Psychosociální podpora ve zdravotnictví (Slezská univerzita v Opavě) Mgr. Petra Nevřelová, DiS. SPIS www.spis.cz SPIS PeerIntervent Základní pojmy • Stres (akutní, chronický, kumulativní) - projevy, vyrovnání • Krize • Nadlimitní psychicky zátěžová situace • Posttraumatická stresová porucha • Syndrom vyhoření • Sekundárně zasažený • Intervent • Peer Typy nadlimitně psychicky zatěžujících události • Náhlá a traumatická úmrtí dětí i dospělých, • úmrtí rodičky a perinatální úmrtí, • osamělý pozůstalý, • sebevražedné pokusy dětí i dospělých, • přírodní katastrofy a hromadné neštěstí, • dopravní nehody s úmrtím, • podpora rodiny pacienta v kritickém stavu, • zasažení osob poskytujících laickou první pomoc, • svědci v místě tragické události, • následná podpora po sdělení infaustní dg, • … . Reakce na stres „Jedovaté věty“ • … to víte, že to bude dobré, • … neplačte, teď musíte být silní, • … vím, jak se teď cítíte, • … Váš příbuzný odešel, • … čas to zlepší, • …nemůžete se teď zhroutit, zabít…., • …to… . Náplň práce interventa • Doprovází rodinu v těžkých životních situacích, • napomáhá zasaženým lépe se orientovat v krizové situaci, • poskytuje emocionální podporu a pocit bezpečí pro zasažené, • edukuje o fyzických a psychických reakcích na krizi, • pečuje o základní fyzické potřeby, • podporuje ventilaci emocí, • napomáhá porozumět informacím poskytnutých zdrav. personálem, Náplň práce interventa II. • napomáhá zasaženým mobilizovat efektivní adaptační mechanismy na krizovou situaci, • informuje o možnostech následné péče (krizové centrum, telefonická první pomoc, psycholog…), • poskytuje edukačně-informační materiál nemocnice o průběhu reakce na krizi, • … . Situace nevhodné pro interventa • Nesouhlas či odmítnutí ze strany zasaženého, • agresivní jedinec, • intervent neomlouvá či „nezametá“ chyby zdravotníků, • nepředává osobní věci pacientů. Výhody při využití práce interventa • Umožňuje zasaženým lépe zvládnout krizovou situaci, • zlepšuje komunikaci a snižuje riziko nedorozumění mezi zdravotnickým personálem a rodinou, • usnadňuje práci oš. personálu při péči o pacienta v život ohrožujících stavech, • snižuje psychickou zátěž oš. personálu, • zvyšuje prestiž nemocnice. „Nemůžeme pomoci každému, ale každý může pomoci někomu.“ I zdravotník jej jen člověk Příklady nadlimitních situací v práci zdravotníků • Hromadné neštěstí, tragické události, • Neúspěšná resuscitace, péče o kriticky nemocného, • Úmrtí dítěte, rodičky, porod mrtvého plodu, • Zranění, sebevražda či úmrtí kolegy, • Ošetřování blízké osoby, • Napadení zdravotníků, • Události s velkou pozorností médií, • Profesní pochybení, pocit bezmoci, • Stížnost podaná pacientem či příbuzným, • Interpersonální vztahy, syndrom vyhoření… Jak si pomoci • Svépomoc • Pomoc rodiny a přátel • Pomoc kolegy • Pomoc peera Práce peera • Dosažitelná první psychická pomoc pro zdravotníky • Oslovení zasaženého/peera • Individuální • Skupinová - demobilizace - defusing - debriefing Peer • Dosažitelná první psychická pomoc pro zdravotníky, • vede k pochopení reakce na nadlimitní situaci, • poskytne informace, • v případně nutnosti nasměruje dále, • nekritizuje, nehodnotí, nehledá viníka, • neposkytuje hotové řešení ani záchranu, • Je vázán mlčenlivostí Nemusíte být na vše sami Ne