1 Komunitní plánování z pohledu právního řádu České republiky. Účastníci komunitního plánování sociálních služeb. PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. 2 Legislativní ukotvení KPSS nZákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. nVyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. n nKomunitní plán sociálních služeb n X nstřednědobý plán rozvoje sociálních služeb. 3 Legislativní ukotvení KPSS nKomunitní plánování sociálních služeb je pojem užívaný v ČR pro „střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb“, které zakotveno v § 3, písm. h) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, kdy za střednědobý plán rozvoje sociálních služeb se „…považuje strategický dokument obce nebo kraje schválený na dobu 3 let, který je výsledkem aktivního zjišťování potřeb osob na území obce nebo kraje a hledání způsobů jejich uspokojování s využitím dostupných zdrojů…“. 4 4 Působnost při zajišťování sociálních služeb nDíl 4 zákona o sociálních službách nObec (§94) n a) zjišťuje potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území, n X n b) může zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci s krajem, poskytovateli sociálních služeb na území obce a za účasti osob, kterým jsou poskytovány sociální služby. n 5 5 Působnost při zajišťování sociálních služeb nKraj (§95) n a) zjišťuje potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území, n b) zpracovává střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci s obcemi na území kraje, se zástupci poskytovatelů sociálních služeb a se zástupci osob, kterým jsou poskytovány sociální služby, a informuje obce na území kraje o výsledcích zjištěných v procesu plánování; n c) sleduje a vyhodnocuje plnění plánu rozvoje sociálních služeb za účasti zástupců obcí, zástupců poskytovatelů sociálních služeb a zástupců osob, kterým jsou sociální služby poskytovány. 6 6 Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb nNovela zákona o sociálních službách z roku 2014 přinesla v oblasti střednědobého plánování poměrně významné změny, a to zejména v § 3 písm. h) kdy za střednědobý plán rozvoje sociálních služeb považuje strategický dokument obce nebo kraje schválený na dobu 3 let...(viz předchozí). nJeho obsahem je souhrn a výsledky podkladových analýz a dat, popis způsobu zpracování plánu včetně vymezení spolupráce s obcemi, s poskytovateli sociálních služeb a osobami, kterým jsou sociální služby poskytovány, popis a analýza dostupných zdrojů a potřeb osob, kterým jsou sociální služby určeny, včetně ekonomického vyhodnocení, strategie zajišťování a rozvoje sociálních služeb obsahující popis budoucího žádoucího stavu a opatření, jejichž prostřednictvím by mělo být tohoto stavu dosaženo. 7 Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb nDále jsou v něm obsaženy povinnosti zúčastněných subjektů, postup sledování a vyhodnocování plnění plánu včetně způsobu, jakým lze provést změny v poskytování sociálních služeb a způsob zajištění sítě sociálních služeb na území kraje. nStřednědobý plán rozvoje sociálních služeb může být doplněn akčními plány zpracovanými na období jednoho roku, které vycházejí ze střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb. n 8 Legislativní ukotvení KPSS na Slovensku n Slovenský zákon 448/2008 Sb., o sociálních službách a o změně a o doplnění zákona č. 445/1991Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů ( lze v něm nalézt řadu shodných prvků s českou právní úpravou z oblasti poskytování sociálních služeb): ndefinuje pojmy komunita a komunitní plánování, nukládá povinnost plánovat sociální služby jak obcím, tak vyšším uzemním samosprávným celkům, n taxativně vymezuje, co musí v základních bodech komunitní plán sociálních služeb obsahovat. n 9 Kdo se účastní komunitního plánování sociálních služeb? n nTriáda n uživatelé zadavatelé poskytovatelé HEA008 HEA121 MANSTAND 10 Triáda n nTriáda/triangl je výraz, kterým je označováno partnerství mezi uživatelem, poskytovatelem a zadavatelem sociálních služeb. nZapojení všech zúčastněných stran je bezpodmínečně nutné, protože cílem plánování je vytvořit takový systém sociálních služeb, který odpovídá zjištěným potřebám komunity. Tyto potřeby proto musí být společně formulovány všemi, koho se sociální služby dotýkají. MC900129642[1] Triáda 11 12 Zadavatel n nZadavatel je ten, kdo je odpovědný za zajištění sociálních služeb odpovídajících místním potřebám - v našem případě se jedná o obec. nZastupitelé jakožto volení reprezentanti veřejnosti vytvářejí podpůrné politické klima pro realizaci komunitního plánu. MANSTAND 13 n nObec usnesením zastupitelstva deklaruje své odhodlání rozvíjet sociální služby, které se tak stane: ·projevem politické vůle v obci, ·potvrzením legitimity komunitního plánování, ·motivací pro zapojení dalších účastníků. Zadavatel 14 KPSS - jaký má přínos pro zadavatele - obec? n nZapojuje všechny účastníky systému sociálních služeb do přípravy a uskutečňování plánu sociálních služeb. nZvyšuje tak podíl občanů na rozhodovacím procesu o způsobu jejich zajišťování a zvyšuje míru zapojení občanů do dění v obci. 15 n nPodporuje dialog a spolupráci mezi obyvateli, zvyšuje pocit příslušnosti ke komunitě a umožňuje objevovat nové lidské i materiální zdroje. nUmožňuje obcím sdružovat stávající zdroje, zvyšuje efektivitu jejich využití. nZvyšuje efektivitu investovaných finančních prostředků, protože je vynakládá jen na takové služby, které jsou potřebné. n n n 16 Poskytovatel n nJe subjekt, který poskytuje a nabízí sociální služby a v problematice sociálních služeb se velmi dobře orientuje. nZná systémové i provozní záležitosti. nMá přehled o stávající poptávce i předpokládaných trendech v oblasti poskytování sociálních služeb na daném území. n n HEA008 17 Poskytovatel nPoskytovatelé sociálních služeb mohou být při splnění podmínek stanovených zákonem o sociálních službách: •územní samosprávné celky a jimi zřizované právnické osoby, •další právnické osoby (např. neziskové organizace, právnické osoby zřizované obcemi), •fyzické osoby, •MPSV a jím zřízené organizační složky státu nebo státní příspěvkové organizace, které jsou právnickými osobami. nVšichni poskytovatelé mají při komunitním plánování rovné postavení. Jejich cíle a záměry mají stejnou váhu. 18 KPSS – jaký má přínos pro poskytovatele sociálních služeb? n nSpolupráce na tvorbě místní sociální politiky, nzmapování aktuálních potřeb uživatelů, nnavázání užší spolupráce se zadavatelem a jednotlivými poskytovateli, nprezentace své činnosti v katalogu poskytovatelů sociálních služeb. n P1010107 19 Uživatel n nLidé v nepříznivé nebo tíživé sociální situaci, kterým jsou služby určeny a využívají je. nVyjadřují se ke kvalitě poskytovaných sociálních služeb a definují své potřeby v této oblasti. nNejdůležitějšími účastníky KP, jejich pohled je v KP nepostradatelný. nCíle a záměry uživatelů mají při komunitním plánování stejnou váhu jako cíle a záměry zadavatelů a poskytovatelů. n HEA121 20 nVyhledávání, oslovování a zapojování uživatelů do práce na komunitním plánu je nenahraditelná možnost: -jak zjistit potřeby v sociálních službách, -jak získat informace o kvalitě poskytovaných služeb, -jak objevit existující mezery v jejich nabídce a jak objevit nové zdroje pro uspokojování potřeb (např. svépomocné aktivity). nZapojování uživatelů do procesu KPSS patří k nejslabším článkům celého procesu. n 21 KPSS – jaký má přínos pro uživatele? nMožnost prosazovat své zájmy a práva. nZvýšení dostupnosti a kvality poskytovaných služeb. nPlánování nabídky služeb probíhá dle potřeb uživatelů. nZmírnění sociálního znevýhodnění skupin uživatelů. nBez uživatelů není KPSS – základní princip KPSS. nKdyž nejde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře. n 22 Veřejnost n nVšichni ostatní zájemci, kterým nejsou sociální služby a jejich fungování na poskytování lhostejné. nDůležité je pravidelné informování veřejnosti o průběhu komunitního plánování. nZapojení veřejnosti do procesu komunitního plánování je nezbytné, ale n velmi obtížné. n MC900304509[1] 23 Další organizace n nPři přípravě KPSS jsou osloveny a vyzvány ke spolupráci místní organizace i zájmové skupiny, kterých se poskytování sociálních služeb dotýká (např. veřejné instituce, nemocnice, úřad práce, školy, NNO, policie), ale také občanské iniciativy, etnické skupiny včetně skupin, se kterými je obtížná komunikace. n MC900441942[1] 24 Organizační struktura nOrganizační struktura a dobře zvládnuté řídící procesy jsou jedním z hlavních pilířů KPSS, který rovněž nástrojem pro efektivní zapojování všech účastníků KPSS. nPrimárním účelem budování organizačních struktur je iniciace, příprava a vytvoření organizačního prostředí, jehož prostřednictvím dosahujeme vizí a cílů KPSS a potažmo i komunity. 25 Organizační struktura nKaždá organizační struktura je svým způsobem originální a neopakovatelná (lidé mají odlišné přednosti a nedostatky, jinou životní a profesionální zkušenost, každá komunita má jiné podmínky a potřeby). nSnahy o transplantaci či implementaci převzatých organizačních struktur jsou odsouzeny k nezdaru. nOrganizační strukturu je vždy nutno přizpůsobit potřebám a charakteristikám lidí a ne lidi pevné struktuře !!! 26 Organizační a řídící struktura KPSS v Olomouci 27 Děkuji Vám za pozornost nKontakt: n PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. n nTelefon: + 420 602 752 263 nE-mail: miroslav.pilat@seznam.cz n Pro zájemce 28