SOMATOPEDIE Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. Požadavky na studenty a podmínky zkoušky 4Docházka (80% denní studenti) 4Písemný test/ústní zkouška 4 Probíraná témata: •Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením. •Teoretická východiska a terminologie somatopedie. Somatopedie jako vědní obor. •Ontogeneze, normální vývoj dětské motoriky a hybnosti. Školní zralost související s tělesným vývojem dětí. •Pohybové vady. Klasifikace, příčiny, specifika, symptomatika a kombinace pohybových vad. •Mozková obrna. Charakteristika dětské mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO, zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s tímto postižením, zásady práce. •Deformace, amputace, malformace. Získaná tělesná postižení. Vývoj péče o osoby s postižením hybnosti •Fáze vývoje péče o osoby s tělesným postižením •Specifická a důležitá data a události spojovaná s vývoje péče o osoby s tělesným postižením 4Prof. Rudolf Jedlička (historické foto) 4Jedličkům ústav na Vyšehradě (současné foto) 4Jedličkům ústav na Vyšehradě (současné foto) 4Kociánka v Brně (současné foto) Domov pro osoby se zdravotním postižením.jpg Fáze represe (stádium represivní – starověk, středověk) •Fyzická likvidace – násilné usmrcování tělesně postižených po narození (prvobytně pospolná společnost, antika, otrokářská společnost) •Vyloučení •Opuštění •Středověk – církevní inkvizice, někteří náboženští reformátoři a filozofové označovali tyto jedince za zplozence ďábla, kteří nemají právo na život •Segregace 4 Stádium charitativní péče (středověk, novověk) •Vliv náboženské filozofie (rovnost všech lidí před bohem, láska k bližnímu podporovaná křesťanstvím) •Stále přetrvávala tvrdá segregace (žebrota, špitály, útulky, kláštery) •Tento přístup znamenal alespoň základní sociální a léčebnou péči, zaměřenou i k výchovným snahám. •Uspokojování základních potřeb lidí se zdr.postižením jako „božích tvorů“. •Uspokojování vyšších potřeb nebylo záměrné, pouze vedlejší (pokud o něj vůbec šlo). •Sv.Anežka česká, Zdislava z Lemberka, ad. • 4 Stádium humanitární péče (období humanismu, renesance) •Návrat k antické vzdělanosti a kultuře – změna vztahu společnosti k postiženým, vyslovení požadavku na jejich vzdělávání! •Pokrokové názory J. A. Komenského •Charitativní zařízení, soukromí učitelé a vychovatelé, později první ústavy •Zakládání prvních škol •Počátky realizace výchovné a vzdělávací péče o svěřence. 4 Osvícenství ( 17. - 19. století ) •pozornost se týká konkrétních schopností handicapovaných, které jsou vysoce hodnoceny (nezištný a nesobecký postoj k člověku - v dílech Diderota, Comta…) •1774 - povinná školní docházka všech dětí - M.T. - základy vysoce specifikované, ale současně segregované výchovy a vzdělávání jednotlivých skupin ž. s postižením 4 Stádium rehabilitační a preventivní péče (emancipační postoje) •Přechod od hum. požadavků společnosti, od všeobecného vzdělání ke snahám po odborném vzdělávání a přípravě na povolání a profese. •Tělesně postižení posuzování z pohledu schopnosti pracovat. •Velká pozornost věnována rehabilitaci a profesní přípravě, socializaci, resocializaci. Začátek 20. stol. – počátky snah skutečné rehabilitace a vzdělávání dětí ve spec.zařízeních •19. století: V Jesenících žije a praktikuje své originální léčebné postupy zakladatel moderní vodoléčby Vincenz Priessnitz (1799-1851). •1901 – František Hamza (1868-1930) zakládá v Košumberku u Luže malé sanatorium pro tuberkulózní děti. Roku 1908 je při této léčebně zřízena 1. škola. •1903 – založení ortopedického ústavu v Liberci, určený pro děti německé národnosti (Josef Gottstein), 1910 – vznik veřejného Domova pro zmrzačelé (dnes Jedličkův ústav v Liberci) 4Jedličkův ústav v Liberci (historické foto) historie-06-big.jpg Jedličkův ústav •1913 – otevřen Jedličkův Ústav pro zmrzačelé v Praze. •Prof. MUDr. Rudolf Jedlička v něm se svými spolupracovníky, kterým byl do roku 1919 pokrokový učitel František Bakule (1877–1926) a od roku 1920 ředitel ústavu a školy Augustin Bartoš (1888-1969), realizoval myšlenku rehabilitační péče. •Ústav měl pět oddělení: nemocnice (ortopedická klinika), škola, vlastní cvičné dílny, ortopedické dílny, statek a chorobinec s azylem. •Dnes – viz www.jus.cz. 4 •1919 – založení Ústavu pro tělesně vadné v Brně na Kociánce (z popudu Dr. Alice Masarykové), první ředitel Jan Chlup •Dnes: www.usp-kocianka.cz; www.skola-kocianka.cz. •1920 – na popud MUDr. Roberta Nebeského je v Plzni založen Masarykův ústav pro zmrzačelé. Roku 1969 je ústav přemístěn do Zbůchu u Plzně. 4 4 4 4 •1958 – v ČR (jako v prvním státě) byla použita Sabinova vakcína, díky které došlo vymýcení dětské obrny (tzv. poliomyelitidy – dětského infekčního virového onemocnění, nikoliv dětské mozkové obrny!). 4 Myšlenka rehabilitační péče a prevence: •Díky prof. Jedličkovi, který plně rozpracoval a realizoval myšlenku komplexní rehabilitační péče (spolu s F. Bakulem, A. Bartošem – viz výše) je dnes rehabilitační systém ČR na vysoké úrovni. •V této době se ujalo i prosazování myšlenky preventivní péče, která je uplatňována ve všech složkách komplexní rehabilitace (jejíž součástí jsou také snahy eugenické a genetické). 4 4Ekonomická oblast komplexní rehabilitace: •Úkolem je zajišťovat organizaci pracovního zařazení a umístění těl. postižených. •Zřizování chráněných pracovišť, rehabilitačních komplexů a podporovaných chráněných míst. •Zavádění vhodných pracovních oborů a rozšiřování jejich nabídky do škol a na úřady práce. 4