Práce s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami Otázky Počátky vzniku Snoezelen konceptu ➢ 1966 američtí psychologové Cleland a Clark - výzkum zaměřený na rozvoj a podporu komunikačních a sociálních schopností a dovedností, a na změny chování na konkrétní smyslové podněty u osob s vývojovými vadami, hyperaktivitou, mentálním postižením a autismem ➢ Lidem byli poskytovány podněty ve vhodně přizpůsobených místnostech, které podle výše autorů měly vždy být prvním logickým krokem k rozvoji osobnosti. Tento první počin byl tehdy nazván „Sensory cafeteria“ (srov. Cleland, Clark, 1966). ➢ Z těchto prvních informací vychází Ad Verheul a Jan Hulsegge, v podmínkách tehdejší institucionální péče v Holandsku rozvíjejí tuto smyslovou činnost jako spontánní volnočasovou aktivitu pro dospělé osoby s těžším mentálním a kombinovaným postižením v Centru de Hartenberg ´s Heeren Loo u města Ede ve střední části Nizozemí (dále centrum). ➢ 1978 vybudovali první mobilní Snoezelen ve stanu, jehož prostředí a tématiku obměňovali každý rok a díky pozitivní podpoře vedení byl postaven první stálý Snoezelen v budově v roce 1983. Letos tudíž Snoezelen oslavil 40. výročí Snoezelen ➢ „snuffelen“ a „doezelen“, cítit (ve smyslu čichových vjemů) a dřímat nebo také pospávat, pobývat a relaxovat ➢ 1997 částečná výuka na Katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ➢ PhDr. Hana Stachová z Ostravy - na základě svých vlastních poznatků první konferenci v roce 2003 „Proč mít Snoezelen aneb vše co chcete vědět o této metod“ 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky, ucelené rehabilitace. 2. Charakteristika multismyslového konceptu obecně, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr. Cílem je vytvořit takové prostředí ve kterém by se lidé cítili dobře a spokojeně, a přitom v něm mohli dosáhnout takových efektů, kterých není možné docílit v běžném neupraveném prostředí nebo školní třídě, či jakémkoliv jiném prostoru. Ucelená strategie, zaštiťující rozvoj člověka ve všech jeho rovinách – biologické, psychické, sociální a spirituální. Jeho cíle souvisí s podstatou zrodu i vývoje všech klíčových kompetencí, na které klademe v rozvoji člověka důraz 3. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin 3. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin 1. PROSTOR 2. STIMULACE 3. PŘÍSTUP 4. Principy – východiska Snoezelenu 4. Principy – východiska Snoezelenu ➢Vytváří pohodu a má relaxační účinky. ➢Zklidňuje lidi, ale také je aktivuje. ➢Probouzí zájem lidí, vede a usměrňuje podněty z prostředí. ➢Probouzí vzpomínky, organizuje osobnost. ➢Pomáhá odstranit úzkost a strach a nabízí bezpečné prostředí. ➢Poskytuje člověku s postižením i bez postižení nezbytný prostor a čas. ➢Ponechává na člověku výběr konkrétních činností, které jej těší a naplňují. ➢Poskytuje člověku možnosti, kterých jinak (a jinde) nemůže dosáhnout, ani je využít. ➢Nic se nemusí a může se všechno využít …. 5. Multismyslové prostředí je: (cíleně vytvořený) prostor…..