Sociální skupina Skupinové jevy, konformita Sociální skupina vymezení, znaky •interakce mezi lidmi trvá delší dobu • •členové vnímají skupinu jako skupinu a sebe jako její členy, • •vlastní normy, systém hodnot a systém sankcí • •vědomí společného cíle či vlastního účelu, • •motivace setrvávat ve skupině, skupina uspokojuje jejich potřeby • •Skupinová struktura a dynamika, koheze skupiny Klasifikace skupin •Malé x střední x velké •Primární x sekundární •Formální x neformální •Členské x vztažné •Podle účelu vzniku (sousedské, zájmové, sportovní, pracovní, studijní….) •Podle hodnotové orientace (pozitivní x negativní) Sociální pozice •Vymezení –postavení ve vztahu k ostatním členům skupiny •Pozice hlediska míry osobní moci: –vůdce či vedoucí (dominující osoby) –pomocníci (aktivní osoby) –souputníci (závislé osoby) –pasivní členové –okrajoví, periferní členové •Pozice z hlediska popularity u ostatních členů skupiny: –populární osoby (přitažlivé pro většinu členů) –oblíbené osoby (přitažlivé pro mnohé členy) –akceptované osoby (preferuje je část skupiny) –trpěné osoby ( preferovány jen někým) –mimostojící osoby (nepreferuje je nikdo ze skupiny) •Pozice není neměnná Sociální role •Vymezení –Standard chování, které ostatní od jedince očekávají v souvislosti s jeho pozicí –Skládá se z vnitřních a vnějších znaků (oblečení, gesta, názory, pohnutky…) –Podléhá sociální kontrole a sankcím •Přijímání sociální role –divergentní a konvergentní přístup, –vyrovnání se s rolí (účelové, vnitřní distanc či odpor) •Konflikt sociálních rolí –Odlišnost/neslučitelnost požadavků dvou rolí (kamarád-žák; rodič – zaměstnanec – student) Vůdcovství ve skupině (viz Řezáč, 1998) •Obsah vůdcovské (řídící) role: –Harmonizuje mezilidské vztahy – vytváří pozitivní klima –Koordinuje činnosti – optimalizuje výkon skupiny i jednotlivců •Požadované vlastnosti: –Citlivý, vnímavý –Respektuje autonomii, potřeby a zájmy členů –Schopen definovat aktuální stav i cíle skupiny –Dokáže převzít iniciativu i odpovědnost –Dokáže realizovat potřebné organizační a řídící činnosti •Kvalitní x špatný vedoucí; formální x neformální •Styly řízení –Integrující (x dezintegrující) –Nedirektivní (x direktivní) –Otevřený (x manipulativní) –Tvořivý (x rigidní) – Kvalitní vedoucí •Podněcuje soutěž podřízených (ne rivalitu) •Preferuje participativní řízení, kooperaci •Náročný na všechny rovnoměrně •Stabilní ve svém jednání a projevech •Respektuje skupinu a meziosobní vztahy •Konkurenci přijímá jako výzvu (ne mocenský boj) •Podporuje alternativní náměty •Organizační změny zvažuje vzhledem k reálnosti a dopadům •Jedná rozhodně a energicky •Vyžaduje si pravidelnou zpětnou vazbu •Zajímá se o mínění svých podřízených Vliv skupiny na jedince •Odlišný od působení jedince •Mechanismy sociálního tlaku •strach z případných sankci •loajalita ke skupině •přesvědčení o správnosti postoje. •Konformita (faktická, vnitřní x účelová, vnější) •Skupinový vliv v oblasti výkonu –Sociální facilitace a inhibice (zvýšení x snížení výkonu) –Sociální lenivost, přenesení zodpovědnosti •Skupinový vliv v oblasti rozhodování –Skupinová polarizace (posun názorů skupiny směrem k extrému) –Skupinářské myšlení (kohezivní skupina přijímá špatné, neracionální rozhodnutí) – •