MAKRO - MIKROEKONOMIE MODEL NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MODEL NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU V rámci této přednášky se dozvíte: jaké jsou podmínky a příčiny vzniku nedokonalé konkurence, jaké jsou formy nedokonalé konkurence a čím se jedna od druhé liší, co je to monopolní síla a jak proti ní můžeme bojovat, a proč je nedokonalá konkurence neefektivní. Literatura: TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ. Základy mikroekonomie. Praha: CP Books, 2011. ISBN 978-80-251-3577-8, ss. 155-172 SLEZSKA UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE PODSTATA NEDOKONALÉ KONKURENCE • předpoklady modelu nedokonale konkurenčního trhu: diferenciace produktu: výrobky se od sebe odlišují, firmy jsou cenovými tvůrci (price makers): záporný sklon křivky poptávky, existují bariéry vstupu do odvětví: zejména náklady, které vznikají firmám v případě jejich vstupu do odvětví, jak jsme to předpokládali u dokonalé konkurence, a velikost firem: firmy mají dokonalé informace o vývoji na trhu. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 3 PRÍČINA VZNIKU NEDOKONALÉ KONKURENCE • existence tržní síly firem: firma může ovlivňovat cenu svých produktů a stanovit ji na úrovni přesahující mezní náklady. • vznik tržní síly podporuj e: výlučné vlastnictví výrobních faktorů: know-how tak umožní firmě získat tržní sílu rostoucí výnosy z rozsahu: s rostoucím objemem výroby průměrné náklady klesají, • patenty, licence a koncese: vládní restrikce, popř. nedokonalé informace: omezení stejného přístupu na trh či informační nedokonalost mezi poptávajícími a nabízejícími. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE PRÍČINA VZNIKU NEDOKONALÉ KONKURENCE • Lernerův index: identický s převrácenou elasticitou poptávky a může nabývat hodnoty v intervalu od o do i (o - dokonalá konkurnce x i - monopol): UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 5 MONOPOL • monopol: tržní struktura, založená na existenci tržní síly (a jejich faktoru), která mu umožňuje, na rozdíl od dokonalé konkurence, i v dlouhém období maximalizovat ekonomický zisk. • čistý monopol: nabídkový monopol představující jediného výrobce v daném odvětví, který produkuje výrobek nemající žádné blízké substituty. • přirozený monopol: jediný výrobce produkující na straně nabídky, pro kterého je charakteristická klesající křivka průměrných dlouhodobých nákladů —» vysoké úspory z rozsahu. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 6 MONOPOL • přirozený monopol se zpravidla vyskytuje v investičně náročných odvětvích, kde tak vznikají technické bariéry vstupu do odvětví. • monopson: typ monopolu působící na straně poptávky, což znamená, že firma ovlivňuje ceny vstupů. • geografické vymezení trhu: místní x regionální x národní x celosvětový trh. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 7 MONOPOL • stanovení rovnovážné ceny: cena bude vyšší než mezní náklady na produkci, ale ne vyšší než poptávaná cena: P > MC = MR (8,2) • monopolní zisk (monopolní rentou): projev tržní sily monopolu. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 8 OBRÁZEK 8-1: ÚROVEŇ VÝSTUPU MAXIMALIZUJÍCÍHO ZISK MONOPOLU R/h C/i MAKRO - MIKROEKONOMIE MONOPOL • spotřebitelé jsou na základě zákona trhu ochotni koupit větší rozsah produkce, než je monopolem nabízen -> existence monopolu je pro spotřebitele nevýhodná: monopol realizuje svou produkci za vyšší ceny než dokonale konkurenční firma. monopol, z důvodu dosažení zisku, omezuje nabídku a tím snižuje spotřebu. • spotřebitel: z existence monopolu profituje pouze částečně. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE • antimonopolní opatření: progresivní zdaňování: stát se snaží odčerpat monopolní zisky. zákonné normy: legislativní nástroje postihující zneužívání výhod plynoucích z monopolního postavení (zákaz vázaného prodeje, cenové diskriminace, kartelových dohod nebo fúzí). zestátnění monopolu: stát získá majoritní, resp. absolutní podíl na vlastnictví monopolu. cenová regulace: stanovení ceny, kterou musí monopolní firma respektovat (stanovení ceny na úrovni průměrných nákladů). MAKRO - MIKROEKONOMIE SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ OBRÁZEK 8-2: REGULOVANÁ CENA A ROVNOVÁHA MONOPOLU MONOPOL • regulace je úspěšná pouze po určitou dobu: administrativní náklady, demotivující charakter, • globalizační aspekt. • účinným nástrojem v boji proti monopolním firmám může být odstranění bariér vstupu nebo technologický pokrok. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 13 OLIGOPOL • oligopol: existencí několika firem, které jsou právě tak velké, aby mohly ovlivňovat cenu na trhu a tím i určitou část tohoto trhu. • typy oligopolu: • podle typu nabízené produkce: čistý nebo diferencovaný oligopol, • podle strany na niž vyvíjí svou činnost: nabídkový oligopol a oligopson, podle počtu firem a jejich podílu na trhu: duopol (Cournotův model) či oligopol s dominantní firmou. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OLIGOPOL • koluzivní (smluvní) oligopol: v odvětví existuje několik velkých firem, které spolu uzavírají dohody o cenách a rozdělení trhů. • cíl smluvního oligopolu: zamezit cenovým válkám a zvýšit společný zisk na úkor potřebitele. • kartel: koluzivní oligopol vzniklý na bázi tajných dohod. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OLIGOPOL • model se zalomenou poptávkovou křivkou: analýza cenové neflexibility na trhu, na kterém produkuje několik málo firem. • cíl smluvního oligopolu: zamezit cenovým válkám a zvýšit společný zisk na úkor potřebitele. • kartel: koluzivní oligopol vzniklý na bázi tajných dohod. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 16 OBRÁZEK 8-3: MODEL SE ZALOMENOU POPTÁVKOVOU KŘIVKOU MAKRO - MIKROEKONOMIE O Q2 Q, Q3 Q OLIGOPOL • model cenového vůdce: tržní struktura, kdy je celková tržní poptávka rozdělena mezi jednu velkou dominantní firmu a skupinu malých a středních firem, kterým říkáme konkurenční lem. • oligopol jako tržní struktura je efektivnější než monopol. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 18 OBRÁZEK 8-4: MODEL CENOVÉHO VŮDCE MONOPOLNÍ KONKURENCE • monopolní konkurence: tržní struktura, která se nejvíce blíží dokonalé konkurenci, přičemž současně nese znaky konkurence nedokonalé: znaky dokonalé konkurence: atomistická tržní struktura a nízké bariéry vstupu znaky konkurence nedokonalé: diferencovaný produkt a existence tržní síly. • křivka poptávky po produkci monopolně konkurenční firmy: velmi elastická. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OBRÁZEK 8-5: VÝSTUP MONOPOLNĚ KONKURENČNÍ FIRMY MAXIMALIZUJÍCÍ ZISK (A) VE SROVNÁNÍ S MONOPOLEM (B) MONOPOLNÍ KONKURENCE • rozhodování monopolně konkurenční firmy o výstupu a ceně se velmi podobá rozhodování monopolu. • krátké období: firma se chová stejně jako monopol, • dlouhé období: dosahuje nulového ekonomického zisku. SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE OBRÁZEK 8-6: VÝSTUP MONOPOLNĚ KONKURENČNÍ FIRMY V KRÁTKÉM (A) A DLOUHÉM OBDOBÍ (B) MAKRO - MIKROEKONOMIE 23 NEEFEKTIVNOST NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU • výrobní efektivnost: produkují-li firmy takový rozsah produkce, při kterém jsou minimalizovány dlouhodobé průměrné náklady > monopol, oligopol i monopolní konkurence jsou výrobně neefektivní. • alokační efektivnost: produkuj í-li firmy takový rozsah produkce, který je spotřebiteli poptáván -> monopol, oligopol i monopolní konkurence jsou alokačně neefektivní. MAKRO - MIKROEKONOMIE SLEZSKÁ UNIVERZITA V OPAVĚ NEEFEKTIVNOST NEDOKONALE KONKURENČNÍHO TRHU • na nedokonale konkurenčním trhu dochází ke ztrátě spotřebitelského přebytku. • náklady mrtvé váhy: produkce, která nebyla vzhledem k podmínkám nedokonalé konkurence vyrobena -> projev neefektivnosti nedokonale konkurenčních trhů. UNIVERZITA V OPAVĚ MAKRO - MIKROEKONOMIE 25 OBRÁZEK 8-7: NEEFEKTIVNOST NEDOKONALE KONKURENČNÍ FIRMY