PERIODIZACE MGR. LUCIA DROTÁROVÁ, PHD. Pythagoras (570 BC-495 BC) Život jako 4 roční období: utváření (do 20 let), mládí (do 40 let), rozkvět sil (do 60 let), stáří (po šedesátce). Colorful seasons spring summer autumn winter Starověká Čína 1. mládí (do 20 let), 2. věk uzavírání manželství (do 30 let), 3. věk plnění společenských povinností (do 40 let), 4. věk poznávání vlastních omylů (do 50 let), 5. poslední možnost tvůrčího života (do 60 let), 6. věk moudrosti (do 70 let) 7. stáří (po sedmdesátce). How sad it is to be a woman Nothing on earth is held so cheap. No one is glad when a girl is born. By her the family sets no store. No one cries when she leaves her home Sudden as clouds when the rain stops. Fu Xuan, 3. stor. n.l. Ale - platilo toto i pro ženy? "The Book of Songs" attests: A clever man builds a city, A clever woman lays one low; With all her qualifications, that clever woman Is but an ill-omened bird. A woman with a long tongue Is a flight of steps leading to calamity; For disorder does not come from heaven, But is brought about by women. Among those who cannot be trained or taught Are women and eunuchs. The nature of gender relationships was also graphically demonstrated in the Chinese written language. The character for man combines the symbols for strength and rice field, while the character for woman represents a person in a posture of deference and respect. The character for peace is a woman under a roof. A wife is symbolized by a woman with a broom. 婦 Male chauvinism has deep linguistic roots in China. KAJKÁ ÚS: KNIHA RÁD Kajka´ús, perský emír, 11. století: Člověk do třiceti čtyř let každým dnem nabírá síly a zdatnosti, pak do čtyřiceti zůstává beze změny, stejně jako slunce když dosáhne zenitu, zpomalí svůj chod. Od čtyřiceti let do padesáti každý rok na sobě zpozoruje chorobu, kterou minulého roku ještě netrpěl; od padesáti do šedesáti každý měsíc shledává nedostatek, kterého si předešlý měsíc nevšiml od šedesáti do sedmdesáti každým týdnem zjistí nemoc, o které neměl ještě před týdnem tuchy; a od sedmdesáti do osmdesáti každý den odkrývá nový neduh. A jestliže překročí osmdesátku, každá hodina přináší novou bolest a nová soužení. Hranice, do kdy má člověk radost ze života, je čtyřicet let; když nadejde čtyřicítka, jako kdybys usedl na nejvyšší příčce žebříku, a tak, jak ses vyšplhal, musíš zase slézt. Freud - Překonaná teorie! -Psychický vývoj se podobá sádře. Nejdůležitější je do 6 let, v podstatě končí (zatvrdne) v 15 letech. -Podstatný efekt na vývoj má pud života/sexuální libido a pud smrti -Dívky trpí méněcenností, protože nemají penis -Oidippův komplex -Periodizace je zaměřena primárně na muže Erick Erickson- 8/9 věků člověka Přibližný věk Rozvíjená ctnost Konflikt Významný vztah Existenciální otázka Příklad 0–2 roky naděje důvěra vs. nedůvěra matka Mohu důvěřovat světu? krmení, opuštění 2–4 roky vůle samostatnost vs. stud a nejistota rodiče Je v pořádku, jaký jsem? chození na nočník, obléknutí se 4–5 let cíl iniciativa vs. vina rodina Je v pořádku to, co dělám? poznávání, používání nástrojů, tvorba 5–12 let schopnost činorodost vs. pasivita sousedství, škola Mohu být přínosem ve světě lidí a věcí? škola, koníčky, sporty 13–19 let věrnost sebeuvědomění vs. zmatení rolí vrstevníci, vzory Kdo jsem? Čím mohu být? sociální vztahy 20–39 let láska intimita vs. izolace partneři, přátelé Mohu milovat? romantické vztahy 40–64 let péče rozvoj vs. stagnace domov, pracoviště Mohu se ohlédnout za životem? práce, partnerství 65 let – smrt moudrost vyrovnanost vs. zoufalství lidstvo, moji blízcí Bylo v pořádku, jaký jsem byl? reflexe života Joan Erickson: 9. - období pozdního stáří Společenská integrovanost vs. odloučenost Znakem tohoto období je konfrontace s postupnou ztrátou blízkých a přátel a uvědomění si smrti jako blízké reality. Zhoršování psychického i fyzického zdraví => závislost na okolí a ztráta autonomie. V důsledku regresí do předchozích stádií přichází ztráta sebeúcty, snížení naděje a důvěry v sebe sama i okolí. Úkol: pochopení smrti jako součásti života, nahlížení vlastní konečnosti skrze další generace a spojení s Bohem/přírodou/vesmírem. Periodizace dětského věku PRENATÁLNÍ OBDOBÍ (nitroděložní, intrauterinní) – 40 týdnů (= 280 dní): embryo (zárodek) – prvních 8 týdnů; fetus (plod) – od 9. týdne do narození; POSTNATÁLNÍ OBDOBÍ novorozenec – od narození do 28. dne života (trvá 28 dní); kojenec – od 29. dne do dne prvních narozenin (trvá 11 měsíců); batole – 2. až 3. rok života (trvá 2 roky); předškolák – 4. až 6. rok života (trvá 3 roky); mladší školní věk – starší školní věk – Nepovinný úkol: