Normální vývoj dítěte a adolescenta Norma, normalita •Normalita je hodnocena jako stav bez patologických projevů. •Předpoklad zdravého vývoje, směřující k normalitě. •Vývojové teorie: empiristické – význam zkušenosti na vývoj, nativistické – vliv endogenních faktorů na vývoj (Freud, Piaget, Mahlerová), dnes význam interakce mezi dispozicí dítěte a jeho zkušeností Vývojová období •Prenatální období: •tvorba vztahu matky a dítěte, plod nejen pasivně přijímá vjemy (zvukové podněty), ale je i samo aktivní při vyhledávání optimální polohy, je schopno rozlišit hlas matky od 6iuM, vnímat stres matky •Novorozenecké období (0- 1M): •význam průběhu porodu, bezprostřední kontakt s matkou, vyvinutí všech nepodmíněných reflexů u zdravého novorozence (hledací, sací, uchopový), tvorba intenzivního kontaktu s matku, zejména zrakového – zrcadlo, význam kojení •Kojenecké období (1M-1R): •význam zdravého psychického vývoje, na konci 1. roku již specifické lidské projevy motorické i sociální, nutná bazální jistota při adekvátním mateřském chování, attachment •rozvoj hrubé motoriky (sed, lezení, chůze), kognitivní vývoj a řeč (slova od 8.M), emoční a sociální vývoj – spojitost s potřebami, separační úzkost při odloučení matky (9.M) •Batolecí věk (2.-3.R): •PM pokroky, rozvoj samostatnosti a vlastní kontroly, první projevy negativismu ve vývoji nezávislosti •Hrubá a jemná motorika – vkládání, chůze, skoky •Kognice a řeč – výrazný rozvoj řeči, užití sovětí ke konci období •Emoce již dobře vyjádřené, kladné i záporné •Rozvoj imaginace, představivosti •Identifikace se sexuální rolí kolem 2,5let •Hygiena – důležitý nácvik, koncem období již schopno potřeby samostatně kontrolovat •Předškolní věk (3-6let): •zdokonalování hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky (kresba hlavonožce), výslovnosti, paměti, pojmy •plně vyvinuty emoce, jejich vyjádření i verbální, sociální role, kontrola (co je povoleno x zakázáno), interpersonální vztahy – nově s vrstevníky, zaměření na sexualitu - hry • •Mladší školní věk – období latence (6-11let): •akceptace cizích autorit, důležitost osvojení sociálních norem a pravidel •Hodnocení školní zralosti – vyspělost, motivace ke školní práci •Vývoj myšlení – konkrétní operace, vlastní úsudek názorného jevu i morální, slovní zásoba, identifikace se stejný pohlavím (rodič, vrstevník) • •Období dospívání (11-20let): •pubescence 11-15 let / adolescence 15-20let •změna vztahů – úkolem je schopnost uvolnění se z primární rodiny •sexualita •vývoj sociální kompetence – vzdělání, pracovní uplatnění – časté frustrace •Vývoj vlastní identity – možné kolísání forie Aspekty rodičovského chování •Různé v souladu s vývojovým obdobím dítěte: •plánování, vlastní zralost, bezpečí, jednotnost a vzájemný vztah rodičů, vzor, podpora