Biofyzika zmyslového vnímania Receptory Biofyzika zraku Ján Jakuš http://portal.jfmed.uniba.sk www.jfmed.uniba.sk/index.php?id=3646 Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Zmyslové vnímanie nJe schopnosť rozoznať, detegovať a spracovať vonkajšie podnety a odpovedať na ne. Informá-cie prichádzajú do CNS prostredníctvom reflexného oblúka. nReflexný oblúk pozostáva z receptora, aferentnej nervovej dráhy, centrálneho nervového sys-tému (mozog a miecha), eferentnej nervovej dráhy a efektora (sval, žľaza...) n Informácie z okolia sú zachytávané zmyslovými sensormi-receptormi (Dotyku-Tlaku-Bolesti v koži, Chuti, Čuchu, Zraku, Sluchu...). Všetky informácie sú v organizme kódované v 2 for-mách elektrickej odpovede: ako tzv. lokálna elektrická odpoveď (miestny potenciál) a tzv. Akčný potenciál (AP). n Reflexný oblúk n scan0005 Lokálna (miestna odpoveď) a Akčný potenciál (AP) - charakteristika nMiestna elektrická odpoveď- nešíri sa do okolia,vzniká na nemyelinizovanej časti buniek, viac odpovedí sa sčítava (sumuje).Keď ich veĺkosť dosiahne hodnotu 10 mV vzniká na susednej myelinizovanej časti AP.Tento typ kódovania podnetov sa volá „AMPLITÚDOVÉ“ (príklady: receptorový, tiež generátorový potenciál, EPSP a IPSP na synapse a platničkový potenciál na nervosvalovej platničke). n n Akčný potenciál je generalizovaná forma šírenia elektrickej aktivity, ktorá sa riadi zákonom VŠETKO alebo NIČ. Tento typ kódovania podnetov sa volá „ FREKVENČNÉ“, t.j. čím silnejší je podnet tým je vyššia frekvencia AP, ktoré odchádzajú z receptora (príklady: šírenie AP cez aferentné a eferentné nervy a šírenie v svaloch) Amplitúdové a frekvenčné kódovanie podnetu ( stimulu ) ln29b Kódovanie senzorického podnetu na Pacciniho teliesku (kožný receptor dotyku a tlaku) scan0004 Kódovanie na receptoroch n n1. zahrňuje - TRANSDUKCIU ( premena energie podnetu na Generátorový po-tenciál – GP (dôsledok lokálnej depola-rizácie dráždivej membrány receptora) n2. na úrovni susedného dostredivého nervu zahrňuje - TRANSFORMÁCIU (premena GP na AP, sumáciou Generá-torových potenciálov) n3. KONDUKCIU (vedenie AP nervom „kontinuálne“ alebo „saltatoricky“) Receptory - definícia a vlastnosti nReceptory sú špeciálne nervové zakončenia ( v koži, v svaloch, cievach, kĺboch, kostiach, v srdci, pľúcach a iných orgánoch). nPremieńajú rôzne formy energie (machanickú, che-mickú, tepelnú, elektromagnetickú) na elektrickú energiu v jej 2 formách (lokálny potenciál → AP). nTelo obsahuje asi 20 druhov zmyslových recep-torov, ktoré detegujú napr. dotyk, tlak, teplotu, natiahnutie, zvuk, svetlo, čuch, chuť, parciálny tlak plynov, koncentráciu solí, hormónov, etc. V tele chýbajú receptory pre ionizujúce žiarenie a elektromagnetické polia. - Receptory - rozdelenie nI.Podľa miesta uloženia: Exteroreceptory- sú v koži : receptory dotyku, tlaku, tepla, chladu, bolesti nProprioreceptory- v svaloch, šlachách, kĺboch – informujú o zmene dľžky svalu a pohyboch šliach, kĺbov a kostí nInteroreceptory – receptory v orgánoch (srdce, pľúca, obličky) detegujú osmotický tlak plazmy, parciálny tlak plynov, bolesť... nII.Podľa typu transformovanej energie : Mechanoreceptory- premieňajú mechanickú energiu na elektrický signál napr. exteroreceptory, baroreceptory, receptory pľúcneho rozpätia...). nFotoreceptory- receptory zraku (tyčinky a čapíky na sietnici s obsahom fotopigmentov) nChemoreceptory – chuťové poháriky jazyka,čuchové receptory nosa, osmoreceptory v hypotalame... nNociceptory- receptory bolesti - v koži a v orgánoch... nIII.Podľa zložitosti stavby: jednoduché receptory ( v koži) a zložité receptory (oko, ucho) Únikový reflex [USEMAP] Zákony zmyslového vnímania: nWeber-Fechnerov zákon: základný psychofyzi-kálny zákon. Čím silnejší je podnet, tým väčší je náš zmyslový vnem. Veľkosť vnemu V = log I , ( I - sila podnetu) V modifikovanej podobe : nStevensonov zákon: FAP= k . In (FAP - frekven-cia AP z receptora, k - konštanta, I - sila podnetu , n=1 pre mechanoreceptory, n < 1, pre fotoreceptory, n >1, pre nociceptory nZákon projekcie : Každý ľudský zmysel má v kôre mozgu svoju plochu, ktorá je špecifická pre danú modalitu. Preto môžeme naraz pociťovať dotyk, tlak, bolesť... n Adaptácia receptorov n Adaptácia je vnútorná elektrická vlastnosť receptora (daná vodivosťou jeho membrány) odpovedať výbojmi AP na stimuláciu, ktorá má konštatnú silu a trvanie. n Receptory s rýchlou adaptáciou výbojovej aktivity – odpaľujú AP len krátko, obvykle na začiatku stimulácie. Typické sú receptory čuchu. n Receptory s pomalou adaptáciou výbojovej aktivity- odpaľujú AP spravidla počas celého trvania stimulácie, (napr. receptory chladu, tepla, krvného tlaku – baroreceptory, chemoreceptory, receptory pľúcneho rozpätia. n Receptory bez adaptácie (receptory bolesti) n Receptory s pomalou adaptáciu a receptory bez adaptácie sú biologicky významnejšie, kedže sú aktívne pri regulácii krvného tlaku, regulácii dýchania, pri odpovediach na bolesť a pod. Receptory rýchlo - a pomaly sa adaptujúce n Nový obrázok Biofyzika zraku Zrak- je najdôležitejší ľudský zmysel, ktorý zabezpečuje príjem viac než 80% informácií z okolia. Adekvátny zrakový podnet je elektromag-netické vlnenie fotónov ( pre Viditeĺné svetlo je λ = 380 – 780 nm). Pre Ultrafialové svetlo λ je pod 380 nm, pre Infračervené svetlo je λ viac než 780 nm. Rýchlosť svetla vo vákuu je cca 300 000 km/s. (186 000 míl/s ) !!! Pozor na fyzikálne charakteristiky svetla, definí-cie jednotiek lux, lumen, kandela a pod..,pozrieť v učebnici Hrazdira ,príp. Navrátil a kol. Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Anatómia oka zvonka: dúhovka, zrenica, bielko, spojivka n n Schopnosť vidieť zabezpečuje systém tzv. Optického analyzátora, ktorý pozostáva z 3 častí: Očná guľa, Optické nervy (a nervové dráhy), zrakový kortex v záhlavovom laloku mozgu. http://www.stlukeseye.com/images/illustrations/EyeExternal.jpg Conjunctiva - eye anatomy Časti oka [USEMAP] STAVBA OKA- schéma n scan4 Očná guľa ( okrúhly tvar s d = 2.5 cm). Pozostáva z 3 častí (zvonka dovnútra): 1. bielko (skléra), 2. cievovka (chorioidea), 3. sietnica (retina), a z 2 druhov tekutín: vodnatý komorový mok - humor aquens, vypľňuje prednú a zadnú očnú komoru a sklovcová tekutina-vitreus humor, vyplňuje zadný seg-ment oka za šošovkou Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Bielko-Skléra: tenká väzivová vrstva, ktorá vpredu prechádza v priehľadnú Rohovku ( CORNEA ). Má najvyšiu schop-nosť ohýbať svetelné lúče - optickú lomi-vosť( refrakcia). Obsahuje receptory bolesti, neobsahuje cievy. Za rohovkou je Predná komora a za dúhovkou je zadná očná komora ,ktoré sú vyplnené komo-rovým mokom (humor aquens). Tento vytvára vnútroočný tlak, s hodnotou cca 2,66 kPa http://www.stlukeseye.com/images/illustrations/EyeExternal.jpg Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Cievovka Cievovka- chorioidea je medzi sklérou a retinou. Obsahuje početné cievy s fun-ciou vyživovacou. Vpredu prechádza cievovka do Vráskovcového telesa (corpus ciliare- tvorba humor aquens) Choroid illustration Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. CiliaryBody Vráskovcové teleso-Corpus ciliare obsa-huje akomodačný SVAL -m. ciliaris, a podpor-né LIGAMENTÁ (Zonuli), ktoré fixujú ŠOŠOV-KU - LENS. Obe štruktúry su významné pre AKOMODÁCIU oka t.j. schopnosť oka zaostriť na blízke predmety. Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. lens Lens Šošovka ŠOŠOVKA –LENS je priehľadná a uložená za dúhovkou - IRIS . Má úlohu ohýbať svetelné lúče do jedného miesta na sietnici . U ochorení oka spô-sobených teplom, UV žiarením, poleptaním, vzniká ZÁKAL Šošovky - Katarakta NoCataractPhoto CataractPhoto cats Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Dúhovka Dúhovka - IRIS obsahuje dva svaly- zvierač a dilatátor, reagujúce na osvit: silné svetlo vedie ku zmenšovaniu zrenice- pupily ( mió-za), slabé svetlo ku jej rozširovaniu (mydri-áza). Tento tzv. pupilárny reflex sa využíva v anesteziológii a v neurológii na zisťovanie hĺbky anestézie a stavu bdelosti. Dúhovka obsahuje aj cievy a pigment, ktorý podmie-ňuje farbu očí. Veľa pigmentu = tmavohnedé oči, málo pigmentu = modré oči http://www.stlukeseye.com/images/illustrations/EyeExternal.jpg Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Sklovec Vitreous illustration Sklovec - Corpus vitreum - je uložený za šošovkou v zadnom segmente oka. Je tvorený priehľadnou huspeninovou sklovcovou tekuti-nou - humor vitreus, ktorá má viskózno-elastic-ké vlastnosti a podmieňuje okrúhly tvar a elas-ticitu očnej gule. SIETNICA - RETINA obsahuje 2 druhy fotore-ceptotorov:TYČINKY (120 milliónov/1 oko) a ČAPÍKY ( 6 mil. / 1 oko ), a po dve vrstvy BIPO-LARNYCH a GANGLIONARNYCH buniek. Tyčinky sú citlivejšie na svetlo než Čapíky. Tyčinky sú zodpovedné za nočné a čiernobiele videnie (Skotopické). Čapíky za videnie farebné a videnie počas dňa (Fotopické). Žltá škrvna - Macula lutea je miesto najostrejšieho videnia s obsahom len čapíkov. Slepá škrvna -Optický disk- tu vychádza z očnej gule optický nerv a vstupujú a vystupujú cievy. Nie sú tu žiadne receptory. http://www.stlukeseye.com/images/illustrations/retina.jpg Sietnica Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Očné pozadie (zisťované oftalmoskopicky) scan0007 Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Pri prechode lúčov okom tieto prechádzajú cez rohovku, prednú a zadnú komoru oka, šošovku, zadný segment oka a smerom ku retine cez vrstvy ganglionárnych a bipolárnych buniek a až nakoniec sa dostávajú k tyčinkám a k čapíkom. Fotopigmenty uložené v tyčinkách a v čapíkoch podliehajú vplyvom svetla chemickému rozpadu pri ktorom sa uvoľňujú elektróny. Tieto elektróny sú zodpovedné za vznik GP (vo vnútri Ganglionárnych buniek) a AP (na axónoch opúšťajúcich Ganglionár-ne bunky ). Teda GP a AP nevznikajú v tyčinkách a v čapíkoch (tieto sú hyperpolarizované) Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Rozpad fotopigmentov nTyčinky obsahujú fotopigment rodopsin ( 11 cis - retinal-opsín), purpurovej farby. Svetlo ho rozkladá na Opsín ( all-trans- retinal opsín) + 1 elektrón, a pigment bledne . V noci alebo pri zavretých očiach, sa 11 cis forma pigmentu obnovuje za katalytického účinku Vitamínu A. VITAMÍN A je potrebný pre resyntézu rodopsínu. Ak Vit. A chýba v potrave vzniká Šerosleposť - HEMERALOPIA nTri druhy Čapíkov obsahujú fotopigmenty: Erytrolab( červená farba), Chlorolab (zelená) Cyanolab,(modrá) Farebné videnie ( HELMHOLTZOVA-YAUNGOVA TEÓRIA ). Ľudia percipujú 3 základné farby (zelenú, červenú, modrú ) viac ako 800 farebných odtieňov. Je to preto, lebo sietnica obsahuje 3 druhy čapíkov s 3 druhmi fotoreceptorov. Normálne farebné videnie nazývame TRICHROMÁZIA a ľudí TRICHROMATI. Ak chýba jeden z 3 čapíkov, hovoríme o DICHROMÁZII a Dichromatoch. Týchto delíme na: deuteroanopov (úplná strata citlivosti na zelenú farbu), protanopov (strata červenej) , tritanopov (strata modrej a žltej), alebo anomálov (čiastočná strata citlivosti). Ak chýbajú všetky čapíky hovoríme MONOCHROMÁZII. Farbosleposť je dedičné ochorenie - matky ho prená-šajú na svojich synov, dcéry sú zdravé. Najčastejšie - až v 8% sa v populácii stretáme s deuteranopiou. Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Akomodácia – je proces zaostrenia oka na blízke predmety. Akomodácia umožňuje zaostriť pohľad zo Vzdialeného bodu ( nad 6 m od oka) do Blízkeho bodu (do vzdialenosti niekoľkých cm), tak aby sme videli predmet ostro. Počas akomodácie, sťah m. ciliaris vedie k relaxácii ligament , ktoré držia šošovku. Šošovka sa tak vlastnou elasticitou akoby “ pohne do strán“, zhrubne a nadobud-ne okrúhly tvar. Čím bližšie je predmet pri oku, tým väčšia musí byť akomodácia. Tzv. refrakčná sila oka (lomivosť) sa meria v jednotkách : DIOPTRIA D= 1 / f (m) Refrakčná sila celého oka je cca 59 D, z toho na rohovku pripadá 43 D, na šošovku asi 16 D ! Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. AKOMODÁCIA 1 [USEMAP] AKOMODÁCIA 2 [USEMAP] Refrakčné chyby oka:Ametropie sférické (MYOPIA, HYPERMETROPIA, PRESBYOPIA). Ametropie asférické (ASTIGMATIZMUS) Korekcia :okuliarmi, kontaktnými šošovkami, laserovou operáciou. nNormálne oko je EMETROPICKÉ – s priemerom n d = 2,5 cm). Svetelné lúče sú ohýbané rohovkou a šošovkou a fokusované do žltej škrvny na sietnici. Tam sa vytvára skutočný, zmenšený a obrátený obraz predmetu. n eye_emmetrop MYOPIA - Krátkozrakosť n Príčiny sú 2: Buď je priemer oka >2,5 cm, alebo lomivosť oka (rohovky a/alebo šošovky) je väčšia. Preto sa obraz predmetu vytvára pred sietnicou. Obraz je rozmazaný, človek ma problém vidieť ostro vzdialené predmety. Postihnutí sa snažia korigovať chybu prižmúrením viečok. Plná korek-cia je možná použitím šošoviek- rozptyliek, ktoré usmernia svetelné lúče do žltej škrvny na sietnici, alebo laserovou operáciou, ktorá stenčí rohovku. S pribúdajúcim vekom sa myopia môže upraviť. Myopia - Nearsightedness Hypermetropia - ďalekozrakosť n Príčiny 2: buď je d < 2.5 cm, alebo lomivosť rohovky a /šošovky je malá. Preto sa obraz predmetu vytvára za sietnicou. Človek má problém vidieť ostro blízke predmety. Často sa počas čítania vyskytuje aj únava očí a bolesti hlavy v záhlaví. Korekcia chyby sa robí nasadením SPOJNÝCH ŠOŠOVIEK, ktoré usmernia svetelné lúče do žltej škvrny sietnice. n Fasighted eye - Hyperopia PRESBYOPIA- Starecké videnie – je druhom ďalekozrakosti - hypermetropie. Je tiež známa ako Syndróm“ krátkych rúk“. Podstatou chyby je, že elasticita Šošovky s vekom postupne klesá. Preto u ľudí nad 45 rokov, klesá postupne akomodačná sila oka, z dôvodu poklesu elasticity šošovky. Takto sa Blízky bod vzďaľuje viac a viac od oka a dosiahne hodnoty 45 - 100 - 400 cm. (viď praktiká). Chyba sa koriguje spojnými šošov-kami. Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. Astigmatizmus n Patrí medzi Asférické ametropie. n Príčinou je nerovný povrch rohovky, kto-rá nie je dokonale hladká, ale „hrboľa-tá“. Chyba može byť kombinovaná krátkozrakosťou, kedy človek nevidí ostro do diaľky, alebo ďalekozrakosťou, kedy nevidí blízke predmety. n Chyba sa koriguje cylindrickými šošov-kami, alebo operačne excimerovým laserom, ktorý vyrovná nerovný povrch rohovky. Refrakčné sférické chyby oka- schematicky scan0008 Materiál společnosti Dale Carnegie Training® vám může pomoci při představování přednášejícího. Zkopírujte tento snímek, vložte jej na začátek prezentace přednášejícího a potom jej použijte na začátku prezentace při představování přednášejícího. Při vkládání snímku do prezentace přizpůsobí aplikace PowerPoint automaticky vzhled snímku vzhledu dané prezentace. Při představování přednášejícího nejdříve vysvětlete, proč je dané téma důležité a jaký je jeho přínos pro posluchače. Potom posluchače seznamte s kvalifikací přednášejícího pro téma přednášky. Na závěr přednášejícího představte. Snažte se u posluchačů vyvolat aktivní zájem o prezentaci. Tento úvod by neměl trvat déle než jednu minutu. Po ukončení prezentace nezapomeňte přednášejícímu poděkovat. Uveďte konkrétní důvod, proč byla prezentace pro posluchače přínosem. [USEMAP] n n Prajem Vám pekný n a úspešný deň ! n n n n n Winter