FVPFPK06 Terciární vzdělávání a kontext rovného přístupu Fakulta veřejných politik v Opavě léto 2023 Rozsah 0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: Z. Vyučující PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (cvičící) Garance doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. Ústav speciální pedagogiky - Fakulta veřejných politik v Opavě Předpoklady FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( BN ) && FORMA ( K ) Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud. Mateřské obory/plány Ø Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP) Ø Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP) Ø Veřejná správa a sociální politika (program FVP, B6731-SPSP) Ø Veřejná správa a sociální politika (program FVP, N6731-SPSP) Ø Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET) Cíle předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty se sociálními kontexty terciárního vzdělávání studentů intaktních a studentů se specifickými potřebami, vymezit jejich typologii specifických vzdělávacích potřeb, objasnit rámec rovného a spravedlivého přístupu, včetně popisu zvláštností, které studenta s daným typem postižení ve vysokoškolském prostředí doprovázejí. Předmět nabízí přehled mechanizmů podpory, včetně popisu základních teoretických, koncepčních a jiných procesů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění kvalitního vzdělávání bez snížení nároků. Dotýká se otázky studijní úspěšnosti a objasňuje klíčové faktografické skutečnosti, včetně náležitých procesů a nutných mechanizmů, jenž se na úspěšné dokončení studia podílejí. Výstupy z učení Výstupy učení Odborné znalosti Student se orientuje v názvosloví a terminologii související s terciárním vzděláváním studentů se specifickými potřebami; zná klasifikační systém a typologii specifických potřeb, orientuje se v současné legislativě a dokumentaci používané v systematickém vzdělávání studentů se specifickými potřebami u nás i v Evropě; umí objasnit rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání v terciárním stupni; zná mechanismy podpory a modifikace ve vzdělávání studentů se specifickými potřebami. Odborné dovednosti Student umí popsat specifické potřeby studenta v terciárním vzdělávání; umí komparovat mechanismy podpory a modifikace studia studenta se specifickými potřebami a studenta bez nich, aplikuje pravidla rovného přístupu a spravedlivého zacházení se studentem se specifickými potřebami u nás i v Evropském kontextu. Obecné způsobilosti Student je schopen posoudit ucelený vzdělávací kontext studia studentů se specifickými potřebami v komparaci se situací studentů intaktních. Osnova Ø Obsah Vymezení problematiky terciárního vzdělání; Legislativní, metodický a koncepční rámec terciárního vzdělávání; Koncepce terciárního vzdělávání – teoretická a praktická východiska; Studenti se SVP a centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami; Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek studia; Vzdělávání studentů s daným typem postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost, orientaci v prostoru a další specifika; Kvalita v terciárním vzdělávání – role subjektů a objektů; Evaluace realizovaných praktických aktivit. Literatura Ø JANKŮ, Kateřina. Terciární vzdělávání jako cesta k zaměstnanosti člověka s disabilitou. In Kaleja, M. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2019. s. 107-117. ISBN 978-80-7510-329-1. info Ø KALEJA, Martin. Terciární vzdělávání v aplikovaném měnícím se výzkumném schématu. In Škola pro všechny aneb interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. 2017. info Ø KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech : terciární vzdělávání - otázky k inkluzi : [4.12.2014]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. 200 s. ISBN 978-80-7464-660-7. info Metody hodnocení Zápočet Další komentáře Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.