HD-PanelTitle-GrommetsCombined.png Dětská a adolescentní psychiatrie MUDr. Jana Blagová, PN Opava HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Pedopsychiatrie - obor •= dětská a dorostová psychiatrie pečuje o děti a adolescenty (do 18 let) s duševní poruchou či o jedince uvedeného věkového rozmezí v akutní krizové životní situaci •(diagnostika, léčba, rehabilitace, reedukace, prevence duševních poruch, výzkum, konziliární a posudková činnost) •Síť zdravotní péče - 2 póly: •ambulantní x lůžková péče HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Pedopsychiatrie – historie oboru v ČR •- 1933 – pedopsychiatrie jako samostatný medicínský obor •- v ČR již v r. 1871 vzniká v Praze tzv. Ernestinum – první ústav s péčí o slabomyslné děti (Amerling, Herfort) •- v Opařanech v r. 1923 založena dětská psychiatrická léčebna •- v r. 1947 první dětské odd. na pražské psychiatrické klinice (Apetauer) •- v r. 1971 první dětská psychiatrická klinika v Motole (Fischer, Mečíř) • • HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Specifika oboru •- nutná znalost psychosociálního vývoje a jeho možných fyziologických odchylek (kritická období) = studium zákonitostí rozvoje jedince zdokonalováním schopností a dovedností v jednotlivých vývojových fázích •- spolupráce s rodinou •- spolupráce se sociální sférou HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Diagnostické spektrum •- všechny kategorie dle MKN-10 •- duševní poruchy řazeny do sekce F a kódovány znaky F00-F99 •- zřetel na časný začátek onemocnění a vývojové aspekty psychické a somatické •- zřetel na míru individualizace a životní adaptace dítěte, vliv rodiny a sociálního prostředí i kvalitu života HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Diagnostické spektrum •- vývojové poruchy (MR, poruchy řeči a učení, autismus, jiné pervazivní vývojové poruchy – Aspergerův, Rettův sy) F7-, F8- •- psychotické poruchy (APP, SCH, SCHAF) F2- •- afektivní poruchy (deprese, BAP, dystymie, cyklotymie) F3- •- neurotické a úzkostné poruchy (fobie, OCD, poruchy přizpůsobení atd.) F4- •- poruchy příjmu potravy (ment. anorexie, ment. bulimie, obezita) F5- • HD-PanelContent-GrommetsCombined.png •- návyková rizika (intoxikace, abusus, závislost, odvykací syndrom) F1- •- poruchy chování a emocí (hyperkinetické poruchy, disharmonický vývoj osobnosti, psychosexuální vývoj a porucha pohlavní identity) F9- •- psychické poruchy se somatickými projevy (tikové poruchy, poruchy spánku, neorganická enuréza a enkopréza) HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Klasifikační systémy •MKN-10 – 10. revize Mezinárodního klasifikačního seznamu nemocí s vyhrazeným písmene F pro diagnozy duševních a behaviorálních poruch •Systém víceosý: I. klinická dg, II. vyjádření míry postižení, zneschopnění, III. související faktory, související okolnosti •10 kategorií F0-F9, další číslice pak značí specifika, čímž tvoří podskupiny •DSM –V – více zobecňující a destigmatizující přístup HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Příznaky a projevy duševních poruch •Příčiny vzniku – vnější (dysfce z okolí) x vnitřní (dědičnost x vrozenost) •Protektivní faktory – saturace emočních vztahů v rodině, vyšší úroveň vzdělání, aktivní sportovní zařazení •Attachment – pozitivní vazba matky a dítěte do ½ roku věku •Symptom – příznak x syndrom – soubor symptomů •Symptomy – subjektivní x objektivní HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Síť pedopsychiatrické péče •Psychiatrické ambulance •Krizová centra •Denní stacionáře •Chráněné dílny •Pedopsychiatrické kliniky (Motol, Brno), dětské psychiatrické léčebny (Opařany), pedopsychiatrická odd. klinik a léčeben (Opava) HD-PanelContent-GrommetsCombined.png •Cíle oboru: •- hledisko výzkumu •- hledisko technické a vědecké – spec. zobraz. a genet. vyš. •- hledisko personální, reforma, vznik CDZ, intermediální péče HD-PanelContent-GrommetsCombined.png Právní a soudně znalecká problematika •Právní úskalí v psychiatrické praxi – informovanost, souhlas, nedobrovolnost v léčbě či v hospitalizaci •Znalecké posuzování v trestním právu (týrání trestní odpovědnost mladistvých delikventů) •Znalecké posuzování v občanskoprávních sporech •Otázka věrohodnosti – obecná, specifická - v souladu s věkem, kognitivní úrovní, přítomnosti duševní poruchy, morální úrovně, emocionalitou HD-PanelContent-GrommetsCombined.png