Nástroje stavební práce Nástroje a realizace práce s rodinou Paradigmata SPOD Zaměření na dítě CHILD FOCUS Zaměření na podporu rodiny FAMILY SERVICE Zaměření na ochranu dítěte CHILD PROTECTION Směr intervence Sledování individuálních potřeb dítěte v současnosti z perspektivy pro budoucnost. Asistence pro rodinu. Udržet dítě co nejdéle v rodině. Rodiče jsou vnímáni jako osoby lhostejné a týrající dítě. Ochrana dítěte i proti rodině. Role státu v systému Paternalistický – stát přepokládá rodičovské role, ale hledá pro dítě rodinu – pěstounskou, příbuzenskou, adoptivní. Rodičovská podpora Sankce, stát je hlídač pro bezpečí dětí. Child fokus Family service Child protection Okruh problému Rozvoj dětí Sociálně / psychologický Individuální / moralistický Způsob intervence Včasná intervence a regulace / nutnost posouzení. Terapeutická Legislativní / vyšetřující Cíl intervence Podpora „blahobytu“ cestou sociálních investic. Partnerství / sociální podpora Ochrana / snižování poškození Vztah stát – rodič Substituční / partnerství Partnerství Odporující Práva rodičů Dětská práva / rodičovské povinnosti Rodičovská práva a rodinný život podporovány profesionálními sociálními pracovníky. Dětská / rodičovská práva, vymáhána právní cestou. Změna přístupu sociálního pracovníka •Terapeutický postoj •Kontrolní postoj •Realizační postoj - Zákon 359/1999Sb •Cíl: •§5 - Předním hlediskem sociálně-právní ochrany je zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči. Přitom se přihlíží i k širšímu sociálnímu prostředí dítěte. •Nástroje: Povinnosti •(1) Obecní úřad je povinen •a) vyhledávat děti uvedené v § 6, •b) působit na rodiče, aby plnili povinnosti vyplývající z rodičovské odpovědnosti, •c) projednat s rodiči odstranění nedostatků ve výchově dítěte, •d) projednat s dítětem nedostatky v jeho chování, •e) sledovat, zda je na základě kontrolních oprávnění zamezováno v přístupu dětí do prostředí, které je z hlediska jejich vývoje a výchovy ohrožující, •f) poskytnout nebo zprostředkovat rodičům na jejich žádost poradenství při uplatňování nároků dítěte podle zvláštních právních předpisů, •g) oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že jde o děti uvedené v § 6. • Případové konference •(3) Obecní úřad obce s rozšířenou působností je povinen •a) sledovat nepříznivé vlivy působící na děti a zjišťovat příčiny jejich vzniku, •b) činit opatření k omezování působení nepříznivých vlivů na děti, •c) pravidelně vyhodnocovat situaci dítěte a jeho rodiny, a to zejména z hlediska posouzení, zda se jedná o dítě uvedené v § 6, podle druhu a rozsahu opatření nezbytných k ochraně dítěte, a poskytovat pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte, •d) zpracovat na základě vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny podle písmene c) individuální plán ochrany dítěte, který vymezuje příčiny ohrožení dítěte, stanoví opatření k zajištění ochrany dítěte, k poskytnutí pomoci rodině ohroženého dítěte a k posílení funkcí rodiny a stanoví časový plán •e) pořádat případové konference pro řešení konkrétních situací ohrožených dětí a jejich rodin, a to ve spolupráci s rodiči a jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, dalšími přizvanými osobami, Práva - §13 a následující •(1) Vyžaduje-li to zájem na řádné výchově dítěte, může obecní úřad obce s rozšířenou působností •a) napomenout vhodným způsobem dítě, rodiče, jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte, popřípadě toho, kdo narušuje řádnou péči o dítě, •b) stanovit nad dítětem dohled a provádět jej za součinnosti školy, popřípadě dalších institucí a osob, které působí zejména v místě bydliště nebo pracoviště dítěte, •c) uložit dítěti, rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte omezení bránící působení škodlivých vlivů na výchovu dítěte, zejména zákaz určitých činností, návštěv určitých míst, akcí nebo zařízení nevhodných vzhledem k osobě dítěte a jeho vývoji, nebo •d) uložit dítěti, rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte povinnost využít odbornou poradenskou pomoc nebo uložit povinnost účastnit se prvního setkání se zapsaným mediátorem v rozsahu 3 hodin nebo terapie; •(4) Obecní úřad obce s rozšířenou působností zruší jím uložené výchovné opatření, •a) jestliže splní svůj účel, nebo •b) jestliže nesplní svůj účel; přitom může rozhodnout o uložení jiného výchovného opatření nebo zvolit jiné vhodné opatření sociálně-právní ochrany, • Práva – důkazní břemeno OSPOD •(1) Vyžaduje-li to zájem dítěte a výchovná opatření podle § 13 odst. 1 nevedla k nápravě, může soud dočasně odejmout dítě z péče rodičů nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte; přitom dítěti nařídí nejdéle na 3 měsíce pobyt ve •a) středisku výchovné péče nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, nebo •b) zařízení poskytovatele zdravotních služeb nebo v domově pro osoby se zdravotním postižením. •(2) Není-li možné zajistit dítěti potřebnou ochranu a pomoc jiným výchovným opatřením nebo opatřením sociálně-právní ochrany a zároveň není možné zajistit péči o dítě náhradní rodinnou péčí, zejména pěstounskou péčí na přechodnou dobu, může soud rozhodnout o svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc podle odstavce 1 písm. a), jde-li o dítě, •a) které se ocitlo ve stavu nedostatku řádné péče anebo je-li život dítěte, jeho normální vývoj nebo jeho jiný důležitý zájem vážně ohrožen nebo narušen, •b) které se ocitlo bez péče přiměřené jeho věku, •c) tělesně nebo duševně týrané nebo zneužívané, nebo •d) které se ocitlo v prostředí nebo situaci, které závažným způsobem ohrožují jeho základní práva. • Sociální služby s rodinou •Nastavení na základě případové konference •Organizace pověřená k výkonu sociálních služeb s rodinou • •Předpokládáme, že rodina dostala organizaci Případová konference •Co je podle vás základní problém rodiny • •Co je problém •Ekonomický •Výchovný •Vztahový – rodiče mezi sebou, rodiče a děti Foto 6.4.2022 Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky Výkon SAS – zákon 108/2006Sb •Cíl § 2 •(1) Každá osoba má nárok na bezplatné poskytnutí základního sociálního poradenství (§ 37 odst. 2) o možnostech řešení nepříznivé sociální situace nebo jejího předcházení. •(2) Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob. • • Druhy a formy služeb •§ 32 •Sociální služby zahrnují •a) sociální poradenství, •b) služby sociální péče, •c) služby sociální prevence. • Služby sociální péče •§ 38 •Služby sociální péče napomáhají osobám zajistit jejich fyzickou a psychickou soběstačnost, s cílem podpořit život v jejich přirozeném sociálním prostředí a umožnit jim v nejvyšší možné míře zapojení do běžného života společnosti, a v případech, kdy toto vylučuje jejich stav, zajistit jim důstojné prostředí a zacházení. Každý má právo na poskytování služeb sociální péče v nejméně omezujícím prostředí. • Služby sociální prevence •§ 53 •Služby sociální prevence napomáhají zabránit sociálnímu vyloučení osob, které jsou tímto ohroženy pro krizovou sociální situaci, životní návyky a způsob života vedoucí ke konfliktu se společností, sociálně znevýhodňující prostředí a ohrožení práv a oprávněných zájmů trestnou činností jiné fyzické osoby. Cílem služeb sociální prevence je napomáhat osobám k překonání jejich nepříznivé sociální situace a chránit společnost před vznikem a šířením nežádoucích společenských jevů. • SAS - §65 •Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi •(1) Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi jsou terénní, popřípadě ambulantní služby poskytované rodině s dítětem, u kterého je jeho vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokáží sami bez pomoci překonat, a u kterého existují další rizika ohrožení jeho vývoje. •(2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: •a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, •b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, •c) sociálně terapeutické činnosti, •d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Sociální rehabilitace - §70 • •(1) Sociální rehabilitace je soubor specifických činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických schopností a dovedností, posilováním návyků a nácvikem výkonu běžných, pro samostatný život nezbytných činností alternativním způsobem využívajícím zachovaných schopností, potenciálů a kompetencí. Sociální rehabilitace se poskytuje formou terénních a ambulantních služeb, nebo formou pobytových služeb poskytovaných v centrech sociálně rehabilitačních služeb. •(2) Služba podle odstavce 1 poskytovaná formou terénních nebo ambulantních služeb obsahuje tyto základní činnosti: •a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění, •b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, •c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, •d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. •(3) Služba podle odstavce 1 poskytovaná formou pobytových služeb v centrech sociálně rehabilitačních služeb obsahuje vedle základních činností, obsažených v odstavci 2 tyto základní činnosti: •a) poskytnutí ubytování, •b) poskytnutí stravy, •c) pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu. • Konflikt zákonů a cíle •Jaká je základní funkce rodiny – co definuje rodinu •Zákon359/1999Sb. - Předním hlediskem sociálně-právní ochrany je zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči. Přitom se přihlíží i k širšímu sociálnímu prostředí dítěte. •Zákon 108/2006Sb. - Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Rodina •Na co by jste se zaměřili ve službách • •Jak by jste je realizovali – obsah služby • •Na jaké služby by jste museli mít projekt Dítě je v NRP •Typy NRP •Příprava pěstounů •Povinnosti OSPOD •Doprovázející organizace – její povinnosti •Po umístění dítěte do náhradní péče – již nemá právo na SAS Typy NRP •Osoby v evidenci •Pro děti do 2 let •Pro děti nad 2 roky •Osoby pečující Proces pro pěstouna •Příbuzenská PP – bez výběru a přípravy •Nepříbuzenská: -Žádost na příslušný OSPOD -Zařazení do přípravy – psychologická, sociální a zdravotní šetření -Příprava – PRIDE nebo klasická seminární -Zařazení do evidence a výběr doprovázející organizace -Přijetí dítěte Doprovázení •OSPOD – má povinnost min. každé 3 měsíce navštívit pěstounskou rodinu a hovořit s dítětem, •Doprovázející organizace: -Klíčový sociální pracovník -Adaptace dítěte -Vzdělávání – identita dítěte, kniha života, co a jak sdělovat o původní rodině, identita dítěte -Asistované kontakty s biologickou rodinou -Zajištění odborných vyšetření -14 dní – hlídací služba – respitní péče pro rodinu pěstounů - Vztahy v rodině •Manželství a rozchodu, partnerství •Děti v tomto systému Dítě je v ústavní péči – 4.109/2002Sb. •§1 1) Ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy…, musí být zajištěno základní právo každého dítěte na výchovu a vzdělávání v návaznosti na ústavní principy a mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána, vytvářeny podmínky podporující sebedůvěru dítěte, rozvíjející citovou stránku jeho osobnosti a umožňující aktivní účast dítěte ve společnosti. S dítětem musí být zacházeno v zájmu plného a harmonického rozvoje jeho osobnosti s ohledem na potřeby osoby jeho věku. •(2) Účelem zařízení je zajišťovat nezletilé osobě, …. náhradní výchovnou péči v zájmu jeho zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání. Zařízení spolupracují s rodinou dítěte a poskytují jí pomoc při zajišťování záležitostí týkajících se dítěte, včetně rodinné terapie a nácviku rodičovských a dalších dovedností nezbytných pro výchovu a péči v rodině. Zařízení poskytují podporu při přechodu dítěte do jeho původního rodinného prostředí nebo jeho přemístění do náhradní rodinné péče. •(3) Účelem středisek je poskytovat preventivně výchovnou péči, a tím zejména předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dítěte nebo narušení jeho zdravého vývoje, zmírňovat nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již vzniklých poruch chování a přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Střediska poskytují pomoc rodičům nebo jiným osobám, kterým bylo dítě svěřeno do výchovy rozhodnutím příslušného orgánu, (dále jen „osoby odpovědné za výchovu“) při výchově a vzdělávání dítěte a při řešení problémů spojených s péčí o dítě, s cílem zachovat a posílit rodinné vazby dítěte a zamezit odtržení dítěte z jeho rodinného prostředí. •(4) Zařízení a střediska spolupracují s orgány sociálně-právní ochrany dětí v souladu s individuálním plánem ochrany dítěte ZDVOP – č.359/1999Sb. •Pobyt do 6 měsíců •Práce s rodinou •Hledání řešení, ideálně biologická rodiny, případně NRP Příklady dobré praxe •Víkendové rodičovství •Aktivity pro rodiče a dítě – společné prožitky • Kontrola vs. Podpora – systémový přístup •Problém nebo řešení – Dalet •Dalet je česká společnost zabývající se koučováním, terapii, supervizi a vzdělávání. • •Řešení je jedno, kde problém vznikl. Zaměření na zdroje pomáhající ke změně. Klientova situace z hlediska času Zaměření na problém Zaměření na řešení Minulost Minulá selhání Minulé úspěchy Současnost Přítomné nedostatky Přítomné zdroje Budoucnost Budoucí omezení Budoucí možnosti Zjednodušený pohled – systémový přístup •Co rodina dokázala •Co rodina umí •Jak by to mohla využít ke změně