Terciální vzdělávání a rovný přístup PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA savkovafolirova@seznam.cz i.savkova@specialniskola.eu FVP Slezská univerzita Opava •Termíny: •1.3. 15.3. 29.3. 12.4. 26.4. 10.5. 2023 •vždy 13,05 – 16,20, učebna C 208 •Ukončení: Z • •Garance: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. Ústav speciální pedagogiky - Fakulta veřejných politik v Opavě • •Omezení zápisu do předmětu: •Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud. • Terciální vzdělávání •Objasněte pojem •Členění •Slabé a silné stránky současného systému •Hrozby a příležitosti • • • • •SOUČASNÁ LEGISLATIVA A DOKUMENTACE POUŽÍVANÁ V SYSTEMATICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ STUDENTŮ V ČR Všeobecná deklarace lidských práv ØVšeobecná deklarace lidských práv je prvním mezinárodním uznáním práv a svobod každého člověka bez rozdílu. Je dostupná ve více než 360 jazycích a jedná se o nejpřekládanější dokument na světě, což svědčí o její univerzální povaze a dopadu. • ØUcelený seznam základních lidských práv přijata Valným shromážděním OSN 10. prosince 1948 Ø • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice Bílá kniha terciálního vzdělávání •https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=B%C3%ADl%C3%A1_kniha_terci%C3%A1rn%C3%ADho_vzd%C4%9Bl%C3% A1v%C3%A1n%C3%AD Øudává směr vývoje terciárního vzdělávání v ČR pro dalších 10 -20 let ØFormuluje potřeby společnosti a očekávání vlády a vnějších aktérů od činnosti institucí terciárního vzdělávání (tj. VŠ, VOŠ) ØPopisuje současný a cílový stav konkrétní oblasti a následně doporučení k dosažení cílového stavu ØNabízí koncepční základ pro legislativní změny vedoucí k naplnění očekávání ØPoskytne expertní oporu pro politická rozhodnutí vedoucí k reformě systému terciárního vzdělávání. • Sdělení č. 10/2010 Sb. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením •Založena na principu rovnoprávnosti a zaručuje osobám se ZP plné uplatnění všech lidských práv, jejich aktivní zapojení do života společnosti. • •Hlavní obecné zásady: Ørespekt k lidské důstojnosti a nezávislosti, Øzákaz diskriminace, rovnost žen a mužů, Øplné zapojení do společnosti, Ørovnost příležitostí, Øpřístupnost, Ørespekt k vyvíjejícím se schopnostem dětí a jejich právu na zachování identity. Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021 – 2025 ØZaměřuje se na vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami ØInkluzívní vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením ØZajištění kvalitních podmínek, PO, poradenských služeb ØPodpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Ø zpřístupnění studia na vysokých školách pro studenty se zdravotním postižením Ørozšíření možností celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání – Školský zákon •Právo na vzdělání, čl. 33 LZPS 1.Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. 2.Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. 3.Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. 4.Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Novela Zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů. •„poskytovat uchazečům o studium, studentům a dalším osobám informační a poradenské služby související se studiem a s možností uplatnění absolventů studijních programů v praxi“ • ØZpřístupnit přijímací řízení uchazečům se SP ØInformace na webu – studijní programy, uplatnění absolventů ØPoradenská centra ØSystém PO ØZpůsoby výuky, výukové strategie • • • •INTEGRACE, INKLUZE, INKLUZIVNÍ PROSTŘEDÍ Integrace, sociální integrace Ønevyčleňovat, ale integrovat všechny osoby do společnosti Øsociální kontakt s osobami se ZP x lépe budeme vnímat jejich speciální potřeby Øosoby se ZP si snáze osvojí pravidla a normy většinové společnosti Øopatření, která pomáhají překonávat bariéry při vzdělávání (informační, komunikační, architektonické) • •Sociální integrace Ø„zdraví “ se naučí chápat příčiny odlišnosti osob s postižením a porozumět specifickým potřebám ØZP si osvojují dovednost komunikovat, porozumět pravidlům, která jsou ve společnosti platná Inkluze, inkluzivní prostředí Øvzdělávací systém je založen na budování a ovládání širokého spektra strategií, aktivit a procesů s cílem realizovat právo na kvalitní, užitečné a adekvátní vzdělání jedinců se SVP • Øtrvalý proces změn v oblasti studijních podmínek a studijního prostředí pro všechny studenty bez rozdílů. Kvalita inkluzivního vzdělávání závisí na schopnostech vysokoškolských pracovníků vnímat, poznat a respektovat individuální potřeby studentů. V procesu integrovaného vzdělávání je budován systém podpory cíleně pro studenty se zdravotním postižením, Integrace x Inkluze •Srovnání konceptů integrace a inkluze v terciárním vzdělávání: ØZaměření se výhradně na potřeby uchazeče a studenty s postižením (integrace) – zaměření se na potřeby všech uchazečů a studentů (inkluze) ØOpatření využitelná výhradně pro uchazeče a studenty s postižením (integrace) – opatření využitelná pro všechny uchazečů a studenty (inkluze) ØSpeciální výukové strategie (např.) multisenzoriální výuka využitelná výhradně pro studenty s postižením (integrace) - speciální výukové strategie zahrnující techniky využitelné pro všechny studenty (inkluze). • Vágnerová, M. (2004) Ø Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •VŠ studium klade nároky v oblasti sociální a mluvní komunikace, práce s psaným textem, práce se symbolikou a grafikou, na práci s multimédii (audiovizuálními materiály), na práci s technologiemi, příp. s fyzickým materiálem při výuce a studiu. • •Dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání + potřebné způsobilosti v klíčových kompetencích v oblastech učení, řešení problémů, v oblasti komunikace, v oblasti sociální a personální, občanské a kompetence k podnikavosti. • Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence k učení zahrnují způsobilosti studenta: Øsamostatně plánovat a organizovat své učení a pracovní činnost, zná různé strategie učení Økriticky přistupovat ke zdrojům informací, informace umět zpracovávat a využívat při studiu Økriticky hodnotit pokrok při dosahování cílů v učení, přijímat ocenění, radu, kritiku • •Kompetence k řešení problémů předpokládají schopnosti studenta: Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence k řešení problémů předpokládají schopnosti studenta: Ørozpoznat problém, objasnit jeho podstatu, rozčlenit ho na části, navrhnout kroky, postupy Øuplatňovat vhodné metody, např. analytické, kritické a tvořivé myšlení, představivost a intuici Økriticky interpretovat poznatky, ověřovat je, formulovat a obhajovat podložené závěry Øbýt otevřený k využití různých postupů, nahlížet problém z různých stran Øzvažovat klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků •Komunikační kompetence studenta: • Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Komunikační kompetence studenta: Øefektivně využívat dostupné prostředky komunikace: verbální, neverbální, symbolické, grafické Øpoužívat s porozuměním odborný jazyk, symbolická a grafická vyjádření informací různého typu Øvyjadřovat se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, efektivně využívat moderní IT Øbýt citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům v komunikaci vůči ostatním Øvhodně prezentovat svou práci i sám sebe Ørozumět sdělením, správně interpretovat přijímaná sdělení, věcně argumentovat, pomáhat dosáhnout porozumění. Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence sociální a personální: Øposuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, schopnosti sebereflexe Østanovit si cíle a priority, zájmovou orientaci i životní podmínky Øodhadnout důsledky vlastního jednání a chování, své jednání a chování korigovat Øpřizpůsobit se měnícím se životním a pracovním podmínkám a vhodně je ovlivňovat Øaktivně spolupracovat při stanovování a dosahování společných cílů Øpřispívat k vytváření a udržování mezilid. vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii Øprojevovat zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých Ørozhodovat se na základě vlastního úsudku, odolávat společenským i mediálním tlakům. Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence občanská: Øzvažovat vztahy mezi zájmy osobními, širší skupiny, veřejnými, rozhodovat se a jednat vyváženě Øuvažovat o chodu společnosti a civilizace z hlediska udržitelnosti života, neohrožovat a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu Ørespektovat různorodost kulturních, duchovních hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí, promýšlet souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností Øpřistupovat zodpovědně ke svým povinnostem, hájit svá práva i práva jiných Øchovat se zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytnout pomoc Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence k podnikavosti zahrnuje způsobilosti studenta: Ørozhodovat se cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření Ørozvíjet svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznávat a využívat příležitosti pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě Ødokončovat zahájené aktivity, motivovat se k dosahování úspěchu, kriticky hodnotit rizika Øchápat podstatu a principy podnikání, zvažovat jeho možná rizika, vyhledávat a kriticky posuzovat příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory • • •Typologie studentů se specifickými potřebami Typologie studentů se specifickými potřebami •Student se zrakovým postižením 1.lehce zrakově postižený / uživatel zraku Øzraková vada umožňuje práci zrakem (a to i s textem), s běžnými formáty dokumentů, včetně vizuálních, není třeba využívat odečítače obrazovky, stačí zvětšení obrazu písma… • •2. těžce zrakově postižený / uživatel hmatu/hlasu ØOsoba pracuje buď s hmatově tištěnými dokumenty nebo s odečítači obrazovky (v kombinaci s hmatovým displejem nebo hlasovým výstupem Typologie studentů se specifickými potřebami •Student se sluchovým postižením 1.nedoslýchavý / uživatel verbálního jazyka Øinformace spontánně přijímá i podává prostřednictvím verbálního jazyka (ať už formou psanou nebo mluvenou, primárně používá český jazyk. (neslyšící, později ohluchlí), používají verbální slovo místo znakového jazyka. •2. neslyšící / uživatel znakového jazyka Øinformace přijímá i podává znakovým jazykem, používá český znakový jazyk, příp. jinou formu neverbální komunikace založenou na českém jazyce Typologie studentů se specifickými potřebami •Student s pohybovým postižením •1. s postižením dolních končetin (paraplegie) ØK pohybu využívá opěrné hole, mechanické nebo elektrické vozíky • •2. s postižením horních končetin (jemné motoriky) ØJemná motorika horních končetin je snížena natolik, že osoba není schopna pořizovat poznámky vlastní rukou, příp. i na klávesnici, manipulace s předměty a zařízeními, které jsou nezbytné pro plnění studijních povinností (fyzické knihy, psací potřeby, přístrojovou technika atd.), příp. manipulace s předměty běžné denní potřeby. Typologie studentů se specifickými potřebami •Student se specifickou poruchou učení ØOsoba, které dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, příp. často souběžně se vyskytující ADHD (hyperaktivita s poruchou pozornosti) objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti. Typologie studentů se specifickými potřebami •Student s poruchou autistického spektra ØOsoba, které neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti a žádá si psychologických a pedagogických a organizačních opatření ze strany školy. Typologie studentů se specifickými potřebami •Student s jinými obtížemi Øjiná psychická porucha či onemocnění, včetně neautistických neurovývojových poruch, tj. narušených jazykových, řečových a jiných komunikačních schopností, nebo chronické somatické onemocnění objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti nebo si žádají organizačních opatření ze strany školy. Otázky 1.Vyjmenujte základní oblasti podpory uchazečům a studentům se zdravotním postižením na vysokých školách. 2.Popište informační a poradenské aktivity v systému podpory osob se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání. 3.Popište specifické potřeby studentů se sluchovým postižením při studiu. 4.Uveďte příklady zásad a pravidel komunikace slyšících a sluchově postižených 5.Popište specifické potřeby studentů se zrakovým postižením při studiu. 6.Uveďte příklady zásad a pravidel komunikace s nevidomými osobami. 7. • •