Speciální gerontagogika – obor Speciální pedagogika * * 1. Vymezení a definování geragogiky v obecném kontextu směrem k současné situaci péče o seniory. * 2. Historie péče o seniory, senior v dějinách. * 3. Charakterizování terminů vztahujících se ke stáří a procesu stárnutí. * 4. Multidisciplinární přístupy ke stáří a k seniorům. * 5. Komparace klasifikací vztahující se ke stáří a k seniorům z různých pohledů, životních oblastí a vědních disciplín. * 6. Parametry stáří se zaměřením na rizika seniorské populace. * 7. Senior ve vztahu ke speciální pedagogice a problematice zdravotních postižení. * 8. Nejčastější komplikace stárnutí – demence a nemoci související se stářím. * 9. Péče o seniory ve specializovaných domovech a institucích. * 10. Vzdělávání v seniorském věku. * 11. Exkurze do zařízení pro seniory (dle aktuálních možností). * 12. Repetitorium učiva. Literatura povinná literatura * HAŠKOVCOVÁ, Helena Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9. * JANIŠ, Kamil ml. a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9. * JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2000. 354 s. ISBN 8071848239. * KALNICKÝ, Juraj. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. 104 s. ISBN 978-80-7329-403-8. * KALVACH, Zdeněk a kol. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing, 2004. 864 s. ISBN 80-247-0548-6. * MÜHLPACHER, Pavel. Gerontopedagogika. 1.vyd. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3345-2. * ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada publishing s.r.o., 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8. doporučená literatura * GRUSS, P. ed. Perspektivy stárnutí. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. * KLEVETOVÁ, Dana, DLABALOVÁ, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2008. 208 s. ISBN 978-80-247-2169-9. * LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. 4. vyd. Grada Publishing, a.s., 2006, 368s. ISBN 80-247-1284-9. * ONDRÁKOVÁ, Jana et al. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3. * STUART-HAMILTON, I. Psychologie stárnutí. Praha, Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2. neurčeno * KEBZA, O. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5. * MERRIAM, Sharan B., Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa BAUMGARTNER. Learning in adulthood : a comprehensive guide. 3rd ed. San Francisco: John Wiley & Sons, 2007. xvi, 533. ISBN 9780787975883. * NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha : Potrál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. * ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha : MAXDORF, 2005. ISBN 80-7345-044-5. * SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka - Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X. * MERRIAM, Sharan B. Adult Learning. Jossey-Bass, 2013. ISBN 978-1118-1305-75. * MÜHLPACHR, Pavel. Speciální geragogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.