Terciální vzdělávání a rovný přístup PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA savkovafolirova@seznam.cz i.savkova@specialniskola.eu FVP Slezská univerzita Opava •Termín: •17.3. 2023 od 13,05 do18,00 hod., učebna C 206, celkem 6 vyučovacích hodin, ukončeno Z • •Garance: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. Ústav speciální pedagogiky - Fakulta veřejných politik v Opavě • •Omezení zápisu do předmětu: •Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud. • Cíle předmětu Øseznámit studenty se sociálními kontexty terciárního vzdělávání studentů intaktních a studentů se specifickými potřebami Øvymezit jejich typologii specifických vzdělávacích potřeb Øobjasnit rámec rovného a spravedlivého přístupu, včetně popisu zvláštností, které studenta s daným typem postižení ve vysokoškolském prostředí doprovázejí. • •Předmět nabízí přehled mechanizmů podpory, včetně popisu základních teoretických, koncepčních a jiných procesů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění kvalitního vzdělávání bez snížení nároků. •Dotýká se otázky studijní úspěšnosti a objasňuje klíčové faktografické skutečnosti, včetně náležitých procesů a nutných mechanizmů, jenž se na úspěšné dokončení studia podílejí. • Výstupy z učení •Odborné znalosti ØStudent se orientuje v názvosloví a terminologii související s terciárním vzděláváním studentů se specifickými potřebami ØStudent zná klasifikační systém a typologii specifických potřeb ØStudent se orientuje v současné legislativě a dokumentaci používané v systematickém vzdělávání studentů se specifickými potřebami u nás i v Evropě ØStudent umí objasnit rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání v terciárním stupni ØStudent zná mechanismy podpory a modifikace ve vzdělávání studentů se specifickými potřebami. Výstupy z učení •Odborné dovednosti ØStudent umí popsat specifické potřeby studenta v terciárním vzdělávání ØStudent umí komparovat mechanismy podpory a modifikace studia studenta se specifickými potřebami a studenta bez nich ØStudent aplikuje pravidla rovného přístupu a spravedlivého zacházení se studentem se specifickými potřebami u nás i v Evropském kontextu •Obecné způsobilosti ØStudent je schopen posoudit ucelený vzdělávací kontext studia studentů se specifickými potřebami v komparaci se situací studentů intaktních. Osnova ØVymezení problematiky terciárního vzdělání ØLegislativní, metodický a koncepční rámec terciárního vzdělávání ØKoncepce terciárního vzdělávání – teoretická a praktická východiska ØStudenti se SVP a centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami ØUniverzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek studia ØVzdělávání studentů s daným typem postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost, orientaci v prostoru a další specifika ØKvalita v terciárním vzdělávání – role subjektů a objektů Evaluace realizovaných praktických aktivit • • Literatura ØJANKŮ, Kateřina. Terciární vzdělávání jako cesta k zaměstnanosti člověka s disabilitou. In Kaleja, M. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2019. s. 107-117. ISBN 978-80-7510-329-1. ØKALEJA, Martin. Terciární vzdělávání v aplikovaném měnícím se výzkumném schématu. In Škola pro všechny aneb interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. 2017. ØKALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech: terciární vzdělávání - otázky k inkluzi : [4.12.2014]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. 200 s. ISBN 978-80-7464-660-7. • • • • •Terciální vzdělávání Terciální vzdělávání •Veškeré standartní vzdělávání po získání maturitní zkoušky • •Dělení terciálního sektoru ØVyšší odborné školy (VOŠ) - zaměřeny především na praktickou profesní orientaci, zpravidla 3 roky, zakončeno absolutoriem (zk z odborných předmětů, cizího jazyka a obhajoby absolventské práce. Neakademický titul diplomovaný specialista ( DiS. uváděné za jménem a oddělené od něj čárkou), ØVysoké školy (VŠ) • Terciální vzdělávání ØVysoké školy (VŠ) • univerzitní - mají akreditován též doktorský studijní program (doktor – Ph.D.), učitelé přednáší studentům o vědě ve více oborech, zpravidla se člení na fakulty (např. lékařská, právnická, filozofická, přírodovědecká) a vysokoškolské ústavy (např. matematický ústav, ústav sociální práce), na jiná pracoviště pro vzdělávací a tvůrčí činnost nebo pro poskytování informačních služeb, např. rektorát, účelová zařízení pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování a stravování, menza, kolej… • neuniverzitní – Bc. ale i Mgr. programy, mohou uskutečňovat výzkum, nemají akreditované doktorské programy, zpravidla se nečlení na fakulty • • •Systém terciálního vzdělávání v ČR Systém terciálního vzdělávání v ČR •Silné stránky ØVysoká prestiž akademických pracovníků ØVysoká ekonomická návratnost vysokoškolského vzdělávání ØMožnost propojení vzdělávání x výzkum x vývoj ØDostupnost • •Slabé stránky ØVysoké procento neukončeného studia, např. technické obory ØPoptávka na trhu práce x volba uchazečů o obor studia ØMinimální ekonomická zainteresovanost konkrétní vysoké školy na kvalitě poskytovaného vzdělávání ØNedostatečný infomační systém o VŠ, nedostatečné nebo absence jejich hodnocení • Systém terciálního vzdělávání v ČR •Příležitosti ØNerovnost k přístupu ke vzdělávání na VŠ ØMožnost zavedení krátkých, praktických studijních vzdělávacích programů, profesní programy ØMožnost většího počtu studentů vyššího věku, možnost přizpůsobení podmínek vzdělávání, způsobu výuky ØMožnost zapojení dalších VOŠ do terciálního vzdělávání Ø •Hrozby ØFinanční omezení, omezená nabídka programů a podpory pro jedince se SP, slabé nebo málo účinné programy finanční podpory studentům ØPodfinancování - zavedení školného ØRivalita mezi institucemi ØPolitická situace • • • • •SOUČASNÁ LEGISLATIVA A DOKUMENTACE POUŽÍVANÁ V SYSTEMATICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ STUDENTŮ V ČR Všeobecná deklarace lidských práv ØVšeobecná deklarace lidských práv je prvním mezinárodním uznáním práv a svobod každého člověka bez rozdílu. Je dostupná ve více než 360 jazycích a jedná se o nejpřekládanější dokument na světě, což svědčí o její univerzální povaze a dopadu. • ØUcelený seznam základních lidských práv přijata Valným shromážděním OSN 10. prosince 1948 Ø • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice Bílá kniha terciálního vzdělávání •https://wiki.knihovna.cz/index.php?title=B%C3%ADl%C3%A1_kniha_terci%C3%A1rn%C3%ADho_vzd%C4%9Bl%C3% A1v%C3%A1n%C3%AD Øudává směr vývoje terciárního vzdělávání v ČR pro dalších 10 -20 let ØFormuluje potřeby společnosti a očekávání vlády a vnějších aktérů od činnosti institucí terciárního vzdělávání (tj. VŠ, VOŠ) ØPopisuje současný a cílový stav konkrétní oblasti a následně doporučení k dosažení cílového stavu ØNabízí koncepční základ pro legislativní změny vedoucí k naplnění očekávání ØPoskytne expertní oporu pro politická rozhodnutí vedoucí k reformě systému terciárního vzdělávání. • Sdělení č. 10/2010 Sb. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením •Založena na principu rovnoprávnosti a zaručuje osobám se ZP plné uplatnění všech lidských práv, jejich aktivní zapojení do života společnosti. • •Hlavní obecné zásady: Ørespekt k lidské důstojnosti a nezávislosti, Øzákaz diskriminace, rovnost žen a mužů, Øplné zapojení do společnosti, Ørovnost příležitostí, Øpřístupnost, Ørespekt k vyvíjejícím se schopnostem dětí a jejich právu na zachování identity. Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021 – 2025 ØZaměřuje se na vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami ØInkluzívní vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením ØZajištění kvalitních podmínek, PO, poradenských služeb ØPodpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Ø zpřístupnění studia na vysokých školách pro studenty se zdravotním postižením Ørozšíření možností celoživotního vzdělávání osob se zdravotním postižením Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání – Školský zákon •Právo na vzdělání, čl. 33 LZPS 1.Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. 2.Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. 3.Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. 4.Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Novela Zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů. •„poskytovat uchazečům o studium, studentům a dalším osobám informační a poradenské služby související se studiem a s možností uplatnění absolventů studijních programů v praxi“ • ØZpřístupnit přijímací řízení uchazečům se SP ØInformace na webu – studijní programy, uplatnění absolventů ØPoradenská centra ØSystém PO ØZpůsoby výuky, výukové strategie • • • •INTEGRACE, INKLUZE, INKLUZIVNÍ PROSTŘEDÍ Integrace, sociální integrace Ønevyčleňovat, ale integrovat všechny osoby do společnosti Øsociální kontakt s osobami se ZP x lépe budeme vnímat jejich speciální potřeby Øosoby se ZP si snáze osvojí pravidla a normy většinové společnosti Øopatření, která pomáhají překonávat bariéry při vzdělávání (informační, komunikační, architektonické) • •Sociální integrace Ø„zdraví “ se naučí chápat příčiny odlišnosti osob s postižením a porozumět specifickým potřebám ØZP si osvojují dovednost komunikovat, porozumět pravidlům, která jsou ve společnosti platná Inkluze, inkluzivní prostředí Øvzdělávací systém je založen na budování a ovládání širokého spektra strategií, aktivit a procesů s cílem realizovat právo na kvalitní, užitečné a adekvátní vzdělání jedinců se SVP • Øtrvalý proces změn v oblasti studijních podmínek a studijního prostředí pro všechny studenty bez rozdílů. Kvalita inkluzivního vzdělávání závisí na schopnostech vysokoškolských pracovníků vnímat, poznat a respektovat individuální potřeby studentů. V procesu integrovaného vzdělávání je budován systém podpory cíleně pro studenty se zdravotním postižením, Integrace x Inkluze •Srovnání konceptů integrace a inkluze v terciárním vzdělávání: ØZaměření se výhradně na potřeby uchazeče a studenty s postižením (integrace) – zaměření se na potřeby všech uchazečů a studentů (inkluze) ØOpatření využitelná výhradně pro uchazeče a studenty s postižením (integrace) – opatření využitelná pro všechny uchazečů a studenty (inkluze) ØSpeciální výukové strategie (např.) multisenzoriální výuka využitelná výhradně pro studenty s postižením (integrace) - speciální výukové strategie zahrnující techniky využitelné pro všechny studenty (inkluze). • Vágnerová, M. (2004) Ø Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •VŠ studium klade nároky v oblasti sociální a mluvní komunikace, práce s psaným textem, práce se symbolikou a grafikou, na práci s multimédii (audiovizuálními materiály), na práci s technologiemi, příp. s fyzickým materiálem při výuce a studiu. • •Dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání + potřebné způsobilosti v klíčových kompetencích v oblastech učení, řešení problémů, v oblasti komunikace, v oblasti sociální a personální, občanské a kompetence k podnikavosti. • Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence k učení zahrnují způsobilosti studenta: Øsamostatně plánovat a organizovat své učení a pracovní činnost, zná různé strategie učení Økriticky přistupovat ke zdrojům informací, informace umět zpracovávat a využívat při studiu Økriticky hodnotit pokrok při dosahování cílů v učení, přijímat ocenění, radu, kritiku • •Kompetence k řešení problémů předpokládají schopnosti studenta: Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence k řešení problémů předpokládají schopnosti studenta: Ørozpoznat problém, objasnit jeho podstatu, rozčlenit ho na části, navrhnout kroky, postupy Øuplatňovat vhodné metody, např. analytické, kritické a tvořivé myšlení, představivost a intuici Økriticky interpretovat poznatky, ověřovat je, formulovat a obhajovat podložené závěry Øbýt otevřený k využití různých postupů, nahlížet problém z různých stran Øzvažovat klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků •Komunikační kompetence studenta: • Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Komunikační kompetence studenta: Øefektivně využívat dostupné prostředky komunikace: verbální, neverbální, symbolické, grafické Øpoužívat s porozuměním odborný jazyk, symbolická a grafická vyjádření informací různého typu Øvyjadřovat se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, efektivně využívat moderní IT Øbýt citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům v komunikaci vůči ostatním Øvhodně prezentovat svou práci i sám sebe Ørozumět sdělením, správně interpretovat přijímaná sdělení, věcně argumentovat, pomáhat dosáhnout porozumění. Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence sociální a personální: Øposuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, schopnosti sebereflexe Østanovit si cíle a priority, zájmovou orientaci i životní podmínky Øodhadnout důsledky vlastního jednání a chování, své jednání a chování korigovat Øpřizpůsobit se měnícím se životním a pracovním podmínkám a vhodně je ovlivňovat Øaktivně spolupracovat při stanovování a dosahování společných cílů Øpřispívat k vytváření a udržování mezilid. vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii Øprojevovat zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých Ørozhodovat se na základě vlastního úsudku, odolávat společenským i mediálním tlakům. Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence občanská: Øzvažovat vztahy mezi zájmy osobními, širší skupiny, veřejnými, rozhodovat se a jednat vyváženě Øuvažovat o chodu společnosti a civilizace z hlediska udržitelnosti života, neohrožovat a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu Ørespektovat různorodost kulturních, duchovních hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí, promýšlet souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností Øpřistupovat zodpovědně ke svým povinnostem, hájit svá práva i práva jiných Øchovat se zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví, poskytnout pomoc Očekávané kompetence vysokoškolských studentů •Kompetence k podnikavosti zahrnuje způsobilosti studenta: Ørozhodovat se cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření Ørozvíjet svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznávat a využívat příležitosti pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě Ødokončovat zahájené aktivity, motivovat se k dosahování úspěchu, kriticky hodnotit rizika Øchápat podstatu a principy podnikání, zvažovat jeho možná rizika, vyhledávat a kriticky posuzovat příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory • • •Typologie studentů se specifickými potřebami Typologie studentů se specifickými potřebami •Student se zrakovým postižením 1.lehce zrakově postižený / uživatel zraku Øzraková vada umožňuje práci zrakem (a to i s textem), s běžnými formáty dokumentů, včetně vizuálních, není třeba využívat odečítače obrazovky, stačí zvětšení obrazu písma… • •2. těžce zrakově postižený / uživatel hmatu/hlasu ØOsoba pracuje buď s hmatově tištěnými dokumenty nebo s odečítači obrazovky (v kombinaci s hmatovým displejem nebo hlasovým výstupem Typologie studentů se specifickými potřebami •Student se sluchovým postižením 1.nedoslýchavý / uživatel verbálního jazyka Øinformace spontánně přijímá i podává prostřednictvím verbálního jazyka (ať už formou psanou nebo mluvenou, primárně používá český jazyk. (neslyšící, později ohluchlí), používají verbální slovo místo znakového jazyka. •2. neslyšící / uživatel znakového jazyka Øinformace přijímá i podává znakovým jazykem, používá český znakový jazyk, příp. jinou formu neverbální komunikace založenou na českém jazyce Typologie studentů se specifickými potřebami •Student s pohybovým postižením •1. s postižením dolních končetin (paraplegie) ØK pohybu využívá opěrné hole, mechanické nebo elektrické vozíky • •2. s postižením horních končetin (jemné motoriky) ØJemná motorika horních končetin je snížena natolik, že osoba není schopna pořizovat poznámky vlastní rukou, příp. i na klávesnici, manipulace s předměty a zařízeními, které jsou nezbytné pro plnění studijních povinností (fyzické knihy, psací potřeby, přístrojovou technika atd.), příp. manipulace s předměty běžné denní potřeby. Typologie studentů se specifickými potřebami •Student se specifickou poruchou učení ØOsoba, které dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, příp. často souběžně se vyskytující ADHD (hyperaktivita s poruchou pozornosti) objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti. Typologie studentů se specifickými potřebami •Student s poruchou autistického spektra ØOsoba, které neurovývojová porucha autistického spektra, včetně Aspergerova syndromu, objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti a žádá si psychologických a pedagogických a organizačních opatření ze strany školy. Typologie studentů se specifickými potřebami •Student s jinými obtížemi Øjiná psychická porucha či onemocnění, včetně neautistických neurovývojových poruch, tj. narušených jazykových, řečových a jiných komunikačních schopností, nebo chronické somatické onemocnění objektivně brání standardním způsobem plnit studijní povinnosti nebo si žádají organizačních opatření ze strany školy. Otázky 1.Vyjmenujte základní oblasti podpory uchazečům a studentům se zdravotním postižením na vysokých školách. 2.Popište informační a poradenské aktivity v systému podpory osob se zdravotním postižením v terciárním vzdělávání. 3.Popište specifické potřeby studentů se sluchovým postižením při studiu. 4.Uveďte příklady zásad a pravidel komunikace slyšících a sluchově postižených 5.Popište specifické potřeby studentů se zrakovým postižením při studiu. 6.Uveďte příklady zásad a pravidel komunikace s nevidomými osobami. 7. • •