Vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením v ČR Systém a obsah vzdělávání Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením umožnosti předškolního vzdělávání dětí s MP umateřská škola uškola, třída, oddělení nebo studijní skupina zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona upřípravný stupeň základní školy speciální u upředškolní vzdělávání plní funkci: uformativní uinformativní udiagnostickou – zařazení dítěte do dalšího vzdělávání ureedukační – rozvoj postižených funkcí urehabilitační uléčebně výchovnou urespitní – úleva rodičům u Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) u uod 1. 2. 2017 uvymezení RVP PV v systému kurikulárních dokumentů upředškolní vzdělávání v systému vzdělávání upojetí a cíle předškolního vzdělávání uvzdělávací obsah uvzdělávací oblasti uvzdělávací obsah v ŠVP upodmínky předškolního vzdělávání uvzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami uvzdělávání dětí nadaných u Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) uvzdělávání dětí od dvou do tří let uautoevaluace MŠ a hodnocení výsledků vzdělávání uzásady pro zpracování ŠVP ukritéria souladu RVP PV a ŠVP upovinnosti učitele mateřské školy u ucíle předškolního vzdělávání: urámcové cíle – vyjadřují univerzální záměry předškolního vzdělávání uklíčové kompetence – představují výstupy, respektive obecnější způsobilosti, dosažitelné v předškolním vzdělávání udílčí cíle – vyjadřují konkrétní záměry, příslušející té které vzdělávací oblasti udílčí výstupy – dílčí poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty, které dílčím cílům odpovídají u Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) urámcové cíle (3): urozvíjení dítěte, jeho učení a poznání uosvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost uzískání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí uklíčové kompetence (5): usoubor předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot uKompetence k učení uKompetence k řešení problémů uKompetence komunikativní uKompetence sociální a personální uKompetence činnostní a občanské u Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) udílčí cíle (výstupy) v oblastech (5): uBiologické uPsychologické uInterpersonální uSociálně-kulturní uEnvironmentální u uvzdělávací obsah: uučivo uočekávané výstupy (co dítě na konci období zpravidla dokáže) uvzdělávací oblasti (5): Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením upodmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními: uuplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání urealizace všech stanovených podpůrných opatření při vzdělávání dětí uosvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení uspolupráce se zákonnými zástupci dítěte, školskými poradenskými zařízeními, v případě potřeby spolupráce s odborníky mimo oblast školství usnížení počtu dětí ve třídě v souladu s právními předpisy upřítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření u Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením upřípravná třída uurčeno pro (§ 47 novely školského zákona č. 82/2015): uděti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky umin. 10 dětí uo zařazení žáků do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení uobsah vzdělávání v přípravné třídě je součástí školního vzdělávacího programu u Ønezapočítává se do povinné školní docházky u Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením upřípravná třída (§ 7 vyhlášky č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, novely: č. 454/2006 Sb., č. 256/2012 Sb., č. 140/2018 Sb.) umax. počet dětí v přípravné třídě je 15 uvzdělávání v přípravné třídě vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) uučitel přípravné třídy vypracuje na konci druhého pololetí zprávu o průběhu předškolní přípravy dítěte ustanovuje podmínky, za kterých může být dítě z přípravné třídy vyřazeno Ø Øvýuka koncipována na 1 školní rok Øzřizovaná při základních školách u Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením upřípravný stupeň základní školy speciální uškolský zákon § 16, § 48, § 48a uvyhláška č. 27/2016 Sb. § 17, § 25 uod 1. 9. 2010 RVP PV upřiřazen k základní škole speciální usamostatná jednotka upro děti: se středně těžkým MP, s těžkým MP, více vadami a autismem (vyhláška č. 27/2016 Sb., školský zákon) una 1 až 3 roky (možnost přestupu kdykoliv do prvního stupně ZŠ speciální) u Předškolní vzdělávání dětí s mentálním postižením unezapočítává se do povinné školní docházky uvýchovně-vzdělávací činnost zabezpečují současně nejvýše 3 pedagogičtí pracovníci (vyhláška č. 27/2016 Sb.) uo zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální rozhoduje ředitel školy na základě písemné žádosti zákonného zástupce a písemného doporučení školského poradenského zařízení (školský zákon) udo třídy přípravného stupně základní školy speciální lze zařadit dítě od školního roku, v němž dosáhne 5-ti let věku (školský zákon) usoučástí je místnost pro individuální práci, relaxaci, odpočinek, pohybové aktivity, cvičení upočet 4 – 6 dětí ve třídě (vyhláška č. 27/2016, školský zákon) u ZÁKLADNÍ povinné VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S mentálním postižením upro žáky od 6 - 8 let až do max. 26 let u umožnosti základního vzdělávání žáků s MP u uzákladní škola u uškola, třída, oddělení nebo studijní skupina zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona u uzákladní škola speciální u Základní škola uzákladní škola u ustupeň vzdělání: základní vzdělání upovinná školní docházka 9 let uhodnocení výsledků vzdělávání (§ 51-53 školského zákona): klasifikačním stupněm, slovně, kombinací obou způsobů u uučební dokument: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) u2. stupně: 1. stupeň (1. - 5. ročník) – 1. období (1. - 3. ročník), 2. období (4. - 5. ročník); 2. stupeň (6. - 9. ročník) uočekávané výstupy mají činnostní povahu, jsou prakticky zaměřené, využitelné v běžném životě a ověřitelné u Základní škola – obsah vzdělávání uRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) uod 1. září 2016 učást A: uvymezení RVP ZV v systému kurikulárních dokumentů u učást B: ucharakteristika základního vzdělávání u učást C: upojetí a cíle základního vzdělávání uklíčové kompetence uvzdělávací oblasti uprůřezová témata urámcový učební plán u Základní škola – obsah vzdělávání učást D: uvzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami uvzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných umateriální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV uzásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravy školního vzdělávacího programu u uslovníček použitých výrazů u upříloha: ustandardy pro základní vzdělávání u Základní škola – obsah vzdělávání uRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) unavazuje svým pojetím a obsahem na RVP PV a je východiskem pro koncepci rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání uvymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků, včetně vzdělávání v odpovídajících ročnících víceletých středních škol uspecifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání uvymezuje vzdělávací obsah - očekávané výstupy a učivo uzařazuje jako závaznou součást základního vzdělávání průřezová témata s výrazně formativními funkcemi ustanovuje standardy pro základní vzdělávání, jejichž smyslem je účinně napomáhat při dosahování cílů stanovených v RVP ZV u Základní škola – obsah vzdělávání upodporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování, a předpokládá volbu různých vzdělávacích postupů, odlišných metod, forem výuky a využití všech podpůrných opatření ve shodě s individuálními potřebami žáků uumožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu, rozsahu a zaměření výuky, metod práce a zařazení dalších podpůrných opatření pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků nadaných a mimořádně nadaných uje podkladem pro všechny střední školy při stanovování požadavků přijímacího řízení pro vstup do středního vzdělávání u Základní škola – obsah vzdělávání uklíčové kompetence (6): u usouhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti uk jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají u uKompetence k učení uKompetence k řešení problémů uKompetence komunikativní uKompetence sociální a personální uKompetence občanské uKompetence pracovní u Základní škola – obsah vzdělávání uvzdělávací oblasti (9) a příslušné vzdělávací obory: uJazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk) uMatematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) uInformační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) uČlověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) uČlověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) uČlověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis /Geografie/) uUmění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) uČlověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) uČlověk a svět práce (Člověk a svět práce) ØDoplňující vzdělávací oblasti (Dramatická výchova, Etická výchova, Filmová/Audiovizuální výchova, Taneční a pohybová výchova) u Základní škola – obsah vzdělávání uvzdělávací obory: u uvzdělávací obsah vzdělávacích oborů tvoří: uočekávané výstupy (na konci 5. a 9. ročníku) uučivo – strukturováno do jednotlivých tematických okruhů (témat, činností), prostředkem k dosažení očekávaných výstupů; učivo je na úrovni RVP školám doporučeno a na úrovni ŠVP se stává závazné u Základní škola – obsah vzdělávání uprůřezová témata (6): ureprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání ujsou důležitým formativním prvkem základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot uOsobnostní a sociální výchova uVýchova demokratického občana uVýchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech uMultikulturní výchova uEnvironmentální výchova uMediální výchova u Základní škola – obsah vzdělávání urámcový učební plán (RUP): uvymezuje: uzačlenění vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů do základního vzdělávání na 1. stupni (1. - 5. ročník) a na 2. stupni (6. - 9. ročník) uminimální časovou dotaci pro jednotlivé vzdělávací oblasti (vzdělávací obory) na daném stupni základního vzdělávání urozsah a způsob využití disponibilní časové dotace ucelkovou povinnou časovou dotaci pro 1. a 2. stupeň základního vzdělávání (1. stupeň - 118 hodin, 2. stupeň - 122 hodin) upovinnost zařadit a realizovat se všemi žáky na daném stupni průřezová témata upoznámky ke vzdělávacím oblastem (vzdělávacím oborům) v RUP upoznámky ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami u Podmínky vzdělávání žáků s podpůrnými opatřeními u uuplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností a při stanovování obsahu, forem i metod výuky uvšechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání žáků upři vzdělávání žáka, který nemůže vnímat řeč sluchem, jako součást podpůrných opatření vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho potřebám a s jehož užíváním má zkušenost upři vzdělávání žáka, který při komunikaci využívá prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace, jako součást podpůrných opatření vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho vzdělávacím potřebám u Podmínky vzdělávání žáků s podpůrnými opatřeními uv odůvodněných případech odlišná délka vyučovacích hodin pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo dělení a spojování vyučovacích hodin upro žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem případné prodloužení základního vzdělávání na deset ročníků uformativní hodnocení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami uspolupráce se zákonnými zástupci žáka, školskými poradenskými zařízeními a odbornými pracovníky školního poradenského pracoviště, v případě potřeby spolupráce s odborníky mimo oblast školství (zejména při tvorbě IVP) uspolupráce s ostatními školami u Základní škola speciální udříve pomocná škola užáci základních škol speciálních: užáci se středně těžkým mentálním postižením užáci s těžkým mentálním postižením užáci s hlubokým mentálním postižením užáci se souběžným postižením více vadami užáci s poruchou autistického spektra uZŠ speciální vychovává a vzdělává žáky s takovými nedostatky rozumového vývoje, pro které se nemohou vzdělávat podle vzdělávacích programů běžné základní školy, jsou však schopni osvojit si elementární vzdělání (Švarcová, 2011) ustupeň vzdělání: základy vzdělání u Základní škola speciální ucílem ZŠ speciální je: u urozvíjení přiměřených poznatků a pracovních dovedností uvybavit žáky triviem (čtení, psaní, počty) urozvíjení komunikačních a motorických schopností uvypěstování návyků a dovedností samostatnosti a sebeobsluhy upřipravovat žáky k dalšímu vzdělávání uzískat kvalifikaci k vykonávání jednoduchých pracovních činností uvybavit žáky takovými vědomostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní, aby se v maximální možné míře zapojili do společnosti uvést žáky k přátelskému a kladnému vztahu k lidem uvést žáky ke kultivovanému společenskému chování u Základní škola speciální uspecifika ZŠ speciální: u uodborné speciálně pedagogické vzdělání učitelů a pracovníků školy uškolní třídy přizpůsobené potřebám žáků s těžším MP upřizpůsobený rozvrh i pracovní tempo uklidné, nehlučné, nestresující, bezpečné prostředí upomoc poradenských zařízení (SPC, psychologové, další odborníci) uze strany pedagoga je nutná vnitřní motivace zaměřená emocionálně, trpělivost, tvořivost, vysoce individuální přístup, úzký vztah mezi pedagogem a žákem (rodiči) umimořádný význam má estetické cítění uprolínání předmětů, osnov upřizpůsobovat se individuálním možnostem žáků Základní škola speciální ualternativní a netradiční formy práce na ZŠ speciální: ualternativní a augmentativní komunikace (piktogramy, sociální čtení, globální čtení, VOKS) upolohování ufacilitační techniky (Vojtova metoda, Bobathova metoda, Orofaciální regulační terapie Castilla Moralese) umasáže (doteková terapie, míčková facilitace) uTEACCH program (individuální přístup, strukturované prostředí a vizuální podpora) uterapie (muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, terapie hrou, ergoterapie, psychomotorika, zooterapie, aromaterapie) uBazální stimulace (stimulace pomocí somatických, vibračních, vestibulárních, čichových a chuťových, sluchových a zrakových, komunikativních a sociálně-emocionálních podnětů) uSnoezelen (Bílý pokoj, relaxační místnost) u Základní škola speciální – obsah vzdělávání uRámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální - RVP ZŠS uod 1. 9. 2010 v 1. a 7. ročníku upovinná školní docházka 10 let u2. stupně: u1. stupeň (1. - 6. ročník) u2. stupeň (7. - 10. ročník) uočekávané výstupy v podmiňovacím způsobu uhodnocení: slovně učást A: uvymezení RVP ZŠS, specifické principy RVP ZŠS učást B: ucharakteristika oboru vzdělání – základní škola speciální u Základní škola speciální – obsah vzdělávání učást C: udíl I – vzdělávání žáků se středně těžkým MP upojetí a cíle uklíčové kompetence (6) uvzdělávací oblasti (9) uprůřezová témata (6) urámcový učební plán udíl II – vzdělávání žáků s těžkým MP a souběžným postižením více vadami upojetí a cíle uklíčové kompetence (5) – chybí kompetence občanské uvzdělávací oblasti (5) uchybí průřezová témata urámcový učební plán u Základní škola speciální – obsah vzdělávání udíl I – vzdělávání žáků se středně těžkým MP uvzdělávací oblasti (9) a vzdělávací obory: uJazyková komunikace (Čtení, Psaní, Řečová výchova) uMatematika a její aplikace (Matematika) uInformační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) uČlověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) uČlověk a společnost (Člověk a společnost) uČlověk a příroda (Člověk a příroda) uUmění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) uČlověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova, Zdravotní tělesná výchova) uČlověk a svět práce (Člověk a svět práce) u Základní škola speciální – obsah vzdělávání udíl II – vzdělávání žáků s těžkým MP a souběžným postižením více vadami uvzdělávací oblasti (5) a vzdělávací obory: uČlověk a komunikace (Rozumová výchova, Řečová výchova) uČlověk a jeho svět (Smyslová výchova) uUmění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) uČlověk a zdraví (Pohybová výchova, Zdravotní tělesná výchova, Rehabilitační výchova) uČlověk a svět práce (Pracovní výchova) Základní škola speciální učást D: uvzdělávání žáků s kombinací postižení umateriální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZŠS uzásady pro zpracování školního vzdělávacího programu (ŠVP) uslovník použitých výrazů u VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM V RÁMCI PROFESNÍ PŘÍPRAVY uprofesní příprava – příprava na profesní činnosti podle schopností, možností a zájmů žáků s MP u upřispívá k podpoře k sociální inkluzi a ke zkvalitnění života u umožnosti profesní přípravy jedinců s mentálním postižením: ustřední odborné učiliště (SOU), střední odborná škola (SOŠ) – pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje, může navštěvovat jakoukoliv střední školu uškola, třída, oddělení nebo studijní skupina zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona uodborné učiliště (OU) upraktická škola (PŠ) – dvouletá či jednoletá Střední školy pro žáky s mentálním postižením uodborné učiliště (OU) u upro absolventy základní školy (žáky s LMP) unavazuje na vzdělávací program základní školy, jehož učivo prohlubuje a doplňuje udélka trvání 2 nebo 3 roky uobory: Kovářské práce, Kamenické práce, Zámečnické práce a údržba, Papírenské práce, Prodavačské práce, Pekařské práce, Šití oděvů a další uukončení: závěrečná zkouška + vysvědčení, příp. závěrečná zkouška + výuční list (2 roky), závěrečná zkouška + výuční list (3 roky) uučební dokument: Rámcové vzdělávací programy pro odborné vzdělávání (2009 – 2012) u Střední školy pro žáky s mentálním postižením upraktická škola s dvouletou přípravou uurčena pro: uabsolventy základní školy (žáky s LMP) uabsolventy základní školy speciální (žáky se STMP) užáci, kteří ukončili základní školu v nižším než 9. ročníku uv odůvodněných případech absolventy základní školy (žáky intaktní) uzaměřena na přípravu pro výkon jednoduchých činností a činností v oblasti praktického života ucílem je: rozšířit všeobecné vzdělání dosažené v průběhu povinné školní docházky; vybavit základy odborného vzdělání a základy manuálních dovedností v oboru dle zaměření uučební dokument: Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola dvouletá (od 1. 9. 2012) u Střední školy pro žáky s mentálním postižením upraktická škola s jednoletou přípravou uurčena pro: uabsolventy základní školy (žáky s LMP) uabsolventy základní školy speciální (žáky se STMP, TMP) - prohlubuje učivo ZŠ speciální užáky s těžkým zdravotním postižením, zejména s těžkým mentálním postižením, s více vadami a autismem ucílem je: příprava na práci v chráněných pracovištích, na pomocné a úklidové práce v sociálních či zdravotnických zařízeních, popř. v MŠ či školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona uodborné předměty: rodinná výchova, ruční práce a praktická cvičení udůraz se klade na praktická cvičení (12 hodin týdně) uukončení: závěrečná zkouška + vysvědčení o závěrečné zkoušce uučební dokument: Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola jednoletá (od 1. 9. 2012) u Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením umožnosti dalšího vzdělávání osob s mentálním postižením u uvečerní školy u ukurzy k doplnění vzdělání u uaktivační centra u Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením uvečerní školy upro absolventy základních škol speciálních, pro absolventy praktických škol upro osoby, které neměly dříve možnost absolvovat povinnou školní docházku uzřizovatelem jsou často zapsané spolky (dříve občanská sdružení, např. Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením) uvznik iniciují rodiče, pracovníci v sociálních službách a další odborníci, kteří mají zájem dále osoby s mentálním postižením rozvíjet uvýuka probíhá v prostorách školy (výjimečně domova pro osoby se zdravotním postižením), v odpoledních hodinách, 2x týdně, 2 - 3 hodiny uvýuka se neřídí vzdělávacími programy u Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením ucíl: rozvíjení komunikačních dovedností, opakování učiva, orientace v životě, čtení časopisů a knih, psaní dopisů, práce s PC, rozvoj estetického vnímání, hybnosti, popř. učení se cizím jazykům uhlavním smyslem je prohlubování sociálních kontaktů a smysluplné trávení volného času Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením ukurzy k doplnění vzdělání ukurzy poskytuje: uzákladní škola uzákladní škola speciální uurčeno pro: uosoby, které započaly vzdělání, ale neměly možnost získat adekvátní vzdělání odpovídající jejich možnostem uosoby, které byly dříve zbaveny povinnosti vzdělávat se učastými účastníky kurzů jsou klienti domovů pro osoby se zdravotním postižením ukurz pro získání základního vzdělání (školský zákon, § 55) ukurz k získání základů vzdělání poskytovaný základní školou speciální u Celoživotní vzdělávání osob s mentálním postižením uaktivační centra u uškolské zařízení u uposkytování vzdělávacích aktivit dospělým osobám s MP s absolvovanou povinnou školní docházkou u upodpora v nalezení uplatnění na chráněném nebo otevřeném trhu práce u