Základní metody využívané v sociální psychologii Metody, metodologie, diagnostika n nMetody = způsoby, principy a prostředky, kterými se dospívá k vědeckým poznatkům. nMetodologie – věda o metodách n nPsychologické metody: nVědecké (výzkumné) - metody zjišťování a zpracování dat nDiagnostické (popis a diagnostika osobnosti) nTerapeutické (léčba) nNezbytnost komplexního přístupu ke zkoumání osobnosti Pozorování n nsystematické sledování určitého objektu či jevu se záměrem získat co nejvíce informací ncílené, plánované, strukturované x situační ndo průběhu nezasahujeme (spontánní chování) nsamostatná metoda x součást jiných metod ndílčí x komplexní nextrospekce x introspekce nkrátkodobé x dlouhodobé nzjevné x skryté x zúčastněné npozitiva a úskalí (způsob záznamu, subjektivita) Strukturované pozorování nCíl, systematické nVhodné využití souběžného pozorování: 1.situační (náhodné, prosté) pozorování = zachycení určitých zvláštností (reakce, projevy, akty chování), jaké projevy se ve skupině objevují => pozorovací schéma 2.Strukturované pozorování – cíleně sledujeme frekvenci těchto jevů (jak často, v jakých situacích, v jakých etapách činnosti...) (více pozorovatelů současně) nSystém pozorovacích kategorií (Bales…) k registraci procesu interakce v malých skupinách při řešení různých problémů nZákladem úspěšnosti pozorování je: popis chování v podobě registrovatelných prvků, opakování pozorování, odvození globální charakteristiky, kauzální analýza (příčiny CH) n Balesův systém pozorovacích kategorií Pozitivní soc. emocionální. oblast A Projevuje solidaritu, zlepšuje postavení druhých, pomáhá, odměňuje. f Projevuje uvolnění napětí, uspokojení, žertuje, směje se. e Emocionálně neutrální úkolová oblast B Souhlasí, pasivní souhlas, pochopení, podřizuje se. d Dává návrh, směrnici, druhým ponechává samostatnost. c Projevuje mínění, hodnotí, analyzuje, vyjadřuje svá přání. b Poskytuje orientaci, informaci, opakuje, objasňuje. a C Žádá orientaci, informaci, opakování, potvrzení. a Žádá o mínění, o hodnocení, o analýzu, o vyjádření cítění. b Žádá o návrh, směrnici, ptá se na možné způsoby jednání. c Negativní sociálně emocionální oblast D Nesouhlasí, projevuje pasivní rezistenci, formální souhlas. d Projevuje napětí, žádá o pomoc, stahuje se. e Projevuje antagonistický vztah, brání se nebo prosazuje. f Vysvětlivky nA – pozitivní reakce, chování nB – pokusy o odpovědi nC – otázky nD – negativní reakce na – sdělování informací nb – hodnocení nc – řízení nd – rozhodování ne – snižování napětí nf – integrace skupiny Experiment n nsledování zkoumaného, zpravidla izolovaného jevu uměle navozených a přísně kontrolovaných podmínkách - vždy jde o zásah do pozorovaného jevu nZjišťuje se vztah mezi nezávisle a závisle proměnnou nIntervenující proměnné nLaboratorní x přirozený experiment nexperiment ex post facto Explorační metody (osobní výpověď dotazovaných) nRozhovor nPřirozený, osobní kontakt nStandardizovaný x nestandardizovaný x volný nIndividuální x skupinový nDiagnostický x poradenský nFáze: nPřípravná (promyslet, naplánovat, formulovat, strukturovat otázky) nÚvodní (navození atmosféry důvěry) nVzestupná nKulminační nZávěrečná nZpůsob záznamu n n Pravidla pro vedení rozhovoru nÚcta nEmpatie nUpřímnost nKladení otázek – tempo, adekvátnost, množství, otevřené x uzavřené otázky, cyklické dotazování nAktivní naslouchání nParafrázování nVyjádření emocí nProhlubování dialogu nZpětná vazba Dotazník npísemná forma rozhovoru nefektivnější a objektivnější nneumožní sledovat neverbální projevy, vysvětlit nejasnosti nOtázky – jednoznačné, srozumitelné ndichotomické x otevřené x uzavřené (s možností volby) x výčtové nposuzovací škály - Příklad: n Podle mého názoru jsem: velmi ustrašený 1 2 3 4 5 6 7 naprosto nebojácný nDotazník anamnestický x zájmový x osobnostní n Psychologické testy nobjektivní standardizované metody, sloužící k měření úrovně stavu či obsahu psychických funkcí a vlastností osobnosti nStandardní postup, výsledek se hodnotí vzhledem k normám stanoveným na základě rozsáhlého měření nTesty výkonové (testy IQ, kognitivní schopnosti) a nTesty projekční (Rorschachův test inkoustových skvrn, Test nedokončených vět,Tématicko apercepční test… Sociometrické metody nZjišťování vztahů ve skupině nLépe vnímat strukturu skupiny nVolit adekvátní způsoby práce se skupinou nSledovat vývoj skupiny, koheze, vztahů nSociometrický dotazník nSociometrické matice nSociogramy n Sociometrický dotazník - principy konstrukce nVymezit hranice skupiny nNeomezený počet voleb nFormulace otázky vzhledem k promyšlenému zvolenému kritériu nOdpovědi na lístečky podepsané svým jménem nZaručit anonymitu – výsledky jen vedoucí výzkumu, grafická prezentace bez uvedení jmen nPříklady otázek: nKterého člena skupiny bys pozval na oslavu narozenin? nKoho by přizval do pracovního týmu pro přípravu a realizaci výzkumného projektu? nKdybyste na výletě spali ve stanech, koho z této skupiny bys vzal do svého stanu? Sociometrická matice I A E J M P V Z Alice + + Edita + Jan + + + Mirka + + + Pavel + Vojta + + + Zita + Sociogram kruhový hierarchický Sociogram kruhový.jpg Sociometrická matice II A B C D E I K L O V Anna + + + - Bára + + - Cilka + + - Dita + Ema + - Iva Kája + Láďa + Olin + + + - Vít - - Sociogram k matici II n C K A B D O V E L I Skupinové/sociometrické pozice nSociometrická hvězda nPozitivně expandující nNegativně expandující nOdmítaný (vytlačovaný) nOpomíjený nIzolovaný nDyáda nTriáda n n Měření postojů nSložitá záležitost, vyžaduje kombinaci metod a přístupů nNejčastější zdroje informací: nPozorování (v přirozeném prostředí i navozených situacích) nPosuzovací škály nRozhovor nProjektivní techniky )nepřímé vysuzování) nRegistrace doprovodných jevů (fyziologických, behaviorálních) n