Psychopedie Pedagogika osob s mentálním a psychickým onemocněním Klasifikace mentálního postižení usystémy klasifikace nemocí či duševních poruch uMezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů - MKN (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems - ICD) uDiagnostický a statistický manuál duševních poruch (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - DSM) uMezinárodní klasifikace funkčních schopností, postižení a zdraví - MKF (International Classification of Functioning, Disability and Health - ICF) u uklasifikace MP podle uetiologie uobdobí, kdy MP došlo utypu chování u Klasifikace mentálního postižení uMezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů – MKN (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems – ICD) u uv současné době platí desátá revize (MKN – 10, ICD – 10) u uvydána v roce 1992, s platností od 1. 1. 1993 u umentální retardace je zařazena v kapitole V: Poruchy duševní a poruchy chování u uobor Psychiatrie F00 - F99 u Klasifikace mentálního postižení ukvantitativní hledisko: udruh postižení uF70 - F79 Mentální retardace ustupeň postižení uF 70 Lehká mentální retardace (dříve debilita) uF 71 Středně těžká mentální retardace (dříve imbecilita) uF 72 Těžká mentální retardace (dříve idiocie prostá) uF 73 Hluboká mentální retardace (dříve idiocie hluboká) uF 78 Jiná mentální retardace uF 79 Nespecifikovaná mentální retardace utyp postižení (viz klasifikace MP podle typu chování) ueretický (nepokojný, dráždivý, instabilní) utorpidní (apatický, netečný, strnulý) unevyhraněný u Klasifikace mentálního postižení ukvalitativní hledisko: u uinteligenční kvocient (IQ) je ovlivňován neintelektovými jevy: uadaptace, neklid uzájem uzvídavost, aktivace, osobní tempo upozornost, paměť uschopnost nápodoby uschopnost motivace uřečový projev uemoční stabilita, preferovaný způsob řešení problémů Ø Ødané faktory vyjadřují míru využitelnosti zachované inteligence u Klasifikace mentálního postižení uDiagnostický a statistický manuál duševních poruch (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – DSM) uklasifikace duševních poruch užívaná ve Spojených státech uDSM vydává Americká psychiatrická asociace (APA) uv roce 2000 byla publikována revize DSM-IV pod označením DSM-IV-TR (Text revision) uv současné době platí pátá verze Diagnostického a statistického manuálu duševních poruch (DSM-5) umentální postižení patří podle DSM-5 mezi neurovývojové poruchy uMentální postižení (Lehké mentální postižení-317, Středně těžké mentální postižení-318.0, Těžké mentální postižení-318.1, Hluboké mentální postižení-318.2) u315.8 Celkové opoždění vývoje u319 Nespecifikované mentální postižení u Klasifikace mentálního postižení uMezinárodní klasifikace funkčních schopností, postižení a zdraví – MKF (International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF) u uschválena všemi členskými zeměmi WHO v roce 2001 u upodává nový pohled na pojmy „zdraví“ a „postižení“ u ubere v úvahu sociální aspekty postižení, na něhož nepohlíží pouze jako na medicínskou či biologickou poruchu u ubere v úvahu faktory životního prostředí, které ovlivňují člověka a jeho fungování u Klasifikace mentálního postižení uMezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů – MKN (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems – ICD) u uv současné době platí desátá revize (MKN – 10, ICD – 10) u uvydána v roce 1992, s platností od 1. 1. 1993 u umentální retardace je zařazena v kapitole V: Poruchy duševní a poruchy chování u uobor Psychiatrie F00 - F99 u Klasifikace mentálního postižení uklasifikace obsahuje dvě části a každá část má dvě komponenty: ufunkční schopnosti a disabilita – tělesné funkce a tělesné struktury, aktivity a participace uspolupůsobící faktory – faktory prostředí, osobní faktory u uod července 2010 revize u uzávazná pro lékaře, psychology, terapeuty, speciální pedagogy, sociální pracovníky u uurčena pro měření zdravotního postižení na individuální i populační úrovni u uvyužívá k označení malá písmena (rozdíl od MKN – 10) u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení ukaždá osobnost je syntézou psychických, fyzických i sociálních znaků, přičemž nejpodstatnějším jevem je její jedinečnost u uve snaze popsat obecnou charakteristiku osobnosti jedinců s mentálním postižením je nutné si uvědomit, že nejde pouze o časové opoždění duševního vývoje, ale také o strukturální vývojové změny (Valenta in Valenta, Müller 2013) u ukaždý člověk s mentálním postižením je jedinečnou osobností se specifickými rysy, přesto se u většiny z nich projevují společné znaky u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - LMP uLehké mentální postižení - LMP (IQ 69-50) uetiologie: negenetické poškození plodu 10 %, vlivy sociální a kulturní 30 %, polygenní dědičnost 60 % upsychomotorický vývoj: uzaostávají již od kojeneckého věku ukolem 3. roku života opoždění o jeden rok unápadnější obtíže mezi 3. - 6. rokem (malá slovní zásoba, opožděný vývoj řeči, vady řeči, chudá aktivní i pasivní slovní zásoba, nedostatečná zvídavost, stereotyp ve hře) uhlavní obtíže nastávají v prvních letech školní docházky (konkrétní mechanické myšlení, slabá paměť, vázne analýza a syntéza, JM i HM lehce opožděna) uJM a HM: lehce opožděny, poruchy pohybové koordinace, během dospívání a dospělosti může dosáhnout normy u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - LMP uvnímání (Rubinštejnová, 1986): uzúžení rozsahu vnímaného materiálu unediferencovanost jevů uinaktivita vnímání upozornost: povrchní, krátkodobá, nestálá, ulpívavá, 15 - 20 minut, pravidelné opakování, rozmanitost činností, relaxace, strukturace učiva na kratší úseky, verbalizace činností, opakovací úkoly upaměť: mechanická s individuálně různou kapacitou, názornost, motivace, pochopení obsahu usebehodnocení: přeceňování či podceňování usebeobsluha: možná samostatnost v sebeobsluze po celý život umyšlení: jednoduché, konkrétní, stereotypní, rigidní, nesamostatné, nepřesné, infantilní, nedosáhne rozvoje logického myšlení, vázáno na realitu, pasivní postoj k řešení problémů u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - LMP uřeč: může být postižena ve všech složkách (receptivní, expresivní, slovní zásoba, gramatika), opožděný vývoj řeči (až o 2 roky), chudý slovník, agramatizmy, neobratná artikulace, častá dyslálie, selhávání ve stresujících situacích, dobrá napodobovací schopnost, modulace a reprodukce písní, budování řečových stereotypů, rozvoj obsahové i formální stránky řeči (pojmenování předmětů, osob, dějů, řečový vzor) uemotivita: ucitová nezralost, neadekvátnost citů, nízká sebekontrola, značná sugestibilita, závislé na temperamentu ucitová labilita, impulzivnost, úzkostnost, ocitají se v rozporu se společností, v důsledku toho, že se často a dlouho nedaří uspokojovat situace, které jsou společností kladně emočně hodnoceny u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - LMP umotivace a vůle: nedostatek vůle (hypobulie, abulie), projevující se nesamostatností, nedostatkem iniciativy, neschopností řídit vlastní jednání, impulzivitou a neschopností překonávat překážky, odlišná hierarchie potřeb, řídí se nejjednoduššími motivy usocializace: MP je společností přijímáno jako stigmatizující postižení, jehož hlavním problémem je dorozumění s lidmi s mentálním postižením, jejich reakce, sebeovládání a chování (Vágnerová, 2014): ustereotyp v sociálních vztazích ujsou spokojeni ve svém rodinném prostředí, což může vést k sociální izolovanosti uvýchovné působení a rodinné prostředí mají velký význam pro socializaci umnoho dospělých je schopno udržovat sociální vztahy uchráněné bydlení, pracovní místa zřízená pro OZP, partnerské a přátelské vztahy u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - LMP •zařazení v povinné školní docházce: základní škola •profesní příprava: střední odborné učiliště, střední odborná škola (pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje, může navštěvovat jakoukoliv střední školu), odborné učiliště, praktická škola •pracovní návyky a dovednosti: jednoduché učební obory, jednoduché manuální činnosti, mnoho dospělých schopno jednoduché práce •výskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 80 %, v populaci 2,6 % u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - STMP uStředně těžké mentální postižení - STMP (IQ 49-35) uetiologie: uvětšinou organická etiologie ugenetické příčiny jsou v 10 % chromozomální aberace, ve 3 % vrozené poruchy metabolismu udále traumata, infekce CNS upřidružená postižení, onemocnění: epilepsie, poruchy autistického spektra, další neurologické potíže, psychiatrická onemocnění, tělesné potíže, somatická postižení méně častá upsychomotorický vývoj: uvelmi opožděn již od raného věku uv 6 - 7 letech života dosahují úrovně max. 3 let uJM a HM: vývoj zpomalen, trvalá neobratnost, nekoordinovanost pohybů, neschopnost jemných úkonů u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - STMP uproces učení: učení omezené, mechanické, trvá velmi dlouhou dobu uvnímání: omezeno v důsledku epilepsie, neurologických a tělesných obtíží usebeobsluha: částečná samostatnost, někdy potřeba pomoc a dohled po celý život umyšlení: uvýrazné opoždění rozvoje myšlení přetrvává do dospělosti uomezení psychických procesů urozdíly mezi jednotlivci – u některých žáků se STMP lze při kvalifikovaném pedagogickém vedení rozvinout základy čtení, psaní a počítání umyšlení je stereotypní, rigidní, nepřesné, ulpívající na nepodstatných, ale nápadných detailech uslabá schopnost kombinace a usuzování u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - STMP uřeč: uve vývoji opožděná, agramatická, dyslálie přetrvává do dospělosti urozdíly mezi jednotlivci – velmi jednoduchá řeč (věty, slovní spojení) nebo pouze nonverbální komunikace s porozuměním základním verbálním instrukcím uemotivita: labilita, nevyrovnanost, infantilismus, dráždivost, výbušnost, afektivita, negativismus uzařazení v povinné školní docházce: základní škola, případně základní škola speciální uprofesní příprava: praktická škola upracovní návyky a dovednosti: ujednoduché pracovní zařazení s dohledem, chráněná pracoviště, pracovní místa zřízená pro OZP unejsou schopni samostatně řešit náročnější situace uvýskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 12 %, v populaci 0,4 % Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - TMP uTěžké mentální postižení - TMP (IQ 34-20) uetiologie: genetické příčiny i negenetické příčiny (poškození zárodečné buňky embrya, plodu, novorozence, malformace CNS - mikrocefalie, makrocefalie či infekce - zarděnky) upřidružená postižení, onemocnění: velmi častá tělesná i další postižení upsychomotorický vývoj: výrazně opožděn již v předškolním věku uJM a HM: značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů usebeobsluha: dlouhodobým tréninkem lze osvojit základní hygienické návyky, někteří však nejsou schopni udržet tělesnou čistotu ani v dospělosti upoznávací procesy: uznačné omezení vnímání, pozornosti a paměti upoznávají blízké osoby u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - TMP uřeč: uminimální rozvoj komunikativních dovedností, řeč omezena na jednotlivá slova, skřeky, často nevytvořena uecholálie, perseverace uemotivita: výrazné porušení afektivní sféry, nestálost nálad, impulzivita uzařazení v povinné školní docházce: základní škola speciální uprofesní příprava: praktická škola, omezeno upracovní návyky a dovednosti: upři soustavné péči jsou schopni vykonávat jednoduché úkony upotřeba celoživotní péče učasté umístění v Domovech pro osoby se zdravotním postižením uvýskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 7 %, v populaci 0,3 % u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - HMP uHluboké mentální postižení - HMP (IQ 19 a níže) uetiologie: většinou organická upřidružená postižení, onemocnění: uběžná neurologická, smyslová a jiná tělesná postižení, časté jsou nejtěžší formy poruch autistického spektra, atypický autismus uvětšina imobilní či omezena v pohybu ustereotypní automatizmy upoznávací procesy: těžké omezení ve schopnosti porozumět požadavkům nebo instrukcím usebeobsluha: inkontinence, neschopnost základní sebeobsluhy, vyžadují péči ve všech základních životních úkonech u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení - HMP uřeč: upouze rudimentární neverbální komunikace uvýkřiky, grimasy uněkdy lze dosáhnout porozumění základním požadavkům uzařazení v povinné školní docházce: uzákladní škola speciální uindividuální vzdělávání (§ 40, § 42 školského zákona) uvyužití momentů a terapií, které umožní přiblížení intrauterinního života uemotivita: utotální poškození afektivní sféry usebepoškozování unedožívají se vysokého věku uvýskyt: z celkového počtu jedinců s MP - 1 %, v populaci 0,2 % u Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení uJiné mentální postižení ustanovení stupně MP je nesnadné pro přidružené senzorické, somatické postižení, těžké poruchy chování, pro autismus u u uNespecifikované mentální postižení umentální postižení je prokázané, není však dostatek informací pro zařazení osoby do některého z uvedených stupňů u