1
Komunitní plánování z pohledu právního řádu České republiky. Účastníci komunitního plánování
sociálních služeb.
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.

2
Legislativní ukotvení KPSS
nZákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. nVyhláška č. 505/2006
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších
předpisů.
n
nKomunitní plán sociálních služeb
n X
nstřednědobý plán rozvoje sociálních služeb.

3
Legislativní ukotvení KPSS
nKomunitní plánování sociálních služeb je pojem užívaný v ČR pro „střednědobé plánování rozvoje
sociálních služeb“, které zakotveno v § 3, písm. h) zákona č. 108/2006 Sb.,  o sociálních
službách,  ve znění pozdějších předpisů, kdy za střednědobý plán rozvoje sociálních služeb se
„…považuje strategický dokument obce nebo kraje schválený na dobu
3 let, který je výsledkem aktivního zjišťování potřeb osob na území obce nebo kraje a hledání
způsobů jejich uspokojování s využitím dostupných zdrojů…“.

4
4
Působnost při zajišťování
sociálních služeb
nDíl 4 zákona o sociálních službách
nObec (§94)
n   a) zjišťuje potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém
území,
n X
n   b) může zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci
s krajem, poskytovateli sociálních služeb na území obce a za účasti osob, kterým jsou poskytovány
sociální služby.
n

5
5
Působnost při zajišťování
sociálních služeb
nKraj (§95)
n   a) zjišťuje potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území,
n   b) zpracovává střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci s obcemi na území kraje,
se zástupci poskytovatelů sociálních služeb a se zástupci osob, kterým jsou poskytovány sociální
služby, a informuje obce na území kraje
o výsledcích zjištěných v procesu plánování;
n  c) sleduje a vyhodnocuje plnění plánu rozvoje sociálních služeb za účasti zástupců obcí,
zástupců poskytovatelů sociálních služeb a zástupců osob, kterým jsou sociální služby poskytovány.

6
6
Střednědobý plán rozvoje
sociálních služeb
nNovela zákona o sociálních službách z roku 2014 přinesla v oblasti střednědobého plánování poměrně
významné změny, a to zejména v § 3 písm. h) kdy za střednědobý plán rozvoje sociálních služeb
považuje strategický dokument obce nebo kraje schválený na dobu 3 let...(viz předchozí).
nJeho obsahem je souhrn a výsledky podkladových analýz
a dat, popis způsobu zpracování plánu včetně vymezení spolupráce s obcemi, s poskytovateli
sociálních služeb
a osobami, kterým jsou sociální služby poskytovány, popis a analýza dostupných zdrojů a potřeb
osob, kterým jsou sociální služby určeny, včetně ekonomického vyhodnocení, strategie zajišťování a
rozvoje sociálních služeb obsahující popis budoucího žádoucího stavu
a opatření, jejichž prostřednictvím by mělo být tohoto stavu dosaženo.

7
Střednědobý plán rozvoje
sociálních služeb
nDále jsou v něm obsaženy povinnosti zúčastněných subjektů, postup sledování
a vyhodnocování plnění plánu včetně způsobu, jakým lze provést změny v poskytování sociálních
služeb a způsob zajištění sítě sociálních služeb na území kraje.
nStřednědobý plán rozvoje sociálních služeb může být doplněn akčními plány zpracovanými na období
jednoho roku, které vycházejí ze střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb.
n

8
Legislativní ukotvení KPSS
na Slovensku
n Slovenský zákon 448/2008 Sb., o sociálních službách a o změně a o doplnění zákona
č. 445/1991Sb., o živnostenském podnikání ve znění pozdějších předpisů ( lze v něm nalézt řadu
shodných prvků s českou právní úpravou z oblasti poskytování sociálních služeb):
ndefinuje pojmy komunita a komunitní plánování,
nukládá povinnost plánovat sociální služby jak obcím, tak vyšším uzemním samosprávným celkům,
n taxativně vymezuje, co musí v základních bodech komunitní plán sociálních služeb obsahovat.
n

9
Kdo se účastní komunitního plánování sociálních služeb?
n
nTriáda
n
uživatelé
zadavatelé
poskytovatelé
HEA008 HEA121 MANSTAND

10
Triáda
n
nTriáda/triangl je výraz, kterým je označováno partnerství mezi uživatelem, poskytovatelem
a zadavatelem sociálních služeb.
nZapojení všech zúčastněných stran je bezpodmínečně nutné, protože cílem plánování je vytvořit
takový systém sociálních služeb, který odpovídá zjištěným potřebám komunity. Tyto potřeby proto
musí být společně formulovány všemi, koho se sociální služby dotýkají.
MC900129642[1]

Triáda
11


12
Zadavatel
n
nZadavatel je ten, kdo je odpovědný za zajištění sociálních služeb odpovídajících místním potřebám
- v našem případě se jedná o obec.
nZastupitelé jakožto volení reprezentanti veřejnosti vytvářejí podpůrné politické klima pro
realizaci komunitního plánu.
MANSTAND

13
n
nObec usnesením zastupitelstva deklaruje své odhodlání rozvíjet sociální služby, které se tak
stane:
·projevem politické vůle v obci,
·potvrzením legitimity komunitního plánování,
·motivací pro zapojení dalších účastníků.
Zadavatel

14
KPSS - jaký má přínos pro zadavatele - obec?
n
nZapojuje všechny účastníky systému sociálních služeb do přípravy a uskutečňování plánu sociálních
služeb.
nZvyšuje tak podíl občanů na rozhodovacím procesu o způsobu jejich zajišťování
a zvyšuje míru zapojení občanů do dění
v obci.

15
n
nPodporuje dialog a spolupráci mezi obyvateli, zvyšuje pocit příslušnosti ke komunitě
a umožňuje objevovat nové lidské i materiální zdroje.
nUmožňuje obcím sdružovat stávající zdroje, zvyšuje efektivitu jejich využití.
nZvyšuje efektivitu investovaných finančních prostředků, protože je vynakládá jen na takové služby,
které jsou potřebné.
n
n
n

16
Poskytovatel
n
nJe subjekt, který poskytuje a nabízí sociální služby
a  v problematice sociálních služeb se velmi dobře orientuje.
nZná systémové i provozní záležitosti.
nMá přehled o stávající poptávce i předpokládaných trendech  v oblasti poskytování sociálních
služeb na daném území.
n
n
HEA008

17
Poskytovatel
nPoskytovatelé sociálních služeb mohou být při splnění podmínek stanovených zákonem o sociálních
službách:
•územní samosprávné celky a jimi zřizované právnické osoby,
•další právnické osoby (např. neziskové organizace, právnické osoby zřizované obcemi),
•fyzické osoby,
•MPSV a jím zřízené organizační složky státu nebo státní příspěvkové organizace, které jsou
právnickými osobami.
nVšichni poskytovatelé mají při komunitním plánování rovné postavení. Jejich cíle a záměry mají
stejnou váhu.

18
KPSS – jaký má přínos pro poskytovatele sociálních služeb?
n
nSpolupráce na tvorbě místní sociální politiky,
nzmapování aktuálních potřeb uživatelů,
nnavázání užší spolupráce se zadavatelem
a jednotlivými poskytovateli,
nprezentace své činnosti v katalogu poskytovatelů sociálních služeb.
n
P1010107

19
Uživatel
n
nLidé v nepříznivé nebo tíživé sociální situaci, kterým jsou služby určeny a využívají je.
nVyjadřují se ke kvalitě poskytovaných sociálních služeb a definují své potřeby v této oblasti.
nNejdůležitějšími účastníky KP, jejich pohled je v KP nepostradatelný.
nCíle a záměry uživatelů mají při komunitním plánování stejnou váhu jako cíle a záměry zadavatelů a
poskytovatelů.
n
HEA121

20
nVyhledávání, oslovování a zapojování uživatelů do práce na komunitním plánu je nenahraditelná
možnost:
-jak zjistit potřeby v sociálních službách,
-jak získat informace o kvalitě poskytovaných služeb,
-jak objevit existující mezery v jejich nabídce a jak objevit nové zdroje pro uspokojování potřeb
(např. svépomocné aktivity).
nZapojování uživatelů do procesu KPSS patří
k nejslabším článkům celého procesu.
n

21
KPSS – jaký má přínos pro uživatele?
nMožnost  prosazovat své zájmy a práva.
nZvýšení dostupnosti a kvality poskytovaných služeb.
nPlánování nabídky služeb probíhá dle potřeb uživatelů.
nZmírnění sociálního znevýhodnění skupin uživatelů.
nBez uživatelů není KPSS – základní princip KPSS.
nKdyž nejde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře.
n

22
Veřejnost
n
nVšichni ostatní zájemci, kterým nejsou sociální služby a jejich fungování
na poskytování lhostejné.
nDůležité je pravidelné informování veřejnosti o průběhu komunitního plánování.
nZapojení veřejnosti do procesu komunitního plánování je nezbytné, ale
n    velmi obtížné.
n
MC900304509[1]

23
Další organizace
n
nPři přípravě KPSS jsou osloveny a vyzvány ke spolupráci místní organizace i zájmové skupiny,
kterých se poskytování sociálních služeb dotýká (např. veřejné instituce, nemocnice, úřad práce,
školy, NNO, policie), ale také občanské iniciativy, etnické skupiny včetně skupin, se kterými je
obtížná komunikace.
n
MC900441942[1]

24
Organizační struktura
nOrganizační struktura a dobře zvládnuté řídící procesy jsou jedním z hlavních pilířů KPSS, který
rovněž nástrojem pro efektivní zapojování všech účastníků KPSS.
nPrimárním účelem budování organizačních struktur je iniciace, příprava a vytvoření organizačního
prostředí, jehož prostřednictvím dosahujeme vizí a cílů KPSS a potažmo i komunity.

25
Organizační struktura
nKaždá organizační struktura je  svým způsobem originální a neopakovatelná (lidé mají odlišné
přednosti a nedostatky, jinou životní a profesionální zkušenost, každá komunita má jiné podmínky a
potřeby).
nSnahy o transplantaci či implementaci převzatých organizačních struktur jsou odsouzeny k nezdaru.
nOrganizační strukturu je vždy nutno přizpůsobit potřebám a charakteristikám lidí a ne lidi pevné
struktuře !!!

26
Organizační a řídící  struktura KPSS
v Olomouci

27
Děkuji Vám za pozornost
nKontakt:
n   PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
n
nTelefon: + 420 602 752 263
nE-mail: miroslav.pilat@seznam.cz
n

Pro zájemce
28