1 FORMULÁŘ: PRO MONITOROVACÍ POZOROVÁNÍ ODBORNÉ PRAXE II Monitorování č. 1 NÁZEV ZAŘÍZENÍ ANIMA VIVA z.s., Liptovská 21, 747 06, Opava – Kylešovice NÁZEVAKTIVITY Vajíčková ňamka TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY Nácvik vaření – příprava vajíčkové pomazánky CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) 2 klienti 47 a 42 let, osoby s duševním onemocněním VEDOUCÍ AKTIVITY sociální pracovník ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) Skupinová – organizační záležitosti byly klientům sděleny zároveň Individuální – každý z klientů si dělal vlastní pomazánku METODA(Y) Slovní (výkladová) – zadání úkolu, ústní časový harmonogram Názorně demonstrační – pracovnice klientům ukázala, jak správně krájet cibuli Praktický nácvik – dle pokynů klienti pracovali samostatně DATUM AČASOVÝ HARMONOGRAM 2. 3. 2020, 10:00 – 11:30 POMŮCKY Sporák, hrnce, miska, nůž, deska, vejce, cibule, pomazánkové máslo, kyselý okurek, sůl, pepř, hořčice ZPŮSOB EVALUACE slovní – otázka na chuť – škála od 1 do 5 (1=výborná chuť, 5=nechutná) - na závěr klienti zhodnotí chuť vlastní pomazánky a pomazánky druhého kolegy, následně odnesou pomazánku domů a jejich rodinný příslušníci zhodnotí výsledek KOGNITIVNÍ CÍLE Klient umí rozvrhnout si čas pro přípravu jednoduchého jídla. Uvědomuje si čas potřebný pro přípravu jídla. Procvičení pozornosti a soustředění při přípravě jídla. AFEKTIVNÍ CÍLE Klient má přiměřené sebevědomí, že dokáže připravit jídlo pro sebe i více lidí. Posílení pocitu soběstačnosti. PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE Klient rozvíjí jemnou motoriku při krájení a míchání. POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVANA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMAVE SKUPINĚ) - Klienti se s pracovnicí domluvili na minulém nácviku vaření na tom, co budou připravovat a donesli si potřebné suroviny. - Sociální pracovnice společně s klienty zkontrolují, zda mají vše, co potřebují. - Společně dají dohromady harmonogram, co udělají jako první (dají vařit vejce), mezitím oloupou a nakrájí cibuli, nakrájí kyselý okurek. Poté oloupou a nakrájejí vejce, které nechají vychladnout. Smíchají všechny suroviny, přidají pomazánkové máslo a dochutí kořením. - Klienti začínají pracovat, pracovnice je mezitím upozorňuje na důležité věci, aby si například uvědomili, že se mají podívat na hodiny, když jim začnou vařit vejce, aby věděli, kdy jsou hotové. - V průběhu aktivity chodí pracovnice mezi oběma klienty a kontroluje, jestli dělají vše správně. V případě, že něco nevědí, zeptají se pracovnice, která je ochotně navede k tomu, aby věc udělali správně. - Na závěr každý si každý klient zapsal postup přípravy jídla do svého deníku vaření, společně s pracovnicí zápis zkontrolovali. SPLNĚNÍ CÍLŮ Dané cíle byly splněny. EVALUACE Klienti byli dotázáni na chuť pomazánky, na škále 1-5, oba uvedli 1. Oba klienti ochutnali svoji pomazánku, i vzájemně, byli spokojeni, že se jim povedla udělat vajíčková pomazánka. Druhý den hlásili i spokojenost rodinných příslušníků 2 s kvalitou pomazánky. KRITICKÁ MÍSTA Rozdílné pracovní tempo klientů – rychlejší práce jednoho z klientů. NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY V příštím nácviku vaření rychlejšímu klientovi zadat složitější jídlo na přípravu. Rozdělit klienty v souladu s jejich pracovním tempem. HODNOCENÍ STUDENTA (OBTÍŽNOST, CHYBĚJÍCÍ VLASTNÍ DOVEDNOSTI, ZNALOSTI APOD.) Průběh aktivity byl z hlediska nácviku jednotlivých aktivit jednoduchý, vedení klientů pracovníkem srozumitelné, při pozorování jsem nezaznamenala žádné větší nároky, které bych nezvládla. Z komunikace pracovníka a klientů bylo zřejmé, že spolu mají vytvořený přátelský a bezpečný vztah, díky kterému si mohl pracovník dovolit i během aktivity s klienty vtipkovat. Jednalo se však o klidné a spolupracující klienty, v případně náročnějších klientů by jejich vedení vyžadovalo větší znalost práce s nimi. 3 FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II Výstup č. 1 NÁZEV ZAŘÍZENÍ ANIMA VIVA z.s., Liptovská 21, 747 06, Opava – Kylešovice NÁZEV AKTIVITY Trivium - „Čépépé“ TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY Procvičování čtení, psaní, počítání – sčítání a odčítání do 10, opakování písmen abecedy, doplňování písmen do slov, křížovka. CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) Klient 46 let, osoba s dg. lehká mentální retardace VEDOUCÍ AKTIVITY praktikantka s dohledem aktivizačního pracovníka ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) Individuální METODA(Y) Výklad (zadání úkolu) a demonstrační Praktický nácvik (vypracovávání pracovního listu klientem) DATUM A ČASOVÝ HARMONOGRAM 9. 6. 2020, 10:00 – 10:30 POMŮCKY Počítadlo, pracovní list, tužka, vytištěná křížovka ZPŮSOB EVALUACE Škálování – papír s úsečkou s čísly a smajlíky 0 – 5, 0=nelíbilo se , 5=líbilo se KOGNITIVNÍ CÍLE Klient zvládne sčítat a odčítat do 10 (s dopomocí počítadla). Klient pozná písmena, umí doplnit/napsat písmena do slov a slova přečíst. Klient zvládne vyluštit křížovku. Klient procvičuje pozornost. AFEKTIVNÍ CÍLE Klient je spokojený se svým výkonem, posílena sebedůvěra. PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE Klient si procvičí při manipulaci s počítadlem a tužkou jemnou motoriku, rozvíjí vizuomotorickou koordinaci. POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVA NA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMA VE SKUPINĚ) - Pracovní list na tuto aktivitu jsem si připravovala dva dny před konáním. U stejného klienta jsem byla při aktivitách již minulý týden, takže jsem měla vědomí o tom, co zvládá. Díky tomu, že jsem již viděla práci pracovnice s klientem, tak se mi pracovní list tvořil dobře. - V den realizace aktivity jsem pracovní list ukázala sociální pracovnici, aby věděla, co mám s klientem v plánu. Pracovní list mi schválila. - Před zahájením aktivity jsem nachystala na stůl v učebně pomůcky a tužky. - Na začátku aktivity jsem klienta přivítala, znovu jsem se představila, řekla jsem, že jsem praktikantka, a že dnes povedu aktivitu. Klient souhlasil. Klientovi jsem shrnula, co ho v dnešním triviu bude čekat a motivovala jej k procvičení dovedností čtení, psaní, počítání (společně jsme vyjmenovali příklady, kde může tyto dovednosti potřebovat např. v obchodě, na úřadě apod.). - Začali jsme sčítáním do 10 (pracovní list viz. příloha č.1). Aktivitu klient zvládl s pomocí počítadla. Při zaváhání jsem klienta slovně povzbuzovala a chválila jej za snahu úkoly vyřešit. - Druhá aktivita byla doplňování písmen do slov a následné 4 přepsání celého slova. Této aktivitě předcházela „rozcvička“klientovi jsem předkládala kartičky s písmeny, klient je pojmenovával a vymýšlel slova na daná písmena. Klient byl velmi motivovaný k aktivitě, chtěl ukázat, co umí, v závěru jsem slovně ocenila jeho výkon. - Třetí aktivita byla křížovka, kterou klient zvládl samostatně jen s malým slovním povzbuzením, byl se svým výkonem spokojen. - Aktivita byla ukončena evaluací. SPLNĚNÍ CÍLŮ Cíle byly splněny. EVALUACE Klientovi jsem na konci aktivity na papír nakreslila úsečku, na jedné straně byla 0=nelíbilo se , na straně druhé 5=líbilo se . Klient zvolil číslo 5 . KRITICKÁ MÍSTA Žádná nebyla. NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY AUTOEVALUACE A SEBEREFLEXE STUDENTA Aktivity jsem s klientem zvládla bez problému, volila jsem stručné instrukce, pro klienta srozumitelná slova, dokázala jsem ho povzbudit, když váhal při počítání nebo při křížovce. Slovně jsem jej motivovala a ocenila jeho výkon. Dokázala jsem udržet dobrou atmosféru během aktivity. S klientem se mi pracovalo dobře vzhledem k předchozímu pozorování a již navázanému kontaktu. Klient neměl řečové obtíže, takže komunikace mi připadala snadná. HODNOCENÍ ŠKOLITELE Pracovnice byla s mojí prací spokojená, byla překvapená, že jsem si sama od sebe přinesla nachystané pracovní listy. ČASOVÝ HARMONOGRAM VLASTNÍHO VÝSTUPU č.1 ČINNOST DÉLKA ČINNOSTI POZNÁMKA příprava na aktivitu příprava místnosti a pomůcek vysvětlení aktivity, motivace vlastní aktivita evaluace úklid místnosti 60 min 5 min 5 min 20 min 3 min 2 min vytištění křížovky a kartiček s písmeny a slovy Příloha č.1 Křížovka - vložit obr. Kartičky s písmeny a slovy 5 - vložit obr. 6 FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II Výstup č. 2 NÁZEV ZAŘÍZENÍ ANIMA VIVA z.s., Liptovská 21, 747 06, Opava – Kylešovice NÁZEVAKTIVITY Nácvik vaření TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY Příprava obědu pro rodinné příslušníky. CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) Klienti 47 a 42 let, osoby s duševním onemocněním VEDOUCÍ AKTIVITY Silvie Válková, Dis. ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) Hromadná – hromadné sdělení organizačních věcí Individuální – každý z klientů vaří na vlastním vařiči vlastní jídlo METODA(Y) Výkladová – sdělení organizačních věcí Názorně demonstrační DATUM AČASOVÝ HARMONOGRAM 9. 3. 2020, 10:00 – 12:00 POMŮCKY Kuchyňské potřeby, přísady na smažený sýr, brambory ZPŮSOB EVALUACE Slovní. KOGNITIVNÍ CÍLE Klient si zapamatuje postup přípravy jídla. AFEKTIVNÍ CÍLE Klient bude mít radost, že zvládne připravit jídlo pro rodinné příslušníky. PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE Klient si procvičí jemnou motoriku. POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVANA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMAVE SKUPINĚ) - S klienty jsem se týden před touto aktivitou na nácviku vaření domluvila, že dnes budou připravovat smažený sýr s bramborami. Přinesli si veškeré suroviny, které měli sepsány už z minulého týdne. - Na začátku aktivity jsme si s klienty řekli postup práce. - Klienti pracovali samostatně, ale když něco potřebovali, byla jsem jim k dispozici. - Mezitím, co klienti vařili, já sledovala, jak pracují a korigovala jsem jejich postupy, upozorňovala je, aby si hlídali čas a podobně. - Po dovaření jeden z klientů (ten, který měl oběd uvařený rychleji díky lepší hbitosti) umyl nádobí, zabalil si jídlo pro rodinu do krabičky a šel domů. - Mezitím druhý klient dovařil, nádobí utřel, zabalil si oběd a také odcházel domů. SPLNĚNÍ CÍLŮ Cíle byly splněny. EVALUACE Zeptala jsem se klientů, jak se jim pracovala při mém vedení, a neměli žádné negativní hodnocení. KRITICKÁ MÍSTA Jeden klient pomalejší než druhý klient. 7 NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY S rychlejším klientem se příště domluvit na složitějším receptu. AUTOEVALUACE A SEBEREFLEXE STUDENTA Nácvik vaření se mi vedl dobře, protože sama ráda vařím. Měla jsem jen někdy nutkání jednomu z klientů (tomu pomalejšímu) pomáhat, aby se srovnal s tím rychlejším. HODNOCENÍ ŠKOLITELE Pracovnice po skončení nácviku vaření neměla k mému vedení žádné připomínky a pochválila mě za aktivní přístup. 8 FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II Výstup č. 3 NÁZEV ZAŘÍZENÍ ANIMA VIVA z.s., Liptovská 21, 747 06, Opava – Kylešovice NÁZEVAKTIVITY Trivium TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY Geometrické tvary, čtení, psaní, abeceda CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) Klient 45 let – osoba s mentálním postižením VEDOUCÍ AKTIVITY Marta Popková, Dis. ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) Individuální METODA(Y) Slovní (výkladová) DATUM AČASOVÝ HARMONOGRAM 8. 7. 2020, 9:00-10:00 POMŮCKY Pracovní list, psací potřeby ZPŮSOB EVALUACE Slovní. KOGNITIVNÍ CÍLE Klient si procvičí geometrické tvary. AFEKTIVNÍ CÍLE PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE Klient procvičí jemnou motoriku – vybarvováním geometrických tvarů. POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVANA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMAVE SKUPINĚ) - Před aktivitou jsem se sociální pracovnicí probrala, co přibližně klient zvládne, jaké geometrické tvary pozná, abych věděla, jestli pro něj bude pracovní list vhodný. - Když klient přišel, řekla jsem mu harmonogram na dnešní trivium. - Na rozcvičku jsem klientovi ukazovala geometrické tvary a on je poznával. - První aktivita byla, aby klient vybral z pomíchaných obrysů geometrických tvarů geometrický tvar podle předlohy a vybarvil podle ní všechny stejné obrysy tvarů z výběru. V této aktivitě se klientovi často pletla krychle a kvádr, ale vždy jsem ho navedla tak, že to nakonec vybarvil správně. - Druhá aktivita byla, aby klient z řady geometrických tvarů vybral ten, který do řady nepatří. Tato aktivita byla pro klienta jednoduchá a zvládl ji bez mé pomoci. - Třetí aktivita byla doplňování vynechaných písmen do slov a následné napsání celého slova. Tato aktivita klientovi šla celkem bez problému, jen se mu občas popletly písmena. - Poslední aktivitou bylo seřadit podle abecedy poházená vlastní jména a vypsat je na vedlejší papír. Klient měl k dispozici vytištěnou abecedu, aby v případě váhání do ní mohl nakouknout. - Na konci aktivity proběhla evaluace, klient mi ještě řekl jeho plány na víkend a aktivita byla ukončena. 9 SPLNĚNÍ CÍLŮ Cíle byly splněny. EVALUACE Klient se po skončení aktivity zeptal, jestli příští týden zase přijdu, že se mu hodina se mnou líbila. KRITICKÁ MÍSTA Žádná nebyla. NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY AUTOEVALUACE A SEBEREFLEXE STUDENTA Po skončení aktivity jsem měla možnost napsat zápis z aktivity. Byla jsem za tuto zkušenost ráda, protože aspoň vím, na co si příště dávat při zapisování a při aktivitě pozor. HODNOCENÍ ŠKOLITELE Pracovnice byla s mojí prací s klientem spokojená, jen měla připomínku k zápisu, který byl příliš strohý. 10 FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II Výstup č. 4 NÁZEV ZAŘÍZENÍ ANIMA VIVA z.s., Liptovská 21, 747 06, Opava – Kylešovice NÁZEVAKTIVITY Nácvik vaření TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY Příprava bramborové polévky pro maminku. CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) Klient 27 let – osoba s mentálním postižením VEDOUCÍ AKTIVITY Marta Popková, Dis. ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) Individuální METODA(Y) Slovní – rozhovor DATUM AČASOVÝ HARMONOGRAM 18. 6. 2020, 10:00-12:00 POMŮCKY Nákupní seznam, ingredience pro přípravu bramborové polévky, kuchyňské potřeby ZPŮSOB EVALUACE Slovní. KOGNITIVNÍ CÍLE Klient si zapamatuje potřebné suroviny. AFEKTIVNÍ CÍLE Klient si posílí sebevědomí. PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE Klient si procvičí při krájení surovin jemnou motoriku. POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVANA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMAVE SKUPINĚ) - Klient se domluvil na přípravě bramborové polévky se sociální pracovnicí včera na nácviku úklidu. - Po příchodu klienta na nácvik vaření jsme si sepsali nákup, který bude třeba koupit v obchodě, a vyrazili jsme na nákup do blízkého obchodu. - V obchodě jsem klienta vedla a pomáhala mu s vážením surovin a podobně. - Po návratu do organizace jsme si určili, co bude klient dělat jako první a začali jsme. - Původně jsem chtěla nechat klienta dělat všechno samotného, ale sociální pracovnice mě upozornila na to, že mu klidně můžu pomoct s krájením zeleniny, protože to jinak nestihneme uvařit. - Nakonec jsme vše stihli a klient si polévku vychutnal k obědu. - Po obědě jsem se ho ještě jednou zeptala na shrnutí celého nácviku vaření, aby si ujasnil, jaké suroviny použil a jaký byl postup. SPLNĚNÍ CÍLŮ Kognitivní cíl nebyl naplněn. Klient si ingredience musel zapsat do deníčku vaření, do kterého si zapisuje také postup přípravy jídla. EVALUACE Klient byl s vedením spokojený, ohodnotil práci na 10 z 10 (škála 1=negativní, 10=pozitivní). KRITICKÁ MÍSTA Špatné rozvržení času. NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY Lepší organizace. 11 AUTOEVALUACE A SEBEREFLEXE STUDENTA Při tomto nácviku vaření jsem si špatně rozvrhla čas, proto mě pracovnice musela upozornit na to, že klientovi mohu klidně pomoci se strouháním a krájením ingrediencí. Samou od sebe by mě to nenapadlo, protože mám pořád v hlavě, že si klienti mají vše dělat sami a my je máme jen vést. Za upozornění pracovnice jsem byla ráda. Také jsem s klientem vařila poprvé a nevěděla jsem, jak je zvyklý z nácviku vaření se svou pracovnicí například krájet cibuli. HODNOCENÍ ŠKOLITELE Pracovnice byla s mým vedením nácviku vaření spokojená, jen mi poradila, abych si lépe rozvrhla při vaření s klientem čas. 12 FORMULÁŘ: PÍSEMNOU PŘÍPRAVU VLASTNÍHO VÝSTUPU V RÁMCI ODBORNÉ PRAXE II Výstup č. 5 NÁZEV ZAŘÍZENÍ ANIMA VIVA z.s., Liptovská 21, 747 06, Opava – Kylešovice NÁZEVAKTIVITY Muzikoterapie TÉMATICKÉ ZAMĚŘENÍ AKTIVITY CÍLOVÁ SKUPINA (STRUČNÁ CHARAKTERISTIKA, VĚK, POČET) Klient 47 a 43 let – osoby s mentálním postižením VEDOUCÍ AKTIVITY Ing. Monika Grabiášová ORGANIZAČNÍ FORMA(Y) Skupinová – zpívání, prolínající se zvuky jednotlivých hudebních nástrojů Individuální – každý pracuje a relaxuje sám za sebe METODA(Y) Názorně demonstrační – klientům jsem ukazovala co mají dělat a pracovali podle mě. DATUM AČASOVÝ HARMONOGRAM 9. 6. 2020, 9:00 – 10:00 POMŮCKY Hudební nástroje, počítač s bedničkami, texty k písním ZPŮSOB EVALUACE Slovní – na konci jsem se zeptala, jestli se klienti uvolnili a jestli se jim aktivita líbila. KOGNITIVNÍ CÍLE Klient se naučí texty písní. AFEKTIVNÍ CÍLE Klient podpoří své sebevědomí. PSYCHOMOTORICKÉ CÍLE Klient procvičí jemnou motoriku a při relaxaci uvolní celé tělo. POPIS AKTIVITY (PŘÍPRAVANA AKTIVITU, MOTIVACE, PRŮBĚH AKTIVITY, KLIMAVE SKUPINĚ) - Na začátku muzikoterapie jsme měli rozcvičku celého těla, abychom se uvolnili před bubnováním. - Po rozcvičce jsme se rozbubnovali. Klienti bubnovali podle mnou udané melodie a následně bubnoval každý dle svého. - Po bubnování jsme si procvičily prsty, které nás bolely. - Následovalo zpívání známých písní z pohádek, které klienti mají naučené z předešlých muzikoterapií a ke kterým mají vytištěné texty. - Po zpívání následovala pasivní relaxace, kdy jsem na počítači pustila relaxační hudbu, řekla klientům, ať se uvolní, pohodlně usadí a užijí si to. - Po skončení relaxace jsem nechala klienty chvíli se „rozkoukat“ a poděkováním jsem ukončila dnešní muzikoterapii. SPLNĚNÍ CÍLŮ Cíle byly splněny. EVALUACE Klientům se moje vedení aktivity líbilo. Dostala jsem od nich 10 bodů z 10. KRITICKÁ MÍSTA Žádná nebyla. NÁVRH(Y) NA ZLEPŠENÍ, ZMĚNY AUTOEVALUACE A SEBEREFLEXE STUDENTA Muzikoterapie se mi vedla dobře, protože jsem se jí účastnila před týdnem, takže jsem věděla, co mě čeká. Bavilo mě vedení této aktivity a hned po skončení mě napadaly další věci, které bych do příští muzikoterapie zahrnula. 13 HODNOCENÍ ŠKOLITELE Pracovnice měla pozitivní zpětnou vazbu.