Edukační proces – zásady, metody, formy Didaktické zásady uDidaktické zásady jsou všeobecné požadavky, které v souhlase s cíli výchovy a vzdělávání a v souhlase se zákonitostmi vyučovacího procesu určují charakter vyučování. uZásada názornosti, přiměřenosti, soustavnosti, trvalosti, uvědomělosti a aktivity žáků, zásada individuálního přístupu k žákům, zásada spojení teorie s praxí. u Metody uMetody prevence – primární, sekundární, terciární u uVýzkumné metody – pozorování, škálování, dotazník, rozhovor, experiment u uSpeciálněpedagogické metody – reedukace, kompenzace, rehabilitace u Termíny - metody uVýuková metoda je cesta po níž jde učitel se žákem, aby dosáhl vyučovacího cíle. uMetodologie je nauka o metodách a jejich využití. uMetodika je soubor použitých metod a postupů. u Metody používané v rámci vyučovacího procesu uMotivační – úvodní (motivační vyprávění, motivační rozhovor, demonstrace),průběžné (orientační otázky, aktualizace učiva, následná demonstrace) uExpoziční – umetody přímého přenosu poznatků, monologické, vyprávění, popis, instruktáž umetody zprostředkovaného přenosu poznatků uMetody demonstrační ve struktuře vnímání, zpracování vnímaného materiálu, metoda dlouhodobého pozorování uMetody pracovní – nácvik dovedností a návyků, praktická práce, manipulační práce, veřejně prospěšné práce uDramatické metody – těží z dětské hry, dramatizace textů Metody používané v rámci vyučovacího procesu uMetody fixační – zaměřené na opakování a procvičování učiva, metody opakování vědomostí – metoda otázek a odpovědí, demonstrace, samostatné práce s textem, pětiminutovky, domácí práce. uMetody nácviku dovedností, motorický nácvik, nápodoba (je vhodná pro těžší stupně MP, stejně tak dril-mechanické opakování bez uvědomělé aktivity žáka). u Metody používané v rámci vyučovacího procesu uMetody diagnostické – pozorování uMetody klasifikační – hodnocení žáka, komplexnost, analýza žákovských prací, písemné práce, didaktické testy u Vzdělávací (edukační) proces uVzdělávací proces představuje složitý systém. u u ČINNOST UČITELE ČINNOST ŽÁKA u u vyučování učení u u VÝUKA u Vyučovací proces uCÍL vyučovacího procesu, proč to sděluji u uOBSAH – co chci sdělit u uZÁSADY – sděluji prostřednictvím didaktických zákonů, které platí obecně u – zásada názornosti u– zásada individuálního přístupu (atd.) u Vyučovací proces uFORMA – jak si skupinu zorganizuji (frontálně, skupinově) u uMETODA – nejkonkrétnější (co nejsrozumitelnější postup pro určitou skupinu) u uPOMŮCKY, PROSTŘEDKY – co potřebuji u Výukové metody uVýukovou metodu chápeme jako uspořádaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáků, které směřují k dosažení výchovně vzdělávacích cílů. u uČím jasněji a přesněji je vymezen cíl výuky, tím lépe mohou být zvoleny metody k jeho naplnění. u Vyučovací forma uVyučovací forma (organizační forma výuky) je chápána jako vnější stránka vyučovacích metod a uspořádání výuky v určité vzdělávací instituci. u uZákladní vyučovací forma je vyučovací hodina. u uVyučovací jednotka – není dodržen limit 45 minut, vyučovací blok, exkurze, vycházka, výlet. u Typy vyučovacích hodin uHodina výkladu nového učiva uHodina opakování a fixace učiva uHodina hodnocení žáka uKombinovaná hodina u u u u