1. Oftalmopedie jako vědní disciplína speciální pedagogiky a první přístupy k postižení - vývoj názvu oboru, cíl oboru, dílčí disciplíny (podle věku, zaměření, stupně), postavení v systému věd, dopad zrakového postižení - starověk (Chammurapi, Starý Egypt, Římský soubor zákonů 12 desek) - středověk (Xenodochium, Buddhismus, Indie, Čína, Japonsko, Quintillianus, války a oslepování) - Valentin-Haüy 2. Historie pedagogické práce s nevidomými ve světě - počátky písma nevidomých - Josef Julius Barbier - Louis Braille - Oskar Picht - USA (How, Bridgman) 3. Historie pedagogické práce s nevidomými v českých zemích - Hradčanský ústav pro slepé (Aloys Klár, Pavel Alois Klár, Rudolf Klár) - Brněnský ústav pro výchovu a vzdělávání nevidomých - domov Palata, Deylova výchovna slepých - speciální školy před rokem 1990 4. Zrakový analyzátor - struktura oka - vyšetření vidění do blízka, do dálky, prostorové vidění, barvocit - speciálně pedagogická diagnostika - příčiny zrakového postižení 5. Popis základních oblastí zrakového postižení - porucha zrakové ostrosti - postižení šíře zorného pole - obtíže se zpracováním informací - okulomotorické problémy - poruchy barvocitu 6. Nejčastěji se vyskytující onemocnění zrakového analyzátoru - katarakta - glaukom - retinopatie - albinismus - syndromy (Marfanův syndrom, Congenital Rubella Syndrome (CRS), Sticklerův syndrom, Usherův syndrom) 7. Stupně zrakového postižení - medicínské členění, členění ve sportu, členění ve speciální pedagogice - slabozrakost (příčiny, důsledky, doporučení při práci) - zbytky zraku (příčiny, důsledky, doporučení při práci) - nevidomost (příčiny, důsledky, doporučení při práci) 8. Ztráta zraku v dospělosti - příčiny - náhlá a pozvolná ztráta zraku - reakce na ztrátu zraku, vliv osobnostních charakteristik - přijetí a nepřijetí ztráty zraku 9. Nižší kompenzační činitelé těžkého zrakového postižení - kompenzace, nutnost kompenzace informačního deficitu - sluchové vnímání (význam, podstata, oblasti rozvoje, pravidla a zásady systematického výcviku) - hmatové vnímání (význam, podstata, formy hmatového vnímání, oblasti rozvoje, pravidla a zásady systematického výcviku, příklady cvičení, pomůcky) - čichové vnímání (význam, podstata, oblasti rozvoje, pravidla a zásady systematického výcviku, příklady cvičení, pomůcky) - chuťové vnímání (význam, podstata, oblasti rozvoje, pravidla a zásady systematického výcviku, příklady cvičení, pomůcky) - reedukace zraku (metoda zrakové stimulace, postupné kroky stimulace během 1. roku života) 10. Vyšší kompenzační činitelé - význam zapojení vyšších kompenzačních činitelů - pozornost - paměť - představivost, význam rekonstrukční představivosti - myšlení - řeč - specifika verbální i neverbální komunikace 11. Kompenzační pomůcky - optické pomůcky, optoelektronické pomůcky - výpočetní technika, mobilní telefony, digitální zápisníky - pomůcky pro usnadnění mobility - pomůcky pro zápis Braillova písma - hodinky a další měřící přístroje - drobné pomůcky denní potřeby - hračky, hry, pomůcky pro sport a volný čas - školní pomůcky 12. Prostorová orientace a samostatný pohyb - předpoklady pro samostatný pohyb - základní pojmy (makroprostor, mikroprostor, orientační zrak, orientační bod, vodící linie) - metodika nácviku POSP - samostatná chůze bez užití pomůcek - chůze s průvodcem - rozvoj přirozených pohybově orientačních schopností jedince - chůze s bílou holí (držení bílé hole, techniky vedení bílé hole, postupný nácvik samostatné chůze s bílou holí) 13. Tyflografika - funkce reliéfní grafiky - vyhmatávání, podstata, různé techniky vyhmatávání - principy tvorby reliéfní grafiky - možnosti zobrazení v reliéfní grafice - manuální technologie výroby tyflografiky - strojové technologie výroby tyflografiky - praktická aplikace reliéfní grafiky (vodící linie, signální pásy, varovné pásy, vodící pás přechodu pro chodce - reliéfní grafika v tyflokartografii, v edukaci osob s TZP, v umění