FVP:UPPVMD008 Psychopedie PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA savkovafolirova@seznam.cz i.savkova@specialniskola.eu FVP Slezská univerzita Opava 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu. 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti. 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy. 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí. 5. Rodina dítěte s mentálním postižením. 25. 3. a 22.4. 2023 8:55-13:50 míst. C 306 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením. 7. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén. 8. Etiologie mentálního postižení. 9. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody). 10. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání. 11. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS. 12. Exkurze do zařízení pro osoby s mentálním postižením. Cíl předmětu ➢Získat základní poznatky z vícerých oblastí psychopedické problematiky ➢Orientovat se k definicích a klíčových termínech ➢Osvojit si elementární informace nezbytné pro orientaci ve speciálně pedagogické subdisciplíně ➢Vymezit cíle, úkoly, vztah s jinými vědními obory ➢Charakterizovat posun paradigmatu speciální pedagogiky ➢Úspěšně ukončit předmět zápočtovou práci, dle předem písemně stanovených podmínek přednášejících. Cíl předmětu ➢Získat základní poznatky z vícerých oblastí psychopedické problematiky ➢Orientovat se k definicích a klíčových termínech ➢Osvojit si elementární informace nezbytné pro orientaci ve speciálně pedagogické subdisciplíně ➢Vymezit cíle, úkoly, vztah s jinými vědními obory ➢Charakterizovat posun paradigmatu speciální pedagogiky ➢Návštěva školského zařízení ➢Úspěšně ukončit předmět zkouškou Odborná literatura ➢ ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Oftis, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2015. 132 s. ISBN 9788074647987 ➢ BAZALOVÁ, B., Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4 ➢ BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. 159 s. ISBN 978‐80‐7315‐140‐9 ➢ BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J., Psychopedie, texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4 ➢ BOGDASHINA, O., Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. Praha: PASPARTA Publishing, s.r.o., 2017. ISBN 978-80-88163-06-0 ➢ BRYCHNÁČOVÁ, E., MÁLKOVÁ, M., tým odborných didaktiků VÚP., Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vyd. Praha: Tauris, 2008, 110 s. ISBN 978-80-87000-25-0 ➢ BŘICHÁČKOVÁ, M., VILÍMEK, Z. Možnosti využití muzikoterapie při práci s žáky v ZŠ speciální. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 2008. 78 s. ISBN 978‐80‐86856‐50‐6 ➢ ČÁBALOVÁ, D. PEDAGOGIKA 1 Studijní opora k předmětu KPG/PG1 - první část. Plzeň, 2011 ➢ ČAČKA, O. Psychologie dítěte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0 ➢ ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-7239-060-0 ➢ ČADOVÁ, E., Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znavýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3308- 0 ➢ ČÁP, J., MAREŠ J., Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-77 ➢ ČERNÁ, M. a kol., Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2009. 222 s. ISBN 978-80-246-1565-3 ➢ ČERNÁ, M. a kol.: Kapitoly z psychopedie. Praha, Univerzita Karlova 1995 ➢ ČERNÁ, M., STEJSKAL, B. A KOL. Kapitoly z psychopedie. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. ISBN 80-7066-899-7 ➢ DOLEJŠÍ, M.: K otázkám psychologie mentální retardace. Praha, Avicenum 1978 ➢ EDELSBERGER, L. A KOL. Defektologický slovník. Jinočany: H+H, 2000. ISBN 80-8602276-5 ➢ EISOVÁ, A.: Kapitoly z dějin psychopedie. Praha, SPN 1983 Odborná literatura ➢ FARKOVÁ, M., Vybrané kapitoly z psychologie. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-64-8 ➢ FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387- 014-0. ➢ FONTANA, D,. Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-71786-26-8. ➢ FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. 2. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita – PedF, 2007. ISBN 80-7368-274-5 ➢ FRANIOK, P. KYSUČAN, J. Psychopedie. Speciální pedagogika mentálně retardovaných. Ostrava: Ostravská univerzita – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7042-247-5 ➢ FRANIOK, P., SAVKOVÁ, I., Development of sensory perception in pupils with severe menatal disorders and mutliple disabilities. Proceedings of In ternational Conference Educational Challenges in Centra Europe fakulty of Arts, Palacký University Olomouc, Czech Republic April 26, 2018 ➢ HANÁK, P. a kol., Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-10-0 ➢ JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha: ComeniaConsult, 1993 ➢ MICHALOVÁ, Z., Integrativní speciální pedagogika: především zaměřená na aktuální legislativu v ČR. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012. ISBN 978-80-7372- 879-3 ➢ MONATOVÁ, L., Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN: 80-85931-86-9 ➢ NOVOSAD, L. Některé aspekty socializace lidí se zdravotním postižením. Liberec: Technická univerzita – PdF, 1997. ISBN 80-7083-268-1 ➢ NÁDVORNÍKOVÁ, H., Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9 ➢ NEWMAN, S., Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. 1. vydání. Praha: Portál, 2004. 167 s. ISBN 80-7178-872-4 ➢ NIELSEN, L., Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 1. české vydání. Praha: Institut sociálních vztahů, 1998. 119 s. ISBN 80-85866-26-9 ➢ NÝVLTOVÁ, V., Psychopatologie pro speciální pedagogy. Praha: UNIVERZITA JANA ÁMOSE KOMENSKÉHO PRAHA, 2010. ISBN 978-80-86723-85-3 Odborná literatura ➢ OPATŘILOVÁ, D., Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. ISBN 80- 210-3242-1 ➢ OPATŘILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 – 200. ISBN 80-86633-08-X ➢ OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1 ➢ PÖRTNER, M., Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadující trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN: 978-80-7367-582-0 ➢ PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2 ➢ PRŮCHA, J. A KOL. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367546-2 ➢ RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0873-2 ➢ SCHOPLER, E., MESIBOV, P. Cwiczenia edukacyjne dla dzeci autystycznych. Gdańsk: GWP, 1994. ISBN 83-85416-28-5 ➢ SEKÁČOVÁ, G., JEŽEK, D.: Možnosti podpory pohybového vývoje při práci s žáky v ZŠ speciální. Praha: IPPP, 2008. ISBN 978-80-86856-51-3 ➢ SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980 ➢ ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 81-7178-506-7 ➢ ŠVARCOVÁ, I., Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. Praha: Nakladatelství SEPTIMA, 1994. ISBN 80-85801-27-2 ➢ ŠVARCOVÁ – SLABINOVÁ, I., Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 2. přepracované vydání. Praha: Portál, 2003. 187 s. ISBN 80-7178-821-x ➢ TEPLÁ, M., Přípravný stupeň pomocné školy. Praha: Tech-Market, 1999. ISBN 80-86114-28-7 ➢ TEPLÁ, M., Legislativní změny ve speciálním školství. Konference „Komplexní péče o žáka s kombinovanou vadou“. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze ➢ UZLOVÁ, I., Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN: 978-80-7367-764-0 Odborná literatura ➢ VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-214-9 ➢ VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2 ➢ VALENTA, M. Müller, O.: Psychopedie, teoretické základy a metodika, Praha, Parta 2004 9 ➢ VALENTA, M. A KOL. Přehled speciální pedagogiky: Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6 ➢ VALENTA, M., a kol., Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9 ➢ VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. ISBN 80-967108-7-X ➢ VAŠEK, Š., Špeciálna pedagogika: terminologický a výkladový slovník, Bratislava: SPN, 1994. ISBN: 80-08-01217-X ➢ VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9 ➢ VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-08-X ➢ VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 ➢ VOCILKA, M.: Autismus. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-902134-3-X ➢ VOCILKA, M.: Výchova a vzdělávání autistických dětí. Praha: Septima, 1994.ISBN 80-85801-33-7 ➢ VOCILKA, M.: Autismus a možnosti výchovné praxe. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-58-2 ➢ ZELINKOVÁ, O., Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544- X. ➢ ZIKL, P., Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. 112 s. ISBN 978-80-247-3856-7 ➢ ZVOLSKÝ, P. A KOL. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-666-X. Jiné zdroje ➢ Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, Praha: VÚP, 2008 ➢ Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ➢ Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhl. č. 270/2017 Sb., vyhl. č. 416/2017 Sb., vyhl. č. 244/2018 Sb., vyhl. č. 196/2019 Sb. a vyhl. č. 248/2019 Sb. č. 27/2016 Sb. ➢ Vzdělávací program zvláštní školy čj. 22 980/97-22. Praha, Septima 1997 ➢ Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím školského zákona, ve znění zák. č. 264/2006 Sb., zák. č. 428/2012 Sb. a zák. č. 332/2014 Sb. č. 562/2004 Sb. ➢ Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění zák. č. 383/2005 Sb., zák. č. 179/2006 Sb., zák. č. 264/2006 Sb., zák. č. 189/2008 Sb., zák. č. 384/2008 Sb., zák. č. 223/2009 Sb., zák. č. 227/2009 Sb., zák. č. 422/2009 Sb., zák. č. 159/2010 Sb., zák. č. 420/2011 Sb., zák. č. 198/2012 Sb., zák. č. 333/2012 Sb., zák. č. 197/2014 Sb., zák. č. 82/2015 Sb., zák. č. 332/2014 Sb. a zák. č. 379/2015 Sb. č. 563/2004 Sb.