VE SKUPINĚ) SPLNĚNÍ CÍLŮ EVALUACE KRITICKÁ MÍSTA NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY AUTOEVALUACE A SEBEREFLEXE STUDENTA HODNOCENÍ ŠKOLITELE ČASOVÝ HARMONOGRAM VLASTNÍHO VÝSTUPU ČINNOST DÉLKA ČINNOSTI POZNÁMKA HODNOCENÍ ODBORNÉ PRAXE II studenta oboru Sociální patologie a prevence, FVP ÚPPV Slezské univerzity v Opavě Jméno a příjmení studenta: Jméno a příjmení školitele v zařízení: Název a adresa zařízení, kde byla praxe absolvována: Hodnocení školitele: Studenta je možné hodnotit např. v těchto oblastech: 1. docházka, dochvilnost, práce s časem 2. slabé a silné stránky studenta 3. komunikační dovednosti studenta 4. příprava na vlastní výstupy, aktivita, samostatnost 5. angažovanost, zájem 6. empatie vůči klientům 7. spolupráce s pracovníky, týmovost 9. zpětná vazba, sebereflexe 8. celkový průběh praxe Připomínky pro garanta praxe na fakultě (organizační, spolupráce organizace s fakultou, s garantem apod.): Doporučuji udělení zápočtu: ANO / NE V …………….… dne ………… ................................................................ podpis školitele a razítko zařízení AUTOEVALUACE STUDENTA PO REALIZACI ODBORNÉ PRAXE I Jméno a příjmení studenta: Jméno a příjmení školitele v zařízení: Autoevaluace: Minimální rozsah autoevaluace 1 strana. Při autoevaluaci se student může reflektovat tyto oblasti: - Jaké jsem měl(a) představy o průběhu Odborné praxe II.? Splnila náplň praxe moje původní představy? - Mohl/a jsem pracovat se skupinou a způsobem podle mé vůle a příprav? - Jaký byl obecně přístup zařízení k realizaci mé praxe? - Jaké znalosti mi při realizaci praxe chyběly? - Jaké emoce (pozitivní/negativní) ve mně vzbuzovala cílová skupina? - Jak si vysvětluji původ těchto emocí? - Jaké u sebe nalézám předsudky a stereotypy vůči cílové skupině? - Jaké pocity ve mne vyvolává přístup pracovníka v organizaci (s čím se ztotožňuji, s čím nikoliv)? - Jaký je celkový přínos praxe pro mé vlastní budoucí profesní působení? - Jaké změny navrhuji ke zlepšení průběhu praxe? (tento návodný text po vyplnění autoevaluace vymažte) …………………………………. podpis studenta V …………………………. dne ………………………