Terciální vzdělávání a rovný přístup PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA savkovafolirova@seznam.cz FVP Slezská univerzita Opava Termíny: 1.3. 15.3. 29.3. 12.4. 26.4. 10.5. 2023 vždy 13,05 – 16,20, učebna C 208 Ukončení: Z Garance: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. Ústav speciální pedagogiky - Fakulta veřejných politik v Opavě Omezení zápisu do předmětu: Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud. Cíle předmětu ➢ seznámit studenty se sociálními kontexty terciárního vzdělávání studentů intaktních a studentů se specifickými potřebami ➢ vymezit jejich typologii specifických vzdělávacích potřeb ➢ objasnit rámec rovného a spravedlivého přístupu, včetně popisu zvláštností, které studenta s daným typem postižení ve vysokoškolském prostředí doprovázejí. Předmět nabízí přehled mechanizmů podpory, včetně popisu základních teoretických, koncepčních a jiných procesů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění kvalitního vzdělávání bez snížení nároků. Dotýká se otázky studijní úspěšnosti a objasňuje klíčové faktografické skutečnosti, včetně náležitých procesů a nutných mechanizmů, jenž se na úspěšné dokončení studia podílejí. Výstupy z učení Odborné znalosti ➢ Student se orientuje v názvosloví a terminologii související s terciárním vzděláváním studentů se specifickými potřebami ➢ Student zná klasifikační systém a typologii specifických potřeb ➢ Student se orientuje v současné legislativě a dokumentaci používané v systematickém vzdělávání studentů se specifickými potřebami u nás i v Evropě ➢ Student umí objasnit rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání v terciárním stupni ➢ Student zná mechanismy podpory a modifikace ve vzdělávání studentů se specifickými potřebami. Výstupy z učení Odborné dovednosti ➢ Student umí popsat specifické potřeby studenta v terciárním vzdělávání ➢ Student umí komparovat mechanismy podpory a modifikace studia studenta se specifickými potřebami a studenta bez nich ➢ Student aplikuje pravidla rovného přístupu a spravedlivého zacházení se studentem se specifickými potřebami u nás i v Evropském kontextu Obecné způsobilosti ➢ Student je schopen posoudit ucelený vzdělávací kontext studia studentů se specifickými potřebami v komparaci se situací studentů intaktních. Osnova ➢ Vymezení problematiky terciárního vzdělání ➢ Legislativní, metodický a koncepční rámec terciárního vzdělávání ➢ Koncepce terciárního vzdělávání – teoretická a praktická východiska ➢ Studenti se SVP a centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami ➢ Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek studia ➢ Vzdělávání studentů s daným typem postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost, orientaci v prostoru a další specifika ➢ Kvalita v terciárním vzdělávání – role subjektů a objektů Evaluace realizovaných praktických aktivit Literatura ➢ JANKŮ, Kateřina. Terciární vzdělávání jako cesta k zaměstnanosti člověka s disabilitou. In Kaleja, M. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2019. s. 107-117. ISBN 978-80-7510- 329-1. ➢ KALEJA, Martin. Terciární vzdělávání v aplikovaném měnícím se výzkumném schématu. In Škola pro všechny aneb interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. 2017. ➢ KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech: terciární vzdělávání - otázky k inkluzi : [4.12.2014]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. 200 s. ISBN 978-80-7464-660-7. Terciální vzdělávání Veškeré standartní vzdělávání po získání maturitní zkoušky Dělení terciálního sektoru ➢ Vyšší odborné školy ( VOŠ) ➢ Vysoké školy ( VŠ) univerzitní – pro studenty více vědních oborů, uskutečňuje výzkumy neuniverzitní – nečlení se na fakulty, nemají akreditované doktorské programy Systém terciálního vzdělávání v ČR Silné stránky ➢Vysoká prestiž akademických pracovníků ➢Vysoká ekonomická návratnost vysokoškolského vzdělávání ➢Možnost propojení vzdělávání x výzkum x vývoj ➢Dostupnost Slabé stránky ➢Vysoké procento neukončeného studia, např. technické obory ➢Poptávka na trhu práce x volba uchazečů o obor studia ➢Minimální ekonomická zainteresovanost konkrétní vysoké školy na kvalitě poskytovaného vzdělávání ➢Nedostatečný infomační systém o VŠ, nedostatečné nebo absence jejich hodnocení Systém terciálního vzdělávání v ČR Příležitosti ➢ Nerovnost k přístupu ke vzdělávání na VŠ ➢ Možnost zavedení krátkých, praktických studijních vzdělávacích programů, profesní programy ➢ Možnost většího počtu studentů vyššího věku, možnost přizpůsobení podmínek vzdělávání, způsobu výuky ➢ Možnost zapojení dalších VOŠ do terciálního vzdělávání Hrozby ➢ Finanční omezení, omezená nabídka programů a podpory pro jedince se SP, slabé nebo málo účinné programy finanční podpory studentům ➢ Podfinancování - zavedení školného ➢ Rivalita mezi institucemi ➢ Politická situace