MAKRO - MIKROEKONOMIE MODEL DOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MODEL DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V rámci této přednášky se dozvíte: • jaké jsou podmínky nutné pro fungování dokonalé konkurence, co znamená zlaté pravidlo maximalizace zisku, kdy dokonale konkurenční firma ukončí svou činnost, jak se firma rozhoduje o objemu výstupu v krátkém a dlouhém období a co rozumíme pod pojmem efektivnost dokonalé konkurence. Literatura: TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ. Základy mikroekonomie. Praha: CP Books, 2011. ISBN 978-80-251-3577-8, ss. 135-154 SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE PODSTATA DOKONALÉ KONKURENCE • předpoklady modelu dokonale konkurenčního trhu: existence atomistické tržní struktury: firmy jsou cenovými příjemci (price takers), neexistující preference spotřebitelů: produkt je homogenním produktem, dokonalá mobilita výrobních faktorů: volný vstup firem do odvětví i volný výstup firem z odvětví, a trh se vyznačuje plnou transparentností: firmy mají dokonalé informace o vývoji na trhu. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE PODSTATA DOKONALÉ KONKURENCE • princip neexistence cenové různorodosti: pokud by na dokonale konkurenčním trhu existovaly různé ceny pro jedno zboží, pak by stejný úsudek poptávajících a jejich dokonalá informovanost nakonec vedly k prodeji tohoto zboží za nej nižší rovnovážnou tržní cenu. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 4 -■-■ OBRÁZEK 7-1: TVORBA CENY A PŘÍMKA INDIVIDUÁLNÍ POPTÁVKY PODSTATA DOKONALÉ KONKURENCE • dokonale konkurenční trh: trh, na němž působí velký počet ekonomických subjektů, které vzhledem ke svému tržnímu podílu, neexistenci preferencí a existenci dokonalé informovanosti nejsou schopny významným způsobem ovlivnit cenu příslušné produkce. • hlavním cíl spotřebitele: maximalizace jeho užitku. • hlavní cíl firmy: maximalizace zisku. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 6 VÝSTUP FIRMY VE VELMI KRÁTKÉM OBDOBÍ • velmi krátké období: firmy nemohou ovlivňovat výši své produkce —» nabídková křivka zcela neelastická. • dokonale neelastická křivka tržní nabídky (S): nemožnost změnit výši produkce -> cena je určena změnou poptávky. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OBRÁZEK 7-2: ÚROVEŇ VÝSTUPU FIRMY VE VELMI KRÁTKÉM OBDOBÍ VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • krátké období: počet firem v odvětví je fixní. • maximalizace ekonomického zisku: firma musí produkovat právě takové množství výstupu, jehož další přírůstek nevyvolá dodatečnou změnu zisku: UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 9 VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ Ak ATR ATC AQ AQ AQ AQ AQ ATR _ ATC AQ ~ AQ (7.2) „ ATR ATC 0 =--- (7.3) (7.4a) MAKRO - MIKROEKONOMIE MR = MC (7.4b) SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • zlaté pravidlo maximalizace zisku: firma maximalizuje svůj zisk tehdy, pokud vyrábí takové množství produkce, při němž její mezní příjmy odpovídají jejím mezní nákladů. Pro toto pravidlo platí, že: firma maximalizuje ekonomický zisk, nezávisle na tom, v jaké tržní struktuře se pohybuje, pro dosažení maximálního zisku je nutná záporná druhá derivace, neboť v opačném případě by firma nemaximalizovala zisk, ale ztrátu. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OBRÁZEK 7-3: UROVEN VÝSTUPU MAXIMALIZUJÍCÍ ZISK DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ MAKRO - MIKROEKONOMIE VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • firma maximalizuje zisk pokud: se její mezní příjmy rovnají mezním nákladům, nebo pokud dosahuje největšího rozdílu mezi celkovými příjmy a celkovými náklady. • nulový ekonomický zisk: firma dosahuje v okamžiku, kdy se celkové příjmy firmy rovnají jejím krátkodobým celkovým nákladům, resp. průměrné příjmy rovnají průměrným nákladům -> maximální rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ • zlaté pravidlo maximalizace zisku: firma vyrábí takový objem produkce, při kterém se cena této produkce rovná mezním příjmům a mezním nákladům na produkci: P = MR = MC (7.5) UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 14 VÝSTUP FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ pravidlo převrácené elasticity: s růstem cenové elasticity klesá rozdíl mezi cenou statku a mezními náklady firmy na jeho produkci: P- 7 + 1 = MC (7.6) V •PD J P-MC (7.7) 'PD SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE INDIVIDUÁLNÍ A TRŽNÍ NABÍDKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU V KRÁTKÉM OBDOBÍ • křivka tržní nabídky (S): horizontální součet křivek individuální nabídky. • pozitivní sklon křivek nabídky odráží fakt, že krátkodobé mezní náklady rostou, vzrůstá-li výstup firmy. • otázka: Jak lze ovšem vysvětlit identitu individuálních křivek nabídky s křivkami mezních nákladů? UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OBRÁZEK 7-4: KONSTRUKCE KŘIVKY NABÍDKY DOKONALE KONKURENČNÍHO ODVĚTVÍ V KRÁTKÉM OBDOBÍ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 17 • faktory ovlivňující polohu křivky tržní nabídky: množství firem působících v odvětví, velikost objemu produkce každé z firem působící v odvětví a změny cen vstupů (efekt externích cen). • cenová elasticita nabídky: míra citlivosti tržní nabídky na změnu ceny nabízeného produktu: e PS AQ AP Q (7.8) SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ P MAKRO - MIKROEKONOMIE INDIVIDUÁLNÍ A TRŽNÍ NABÍDKA NA DOKONALE KONKURENČNÍM TRHU V KRÁTKÉM OBDOBÍ • tři druhy elasticity: cenově elastickou nabídku (ePS > i): růst ceny výrobku o jeden procentní bod zvýší nabízené množství tohoto výstupu o více než jedno procento -» křivka nabídky se stává plošší, • jednotkově elastickou nabídku (ePS = i): růst ceny statku o jedno procento zvýší nabízené množství výstupu také o jeden procentní bod -> sklon křivky nabídky je roven 45° cenově neelastickou nabídku (ePS < i): růst ceny výstupu o jeden procentní bod zvýší nabízené množství tohoto výstupu o méně než jedno procento -> křivka se stává strmější. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • při fungování firmy může nastat jedna ze tří situací: firma dosahuje kladného ekonomického zisku nachází -» nad úrovní normálního zisku, firma dosahuje nulového ekonomického zisku -> na úrovni normálního zisku, nebo firma vykazuje záporný ekonomický zisk (ekonomickou ztrátu) -> pod úrovní normálního zisku. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • krátké období: firma nemůže opustit trh a nemůže se vyhnout platbě fixních nákladů, které bude hradit i v případě dočasného uzavření produkce. • výhodách či nevýhodách navazující produkce: • pokračuje-li v činnosti: bude mít příjmy, ale na druhé straně ponese variabilní i fixní náklady, ukončí-li svou činnost: nebude mít žádné příjmy, ale současně ponese fixní náklady. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ • čistý příjem z produkce: rozdíl mezi celkovými příjmy a variabilními náklady: čistý příjem z produkce je kladný, může být použit na vykompenzování fixních nákladů a snížení ztrát a firma může pokračovat v produkci. čistý příjem z produkce je záporný, pak vytlačí celkovou ztrátu nad fixní náklady a firma tak uzavírá svou produkci. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OBRÁZEK 7-5: KŘIVKA NABÍDKY DOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM OBDOBÍ (A) A BOD UZAVŘENÍ FIRMY (B) MAKRO - MIKROEKONOMIE 23 ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V KRÁTKÉM OBDOBÍ bod uzavření firmy: firma ukončí svou činnost v okamžiku, kdy její celkový příjem nebude schopen pokrýt její variabilní náklady: TR LAC (7.13) • křivka nabídky dokonale konkurenční firmy v dlouhém období: totožná s tou částí křivky dlouhodobých mezních nákladů, která leží nad křivkou dlouhodobých průměrných nákladů. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 32 ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V DLOUHÉM OBDOBÍ • otázka: firma v dlouhém období rozhoduje o vstupu na trh víme, kdy se ale rozhoduje o ukončení své činnosti? • firma v dlouhém období do svých nákladů zahrnuje pouze náklady variabilní a tyto celkové náklady musí být menší než celkový příjem: TR > LTC (7.14) UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 33 ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V DLOUHÉM OBDOBÍ firma ukončí svou činnost a odejde z daného odvětví v okamžiku, když její celkové příjmy nepokryjí plně její dlouhodobé celkové náklady: TR LTC Q O (7.75a) AR(P) < LAC (7.7 5b) SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 34 ROZHODOVÁNÍ FIRMY O PRODUKCI V DLOUHÉM OBDOBÍ • firma rozhodne vystoupit z odvětví: okamžik, kdy cena výstupu, jenž tato firma produkuje, není schopna pokrýt výši dlouhodobých průměrných nákladů této firmy —» bod odchodu z odvětví: P = min. LAC = LMC (7.7 6) UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 35 EFEKTIVNOST DOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU • výrobní efektivnosti: v případě, že firmy působící na trhu vyrábějí daný objem výstupu s minimálními náklady. • alokační (rozdělovači) efektivnost: v případě, kdy objem výstupu, jež dokonale konkurenční firmy působící v daném odvětví nabízejí zcela odpovídá objemu statků či služeb, který na tomto trhu poptávají spotřebitelé. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 36 EFEKTIVNOST Z POHLEDU PREBYTKU SPOTŘEBITELE A PŘEBYTKU VÝROBCE • maximalizace celkového přebytku: v podmínkách rovnosti ceny, mezního užitku a mezních nákladů. • celkový přebytek: součet přebytku spotřebitele a přebytku výrobce. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 37 OBRÁZEK 7-9: EFEKTIVNOST A CELKOVÝ PŘEBYTEK P V V MAKRO - MIKROEKONOMIE přebytek \. spotřebitele \ přebytek výrobce >^ \f /s SLEZSKÁ^^^^ \ UNIVERZITA \ V OPAVĚ \D 38 0 Q, Q2 Q3 Q