Paradigmata Reflektující týmy •Co má za úkol sociální politika, sociální práce •Kdo je klient – z jakého pohledu • • •Klient – rodina s postiženým dítětem •Postižený rodič se zdravým dítětem •Zdravý rodič – postižený rodič, postižené dítě Podle čeho pracuji, přemýšlím? • Nemůžete nikoho nic naučit. Můžete mu nanejvýš pomoci, aby to sám v sobě nalezl. ~ Galileo Galilei Na obrázku může být: 1 osoba, sedÃcÃ, bradka a uvnitÅ™ Paradigmata sociální práce •Paradigma = předpoklad, pojetí •Ve 20.st vykrystalizovaly 3 odlišné přístupy – „malá paradigmata“ (Payne, 1997) •Odlišují se svými filozofickými východisky i praktickými důsledky •Jedná se o : •– Terapeutické paradigma (terapeutická pomoc) •– Reformní paradigma (reforma společenského prostředí) •– Poradenské paradigma (sociálně právní pomoc) •Paradigmata a jejich dopad pro sociální fungování a životní situace klientů – viz dále 1) Terapeutické paradigma •hl. faktor soc. fungování – duševní zdraví a pohoda člověka •SP je chápána jako pomoc prováděná zejména formou psychoterapie (individuální, skupinové) •Cíl SP je spatřován ve snaze pomoci zabezpečit lidem psychickou a následně i sociální pohodu •Předpokládáme, že sociální problémy jsou dány životní zkušeností člověka a tuto zkušenost můžeme terapeuticky měnit 1) Terapeutické paradigma • •Prostředkem k obnově duševního zdraví nebo vnitřní rovnováhy osobnosti je podpora rozvoje osobnosti klienta – „problém“ je na straně klienta •Důraz je kladen na komunikaci a vztah •Předpoklad – vzájemná interakce je tvůrčí proces, který ovlivňuje všechny zúčastněné strany •Při SP se tedy nemění pouze klient, ale také SPk – tento proces vzájemného ovlivňování je chápán jako žádoucí a obohacující •Profesní výbava SP – psychologické znalosti a terapeutický výcvik 2) Reformní paradigma • •Vize společenské rovnosti v různých dimenzích společenského života (s ohledem na společenské třídy, gender, věkové skupiny) X existence elit, které kumulují společenskou moc ve svůj prospěch – vznik nadřazenosti •Představa, že podpora spolupráce a solidarity v rámci určité společenské skupiny pomohou utlačeným získat vliv na vlastní životy •SP se proto zaměřuje na zmocňování (empowerment) klientů sociálních služeb, aby se mohli podílet na společenském životě 2) Reformní paradigma •Cílem SP je budovat společnost na rovnostářských principech, neboť za nerovných společenských podmínek nelze dosáhnout osobního ani sociálního rozvoje – je třeba společenská změna •V rámci „životní situace klienta“ je třeba reflektovat, jak jsou jeho osobní problémy zakořeněny v omezených možnostech znevýhodněné skupiny, které je členem – důvodem problému klienta není klient sám, ale jeho okolí (nerovné podmínky) •Vzdělanostní výbava SP – politologie, sociologie •I nástup socialismu a fašismu bylo pojetí reformního paradigmatu, které přerostlo v totalitu – vytvoření nové sociální nespravedlnosti 3) Poradenské paradigma •Sociální fungování závisí na schopnosti zvládat problémy a na přístupu k odpovídajícím informacím a službám •Sociální práce = jeden z aspektů systému sociálních služeb •Je třeba vycházet vstříc individuálním potřebám a současně zlepšovat systém nabízených soc. služeb •Toto paradigma pracuje s předpokladem, že jsme všichni uvědomělí občané a chápeme práva a povinnosti 3) Poradenské paradigma •Životní situace = neuspokojené potřeby, individuální omezení, jež klientovi brání využít existující možnosti uspokojení těchto potřeb a nedostatečná schopnost institucí na potřeby klienta reagovat - problém je na straně klienta (nemádostatek informací), ale i na straně prostředí, protože na potřeby klienta nedostatečně reaguje. 3) Poradenské paradigma •Potřeba klientům poskytovat především informace, kvalifikované poradenství, zpřístupňovat zdroje a další pomoc •Snaha o změnu společnosti, aby lépe odpovídala potřebám klientů Vzdělávací paradigma •Utváření sociálních dovedností a prosociálních výchovy •Předcházení sociálním problémům, výchova k empatii, výchova k prosociálnímu chování •Kurativní – předcházení sociálním problémům •Stimulační – harmonizace vztahu mezi jedincem a společnosti •Sociální pracovník neřeší krizové situace, ale má roli edukátora • Podpora a rozvoj funkčních prvků sociální komunity •Rozvoj funkčních části komunity •Proces zapojení do společenského života – volby nejsou právem, ale svým způsobem povinností – v konečném důsledku se jedná o odstranění nerovnosti •Pracující mají mít stálou práci a svou důstojnost Kazuistika •– Terapeutické paradigma (terapeutická pomoc) •– Reformní paradigma (reforma společenského prostředí) •– Poradenské paradigma (sociálně právní pomoc) -Vzdělávací -Rozvoj funkční společnosti •