Sociální skupina Sociální skupina vymezení, znaky •interakce mezi lidmi trvá delší dobu • •členové vnímají skupinu jako skupinu a sebe jako její členy, • •vlastní normy, systém hodnot a systém sankcí • •vědomí společného cíle či vlastního účelu, • •motivace setrvávat ve skupině, skupina uspokojuje jejich potřeby • •Skupinová struktura a dynamika, koheze skupiny Klasifikace skupin •Malé x střední x velké •Primární x sekundární •Formální x neformální •Členské x vztažné •Podle účelu vzniku (sousedské, zájmové, sportovní, pracovní, studijní….) •Podle hodnotové orientace (pozitivní x negativní) Sociální pozice •Vymezení –postavení jedince ve vztahu k ostatním členům skupiny •Pozice hlediska míry osobní moci: –vůdce či vedoucí (dominující osoby) –pomocníci (aktivní osoby) –souputníci (závislé osoby) –pasivní členové –okrajoví, periferní členové •Pozice z hlediska popularity u ostatních členů skupiny: –populární osoby (přitažlivé pro většinu členů) –oblíbené osoby (přitažlivé pro mnohé členy) –akceptované osoby (preferuje je část skupiny) –trpěné osoby ( preferovány jen někým) –mimostojící osoby (nepreferuje je nikdo ze skupiny) •Pozice není neměnná Zjišťování vztahů ve skupině •Sociometrie –Zjišťování vztahů ve skupině •Lépe vnímat strukturu skupiny •Volit adekvátní způsoby práce se skupinou •Sledovat vývoj skupiny, koheze, vztahů –Sociometrický dotazník –Sociometrické matice –Sociogramy • Sociometrický dotazník - principy konstrukce •Vymezit hranice skupiny •Neomezený počet voleb •Formulace otázky vzhledem k promyšlenému zvolenému kritériu •Odpovědi na lístečky podepsané svým jménem •Zaručit anonymitu – výsledky jen vedoucí výzkumu, grafická prezentace bez uvedení jmen •Příklady otázek: –Kterého člena skupiny bys pozval na oslavu narozenin? –Koho by přizval do pracovního týmu pro přípravu a realizaci výzkumného projektu? –Kdybyste na výletě spali ve stanech, koho z této skupiny bys vzal do svého stanu? Sociometrická matice I A E J M P V Z Alice + + Edita + Jan + + + Mirka + + + Pavel + Vojta + + + Zita + Sociogram kruhový hierarchický Sociogram kruhový.jpg Sociometrická matice II A B C D E I K L O V Anna + + + - Bára + + - Cilka + + - Dita + Ema + - Iva Kája + Láďa + Olin + + + - Vít - - Sociogram k matici II • C K A B D O V E L I Skupinové/sociometrické pozice •Sociometrická hvězda •Pozitivně expandující •Negativně expandující •Odmítaný (vytlačovaný) •Opomíjený •Izolovaný •Dyáda •Triáda • • Sociální role •Vymezení –Standard chování, které ostatní od jedince očekávají v souvislosti s jeho pozicí –Skládá se z vnitřních a vnějších znaků (oblečení, gesta, názory, pohnutky…) –Podléhá sociální kontrole a sankcím •Přijímání sociální role –divergentní a konvergentní přístup, –vyrovnání se s rolí (účelové, vnitřní distanc či odpor) •Konflikt sociálních rolí –Odlišnost/neslučitelnost požadavků dvou rolí (kamarád-žák; rodič – zaměstnanec – student) Vůdcovství ve skupině •Obsah vůdcovské (řídící) role: –Harmonizuje mezilidské vztahy – vytváří pozitivní klima –Koordinuje činnosti – optimalizuje výkon skupiny i jednotlivců •Požadované vlastnosti: –Citlivý, vnímavý –Respektuje autonomii, potřeby a zájmy členů –Schopen definovat aktuální stav i cíle skupiny –Dokáže převzít iniciativu i odpovědnost –Dokáže realizovat potřebné organizační a řídící činnosti •Kvalitní x špatný vedoucí; formální x neformální •Styly řízení –Integrující (x dezintegrující) –Nedirektivní (x direktivní) –Otevřený (x manipulativní) –Tvořivý (x rigidní) – Kvalitní vedoucí •Podněcuje soutěž podřízených (ne rivalitu) •Preferuje participativní řízení, kooperaci •Náročný na všechny rovnoměrně •Stabilní ve svém jednání a projevech •Respektuje skupinu a meziosobní vztahy •Konkurenci přijímá jako výzvu (ne mocenský boj) •Podporuje alternativní náměty •Organizační změny zvažuje vzhledem k reálnosti a dopadům •Jedná rozhodně a energicky •Vyžaduje si pravidelnou zpětnou vazbu •Zajímá se o mínění svých podřízených Vliv skupiny na jedince •Odlišný od působení jedince •Mechanismy sociálního tlaku •strach z případných sankci •loajalita ke skupině •přesvědčení o správnosti postoje. •Konformita (faktická, vnitřní x účelová, vnější) •Skupinový vliv v oblasti výkonu –Sociální facilitace a inhibice (zvýšení x snížení výkonu) –Sociální lenivost, přenesení zodpovědnosti •Skupinový vliv v oblasti rozhodování –Skupinová polarizace (posun názorů skupiny směrem k extrému) –Skupinářské myšlení (kohezivní skupina přijímá špatné, neracionální rozhodnutí) – • Konformita •Změny chování, názorů vlivem sociálního tlaku požadavek chování v souladu s normami (vnitřní konflikt) •Projev – chování, verbální i pasivní mlčení (nepodpořit něco v souladu se skupinou) •Nonkonformita – pasivní (nezávislost) x aktivní (oponent) •Vnější (vnitřní odpor) x vnitřní (akceptace) •Specifické druhy: vyhovění a poslušnost •Studie konformity –Muzafer Sherif (1936) – autokinetický efekt –Solomon Asch (1951) – experiment s úsečkami – 37% osob podlehlo sociálnímu tlaku, i když bylo řešení evidentně mylné; podlehnutí tlaku prožívali velmi negativně; tlak ke konfromitě se zeslabuje, pokud je skupina nejednotná • – Proč jsou lidé konformní? 1.Potřeba mít pravdu = informační sociální vliv (jsem nejistý – chovám se jako ostatní 2.Potřeba být oblíben = normativní sociální vliv (kdo nevybočuje je oblíben) •Kdo a kdy je více konformní? –Citlivé období adolescence (slangové výrazy, oblečení, obuv, hudba… –tlak ke konformitě s rizikovým chováním – •Je konformita žádoucí? Vyhovění •Přímá výzva, požadavek, přání od určité osoby •Časté – v běžném kontaktu, praktiky obchodníků •Techniky: –Technika nohy ve dveřích - souhlas s menším požadavkem (anketa) vede k přijetí náročnějšího požadavku (58,8%) (závazek, vzbuzený zájem, změna sebepojetí?) –Technika dveří v tváři - technika s opačným postupem (doprovod delikventů v ZOO) – reciprocita ústupků –Technika nízké koule - v momentu rozhodnutí vznik závazku a dodatečné negativní informace naše rozhodnutí většinou nemění –Technika To není vše – „když si koupíte výrobek, dostanete slevu!“ • Poslušnost •Požadavek je vznesen autoritou v podobě příkazu a vede ke změně chování •Nutná vůči pravidlům, zákonům • •Destruktivní poslušnost – slepá, vůči normám, které stojí v rozporu s morálními hodnotami (vyvražďování Židů) •Experiment (Stanley Milgram) – účast na zkoumání vlivu trestu na učení •Záleží na: –Blízkosti pokusné osoby a oběti (poslušnost klesla na 40%) –Blízkosti autority (poslušnost klesla na 21%) –Prestiži autority (poslušnost klesla na 48%) – – – Děkuji za pozornost