Psychopedie Pedagogika osob s mentálním a psychickým onemocněním Okruhy u1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu. 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR. 2. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti. 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy. 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí. 5. Rodina dítěte s mentálním postižením. 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. 7. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén. 8. Etiologie mentálního postižení. 9. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. 10. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody). 11. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání. 12. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS. Doporučená literatura uValenta, M. a O. Müller. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta 2013. ISBN 978-80-7320-187-6. uThorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál 2006. ISBN 80-7367-091-7. Psychopedie jako vědní obor ucílem psychopedie je: udosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti jedince a jeho inkluze do společnosti u upředmětem psychopedie je: uosoba s mentálním postižením či jiným duševním postižením bez ohledu na věk, stupeň postižení a případně kombinaci postižení u Psychopedie jako vědní obor uvztah psychopedie k ostatním speciálně pedagogickým disciplínám uz příbuzných disciplín má psychopedie nejblíže k: uetopedii (která se z psychopedie vyčlenila) ulogopedii usomatopedii u upostavení psychopedie v systému věd uspolečenské vědy –> pedagogika –> speciální pedagogika uspolečenské vědy: pedagogika, psychologie, sociologie, právo, filozofie a etika upřírodní vědy: medicína (pediatrie, neurologie, psychiatrie) u Psychopedie jako vědní obor uúkoly psychopedie (Černá a kol. 2015): u uodhalování zvláštností osobnosti jedince s MP (diagnostika) v souvislosti s jeho vývojem, věkovými zvláštnostmi, výchovou, pracovním a společenským uplatněním u uzkoumání podmínek speciální výchovy těchto osob, výukových strategií, formativních způsobů a metod v průběhu života osob s MP u uvytváření speciálních edukačních, didaktických a terapeutických postupů a jejich aplikace v institucionální praxi u usledování historie oboru a historie péče o osoby s MP u Psychopedie jako vědní obor uproblematika terminologie: u upsychopedie – od 2. poloviny 20. století uz řec. psyché – duše, paideia – výchova uproblémy etického rázu umentální retardace -> mentální postižení usnaha o humanizaci termínů -> osoba s mentálním postižením udítě, žák, student se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) usnaha o sjednocení termínu se zahraničím (special educational needs) užák s potížemi v učení u Speciální pedagog - psychoped uprofese psychopeda u uetický kodex, legislativa unarůstající kompetence v inkluzi uuplatnění v hlavním vzdělávacím proudu, speciálním školství, poradenství, nestátní sféře (střediska podpory integrace, podporované bydlení, podporované zaměstnávání, asistenční a respitní služby) uklienti une pouze klienti s mentálním postižením uširoké spektrum duševních poruch – poruchy autistického spektra, SPU, PCH, dětské psychózy, afektivní poruchy, neurotické poruchy uklienti s kombinovanými vadami u Charakteristika mentálního postižení umentální retardace (MR) udříve oligofrenie – slabomyslnost (Sovák) unejednotná terminologie (biologické aspekty - Rubinštejnová, sociální aspekty - Mercerová) umultisenzoriální přístup – integrující hledisko medicínské, psychologické, pedagogické i sociální ukonference Světové zdravotnické organizace WHO – Miláno, 1959 – pojem mentální retardace uzpoždění rozumového vývoje -> mens – mysl, rozum, retardatio – zdržet, zaostávat, opožďovat uterminologický speciálně pedagogický slovník vydaný mezinárodní organizací UNESCO v roce 1977, poté znovu v roce 1983 – sjednocující hledisko udefinice podávající syntézu všech hledisek (Dolejší, 1978) u Charakteristika mentálního postižení umentální retardace (Dolejší, 1978) u u„Mentální retardace je vývojová porucha integrace psychických funkcí, postihující jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální. Nejvýraznějším rysem je trvale porušená poznávací schopnost, která se projevuje nejnápadněji především v procesu učení. Možnosti výchovy a vzdělávání jsou omezeny v závislosti na stupni postižení.“ u ustav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností (schopnosti myslet, učit se, přizpůsobovat se) -> postižení CNS u ujde o stav trvalý, který je uvrozený nebo učasně získaný (do 2 let života dítěte) u Charakteristika mentálního postižení umentální retardace (Mercerová) uPodle Mercerové má jedinec mentální retardaci, pokud ho takto sociální systém označí. Nejčastěji bývá sociálním systémem škola (Černá a kol. 2015, s. 75-76). u umentální retardace (AAIDD) u„Mentální retardace je snížená schopnost charakterizovaná signifikantními omezeními intelektových funkcí a adaptability, která se projevuje především v oblasti pojmové, praktické a sociální inteligence. Tento stav vzniká do 18. roku života, je multidimenzionální a pozitivně ovlivnitelný individuálním přístupem a cílenou podporou (pokud nedochází ke zlepšení stavu, je třeba přehodnotit míru individuální podpory)“ (Valenta, Michalík, Lečbych a kol. 2012, s. 33). u Charakteristika mentálního postižení umentální retardace u uv průběhu historie se v definování mentální retardace objevovaly dvě základní charakteristiky, vycházející z diagnostiky mentálního postižení: u uvýznamné snížení intelektových schopností (snížené IQ) u usnížení schopnosti adaptace u Charakteristika mentálního postižení umentální postižení (Valenta) u u„Mentální postižení je širší a zastřešující pojem zahrnující kromě mentální retardace i takové hraniční pásmo kognitivně-sociálního postižení, které znevýhodňuje klienta především při vzdělávání na běžném typu škol a indikuje podpůrná opatření edukativního (popř. psychosociálního) charakteru“ (Valenta, Michalík, Lečbych a kol. 2012, s. 30). u Charakteristika mentálního postižení umentální postižení uAmerická asociace pro mentální a vývojová postižení umentální postižení (intellectual disability) je charakterizováno významným snížením intelektových schopností (IQ 70 - 75) a adaptačního chování (pojmového myšlení, sociálních dovedností, praktických dovedností), které se projevují v mnoha každodenních sociálních a praktických dovednostech utoto postižení se objevuje před 18. rokem života uintelektové funkce se vztahují ke všeobecným psychickým schopnostem, jako je schopnost učit se, usuzovat, řešit problémy a další u Charakteristika mentálního postižení usnížení adaptačního chování: upojmové myšlení (jazykové schopnosti, gramotnost, představy o počtu peněz, o čase, o číslech, sebeovládání) usociální dovednosti (vztahy mezi lidmi, sociální zodpovědnost, sebevědomí, opatrnost, řešení sociálních problémů, schopnost podřídit se společenským pravidlům, schopnost odolat nástrahám) upraktické dovednosti (sebeobsluha, pracovní dovednosti, péče o zdraví, cestování, denní řád, bezpečnost, manipulace s penězi, používání telefonu) udůraz na potřebnou podporu jedince, zapojení do společnosti, silné stránky, respektování prostředí i jazykové a kulturní rozmanitosti, způsobů chování u Charakteristika mentálního postižení umentální postižení u uširší pojem než mentální retardace u ustřešní pojem používaný v pedagogické dokumentaci, orientačně označuje všechny jedince s IQ pod 85 (tj. v pásmu současně chápané mentální retardace s pásmem dříve používaného pojmu slaboduchost) u Demence – získané mentální postižení ucharakteristika demence usekundární postižení uporucha inteligence po 2. roce života uněkdy nazývána jako získané mentální postižení uv porovnání s mentálním postižením má progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů uv některých případech tzv. „intelektové ostrovy“ uzpočátku se může projevit pouze specifickou poruchou učení -> progredující charakter -> zasahuje celou oblast CNS unutné důsledně odlišovat od MP (specifika osobnosti) udiferenciální diagnostika (pojetí různých autorů a koncepcí – vznik demence po 2. roce, MP před 18. rokem života) ucelková degradace osobnosti u Demence – získané mentální postižení udefinice demence uproces zastavení, rozpadu normálního vývoje po 2. roce života ubývá zapříčiněna pozdější poruchou, nemocí, úrazem mozku unejčastěji se jedná o zánět mozku (encephalitis), zánět mozkových blan (meningitis), poruchy metabolismu, intoxikace, duševní poruchy umezi nejčastější projevy patří: usnížení inteligence uporucha pozornosti a paměti uporucha orientace (v prostoru i v čase) uporucha úsudku uporucha schopnosti abstraktního myšlení uporucha motivace, emotivity a chování uporucha komunikace u Demence – získané mentální postižení udruhy demence udle věku: udětské (deteriorace) – zhoršení, úbytek schopností v průběhu vývoje, plasticita mozku je vyšší, možnost zlepšení ustařecké udle Švédského schématu: uatroficko-degenerativní demence – primárně degenerativní demence, způsobeny úbytkem mozkové tkáně nebo její degenerací, Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba uischemicko-vaskulární demence – cévní demence, patří vůbec k nejčastějším demencím v průmyslově rozvinutých zemích usymptomatické demence – sekundární demence, příznakem jiného primárního onemocnění usmíšené demence (10 %) u Demence – získané mentální postižení udemence v dětském věku u uprojevuje se odlišně než v dospělosti, protože inteligence se teprve rozvíjí umůže dojít k zástavě vývoje, ke stagnaci, zpomalení nebo k regresi unení vyloučená možnost určitého zlepšení (plasticita a kompenzační schopnosti dětského organismu) uprojevy (mohou být různé): unarušení emočního prožívání uzhoršení celkové adaptability uzástava psychického vývoje upostupný úbytek intelektových funkcí Demence – získané mentální postižení uAlzheimerova choroba u uprogresivní neurodegenerativní onemocnění uatrofie mozkové kůry i subkortikálních oblastí, ložiska bílkoviny meta amyloidu poškozují nervové buňky, je porušena rovnováha neurotransmiterů, dochází k úbytku neuronů i synaptických spojení unejčastější typ demence (50 - 70 %) uvětšinou dochází k rozvoji mezi 68. - 80. rokem života, raná forma postihuje častěji ženy upozvolný a plynulý rozvoj nemoci, průběh trvá 5 až 8 let, končí smrtí u Demence – získané mentální postižení uklinické projevy: upsychické funkce jsou postiženy rovnoměrně, úpadek je komplexní (zahrnuje veškeré kompetence i osobnost člověka) uprogredující porucha paměti uztráta orientace v čase i prostoru uztráta schopnosti logicky uvažovat uupadá schopnost porozumět verbálnímu sdělení, redukuje se slovní zásoba i schopnost vyjadřování uztráta schopnosti kontrolovat vlastní emoce uzměny osobnosti a nápadnosti v chování u Demence – získané mentální postižení uParkinsonova choroba u utzv. podkorová demence upostihuje především extrapyramidový systém, primárně oblast bazálních ganglií, kde dochází k úbytku neuronů a k poklesu syntézy dopaminu udemence není typickým příznakem onemocnění (10 - 30 %) unejčastěji po 65. roce, častější u mužů uklinické projevy: ucelkové psychické postižení bývá mírnější a má pomalejší progresi uzměny v oblasti kognitivních funkcí (bradypsychismus), emočního prožívání (sklon k depresi), komunikační změny v oblasti chování (motorické potíže - snižování rychlosti, třes a instabilita) u Demence – získané mentální postižení uischemicko-vaskulární demence u upříčinou je onemocnění cév, které vede k postižení mozkové tkáně u15 - 30 % všech demencí uobvykle po 60. roce života uklinické projevy: uklinický obraz postižení závisí na lokalizaci i míře poškození mozkové tkáně uvětšinou vzniká náhle, její průběh je kolísavý, s mnoha výkyvy unerovnoměrný úbytek kognitivních funkcí, poruchy koncentrace a paměti, emoční labilita uosobnost se nemusí relativně dlouho příliš měnit u