LEGISLATIVA TÝKAJÍCÍ SE ŠKOLSKÉ PROBLEMATIKY VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Zákon a vyhlášky uzákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005 ve znění pozdějších předpisů u uvyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ze dne 9. února 2005, účinná od 17. února 2005 ve znění pozdějších předpisů u uvyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ze dne 21. ledna 2016, účinná od 1. září 2016 ve znění pozdějších předpisů u u u zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) u§ 2 Zásady a cíle vzdělávání u§ 3 Systém vzdělávacích programů u§ 4 Rámcové vzdělávací programy u§ 5 Školní vzdělávací programy u§ 7 Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení u§ 14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin u§ 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami u§ 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení u§ 16b Revize u zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) u§ 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů u§ 18 Individuální vzdělávací plán u§ 36 Plnění povinnosti školní docházky u§ 37 Odklad povinné školní docházky u§ 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky u§ 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením u§ 45 Stupně vzdělání u§ 47 Přípravné třídy základní školy u§ 48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem u§ 48a Přípravný stupeň základní školy speciální u§ 51 – 53 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků u§ 115 – 121 Školská zařízení a školské služby u § 16 ŠZ Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami udítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření upodpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta uděti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením upodpůrná opatření spočívají v: uporadenské pomoci školy a školského poradenského zařízení u § 16 ŠZ Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami uúpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče uúpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání upoužití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek uúpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy uvzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu uvyužití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka uposkytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených u § 16 ŠZ Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami upodpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti upodpůrná opatření různých druhů nebo stupňů lze kombinovat upodpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení upodpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení upodmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou nebo školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný souhlas zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka u Øpátý stupeň – vzdělávání v základní škole speciální u u § 16 ŠZ Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami upro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny uvýchodisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových funkcí, inteligence, emocionality uprojev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním učasto v kombinaci u § 16a ŠZ Poradenská pomoc školského poradenského zařízení uškolské poradenské zařízení poskytne poradenskou pomoc dítěti, žákovi, studentovi nebo zákonnému zástupci dítěte nebo žáka na základě jeho žádosti nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci uškola nebo školské zařízení spolupracuje před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi zejména se školským poradenským zařízením, zřizovatelem, lékařem a orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) uvýsledkem poradenské pomoci školského poradenského zařízení jsou zejména zpráva a doporučení uve zprávě školské poradenské zařízení uvede skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných opatření u § 16a ŠZ Poradenská pomoc školského poradenského zařízení uv doporučení uvede závěry vyšetření a podpůrná opatření prvního až pátého stupně, která odpovídají zjištěným speciálním vzdělávacím potřebám a možnostem dítěte, žáka nebo studenta, a to včetně možných kombinací a variant podpůrných opatření a způsobu a pravidel jejich použití při vzdělávání uškolské poradenské zařízení poskytuje zprávu a doporučení tomu, komu je poskytována poradenská pomoc uškole nebo školskému zařízení, v němž se dítě, žák nebo student vzdělává, poskytuje pouze doporučení u Katalogy podpůrných opatření uprojektový tým odborníků z Univerzity Palackého v Olomouci a z neziskových organizací vytvořil v roce 2015 moduly „Katalogy podpůrných opatření“, které reagují na změny ve školském zákoně uzaměřují se na dopady, které postižení nebo znevýhodnění přináší do vzdělání a právě na tyto potřeby reagují podpůrná opatření, která jsou členěna do 5 stupňů podpory upodpůrná opatření jsou v katalogu rozčleněna podle svého charakteru do: u10 věcných kategorií (organizace výuky, modifikace výukových metod a forem, intervence, pomůcky, úpravy obsahu vzdělávání, hodnocení, příprava na výuku, sociální a zdravotní podpora, práce s třídním kolektivem, úprava prostředí) ujedné oblasti organizačního a personálního zabezpečení u vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních u§ 1 Poskytování poradenských služeb: udětem, žákům, studentům, zákonným zástupcům, školám a školským zařízením – bezplatně u§ 2 Účel poradenských služeb: uvytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu vzdělávání unaplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání u vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních uzjišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka a mimořádného nadání žáka, doporučování vhodných podpůrných opatření a vyhodnocování poskytování podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným uprevence a řešení vzdělávacích a výchovných obtíží, prevence různých forem rizikového chování a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací k překonávání problémových situací uvytváření vhodných podmínek pro vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona uvytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky jiných kultur nebo žijí v odlišných životních podmínkách uvytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané u vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních uvhodná volba vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění urozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků upodpora vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění a prevence jeho prohlubování umetodická podpora pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných umetodická podpora výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků uposílení kvality poskytovaných poradenských služeb zejména prostřednictvím součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť u vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních u§ 3 Školská poradenská zařízení: pedagogicko-psychologická poradna (PŘÍLOHA č. 1), speciálně pedagogické centrum (PŘÍLOHA č. 2) uŠkolní poradenská pracoviště (PŘÍLOHA č. 3): výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog upedagogičtí a další pracovníci zajišťující poradenské služby ve školských poradenských zařízeních (PŘÍLOHA č. 4): psycholog, speciální pedagog a sociální pracovník ve školských poradenských zařízeních, metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně uPŘÍLOHA č. 5: informovaný souhlas s poskytnutím poradenské služby ve školském poradenském zařízení u vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných u§ 2 Podpůrná opatření: upodpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu upodpůrná opatření druhého až pátého stupně se poskytují na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka upodpůrná opatření se poskytují samostatně nebo v kombinacích různých druhů a stupňů v souladu se zjištěnými speciálními vzdělávacími potřebami žáka u vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ukonkrétní druh podpůrného opatření lze poskytovat pouze v jednom stupni u§ 3 Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami u§ 5 Asistent pedagoga u§ 9 Působení dalších osob poskytujících podporu u§ 10 Podrobnosti k poskytování podpůrných opatření prvního stupně školou u§ 13 Zpráva a doporučení za účelem stanovení podpůrných opatření u§ 16 Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně u§ 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními: u vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných uve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků se SVP s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně (s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze SVP žáků) upočet žáků se SVP s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině uve třídách, odděleních a studijních skupinách, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 školského zákona, a ve třídách, odděleních a studijních skupinách škol, které nejsou zřízeny podle § 16 odst. 9 školského zákona, mohou vykonávat přímou pedagogickou činnost souběžně nejvýše 3 pedagogičtí pracovníci uve třídě, oddělení nebo ve studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, se mohou s přihlédnutím k rozsahu SVP žáků vzdělávat nejvýše 4 žáci uvedení v § 16 odst. 9 školského zákona vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných u§ 19 Pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona: uupřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§ 16 odst. 9 školského zákona) za využití podpůrných opatření upokud nepostačují – na základě doporučení PPP, SPC vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§ 16 odst. 9 školského zákona) umožnost vzdělávání žáků i s jiným druhem znevýhodnění (max. ¼ z počtu žáků) – netýká se žáků s mentálním postižením u§ 20 Zařazování žáků do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona u§ 22 Převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální u vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných u§ 24 Organizace vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona u§ 25 Počty žáků: utřída, oddělení a studijní skupina zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků s přihlédnutím k věku a SVP žáků upokud z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá, že by počet žáků podle předchozího bodu nepostačoval k naplňování jejich vzdělávacích možností a k uplatnění jejich práva na vzdělávání, má třída, oddělení a studijní skupina nejméně 4 a nejvíce 6 žáků (ZŠ speciální) uškola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona má nejméně 10 žáků uČÁST ČTVRTÁ – Vzdělávání nadaných žáků u vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných uPřehled podpůrných opatření (PŘÍLOHA č. 1): učást A obsahuje výčet a účel podpůrných opatření, jejich členění do stupňů a u podpůrných opatření druhého až pátého stupně, s výjimkou kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením učást B obsahuje výčet a účel kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, jejich členění do stupňů a pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením včetně jejich normované finanční náročnosti uIndividuální vzdělávací plán - IVP (PŘÍLOHA č. 2) – PO 2. - 5. stupně uZpráva školského poradenského zařízení (PŘÍLOHA č. 4) uDoporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole / ve školském zařízení (PŘÍLOHA č. 5) u