Sociální psychologie Doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. Co je a čím se zabývá sociální psychologie uVěda o sociální interakci a interpersonálních (sociálních) vlivech. Studuje společenský život člověka, jeho vztahy k jiným, aktivity, zvláštnosti sdružování lidí, strukturu a dynamiku sociálních útvarů. uZaměřuje se zejména na psychickou stránku této interakce. uZkoumá, jak se člověk v sociálních situacích utváří a jak v nich působí na své sociální prostředí. Studuje vlivy kulturního prostředí na člověka. uPředmět studia se neustále vyvíjí. Dimenze sociální psychologie •Intrapersonální -změny a důsledky spol. života uvnitř osobnosti • •Interpersonální – mezilidské vztahy (kontakt, jevy ve skupině) • •Společenská – (neosobní) – produkty společenského života (tradice, normy, mechanismy společenské kontroly…) Význam uPřináší základní poznatky o mechanismech fungování mezilidských vztahů a sociálních útvarů, o sociálním učení a utváření osobnosti, základních složkách soc. kontaktu, soc. postojích uUmožňuje tak porozumět tomu, jak myšlenky, city a chování jedinců jsou ovlivňované aktuální, představovanou nebo naznačovanou přítomností jiných. Porozumět podstatě sociálních jevů. uPřispívá k efektivnímu působení učitele na rozvoj osobnosti žáků, sociálních vztahů, pozitivního klimatu, k efektivnímu řešení sociálních jevů. Funkce uTeoretická vysvětlení sociálních jevů uAngažování se při jejich řešení Tematické okruhy ke zkoušce uPředmět sociální psychologie. uOtázka socializace lidského jedince. Mechanismy socializace. uSociální a interpersonální percepce (sociální poznávání). Formování dojmu. Faktory působící na interpersonální percepci. Chyby interpersonální percepce, stereotypy. uSociální interakce. Agrese. Asertivita. Prosociální chování. uSociální komunikace. uNáročné sociální situace. Konflikty a jejich řešení. uPsychologie skupinového života. Sociální skupina, její znaky, klasifikace. Skupinová struktura a dynamika. Vůdcovství ve skupině. uVliv skupiny na činnost jedince. Mechanismy sociálního tlaku. Konformita. uSociální postoje - podstata, funkce, vlastnosti, struktura, utváření a změny. Teorie kognitivní disonance. Předsudky. uMetody a techniky sociální psychologie u u u Literatura uČáp, J. – Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80- 7178-463-X. uČížková, J. Přehled sociální psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. uHEWSTONE, M., STROEBE, W. Sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. uKOUKOLA, B., URBANOVSKÁ, E. Sociální psychologie. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017. uNAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Academia, 2000. uŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6 uURBANOVSKÁ, E. Sociální psychologie a psychologie zdraví. Studijní opora. 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019. uURBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: VUP, 2012, 135s. ISBN 978-80-244-3065-2. uVEREŠOVÁ, M. a kol. Sociálna psychológia – člověk vo vzťahoch. Nitra: Enigma, 2007. uVÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8. Vývoj sociální psychologie jako vědy Počátky sociální psychologie uSP prošla bouřlivým vývojem uVliv jiných vědních oborů (zejm. sociologie) uPočátek: 1908 - vydání dvou učebnic (McDougall; E. A. Ross) – vliv na soc. chování soc. okolí x vrozené tendence uPřed r. 1908 mnoho dalších autorů (mj. G.A.Lindner – úkolem SP = výklad jevů vzájemného působení jedinců + výklad vztahu jedince a společnosti uPoznatky ze sledování vlivu přítomnosti jiných lidí na výkon jedince (cyklisté pracovní prostředí) uSP vzniká jako hraniční disciplína – pojítko mezi strukturou osobnosti a strukturou sociální reality u2 linie v SP – psychologizující a sociologizující: SP je podoblast sociologie (J. Delamar, Handbook of social psychology, 2003) x SP je součást struktury psychol. disciplín uSP je dnes považována za základní psychologickou disciplinu u u 1.etapa (1908 -1945) uE.Ross a W. McDougall – učebnice Social Psychology; studie W. I. Thomase, F. Znanieckeho (tematika sociálních postojů); 1921 The Journal of Abnormal and Social Psychology; 30. léta další studie (teorie agrese, sociální učení, sociální normy, vůdcovské styly); u1935 – The Handbook of Social Psychology u uVývojové úlohy období: •Zvládnutí „abecedy“ – učebnice, příručky •Ohraničení vlastního pole (studium sociálních postojů) •Vývoj specifických nástrojů (postojové škály, sociometrie • • 2. etapa (1945-1969) u1954 - druhá edice The Handbook of Social Psychology; Festinger – teorie kognitivní dizonance; základy atribuční teorie; uČasopis –Journal of Personality and Social Psychology uVývojové úlohy období: •Rozšíření záběru (nejen postoje; zájem o malé skupiny, struktura, dynamika, vůdcovství, percepce, komunikace) •Punc vědeckosti (experimentování, experiment) •Teorie zastřešující celou disciplinu – nepodařilo se •Praktická využitelnost sociálně psychologických poznatků – malá (SP se nestala nástrojem řízení společenského života ani předcházení sociálním konfliktům) 3. etapa (1970 – současnost) u1985, 1998 – třetí a čtvrtá edice The Handbook of Social Psychology uVývojové úlohy období: •Hledání nové metodologie (laboratorní x terénní exp.) •Přivést SP k řešení každodenních sociálních problémů člověka •Normativní způsob vysvětlování sociálního chování (ve vztahu k osvojeným sociálním normám) •Dramaturgický přístup a etnometodologie (vychází z předpokladu, že člověk se chová v závislosti na jím utvořeném obrazu světa – nutné toto zkoumat) •Etogenika - analyzovat slovní vyjádření lidí k popisu jevů; smysl chování je potřeba hledat v kontextu situace •Analýza diskurzu – metoda studující způsob, jak člověk popisuje, vysvětluje stav věcí a jak je prožívá • Děkuji za pozornost