Regulace reklamy Ondřej Pavelek Co je reklama? •Reklamou se rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, propagaci ochranné známky, pokud není dále stanoveno jinak. • •Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a relevantní předpisy práva EU •Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se rozumí prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk a neperiodické publikace, rozhlasové a televizní vysílání, audiovizuální mediální služby na vyžádání, audiovizuální produkce, počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky. Zakázaná reklama •reklama zboží, služeb nebo jiných výkonů či hodnot, jejichž prodej, poskytování nebo šíření je v rozporu s právními předpisy, •reklama, která je nekalou obchodní praktikou; za takovou reklamu se nepovažuje umístění produktu v audiovizuálním díle nebo jiném zvukově obrazovém záznamu, splňuje-li podmínky stanovené jiným právním předpisem, •šíření nevyžádané reklamy v listinné podobě, pokud adresáta obtěžuje; za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena, •reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu jiným způsobem než prostřednictvím reklamního nebo propagačního zařízení zřízeného podle zvláštního právního předpisu, stanoví-li tak obec svým nařízením vydaným v přenesené působnosti •šíření anonymního oznámení týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování, •reklama na hazardní hru provozovanou bez základního povolení podle zákona upravujícího hazardní hry. • A dále je zakázaná reklama •Reklama nesmí být v rozporu s dobrými mravy, zejména nesmí obsahovat jakoukoliv diskriminaci z důvodů rasy, pohlaví nebo národnosti nebo napadat náboženské nebo národnostní cítění, ohrožovat obecně nepřijatelným způsobem mravnost, snižovat lidskou důstojnost, obsahovat prvky pornografie, násilí nebo prvky využívající motivu strachu. Reklama nesmí napadat politické přesvědčení. •Reklama nesmí podporovat chování poškozující zdraví nebo ohrožující bezpečnost osob nebo majetku, jakož i jednání poškozující zájmy na ochranu životního prostředí. • •Srovnávací reklama na léčivé přípravky určené k podávání lidem nebo na zdravotní služby je při splnění podmínek stanovených občanským zákoníkem přípustná, je-li zaměřena na osoby oprávněné tyto léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat anebo tyto zdravotní služby poskytovat. •Reklama nesmí, pokud jde o osoby mladší 18 let, •a) podporovat chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, •b) využívat jejich zvláštní důvěry vůči jejich rodičům nebo zákonným zástupcům nebo jiným osobám, •c) nevhodným způsobem je ukazovat v nebezpečných situacích. • Reklama na vymezené produkty: •Tabákové výrobky •Elektronické cigarety •Alkoholické nápoje •Léčivé prostředky •Potraviny •Kojenecká výživa •Darování lidských tkání •Ubytovací zařízení •Hazardní hry •Střelné zbraně •Pohřebnictví • • Reklama na alkoholické nápoje •Reklama na alkoholické nápoje nesmí •a) nabádat k nestřídmému užívání alkoholických nápojů anebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci nebo zdrženlivost, •b) být zaměřena na osoby mladší 18 let, zejména nesmí tyto osoby ani osoby, které jako mladší 18 let vyhlížejí, zobrazovat při spotřebě alkoholických nápojů nebo nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší 18 let oslovují, •c) spojovat spotřebu alkoholu se zvýšenými výkony nebo být užita v souvislosti s řízením vozidla, •d) vytvářet dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu, •e) tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů, •f) zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje. • Reklama podporující darování lidských tkání •Reklama podporující darování lidských tkání nebo buněk za finanční odměnu nebo jiné srovnatelné výhody se zakazuje. •Reklama týkající se potřeby nebo dostupnosti lidských tkání a buněk určených pro použití u člověka, jejímž účelem je nebo která může sloužit k získání finančního zisku nebo jiných srovnatelných výhod, se zakazuje. •x zákaz komercionalizace vlastního těla Potraviny • Reklama na potraviny musí splňovat požadavky stanovené zákonem o potravinách a tabákových výrobcích, zejména pokud jde o uvedení informace naznačující, že země původu potraviny je Česká republika, přímo použitelným předpisem Evropské unie o poskytování informací o potravinách spotřebitelům a přímo použitelnými předpisy Evropské unie, které stanoví pravidla pro použití označení původu, zeměpisných označení a tradičních výrazů. • Kojenecká výživa •Reklama na počáteční kojeneckou výživu musí obsahovat pouze vědecké a věcně správné údaje, může být uváděna pouze v publikacích zaměřených na péči o kojence a ve vědeckých publikacích a nesmí vést k závěru, že počáteční kojenecká výživa je rovnocenná mateřskému mléku nebo je lepší. Pohřebnictví •Reklama na provozování pohřební služby, na provozování krematoria nebo na provádění balzamace a konzervace nesmí být šířena •a) v areálu zdravotnického zařízení a zařízení sociálních služeb, •b) adresnou formou, zejména prostřednictvím dopisů, letáků nebo elektronickou poštou, nebo •c) v souvislosti s informováním o smrti. • Dozor a kontrola •Rada pro rozhlasové a televizní vysílání • Státní ústav pro kontrolu léčiv •Ministerstvo zdravotnictví •Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský •Ústav pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv •Úřad pro ochranu osobních údajů pro nevyžádanou reklamu šířenou elektronickými prostředky •Státní zemědělská a potravinářská inspekce •Celní úřady pro reklamu, propagaci nebo podporu hazardních her zakázaných •Krajské živnostenské úřady Děkuji za pozornost •