• Dle Klenkove (2006) je naruš eny voj ř eč i neš ujícím nem pro vš echny skupiny poruch, se mi se ve voji ř eč i lze setkat • Mikulajova (2009, s. 116) charakterizuje naruš eny voj ř eč i jako „...narušenou schopnost rozumět mluvené řeči a/nebo vyjadřovat se řeči v ni s ky..." skova(2013) vaji, ž esemů ž e vyskytovat jako sa-mostatny m, nebo t m vojove poruchy. •astě jš ím typem Děného voje ř eč ijeopož dě ny voj ř eč i (dg. R 62.0). m typem je dle Mikulajove (2009) tzv. specificky naruš eny voj ř eč i, který je m také pod zvem vojova zie. NUTNÉ PODMÍNKY PRO SPRÄVNÝ VÝVOJ ŘEČI Nepoškozená centrální nervová soustava Normální intelekt Nepoškozený sluch Vrozená míra nadání pro jazyk Přiměřené sociální prostředí (Jedlička, 2003) SYMPTOMATOLOGIE • V mci klasifikace Symptomatologie Ddě ného voje ř eč i je nutne odlišovat mezi symptomatickou poruchou ř eč i a samostatnou vojovou poruchou ř ečové komunikace • OVŘ - samostatná nosologická jednotka Dělení: 1. Hledisko průběhu vývoje řeči 2. Hledisko věku 3. Hledisko stupně poruchy (lehké poruchy až úplná „bezřečnost") OPOZDENÝ VÝVOJ ŘEČI PROSTÝ m symptomem je opož dě ni v oblasti ř eč ove • je mož ne, ž e tento níznak se projeví ve vš ech ch ch, nebo pouze v ně které z nich • jednotlivé symptomy jsou variabilní a visi na ch ch, na nichzn se ten ven zi • z tku ne nedevš ím v obsahové nce ř eč i slovni soba, pasívni k př evyš uje aktivní, č asté dysgramatismy), • po m zlepš eni ve nce lni, kdy dlouho netrváva vna artikulace • itých sek • celková disharmonie osobnosti OMEZENÝ VÝVOJ ŘEČI • o voj ř eč i se zpravidla vyskytuje př i sluchu č i ch nípadech patologie ho prostř edi • opož dě ni novacích se v tomto nípaden projevuje zř etelně ji • ne ce je naruš ena obsahová nka ř eč i, zde ve smyslu ni známu ch slov. U dě tis Dž š ími poruchami sluchu jsou patrne razné ne i ve Díváni • nich faktorů , jako je tempo, rytmus, dynamika a na melodie. • i př esto, ž e mů ž e t ten dostateč nou slovni sobu,zdů vodu Díváni tě chto faktoru , které maji take sdě lovaci charakter, mů ž e t jeho ř ecn š patnen srozumitelná. PŘERUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI • tento druh se objevuje po rázech, ch nníchapod. • pokud lze nič inu př eruš eni odstranit (naprn. po neni, odstraně ni doru), mů ž e voj ř eč i hnout normy • v nném nípaden, kdy působi níznive nky a nič inu nelze nit (naprn. demence, tě ž ké poruchy sluchu) bude tdalš i prů bě h voje níznaky i charakter ho voje ř eč i SCESTNÝ VÝVOJ ŘEČI • scestný č i odchylný voj ř eč i se projevuje Ddě ním pouze v urč ite jazykové rovine • o lni nku ř eč i - vnou slovnost, kterou zi vojove nove lie (naprn. rozš tě py patra a rtů , organické poš kozeni mluvidel... FYZIOLOGICKÁ NEMLUVNOST • za fyziologickou nemluvnost považ ujeme obdobi do jednoho roku ž ivota nte, kdy zi nípravnýmia nedř eč ovými zemi ontogeneze ř eč i • j se vyskytuje u vš ech chjedincun PRODLOUŽENÁ FYZIOLOGICKÁ NEMLUVNOST • Lechtá (1990) di, ž e pokud ten nezač ne mluvit do konce netího roku vě ku se o tzv prodlouž enou fyziologickou nemluvnost. • v tomto nípaden se dle autora nemusi jednat ješ ten o vojovou poruchu. Pokud neni postiž en sluch, intelekt, motorika a mluvidla a ten je př imě ř enen no a na podně ty z prostř edi se o opož dě ni voje ř eč i s mož nosti dosaž eni rovnen dana normy VÝVOJOVÍ NEMLUVNOST (PATOLOGICKÁ) • v m nípaden o poruchu, která do ch poruch ř eč i. • je nutne zdů raznit, ž e nemusi t o plnou nemluvnost. • v ndém nípaden je sadni zajistit komplexní lni diagnostiku, zjistit nič inu a odliš it skanou nemluvnost naprn. na neurotické zi č i na zi ho poš kozeni mozku